ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні члени Кабінету Міністрів! Шановні представники засобів масової інформації!
Для України зараз є три ключових виклики. Найосновніший – це війна. Друге – це те, що пов'язано з війною: валютообмінний курс і енергетика.
Вчора відбулися тристоронні консультації, і єдина країна, яка не знає, що ця війна розв'язана безпосередньо Російською Федерацією, це сама Росія. Принаймні такий висновок можна зробити зі слів президента Путіна. Тому шлях до зупинки війни лежить тільки в одній площині: відновлення контролю над українсько-російською частиною кордону, Росія зупиняє поставки озброєнь і обстріли української території, ОБСЄ контролює виконання цих домовленостей.
Єдиний формат досягнення таких домовленостей – це США, Євросоюз і Україна і Російська Федерація як країна-агресор, яку треба змусити виконувати міжнародне право і свої міжнародні зобов’язання.
Жодних надмірних очкувань від наших зустрічей немає, але нам треба пройти повністю весь можливий переговорний шлях для того, щоб встановити мир.
Що стосується валютообмінного курсу. Вчора я мав зустріч з Головою Національного банку України. Для української економіки прийнятний курс – на рівні 12 грн. Вище ми не можемо витримати. І тому все, що треба зробити від Уряду, ми робимо: програма з МВФ працює, закони приймаються. Як Глава Уряду я готовий надати цілковиту підтримку Національному банку України для невідкладної стабілізації ситуації на валютному ринку. Ми як Уряд не виходимо на ринок, ми покриваємо свої потреби власними ресурсами, і переконаний, що Національному банку вистачить професіоналізму для того, щоб стабілізувати ситуацію.
Сьогодні у нас ще один раунд консультацій з Національним банком, тому швидкі й ефективні рішення потрібні для економіки країни, щоб стабілізувати ситуацію на валютному ринку. Зрозуміло, що ця ситуація також пов'язана в першу чергу з війною і з російською військовою агресією.
Ще раз нагадати хочу, що 29-го числа ми очікуємо, сподіваюсь, позитивного рішення Ради директорів Міжнародного валютного фонду про виділення додаткового траншу Україні. І це дасть можливість Україні збільшити золотовалютні резерви країни і відповідним чином позитивно впливати на курс.
Третє питання – по енергетиці і третій виклик. Нагадаю всім, що ми подали на російський “Газпром” до суду в Стокгольм, вимагаючи від них відшкодування 6 млрд. дол. США.
Друге – Україна прийняла Закон "Про реформування газотранспортної системи України". І я звернувся до Канцлера Німеччини і до наших західних партнерів з тим, щоб провести публічний конкурс щодо залучення іноземних інвесторів в оперування українською газотранспортною системою.
Третє – “Нафтогаз” повідомив російський “Газпром” про необхідність перегляду ставок по транзиту російського природного газу територією України.
Четверте – ми проводимо тристоронні консультації на рівні ЄС, України і Росії. У нас є спільна позиція між ЄС і Україною, і дії Росії загрожують як глобальній військовій безпеці, так і глобальній енергетичній безпеці.
Ми запропонували чіткий ринковий підхід. І є два варіанти. Перше – приймається спільний підхід України і Євросоюзу. Друге – ця справа буде тоді вирішуватися виключно Стокгольмським арбітражним судом. Ситуація складна в енергетиці. Ми знаємо про плани Росії: зимою взагалі перекрити транзит, навіть на країни-члени Євросоюзу. І саме для цього їхнім компаніям дані вказівки максимально закачувати газ в сховищах на території Європи.
Ми знаємо про плани Росії, мета яких фактично відключити Україну від всіх енергетичних ресурсів. Уряд накопив зараз у сховищах 15 млрд. кубометрів газу, нагадаю, що ще півроку тому їх було тільки 5 в газових сховищах.
Ми займаємося зараз диверсифікацією постачання вугілля – так, як Російська Федерація і їхні найманці бомблять і руйнують шахти, з яких ми видобуваємо енергетичне вугілля. Тому наша позиція чітка і незмінна – підходи щодо енергетичної безпеки країни, висловлені в спільному баченні між Україною і Євросоюзом Російській Федерації. Ми очікуємо на наступний раунд консультацій між Оттінгером, Міністром Проданом і російськими посадовцями.
