«Норми
Конституції-2004 неодноразово були предметом суттєвої критики з боку провідних
європейських інституцій – Венеціанської комісії, ПАРЄ та окремих міжнародних
експертів. На їхню думку, положення Закону були суперечливими, не відповідали
меті «конституційної реформи», європейським стандартам у цій сфері, а також
українським зобов’язанням, прийнятим при вступі в Раду Європи, визначались
потенційними джерелами конфліктів між Президентом та Урядом», – звертаючись до
тих, кому небайдужа думка Європи щодо Конституції-2004, заявила в авторській
статті Міністр юстиції України Олена Лукаш, розміщеній в інформаційному
агентстві Інтерфакс.
За її
словами, експерти Венеціанської Комісії зауважували:
- на
несумісності прив’язки мандата до членства в парламентській фракції,
посилаючись на те, що члени Парламенту повинні представляти народ, а не свої
партії;
- розширенні
повноважень прокуратури, що суперечить європейським стандартам у цій сфері, а
також українським зобов’язанням, прийнятим при вступі в Раду Європи;
- можливого
накладення повноважень Президента та Уряду, що, в свою чергу, є загрозою
політичних конфліктів між ними;
збереження
за Президентом повноваження ініціювати процедуру висловлення недовіри Кабінету
Міністрів, що суперечило меті «конституційної реформи»;
- загрози
потенційної політичної кризи у разі нездатності Парламенту сформувати стабільну
більшість для формування Уряду тощо.
«Венеціанська
Комісія дійшла висновку, що конституційні зміни 2004 року не дозволяють досягти
мети конституційної реформи – встановлення збалансованої та функціональної
системи правління», – наголосила Олена Лукаш.
«Крім того,
аналогічна критика змін до Конституції України 2004 року неодноразово
висловлювалась Парламентською асамблеєю Ради Європи в низці своїх резолюцій
протягом 2004 – 2010 років, присвячених, зокрема, функціонуванню демократичних
інституцій в Україні та стану демократії в Європі. ПАРЄ неодноразово зазначало,
що відносно прийнятих у 2004 році поправок до Конституції України гостро стоїть
питання їх сумісності з європейськими стандартами», – йдеться у статті.
Зокрема,
ПАРЄ:
- зазначала,
що повністю пропорційна система із закритими
партійними списками не гарантує виборів до
Парламенту, які б представляли українське суспільство в усьому його
розмаїтті;
- підкреслювала
необхідність нейтральності посади Голови СБУ, призначення на посаду та
звільнення з посади якого після Змін здійснювалось Парламентом за поданням
Президента;
- критикувала
зміни щодо функціонування судової влади та неможливості належного реформування
судової системи відповідно до європейських стандартів та цінностей без чіткого
розділення повноважень та належної системи стримувань і противаг.
«Також, –
зазначається у статті, – ПАРЄ регулярно зверталась до питання імперативного мандату
народного депутата, запровадженого конституційними змінами
2004 року та закликала до їх
перегляду, як такого, що не відповідає принципам демократії і верховенства
права та є неприйнятним у демократичній державі; акцентувала
увагу на невідповідність прийнятих у 2004 році положень щодо прокуратури,
взятих Україною при вступі до Ради Європи зобов’язанням та підкреслювала, що
Конституцією 2004 року в реформі
прокуратури було зроблено крок назад».
З повним текстом статті Міністра юстиції України Олени
Лукаш можна ознайомитись за посиланням:
http://interfax.com.ua/news/interview/189906.html.