• In English
  • Вступне слово Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка на прес-конференції за підсумками 2015 року
    опубліковано 29 грудня 2015 року о 20:55

    Я в першу чергу хотів би розпочати не з тактичних, а зі стратегічних цілей, які перед собою ставить Уряд України і які необхідно досягнути Україні. А потім ми перейдемо до того, що зроблено для того, щоб Україна досягнула конкретних цілей і завдань, які потребує український народ. Саме задля цього українці виходили на Майдан. І саме це ми повинні робити.

    Я в першу чергу почну з геополітичної стратегічної цілі України – це, звичайно, членство України в Європейському Союзі. І саме під це спрямована вся наша програма реформ і вся наша програма змін в Україні. З безпекової точки зору немає сумніву про те, що Україна повинна стати членом НАТО. І це є основна мета реформи оборонного і безпекового сектору країни. І на це спрямовуються сотні мільярдів ресурсів з державного бюджету України. І саме задля цього у нас сформована чітка співпраця між Україною і Альянсом, і Альянс передбачив п’ять трастових фондів для того, щоб Україна наближалася фактично до членства в НАТО.

    Третя – це національна ціль. Національна ціль – це відновлення територіальної цілісності і суверенітету української держави. Це означає повернення Донецька, Луганська і Автономної Республіки Крим під повний контроль української влади.

    Четверта – це, звичайно, економічна ціль. І економічна ціль полягає в рості грошових доходів громадян і в створенні робочих місць у країні, підвищенні добробуту українських громадян.

    Які ми маємо зараз здобутки? Де нам треба допрацювати? І де нам не вдалося досягнути результату? І саме про це я хотів би з вами поговорити.

    Розпочну з економіки. Є перші позитивні ознаки стабілізації економічної ситуації. Третій квартал продемонстрував незначний ріст на рівні піввідсотка валового внутрішнього продукту. Ми сподіваємось, що завдяки нашій програмі реформ і завдяки продовженню всіх необхідних заходів по економічній стабілізації наступний рік буде роком поміркованого економічного зростання. І прогноз по росту валового внутрішнього продукту на наступний рік – це 2%.

    Окремо хотів би зазначити про те, які підвалини економічної стабілізації вже зараз створені. Один з індикаторів – це золотовалютні резерви країни. Нагадаю, що ця цифра була в районі 6 мільярдів доларів. Сьогодні завдяки нашій співпраці з Міжнародним валютним фондом, зі Світовим банком, з міжнародними кредиторами, Урядом Сполучених Штатів Америки та Європейським Союзом і завдяки тим коштам, які ми отримуємо, загальний обсяг золотовалютних резервів склав більше 13 мільярдів доларів, а загалом 13,3 мільярда доларів. На валютних рахунках Уряду також знаходиться сума в розмірі близько 1,8 мільярда доларів.

    Завдяки нашій широкій програмі реструктуризації боргів і списанню низки боргів також дам вам цифри щодо загальної заборгованості. Державний і гарантований державою борг. Цифра станом на момент, коли я став Прем'єр-міністром України, сягала 73 мільярди доларів США. Станом на сьогодні загальний обсяг боргу України зменшився до 65,7 мільярдів доларів США.

    Нагадаю, що нами була проведена операція з реструктуризації боргових зобов’язань. 20% боргу з загального периметру 15 мільярдів доларів було списано. Також борги були перенесені на 4 роки щодо виплати основної суми боргу, який передбачався нашою програмою з Міжнародним валютним фондом.

    Окремо скажу про бюджет. Пригадуєте, як в минулому році так само було багато дискусій тривалих з приводу того, який прийнятий бюджет. З цього бюджету вже зараз є конкретні і чіткі результати. Доходи місцевих бюджетів зросли практично на 40% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Доходи державного бюджету зросли практично на 50% в порівнянні з минулим роком. Державне казначейство України фінансує все копійку в копійку щодня. І от зараз, буквально сьогодні вранці ще 3 мільярди гривень пішло на фінансування місцевих бюджетів, так як місцеві бюджети отримали значний фінансовий ресурс, і зараз Державне казначейство разом з Міністерством фінансів завершують фінансування всіх захищених і незахищених статей для того, щоб закрити бюджетний рік.

    Соціальні стандарти. Ви пригадуєте, що в бюджеті було передбачено підвищення соціальних стандартів з 1 грудня поточного року. Але Уряд знайшов можливості, і ми підвищили соціальні стандарти з 1 вересня поточного року на 13 і на 19% відповідно. Я окремо зупинюся на бюджетних параметрах 2016 року.

