Доброго дня, шановні члени
Уряду!
Відповідно до
Конституції України Кабінет Міністрів України складає повноваження перед
новообраною Верховною Радою України. Завтра очікується перше засідання нового
складу українського Парламенту. Тому сьогодні відбувається останнє засідання
чинного українського Уряду, який має відповідні конституційні повноваження.
Об'єктивно було б
правильно розповісти, що було, що є, а про плани, думаю, буде розповідати й
наступний Уряд.
Основні плани –
це продовжувати те, що розпочав чинний Уряд, той фундамент, який ми збудували.
На цьому фундаменті треба будувати велику українську хату. Робота непроста,
складна, але таке завдання України в цілому, і це завдання можливо виконати
тоді, коли Президент, Уряд, нова парламентська більшість підтримуються народом
України, і спільно з українцями кожен робить свою роботу.
Власне кажучи,
пройшло дев'ять місяців, і ці дев'ять місяців пройшли як дев'ять хвилин. Було б
добре сказати, що було дев'ять місяців тому.
Ситуація була
вкрай складна. Вона зараз стала не легше. Але ці дев'ять місяців кожен з нас
робив те, що міг, робив те, що потрібно було, і віддавав усі свої сили на те,
щоб втримати країну, на те, щоб робити зміни в тій галузі, в тому напрямку, за
який кожен був відповідальний.
Звичайно, що,
повертаючись до дев'яти місяців тому, коли країна повністю була розграбована,
без системи державного управління (Президент, який втік; Уряд, який втік;
резерви, які розкрадені; газ, який випарувався кудись; кошти, які розтягнуті по
кишенях; армія, якої немає; росіяни, які є), – таку країну ми тоді отримали. І
це велика заслуга, в першу чергу, українського народу, що народ сприйняв
складність ситуації і що українці підтримали всі ті жорсткі і непопулярні
заходи, складні заходи, які приймалися цим складом Кабінету Міністрів України.
Дійсно, протягом
останніх 20 років жоден Уряд не був у таких умовах, тому що жоден Уряд не був
військовим Урядом. Фактично Україна знаходиться в стані війни, в стані війни з
ядерною державою, в стані російської військової агресії. І це слугувало і
слугує основною небезпекою і основним чинником того, як складно зараз країні
жити і як з цими складнощами необхідно справлятися.
Російська
військова агресія привела до окупації Криму і до тимчасової втрати контролю як
над АР Крим, так і над частинами Донецької і Луганської областей. І це той
виклик, з яким ми повинні боротися, і це той виклик, який буде стояти і перед
наступним Урядом, перед Президентом, перед парламентом і в першу чергу перед
нами, перед українцями.
Я хотів би
об'єктивно сказати про декілька тих позитивних зрушень, які були зроблені за
останніх 9 місяців. Про негативні речі скажуть обов’язково і експерти, і ЗМІ,
та й я сам зупинюся на них. Але про те, що було за 9 місяців зроблено, крім відновленості
і керованості державою, крім того, що держава почала хоча б функціонувати і
держава почала ставати на ноги.
Звичайно, що
перше і саме основне – це Угода з ЄС. Ми підписали Угоду, ми ратифікували Угоду
і ми почали виконувати Угоду про політичну асоціацію і економічну інтеграцію з
країнами-членами ЄС.
У рамках
економічного аспекту Україна отримала односторонній доступ до європейських
ринків. Ми можемо продавати свої товари на території ЄС, і є перший позитивний
показник – на 12% зріст експорт української продукції до країн-членів ЄС, а це
плюс 1,5 млрд. дол. США.
Друге – це,
звичайно, безвізовий режим. Ми перейшли до наступної стадії безвізового режиму,
і в рамках реалізації нашої політики щодо безвізового режиму – запровадження
біометричних паспортів. Виділені 150 млн. на відповідні термінали, встановлені
зразки біометричних паспортів. Тобто це одне з ключових завдань, виконання
нашого базового принципу щодо вільного переміщення громадян – безвізовий режим
з країнами-членами ЄС.
