Державна інспекція України з безпеки на
наземному транспорті посилила державний контроль за використанням перевізниками
контролюючих пристроїв на автомобільному транспорті. Зокрема працівники
столичного територіального органу Укртрансінспекції протягом трьох днів
проводили рейдові перевірки на автостанції «Південна» у м. Києві.
За період відпрацювання складено 30 актів
проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт
під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Виявлено численні порушення режиму праці та відпочинку водія, оформлення
водіями неналежним чином щоденних реєстраційних листів праці та відпочинку.
Крім того, трапляються випадки відсутності
картки водія або роздруківки даних роботи тахографа, у разі обладнання
транспортного засобу цифровим тахографом. Це вказує на те, що значна кількість
водіїв взагалі не користуються контролюючими пристроями, не дивлячись на те, що
вони встановленні в транспортних засобах.
Загалом результати аналізу причин і обставин
дорожньо-транспортних пригод свідчать, що значна частина перевізників грубо
порушує вимоги автотранспортного законодавства в частині регулювання робочого
часу та відпочинку водіїв і порядку його обліку. З початку 2014 року під час
здійснення державного контролю виявлено майже 4 тис. порушень додержання
водіями режиму праці та відпочинку, а майже тисяча автобусів, що здійснюють
перевезення пасажирів, взагалі не обладнані тахографами.
Довідка
З 1 червня 2013 року набрала чинності частина
3 пункту 4 наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 №
340 «Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв
колісних транспортних засобів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
14.09.2010 за № 811/18106, щодо обладнання автобусів діючими та повіреними
тахографами під час здійснення перевезень вантажів колісними транспортними
засобами з повною масою понад 12 тонн, нерегулярних і регулярних спеціальних
пасажирських перевезень, регулярних пасажирських перевезень на міжміських
автобусних маршрутах протяжністю від 50 до 150 км.
Автотранспортні засоби, що використовуються
для вказаних вище перевезень, повинні бути обладнані повіреними та діючими
контрольними пристроями (тахографами) для отримання та реєстрації в
автоматичному чи напівавтоматичному режимі даної інформації про рух таких
транспортних засобів та періоди роботи водіїв.
Порядок установлення, технічного
обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на
автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для
надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, визначений Інструкцією з
використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті,
затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 24.06.2010
№ 385.
Пунктом 2.7 Інструкції визначено, що за
результатами перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу пункт
сервісу тахографа оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації
тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною у додатку 1 до цієї Інструкції.
Протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу зберігають
протягом трьох років з дати проведення робіт.
Згідно з пунктом 3.3 Інструкції водій
транспортного засобу, обладнаного тахографом, має при собі: протокол про
перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у
кількості, що передбачена Європейською угодою щодо роботи екіпажів транспортних
засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), або картку
водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного
засобу цифровим тахографом.
Відповідно до інформації Департаменту
транспорту Європейської Економічної Комісії ООН нові положення (поправка № 6)
Європейської Угоди, що стосується роботи екіпажів транспортних засобів, які
виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), підписаної у Женеві 1
липня 1970 року, були прийняті Робочою групою з автомобільного транспорту КВТ
ЄЕК ООН (S.С.1) на 103-й сесії (м. Женева, 29-31 жовтня 2008 р.) та набували
чинності з 20 вересня 2010 року.
Шоста поправка має на меті приведення ЄУТР у
відповідність із законодавством, введеним у дію у Європейському Союзі
(постанова ЄС № 561/2006 від 15.03.2006) в частині періодів керування та
відпочинку професійних водіїв, з тим щоб забезпечити гармонізацію цих двох
систем правил та безпеку дорожнього руху.
Відповідно до Поправки 6 до ЄУТР з 20 грудня
2010 року загальна кількість тахограм у водіїв має складати 29 тахограм (тобто
за поточний день та попередні 28 календарних днів).
Протокол про перевірку та адаптацію тахографа
до транспортного засобу є одним із документів, передбачених законодавством
України, на підставі якого виконуються пасажирські і вантажні перевезення
автомобільним транспортом, та підпадає під інші документи, визначені законодавством,
оформлення яких передбачено статтями 39 та 48 Закону України «Про автомобільний
транспорт» (далі - Закон).
За надання послуг з перевезень пасажирів та
вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48
Закону, до автомобільних перевізників застосовується
адміністративно-господарський штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян.
У зв’язку з тим, що тахограми та роздруківки
даних роботи тахографа (у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом)
є носієм інформації про дотримання водіями режиму праці та відпочинку, їх
відсутність під час державного контролю підтверджує порушення режиму праці та
відпочинку водіями колісних транспортних засобів.
Відсутність необхідної кількості тахокарт у водія
можна підтвердити документами, які відповідають вимогам чинного законодавства
(лікарняний, наказ на відрядження, наказ на відпустку, чеки, квитанції тощо),
але в цілях сприяння проведення перевірки, перевізникам рекомендується
використовувати для підтвердження діяльності Бланки підтвердження діяльності,
затверджені Поправкою № 6 до ЄУТР, яка відповідно до статті 12-біс (Зразки
типових бланків) та нового Доповнення 3 до додатку до ЄУТР передбачає
оформлення Бланку підтвердження діяльності водія та у Інструкції визначає умови
його використання.
За порушення режимів праці та відпочинку
водіями транспортних засобів до автомобільних перевізників застосовується
адміністративно-господарський штраф у розмірі двадцяті неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян (абзац 8 частини 1 статті 60 Закону).
Відповідно до частини 3 статті 60 Закону при
вчиненні однією особою двох або більше правопорушень
адміністративно-господарський штраф накладається за кожне правопорушення
окремо.
У разі невиконання автоперевізником вищезазначених
вимог та ненадання тахограм (за поточний день та попередні 28 календарних днів)
та роздруківки даних роботи тахографа (у разі обладнання транспортного засобу
цифровим тахографом), у випадках передбачених законодавством,
адміністративно-господарські штрафи повинні накладатися відповідно до абзацу 8
частини 1 статті 60 Закону за кожне правопорушення окремо, в тому числі, за
кожен робочий день.