Верховна Рада ухвалила в другому читанні в цілому законопроект №4116-а «Про
внесення змін до деяких законів України про реформування системи управління
єдиної ГТС України», що передбачає модернізацію і експлуатацію української ГТС
спільно з європейськими і американськими партнерами. Законопроект був
розроблений і поданий на розгляд Парламенту Кабінетом Міністрів України.
Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк,
доповідаючи з цього питання у сесійній залі Парламенту, наголосив, що, згідно
із законом, «українська газотранспортна система залишається на 100% державною
власністю».
Крім того, закон передбачає, що «українська держава оголошує публічний
конкурс на залучення інвесторів щодо модернізації і експлуатації української
ГТС». За словами Глави Уряду, такими інвесторами, відповідно до закону, можуть
бути тільки компанії країн-членів Європейського Союзу, які відповідно
сертифіковані, або Сполучених Штатів Америки. При цьому він пояснив: «Так звана
операторська компанія контролюється виключно українською державою, а саме 51%
належить державі, 49% можуть отримати ЄС або США».
Разом із цим Уряд, за його словами, приймає пропозицію народних депутатів,
щоб остаточне рішення про затвердження інвесторів приймалося в стінах Верховної
Ради України. «Чинна Конституція України не дає розширеного тлумачення
можливостей Парламенту приймати таке рішення, але вважаю, що це правильне
політичне рішення. Уряди міняються, президенти міняються, і для балансу влад в
такому складному питанні необхідний додатковий контроль з боку Верховної Ради
України», - заявив Арсеній Яценюк.
Заслуговує на увагу, на думку Глави Уряду, пропозиція щодо публічності
інформації про компанії, які братимуть участь у конкурсі на модернізацію
української ГТС: «При проведенні конкурсу компанія, яка є резидентом або ЄС,
або США, зобов’язана розкрити всю інформацію щодо структури своєї власності і
показати всіх бенефіціарів, які є власниками цієї
компанії. Це повинна бути суттєва умова».
Крім того, зазначив Прем’єр-міністр України, якщо компанія, яка виграла
конкурс, приймає рішення щодо зміни своєї структури власності, таке рішення має
узгодити українська сторона. «Мотивація для Уряду зрозуміла і правильна. Може
статися так, що виграє компанія, яка є резидентом ЄС, а через певний період
часу зміниться структура власності і під лейблом
Європейського Союзу може бути власність, наприклад, країни-агресора».
Також, щоб Парламент і народ України мав можливість отримувати достовірну
інформацію про діяльність компаній-інвесторів, раз на 5 років вони повинні подавати
звіт, в тому
числі і до Верховної Ради України.
За словами Арсенія Яценюка, Уряд усвідомлює, що додаткові вимоги
навантажують законопроект: «Зараз не стоїть черга, щоб інвестувати в українську газотранспортну
систему. Але ми повинні зробити перший крок для того, щоб залучити ЄС і США,
щоб отримати додаткові кошти на інвестиції, щоб ЄС був зацікавлений в
збільшенні транзиту газу територією України і, відповідно, ми заробляли разом
більше коштів. І для того, щоб Європейський Союз був послідовним. Послідовність
полягає в наступному: якщо ми разом, якщо ми підписали Угоду про політичну
асоціацію, це означає, що ми допомагаємо один одному. І не будуємо Південний
потік, який будується виключно проти України, який будується тільки з однією
метою – обійти Україну».
Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк також
наголосив, що для диверсифікації енергопостачання дуже важливо не просто
ратифікувати і підписати Третій енергопакет, який
Україна і ЄС вже підписали, але й виконувати його.
«Тому мета закону – це мати ЄС і США як операторів української
газотранспортної системи, де Україна контролює компанію і де власність на
українську ГТС і на українські сховища залишається виключно на 100% за
українською державою. Непросто буде залучити інвестора, але, принаймні, це дає
можливість розпочати політичні і економічні переговори з нашими західними
партнерами», - зазначив Арсеній Яценюк.