Третє – це те, що
з’явилася структура Уряду, яка відповідає на запит наших західних партнерів. У
кожному міністерстві є заступники міністрів з питань європейської інтеграції, в
Уряді з’явився Офіс з питань європейської інтеграції. І ми провели декілька
спільних засідань з нашими партнерами з Європейської Комісії, де було не
соромно за членів українського Уряду, які володіють предметом, які готові і
говорили на рівні з нашими європейськими партнерами щодо реалізації цієї угоди
і щодо нашого курсу до ЄС. Курс нелегкий, курс непростий, але це той курс, який
сповідує вся українська нація, це той курс, який потрібен для нашої країни, і
цей курс незворотній, що б Росія і Путін не робили.
Окремо я хотів би
зупинитися на питаннях економіки і фінансів. Об`єктивно, що у зв`язку з російською
військовою агресією це не просто вдарило по українській економіці, а це нанесло
серйозні збитки країні, це підірвало будь-яку інвестиційну привабливість
держави, тому що інвестори – люди дуже обережні і інвестувати в країні, де
стоять російські танки і де російські терористи – ризикована справа.
Саме тому наш
Уряд відновив програму діяльності і співпраці з МВФ, Світовим банком,
Європейським банком розвитку і реконструкцій, Європейським інвестиційним
банком. Сьогодні приватні інвестори не готові йти в Україну, але міжнародні
інституційні інвестори допомагають країні, і допомагають справитися Україні з
тими фінансовими проблемами, які ми маємо.
Часто запитують
про те, скільки ми кредитів отримали і куди пішли кредити? Я можу зараз
офіційно заявити про те, скільки кредитів Україна отримала від наших
міжнародних фінансових організацій.
Загалом ми зараз
отримали 8,6 млрд. дол. США, з яких, знаєте скільки заплатили за боргами, які
не ми робили, і за процентами за цими боргами? 9,1 млрд. дол. США.
Окремо хотів би
зазначити, що ще 1 млрд. 670 млн. дол. ми заплатили за боргами НАК „Нафтогазу
України" – це євробонди, які ми погасили буквально місяць тому. Така,
дорогі друзі, арифметика.
Я дав сьогодні
доручення Міністерству фінансів, я хочу, щоб вся країна бачила, від кого ми
отримали гроші, і конкретно яким кредиторам ці гроші віддали. Тому ми вдячні за
допомогу нашим міжнародним інвесторам, тому що ми по-іншому б просто не
справилися з обслуговуванням зовнішніх боргів, які дуже великі. При цьому,
основне навантаження в фінансуванні державного бюджету і фінансуванні
соціальних видатків лягло, звичайно, на нас.
Прогнози були
різні, як щодо падіння економіки, так і щодо бюджетного дефіциту. Прогнозували,
що падіння економіки буде до мінус 10%. Ми сьогодні можемо сказати, що в
принципі ці прогнози дещо кращі. Ми очікуємо мінус 7, а не мінус 10%. Тому 3% –
це серйозний лаг, який нам вдалося досягнути.
Проте, це все
одно мінусова економіка, яка мінусує через російську військову агресію, яка
мінусує через неймовірні бюджетні витрати на утримання армії, Збройних Сил, яка
просто частково знищена російськими терористами, в основному на східних
територіях України. При тому, що у нас промислове виробництво об’єктивно упало,
тому що розбомблені шахти і підприємства – це мінус 10%, при тому що в нас
економіка йде з негативним трендом, нам вдалось у поточному році зібрати на 5%
більше доходів державного бюджету, ніж у 2013 р.
Це моя чітка
відповідь на питання: чи вдалося нам закрити частково, підкреслюю, частково
тіньові і корупційні схеми? Так, частково це вдалось, у тому числі і через
детінізацію торгівлі нафтопродуктів і сплати акцизів по нафтопродуктах, у тому
числі і через пакет жорстких податкових заходів, який був у першу чергу
спрямований на великий прибутковий, або як його в Україні називають
олігархічний бізнес. Чомусь усім передникам не вдавалось підняти ренти на руду,
нафту і газ, при тому що вони мали більшість у Парламенті, при тому, що вони
декларували хороші цілі. Ми це зробили. Завдяки цьому ми додатково збільшили
доходи до державного бюджету.
