Latifundist.com:
Зараз на Вашу адресу лунає велика кількість критики щодо Вашого призначення на
посаду міністра АПК, як такого що не має профільних знань, тільки диплом
юриста. Як Ви збираєтесь керувати галуззю?
Ігор Швайка: Міністр аграрної політики та продовольства
має бути в першу чергу керівником, людиною, яка може ефективно організувати
процес, бачити, що і де йде не так, а далі прийняти відповідне рішення щодо
виправлення ситуації. Як розвивати галузь? Лунати має думка не тільки одного
міністра. Стратегія розвитку галузі – це компромісне колективне бачення
розвитку АПК усіма учасниками ринку, і моє завдання – створити умови, за яких
її реалізація дасть найкращі результати для сектору. З цієї позиції, юридична
освіта для мене – це плюс, а не мінус.
Latifundist.com:
Якими аграрними навичками Ви володієте?
Ігор Швайка: Вмію керувати трактором, вантажівкою,
саджати картоплю, косити. Тобто те все, що вміє робити кожний свідомий
українець. Окрім того, завдяки своїй юридичній практиці мені доводилося працювати
з аграрними компаніями, тому я знаю, як у 90-ті працювали давальницькі схеми, у
що вони трансформувалися, і як позбавитися від багатьох негативних моментів в
галузі.
Я не настільки віддалений від АПК, як Ви думаєте. А
професіональна команда експертів у міністерстві допоможе організувати роботу ще
краще.
Latifundist.com:
Які завдання стоять перед Вами?
Ігор Швайка: Максимально ефективно та чітко
вибудувати роботу міністерства щодо організації нормального робочого процесу
для всіх учасників ринку, попіклуватись про продовольчу безпеку країни та
просувати українську продукцію на зовнішні ринки. Крім того, я стою на позиції
спрощення дозвільних процедур, розвитку інфраструктури.
Latifundist.com:
Кого з виробників, з Вашої точки зору, необхідно підтримувати у першу чергу?
Ігор Швайка: На мій погляд, необхідно підтримувати
дрібних виробників. Адже саме вони забезпечують більшою мірою спокій у селах,
надають робочі місця та наповнюють місцеві бюджети, розвивають соціальну
інфраструктуру. Зараз вивчаємо існуючий механізм кредитної підтримки виробників
за для того, щоб позбавитися на всіх етапах корупційної складової. Доки не
зрозуміємо як це зробити найкраще, нічого змінювати не будемо.
З іншого боку, як повідомляв Прем‘єр-міністр
Арсеній Яценюк, вже відбувається секвестр бюджету на
2014 рік. Відповідно до розпорядження міністерства фінансів України, це буде
стосуватися й діяльності аграрного відомства. Наразі, будуть ліквідовані
неефективні програми, які існують тільки на папері. Міністерство позбавиться від
непритаманних йому функцій, що призведе до скорочення кількості центрального
апарату на 20%.
Latifundist.com:
Існуюча система оподаткування буде збережена чи буде змінена?
Ігор Швайка: У 2014 році не буде змін до існуючої
системи оподаткування, аби не нашкодити аграрному бізнесу. Чи зміниться вона у
наступному році? Не можу сказати. Давайте подивимося з якими показниками галузь
завершить рік.
Latifundist.com:
Сьогодні в Україні є агрохолдинги, які
розпоряджаються більш як 550 тисяч га землі. Чи вбачаєте Ви підстави для
хвилювання щодо посилення їх впливу на внутрішньому ринку?
Ігор Швайка: Це викликає хвилювання. Тому необхідне
прозоре регулювання ринку у цьому питанні. Попередньо буде проведена робота з
бізнесом, результатом якої стануть законодавчі обмеження діяльності агрохолдингів в Україні. Адже 500 тисяч га в одних руках –
це дуже багато. Розміри холдингів мають бути меншими. Адже холдинг, який має
більше 500 тисяч га – це ознака явного порушення нормального антимонопольного
законодавства.
Latifundist.com:
Але акції цих великих гравців продаються на Лондонській, Варшавській та
Гонконгській біржах, а вони самі є об’єктами міжнародного права, тому що їх
юрисдикція – Кіпр, Лондон та інші подібні країни.
Ігор Швайка: Агрохолдинги
– учасники міжнародних відносин, але їх діяльність не регулюється міжнародним
правом. Як діяти юридично правильно, аби не викликати міжнародний скандал? До
цього питання є різні підходи, але воно поки що не обговорювалося. Але давайте
подивимося на це питання ще з одного боку: нас цікавить розвиток країни чи доля
окремих компаній? Що унікального роблять люди, які через корупційну складову,
адміністративний ресурс або пасивно винищують по 50 сіл на рік? Що унікального
вони виробляють, що не можуть зробити дрібні компанії? Мені здається, необхідно
дати відповіді на всі ці питання без емоцій, достовірно. І тоді всі побачать,
хто є хто і у кого які завдання.
Моя позиція незмінна: у питанні діяльності агрохолдингів необхідно навести лад, навіть якщо це комусь
дуже не хочеться. Не шукайте у мені лобіста великих агрохолдингів
чи їх руйнівника. Моє завдання як міністра: разом з учасниками ринку розробити
концепцію, у якій буде відповідь і на це питання.
Latifundist.com:
Ви не страшитися, що після такої революційної ініціативи буде великий сплеск
критики на Вашу адресу через агентів аграрних олігархів?
Ігор Швайка: Цілком ймовірно. Який він буде:
фінансовий, організаційний, медійний? Подивимося. Я
розумію, що такою позицією викликаю на себе гнів тих, кому це не подобається.
Але у цьому випадку я не боюся, тому що стою на позиції державних інтересів.
І сьогодні завдання Мінагрополітики
наступне: якщо один фінансовий організм ігнорує життя половини області,
наприклад, Луганської або Харківської, то він не має право на існування у державі.
Отже він має поступитися частиною своїх великих площ комусь іншому, хто зможе
дати робочі місця на селі, а не просто збирати надприбутки.
Мене на цю посаду делегували від ВО «Свобода» і на
цьому місці я пробуду стільки, скільки необхідно для ефективної роботи. І для
мене головне – бути чесним із собою та українцями. Доля 10-ти олігархів нас
цікавить менше ніж 500 або 50 тисяч людей, які залишилися у зруйнованих
колгоспах, які поглинаються холдингами без альтернативи на розвиток.
Latifundist.com:
Федерація роботодавців України повідомила про те, що раніше в Мінагропроді за оформлення документів на перевозку зерна
бралися неофіційні платежі. Будете ламати корупційні схеми і як?
Ігор Швайка: Диму без вогню не буває. Якщо хтось
продає посади, вимагає хабарі чи якихось неофіційних платежів – звертайтеся до
мене, будемо швидко та адекватно реагувати. Вочевидь, що на кожному кроці є
корупційна складова і ми з нею будемо боротися. У рамках таких дій зараз
міністерство відмінило 20 з 44 дозволів, які викликали корупцію. Мають бути
індикатори прозорості роботи між бізнесом та державою. Чи будуть вони – це
завдання та зусилля усіх нас, а не тільки ноша міністерства.