    Армія. Загалом на фінансування армії було передбачено 97,5 мільярда гривень. На 5 мільярдів гривень Уряд профінансував придбання нової техніки і озброєння. Відповідно до даних Міністерства оборони України, більше ніж 3700 зразків нової техніки і озброєнь вже зараз поступили до Збройних Сил України. А загалом відремонтовано і повернено до лав Збройних Сил України близько 38 тисяч одиниць зброї.

    Окремо хотів би також зупинитися на відносинах з Російською Федерацією. Нагадаю, що Урядом України запроваджено мораторій на виплату 3 мільярдів доларів боргів Російській Федерації. Росія відмовилась брати участь в реструктуризації боргових зобов’язань. Росія відмовилась приймати ті умови, які прийняли всі адекватні кредитори в світі. І саме тому Урядом було прийнято рішення щодо запровадження мораторію і зупинки виплати будь-якого російського боргу до того моменту, доки Росія сприйме позицію України і піде на реструктуризацію боргів. Інших умов, ніж ті умови, які були запропоновані іноземним кредиторам, Росія не отримає.

    По відношенню до Російської Федерації Уряд України почав низку судових спорів. Вже зараз подано 4 судових спори проти Російської Федерації за незаконну анексію Криму. Такі судові позови подані до Європейського суду з прав людини. Також в міжнародному суді ООН розглядається питання щодо притягнення Росії до відповідальності за порушення міжнародної конвенції про боротьбу з тероризмом.

    Окремо ми судимося з Російською Федерацією, а точніше з підрозділом Російської Федерації, що є російський Газпром, по двом контрактам. Перший – це контракт купівлі-продажу газу. І другий – це контракт по транзиту. Два судових позови спрямовані до Стокгольмського арбітражного суду. І ми очікуємо, що в 2016 році буде винесений фінальний вердикт Стокгольмського арбітражного суду. Україна переконана в своїй позиції щодо правильності позовних вимог і щодо того, що Росія відшкодує Україні мільярдні збитки, пов’язані з несправедливими газовими контрактами.

    Нам вдалося і в 2014-му, і в поточному році на кінець-то злізти з російської газової ігли. Якщо раніше ми були повністю і цілком залежні від постачання природного газу з боку Російської Федерації, то в 2014 році ми відкрили реверсний потік, це реверсний потік, який дав можливість підвищити енергетичну незалежність України, дав можливість зменшити ціну природного газу, який придбавається Україною, і це той потік, який дає можливість нам перезимувати вже другу зиму.

    Нагадаю, що сьогодні в газових сховищах України на 2 мільярди кубічних метрів газу більше, ніж за аналогічний період минулого року.

    Також в поточному році нам вдалося отримати кредит для придбання газу саме на західному кордоні, а не на східному кордоні. І завдяки спільним зусиллям з Європейським банком розвитку і реконструкції можу вам вже зараз чітко зазначити, що ми очікуємо ціну на природний газ нижче 200 доларів.

    У зв’язку з падінням цін на нафту і у зв’язку з нашою жорсткою позицією по відношенню до Російської Федерації сподіваюсь, що цінова кон’юнктура буде далі зберігати тенденцію до падіння, і це дасть можливість українській економіці також отримати додатковий ресурс для росту економіки і для зменшення залежності від Російської Федерації.

    Було дуже багато тривалих дискусій про тарифоутворення в Україні. І нами було прийнято рішення, і мною особисто було прийнято рішення про проведення широкомасштабної реформи енергетичного сектору. В рамках цієї реформи була проведена не тільки повна реорганізація Національної акціонерної компанії НАК «Нафтогаз України», яка в минулому році дотувалася з державного бюджету 10 мільярдів доларів, а в цьому році ми в десять разів скоротили обсяг дотації, і це залишився тільки один мільярд американських доларів. Але і ми цілком і повністю змінили цінову політику щодо тарифоутворення в українському енергетичному секторі.

    Українські політики тривалий час намагалися грати на цій темі, але, я так останнім часом дивлюся, щось забули, або тема вже стала нецікава. В особливості після того, коли 5,2 мільйона українських домогосподарств вже отримали субсидії. Отримали субсидії, і конкретно коли держава кожній сім'ї, яка потребує допомоги від державного бюджету, надала пряму субсидію, надала кошти і погасила відповідний ріст цін і тарифів і скомпенсувала такі високі енергетичні тарифи. Вони не високі, вони ринкові, вони справедливі.