Що стосується
дефіциту бюджету. Також були різні прогнози, одні казали – 7, другі казали –
мінус 10. Зараз ми втримуємо дефіцит держбюджету у розмірі 4%. Для країни, яка
знаходиться у стані війни, для країни, яка була тотально розграбована,
показники за доходами бюджету 5% від минулого року і дефіцит в рамках 4%
прийнятні, скажу так. Хотілось би краще.
Окремо хотів би
зазначити щодо відшкодування ПДВ. Нам вдалось побудувати систему відшкодування
ПДВ, не дивлячись на складну економічну ситуацію, ми відшкодовуємо ПДВ нашим
виробникам, більше того запровадили публічну систему звітування. Можна зайти на
сайт Державного казначейства і побачити кому, скільки і в які терміни
відшкодували. Ще раз підкреслю про те, що частина тіньових схем ліквідована,
частина звичайно ні, тому що треба далі наводити порядок на митниці, в першу
чергу, треба наводити порядок у ДФС, це дасть ще можливість як детінізувати
доходи, так і додатково наповнити державний бюджет країни.
Щодо низки
заходів, які були потрібні, які були проведені нашим Урядом і які будуть
проводитись далі. Це скорочення витрат на державний апарат і скорочення
чисельності державного апарату. Тотальна неефективність державної служби є ще
однією перепоною до ефективного управління і до змін в країні. Ми зробили
перший етап – 28 тис. чиновників звільнені. На 10% скорочено обсяги
фінансування на утримання влади.
На половину наш
Уряд скоротив кількість контролюючих органів і на половину наш Уряд скоротив
кількість контролюючих функцій відповідних контролюючих органів. Я вже не кажу
про те, що ми взагалі заборонили всі види перевірок протягом останнього
півроку. І нічого страшного не сталося. Просто менше хабарів стали брати.
Тому є реальний
результат того, що якщо робити жорсткі заходи, вони все одно будуть давати
правильний і позитивний результат.
Звичайно, що було
і є дуже складно в соціальному питанні. Нашим здобутком є те, що ми заплатили
всі пенсії, всі зарплати, всі соціальні виплати. Це при тому, що в Україні
з'явилося таке нове визначення, якого ніколи раніше не було, – тимчасово
переміщені особи. Майже 0,5 млн. тимчасово переміщених осіб, які вже
зареєстровані, які також отримують додаткову допомогу, а це на сім'ю до 2 тис.
400 грн., які також отримують допомогу на лікування, яких також треба
розселити, і це сотні мільйонів гривень, які державний бюджет фінансує, тому що
люди страждають, і ми зобов'язані уникати цієї гуманітарної катастрофи.
Але об'єктивно в
поточному році і тоді, коли цей Уряд вступав на посаду, ніхто покращення не
обіцяв. У поточному році ми заплатили те, що ми могли заплатити. В інших
країнах, в тому числі Європейського Союзу, як, наприклад, це було в Греції,
просто зменшували обсяги соціальних виплат, просто забирали з пенсії і зарплат,
різали їх. Мінус 40% за деякими соціальними виплатами було в Греції.
Ми нічого не
порізали, але й ми не могли їх збільшити. І ми це чесно заявили 9 місяців тому,
і я можу зараз тільки констатувати, усвідомлюючи те, що, звичайно, в складних
економічних і військових умовах життєві стандарти далеко не покращилися.
Тепер про армію.
Безпрецедентні обсяги витрат на армію: 19 млрд. грн. – це те, що ми зібрали і
профінансували Збройні Сили, армію і Національну гвардію.
Сформовано
Національну гвардію України з нуля. Закуплені сотні одиниць нової військової
техніки, яку ви, як представники ЗМІ, бачили, ми показували її. Звичайно, що в
Збройних Силах, і не тільки в Збройних Силах, але в цілому в системі державного
управління треба міняти логістику і систему прийняття рішень. І тому часто
волонтери набагато ефективніші в прийнятті управлінських рішень, ніж державна
влада. Але ми цим займаємося, ми бачимо помилки, ми її потроху виправляємо, в
тому числі й через нові кадрові призначення, як це було зроблено в Міноборони
та інших міністерствах.