Наша позиція щодо Угоди про зону вільної торгівлі є незмінною. Жодних збитків для російської економіки від зони вільної торгівлі немає і бути не може.
Вчорашні слова Путіна про те, що збитки для Росії будуть складати 3 млрд. дол. нагадали мені слова Януковича, що йому потрібно було 160 млрд. дол. для ратифікації угоди з ЄС. Я так розумію, що вони з одного джерела черпали інформацію. На кожне питання, яке є у росіян, ми даємо дві відповіді, а не одну, підтверджуючи повну і тотальну неспроможність і безпідставність російських претензій.
Тому ми очікуємо на останній раунд високих політичних консультацій, які відбудуться 12-го числа в Брюсселі, також у тристоронньому рівні, але це не має ніякого відношення до ратифікації угоди. Угода повинна бути ратифікована у вересні цим складом Парламенту.
Сьогодні Уряд схвалює Річну програму дій Україна – НАТО. Президент України буде на саміті НАТО. НАТО є нашим партнером. Ми очікуємо від наших західних партнерів і від альянсу практичної допомоги і прийняття доленосних рішень на саміті, який відбудеться 4 вересня. Нам потрібна допомога.
Також сьогодні у нас буде декілька додаткових рішень. У нас прийнято рішення про невідкладну процедуру передачі військової техніки і озброєнь для потреб АТО. Також вся техніка і озброєння, яка зараз є власністю Міноборони і знаходиться на заводах "Укроборонпрому", підлягає невідкладній модернізації і ремонту. Гроші на все це є.
Вважаю неприпустимим, як використовуються кошти з першого траншу, який Уряд виділив на національну безпеку і оборону. Накоплені мільярди гривень. Це наше завдання як Уряду знайти гроші. Ми їх знайшли. Використано тільки 45%. Я вже не кажу про додаткових 9 млрд. грн., які ми також скопили і також передали.
Тому безпекове й оборонне відомство, наведіть порядок у себе з використанням грошей, з їх освоєнням, з придбанням техніки.
Можу відзначити Національну гвардію, яка прискореними темпами озброюється, модернізовується і відповідно використовує кошти.
Також сьогодні Уряд прийме рішення про перший етап реформи державних контролюючих органів. Рішення дуже складно проходить, тому що яке міністерство, якого міністра не запитаєш – нікого скорочувати не потрібно, ніяку інспекцію ліквідовувати не потрібно, всі вкрай потрібні.
Правда, Міністерство інфраструктури скоротило Інспекцію з безпеки на наземному транспорті – 500 людей, нічого не сталося за останній місяць, всі їздять, живі, здорові. І так практично по кожному відомству.
Зараз найкращий час для скорочення, ліквідації і реорганізації низки контролюючих органів. З 1 тис. 32 контролюючих функцій, які є, на першому етапі ми скорочуємо їх практично удвічі, залишиться 680. З контролюючих центральних органів влади, яких сьогодні 56, залишиться 27.
Володимир Борисович (Гройсман. – Ред.) буде зараз робити презентацію. Я вдячний робочій групі, яка складалася з громадських активістів і з представників бізнес-спільноти. Такі рішення приймаються тільки під тиском, в першу чергу – суспільства. І тому навіть, якщо всередині Уряду буде дискусія з приводу доцільності чи недоцільності, як Глава Уряду відразу заявляю – це рішення вже прийнято і назад дороги немає. Перший етап – скорочення і реформи контролюючих органів.
Тому я запрошую Володимира Борисовича (Гройсман. – Ред.), щоб показав нам презентацію, ваші напрацювання, а потім перейдемо до питань порядку денного.
ДОПОВІДЬ ГРОЙСМАНА В.Б.
ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую, Володимире Борисовичу.
Дорогі друзі, я ще раз хотів би просто нагадати. Нам це потрібно зробити вже зараз і невідкладно, щоб новий Уряд України, який буде сформований після виборів, діяв вже за новими правилами. І щоб кожен з нас внукам не тільки показував у трудовій книжці запис, що хтось був членом Кабінету Міністрів України, а розповідав, що ми-таки для країни багато чого зробили.