    Окремо хотів би зазначити про наш подальший економічний порядок денний. Протягом поточного року ми провели 16 консультацій, трьохсторонніх консультацій з країнами-членами Європейського Союзу, це були трьохсторонні консультації Європейський Союз, Україна і Російська Федерація, щодо технічних модальностей імплементації угоди про зону вільної торгівлі. Або, простіше сказати, як Україна і Європейський Союз будуть виконувати зону вільної торгівлі, як ми будемо імплементовувати цю угоду, і чи є будь-які ризики для Російської Федерації. З цих 16 раундів консультацій абсолютно стало зрозуміло, що немає жодних економічних передумов для того, щоби Росія навіть піднімала питання про будь-які ризики для російської економіки. Завдання Росії – це було зупинити Україну від того, щоби 1 січня наступного року Україна все-таки вступила до єдиного економічного простору Європейського Союзу. І це ніщо немає спільного з економікою. Це тільки велика геополітика.

    Хочу вкотре заявити, що з 1 січня угода набуває чинності в повному обсязі і Україна стає частиною великого, а точніше найбільшого світового ринку. І це додаткові можливості як для української, так і для європейської економіки.

    Російський режим, що також очікувалось, запроваджує санкції проти України саме за наш європейський вибір. І Україна вже підготувала адекватну відповідь, контрсанкції як на торговельне ембарго, яке буде вводитись Російською Федерацією, так і на призупинення угоди про зону вільної торгівлі в рамках СНД між Україною і Російською Федерацією. Поки що інші країни СНД не заявили свою позицію щодо призупинення цієї угоди, але Уряд України після підписання Президентом України змін до закону України про зовнішньоекономічну діяльність прийме постанову про введення контрзаходів проти Російської Федерації.

    Окремо спільно, разом з членами Парламенту, разом з нашими європейськими партнерами ми активно працювали над тим, щоби Європейська комісія дала позитивний звіт щодо надання Україні безвізового режиму. І вся складна робота і політична дискусія, яка доволі довго тривала в стінах українського Парламенту і в стінах Уряду, завершилась успіхом. Європейська комісія визнала, що Україна відповідає всім критеріям для запровадження безвізового режиму. Зараз нам необхідно, з одного боку, імплементація законодавства, яке прийнято Україною, а з іншого боку прийняття юридичного рішення Європейським Союзом щодо надання Україні безвізового режиму.

    Один з основних наших елементів внутрішніх реформ – це була децентралізація. Так само в минулому році було дуже багато дискусій з приводу бюджетного кодексу, начебто не так порахували, не таке рішення прийняли, і місцеві бюджети не отримають те, що хотіли. Результатом цього стало 40-відсоткове збільшення доходів місцевих бюджетів. Результатом цього стала не тільки зміна бюджетного законодавства, але ми й передали низку функцій і повноважень безпосередньо на місця, в Центри надання адміністративних послуг. Це реєстрація бізнесу, це реєстрація нерухомості, це низка юридичних послуг і державних сервісів, які ми передали органам місцевої влади.

    Вважаю, що процес децентралізації треба продовжувати далі, і це є одним з ключовим пріоритетів Уряду, Парламенту і Президента.

    В питанні державної служби. Є успіх. Успіх в тому, що ми прийняли нову редакцію закону України про державну службу. Основне зараз, що необхідно для того, щоб державна служба запрацювала, це не тільки підписання закону і набуття його чинності, але в першу чергу мотивація для державного службовця. Саме тому ми працюємо з нашими європейськими партнерами, щоб забезпечити належне грошове утримання і належний рівень заробітних плат для української державної служби, на першому етапі, тоді, коли ми сформуємо потужний і сильний бюджет, який зможе сам платити високі заробітні платні для державних службовців і відповідним чином підвищувати в першу чергу якість української державної служби.

    В рамках очищення влади і оновлення державного апарату ми провели широкомасштабну люстрацію вищих державних чиновників. Зараз в реєстрі 854 особи, які пролюстровані і які не можуть бути відновлені в органах державної влади відповідно до закону України про очищення влади. Окремим блоком це була реформа і люстрація Державної фіскальної служби. 42% центрального апарату і близько 15% обласних підрозділів Державної фіскальної служби були люстровані і звільнені із займаних посад. Також ми скоротили значну кількість територіальних підрозділів Державної фіскальної служби. Але це процес, який далі потребує подальших реформ.

    По антикорупційним органах. Завдання Уряду – це забезпечити фінансування антикорупційних органів. Зараз у нас вже дуже багато антикорупційних органів. Це Національне антикорупційне бюро, Національне агентство запобігання корупції, Антикорупційна прокуратура, Служба безпеки України, яка має відповідні функції по боротьбі з корупцією, і низка додаткових контролюючих і правоохоронних органів, які також борються з корупцією.