Окремо я хотів би
зупинитися на енергетиці. Нагадаю, що дев'ять місяців тому резерви НАК
"Нафтогаз України" були пусті. Там було 5 млрд. куб. так званого
буферного газу. Ми підвищили ці резерви до 17 млрд. куб. м газу, зараз у зв'язку
з низькими температурними режимами спожили 2 млрд. Тобто ми тримаємося, зараз баланс приблизно на 15
млрд. куб. м газу.
Тобто що ми
зробили? Ми закачали 12 млрд. куб. м газу протягом останніх дев'яти місяців.
Важко, складно, але батареї теплі.
Я завжди казав,
що тепло не буде, але не замерзнемо. Зараз можу сказати, що буде трошки тепло,
але не розслабляйтеся. Газ треба економити, тому що ті заходи, які ми провели з
підвищення тарифів, не дали жодного результату: у зв'язку з падінням
національної грошової одиниці ми не змогли компенсувати дефіцит компанії
"Нафтогаз".
Що таке дефіцит
НАК "Нафтогаз"? Тарифи не відповідають ринковій ціні, а за газ треба
платити по ринку. Для того щоб заплатити за газ по ринку, ми з бюджету в цьому
році виділили 103 млрд. грн. НАК "Нафтогаз", щоб купити газ і покрити
різницю в тарифах, яку платить населення, і між реальною вартістю газу. У тому
числі з цих 103 млрд. грн. в нас було заплачено 1 млрд. 675 млн. доларів США як
боргів НАК “Нафтогаз України”.
Що нам також
вдалося? Ми злізли з російської "газової голки". Не повністю, навіть
Європа не може повністю звільнитися від російської газової залежності, але
разом з нашими європейськими і американськими партнерами ми на 60% замістили
постачання природного газу з Росії на постачання природного газу з країн-членів
ЄС.
Я вже не кажу про
те, що відмовившись, і це була моя особиста принципова позиція в червні, тоді
від російської настійливої пропозиції щодо ціни на газ, яка передбачала так
звану тимчасову знижку, яка фактично однаково потім була б 500 доларів, ми
зекономили 0,5 млрд. дол. США. Тому що той газ, який ми купуємо в європейських
партнерів, дешевший, ніж той газ, який ми мали купувати в росіян. 500 млн. дол.
США – це те, що ми мали б заплатити Росії, але не заплатили і залишили в
Україні.
Звичайно, що далі
треба проводити диверсифікацію джерел енергопостачання, і ми з нашими
європейськими і американськими партнерами проводимо цю роботу. Ми будемо
збільшувати обсяги реверсного постачання газу. Також ми будемо будувати нові газогони,
про що Уряд вже прийняв відповідне рішення для диверсифікації шляхів постачання
енергетичних ресурсів в Україну.
Низка контрактів
вже підписана з європейськими компаніями. Наприклад, як підписаний контракт з “Статойл”,
і не тільки з “Статойл”, але і з німецькими, і з французькими компаніями. Тому
наш шлях по енергетичній диверсифікації – зменшення залежності від Росії – є
успішним і буде далі продовжуватися.
Що стосується, до
речі, навіть ціни, то я нагадаю, що в контракті у нас була ціна з росіянами –
400, зараз у нас ціна – вони пропонували – 385, зараз ми платимо 376, якщо мені
не зраджує пам'ять. А І квартал наступного року буде навіть 350, а не 365. Але
ринок йде вниз, тому що нафта падає, і ми будемо далі шукати найбільш дешеві і
найбільш незалежні джерела постачання.
Також наш Уряд з
третьої спроби вмовив або змусив Парламент проголосувати за закон "Про
модернізацію і експлуатацію газотранспортної системи". Ми розпочали
процедуру залучення інвестора до української ГТС, де державна власність зберігається
в контрольному пакеті, а 49% можуть отримати виключно в операторській компанії
або наші європейські, або американські партнери.
Останній дуже
гарний показник – споживання газу. На 20% ми зменшили споживання газу в
порівнянні з показниками 2013 року.
Також Уряд почав
програму енергозаміщення – через Ощадбанк і через державний бюджет України
заміна будь-яких газових котлів на будь-які інші види пального. Ця програма
почала працювати і далі разом із нашими європейськими інвесторами ми будемо
фінансувати як лічильники, так і утеплення будинків, а це дасть можливість
додаткової економії і відповідно зменшення залежності.
У рамках нашої
енергетичної роботи – це збільшення обсягів видобутку власного газу і наведення
порядку на власному газовому ринку і нафтовому ринку. Тут дуже багато роботи потрібно робити. Я
просто сподіваюся, що в цьому Парламенті не буде такого енергетичного лобі, яке
було в минулому Парламенті, яке не дало нам прийняти Закон "Про
надзвичайний стан в енергетичному секторі". І тому в цьому Парламенті, де
є 300 голосів проєвропейської більшості, ми приймемо не тільки цей закон, а всі
інші закони, які остаточно виведуть на світло видобуток власного газу і власної
нафти.
Надскладна
ситуація з північними географічними сусідами. Але в рамках цієї ситуації хотів
би ще раз наголосити, що Україна подала три позови, Уряд подав три позови до
Європейського суду з прав людини проти Російської Федерації. Ми вимагаємо
відшкодування мільярдних, а точніше трильйонних збитків, які нанесені Росією
Україні.
Також ми
розпочали процедуру притягнення Росії до відповідальності в Міжнародному Суді
ООН за порушення Конвенції про боротьбу з тероризмом. Російська Федерація
фінансує тероризм в Україні, Російська Федерація підтримує терористів в
Україні, і Російська Федерація порушує Конвенцію про боротьбу з тероризмом.
Україна зробила
все для того, щоб досягнути миру. Були підписані Мінські домовленості. Була
прийнята низка складних законів Парламентом. Було оголошено одностороннє
припинення вогню. Було виконано все, що можна було виконати з Мінського
протоколу.
Російською
Федерацією не було зроблено жодних кроків до деескалації конфлікту. Росія не
хоче миру. Якщо б Путін хотів миру, то Мінський протокол був не би не на
папері, а на ділі. Тому Росія зобов’язана виконувати те, що підписала і
пообіцяла всьому світові. Мінський протокол, 12 пунктів – це той план, який ще
все ще може принести мир в Україну і зупинити російську військову агресію.
Нагадаю, треба
починати з 3-х базових пунктів. Перший – це відновлення контролю над
українсько-російським кордоном, друге – це відкликання всіх російських терористів і російської армії з території
України і третє – це зупинка постачання зброї, техніки, пального і іншого
військового арсеналу на користь російських терористів, які зараз тимчасово
знаходяться на території Донецької і Луганської областей.
Окремо я хотів би
також зупинитись на позиції по Донецьку і Луганську. Ми дуже хочемо дати
можливість людям отримувати соціальні пільги, пенсії, зарплати, тим людям, які
є заручниками російських бандитів на території Донецька і Луганська. Ми не
можемо відправити туди гроші. Вони обкрадають банки, людей, грабують
інкасаторські машини. Доставити туди кошти ми не можемо, ми навіть не можемо
туди доставити гуманітарну допомогу, яку Уряд декілька разів відправляв, але
жодного разу нам не вдалось перетнути блокпости російських терористів. Тому
Уряд чітко заявив, що всі кошти кожної людини, які вона повинна отримати, вони
акумулюються в Уряді. Як тільки Кремль забере своїх бандитів з території
України і ми відновимо контроль над всією територією української держави, в
тому числі в Донецьку і Луганську, ми будемо здатні заплатити всі соціальні
виплати.