    На наступний бюджетний рік ми передбачили фінансування для Національного антикорупційного бюро в сумі майже 500 мільйонів гривень, для Антикорупційної прокуратури – додатково 74 мільйона гривень, щоби рівень заробітних план антикорупційних прокурорів відповідав їхнім високим завданням, цілям і відповідальності по реальній боротьбі з корупцією.

    В державному секторі економіки що нам вдалося зробити? Нам вдалося започаткувати фактично відкриті і публічні конкурси і тендери на призначення керівників великих державних компаній. Не все так гладко, все дуже далеко від того, щоби ми дійсно сказали, що ми ефективно змінили систему державного управління в державних компаніях. Але НАК «Нафтогаз України» - це взірцева компанія по реформі системи управління. Разом із Європейським банком розвитку і реконструкції ми запроваджуємо систему незалежних директорів в найбільшій енергетичній компанії. Компанія Укрзалізниця, яка пройшла корпоратизацію. Низка інших державних компаній, яка зараз проводить конкурси і тендери на те, щоби призначити нове фахове керівництво.

    Також ми змінили підходи в формуванні заробітних плат для працівників державних компаній. Тому що на 5 тисяч гривень навряд чи хтось буде чесно і відповідально працювати. Тому Уряд України прийняв нове положення про порядок виплати заробітних плат для працівників державних компаній, який прив’язаний як до економічної ефективності роботи такої державної компанії, так і дає доволі високі рівні заробітних плат для працівників державних компаній.

    Тепер що не вдалося. Номер один, що, я вважаю, необхідно було зробити, але тут результати не такі, як ми очікували, - це реформа середньої освіти. В вищій освіті був прийнятий закон. Ми надали додатковий статус автономії для вищих навчальних закладів. Низка навчальних закладів, які друкували дипломи, а не давали знання, вже зараз вилучені з реєстрів. Але середня освіта і дошкільна освіта як база залишилася поза реальним процесом реформ. І тому зараз разом з профільним Міністерством і профільним Віце-прем'єром ми ставимо ключове завдання на 2016 рік – це реформування середньої і дошкільної освіти. Це створення hub schools і формування бази для якісних студентів вищих навчальних закладів.

    Друге – це, звичайно, медицина. Ну, і медицина не тільки пов’язана з тим, що чотири рази Верховна Рада України так і не задовольнила самостійне прохання Міністра охорони здоров'я про відставку, але й з тим, що низка пакетів законодавства, яка була у Верховній Раді України, щодо зміни в системі фінансування медицини, були проголосовані. Тому 2016 рік – так само ключовий пріоритет, це для нас повинен бути пріоритет реформування системи медицини.

    Третє – це приватизація. По приватизації близько десяти разів це питання виносилося на розгляд Верховної Ради України. І в першу чергу мова йшла про прозору, чесну приватизацію, про залучення іноземних інвесторів, про нову методику оцінки об'єктів приватизації і про залучення коштів в українську економіку для створення робочих місць і для того, щоб державні компанії не були годувальницями для тих чи інших політичних сил.

    На жаль, жодного разу, підкреслюю, жодного Парламент не підтримав позицію Уряду щодо прозорої, чесної і конкурентної приватизації. І ми будемо вести дискусію далі з членами Парламенту щодо необхідності широкомасштабної прозорої і конкурентної приватизації в 2016 році.

    Четвертий блок, про який я також змушений констатувати, - це українська митниця. Півроку ми витратили на те, щоби домовитися по тендерних умовах про передачу низки українських митниць в управління іноземним компаніям, щоб продемонструвати в першу чергу боротьбу з корупцією на цих митницях, з іншого боку – збільшення доходів від митних платежів. Проведена низка перемовин в тому числі з британською компанією Crown Agents і ми очікуємо, що на тендері ми зробимо перший пілотний проект по українським митницям і передамо їх в управління.

    Проте передача в управління митниці не означає, що ми повинні зупинити в першу чергу процес реформування Державної фіскальної служби. Тому що треба навчити українців якісно управляти митницею, якісно збирати податки і якісно боротися з корупцією. Тому це четвертий блок, який я хотів би відзначити як той, який потребує подальшої реформи.

    І останнє – це державні закупівлі. Нам вдалося в бюджетну ніч прийняти новий закон України про державні закупівлі. І 2016 рік – це рік виконання законодавства прозорих закупівель і боротьби з корупцією і зменшення вартості державних закупівель на підставі електронних тендерів, електронних торгів і самої прозорої системи для державних компаній щодо державних закупівель.

    Оце, власне кажучи, шановні представники журналістського корпусу, це основні завдання, те, що зробили, і те, що потребує тяжкої і кропіткої роботи в 2016 році. А зараз я готовий відповісти на будь-які ваші запитання.