Але при цьому я
хотів би чітко сказати ще одну цифру. Уряд передбачив можливість соціальних
виплат для тих осіб, які переїхали як тимчасово переміщені особи з Донецька і
Луганська на інші території України, які повністю підконтрольні українській
владі. За нашими оцінками, на територіях, які контролюються російськими
терористами, залишилося близько 1,2 млн. пенсіонерів, з яких отримують пенсію
на інших територіях вже 600 тис.
Тому в
гуманітарній катастрофі, яка насувається на Донецьк і Луганськ, винен тільки
Кремль. Ми робимо і зробили все, що можемо робити. Я вже не кажу про те, що
Уряд туди поставляє електроенергію і газ. Але окремо зазначу, що з тих сум, які
зарезервовані Урядом для виплат Донецьку і Луганську, вартість газу і
електроенергії буде знята, про що Уряд внесе до Парламенту відповідний закон.
Усі платять в Україні, і там треба платити. При цьому, ще раз підкреслюю, що ми
не допустили того, щоб люди замерзли там. Там наші громадяни.
Що стосується
боротьби з корупцією. Ми в Парламенті прийняли один з найжорсткіших пакетів
антикорупційного законодавства, аналогів якому важко знайти навіть в
країнах-членах Євросоюзу. Я б це назвав пілотний антикорупційний пакет, тому що
такі жорсткі заходи по боротьбі з корупцією, які передбачені цим законом, важко
знайти в інших країнах.
Тепер наше
завдання – це імплементувати і виконати цей закон. Тому Уряд далі буде
продовжувати виконання закону не на папері, а так само на конкретних справах, а
виконання закону полягає в наступному: конкретні кримінальні справи, конкретні
посадові особи, які посаджені, конкретні посадові особи, де звірені декларації і
стиль їхнього життя. Якщо ці дві речі не відповідають – це, відповідно,
звільнені посадові особи. Тобто це реальні дії.
Так само в рамках
реальних дій Уряд виконує Закон "Про люстрацію". Ми провели декілька
хвиль люстрації. Перша хвиля – це близько 40 вищих державних посадових осіб
було звільнено зі складу Кабінету Міністрів. Зараз ми вже близько 500 осіб
звільнили, як друга хвиля люстрації. Далі і Кабінет Міністрів, і правоохоронна
система, і суддівська система, яка, до речі, зараз почала боротися з Законом
"Про люстрацію" – я окремо звертаюся до суддів, у тому числі до
Парламенту – не дати можливості знищити Закон України "Про
люстрацію", тому що суддівська система так само потребує очищення, а
можливо, навіть інколи більше потребує очищення, ніж інші гілки влади.
Тому виконання
Закону "Про люстрацію" – це ключове завдання, і ми це завдання
взялися виконувати і виконуємо.
Загалом, шановні
члени Уряду, можна багато про що говорити. Ми, до речі, підготували вам такий
звіт. Не все тут є, але тут кожне міністерство розписало, що зробили, як
зробили. Я думаю, що кожному міністрові є що сказати.
Чи задоволений я
своєю роботою? Звичайно, що не задоволений, тому що хочеться завжди зробити
більше і краще. Але чи зробили ми все, що могли зробити? Я можу вам чітко і
ствердно відповісти: так. Все, що можна було зробити в цій ситуації; все, що
можна було витягнути; все, що можна було вирішити, – все було зроблено. І за це
мені не соромно.
2014 рік дуже
складний, 2015 рік буде не легшим. І це також треба чесно говорити людям. Я
сподіваюся виключно на підтримку людей, на ту підтримку, яку ми мали протягом
цього року, на ефективність нового Уряду, на відповідальність нового
Парламенту, на взаємодію з новим Президентом. Іншого шляху, ніж вперед, у нас
немає. Долаючи всі труднощі, долаючи все перепони, в постійній боротьбі. Ця
боротьба як з зовнішнім агресором, яким є Росія, так і з внутрішнім агресором,
яким є корупція, безвідповідальність, неефективність.
Тому з таким
настроєм ми йдемо далі і будемо йти. Будемо йти через терни і до зірок. До тих
зірок, які на цьому європейському прапорі.
Дякую представникам засобів масової інформації!