На залізницях України з 2011 року реалізується п’ятирічна галузева програма
забезпечення безпеки руху на залізничних переїздах. Згідно з нею, Укрзалізниця щороку
власним коштом оснащує значну кількість переїздів новими технічними рішеннями,
які є додатковими засобами безпеки руху на перетинах залізничних колій та автошляхів.
Упродовж останніх трьох років в рамках галузевої програми технічно
переоснащені 33 переїзди, де є інтенсивний автомобільний рух, і Укрзалізниця
продовжує цю роботу. Загалом з 2011 року до 2015 року програмою передбачено обладнати додатковими засобами
безпеки 51 залізничний переїзд. Про це повідомив під час брифінгу в
Укрзалізниці перший заступник начальника головного управління безпеки руху
Укрзалізниці Володимир Крот.
За його словами, на залізничних переїздах, визначених п’ятирічною
програмою, встановлюються такі додаткові технічні засоби, як шлагбауми, у тому
числі і такі, що забезпечують перекриття усієї проїжджої частини, загороджувальні
бар’єрні установки, звукова та світлофорна сигналізація зі зміненою
конструкцією.
Володимир Крот пояснив, що на залізницях України
існують 4 категорії залізничних переїздів, перші дві – з
найбільш інтенсивним рухом. Залежно від категорії, переїзд додатково
обладнується світлофорами, шлагбаумами, звуковими сигналами тощо.
«Замість залізничних переїздів можливе будівництво шляхопроводів, але
коштом державного бюджету і силами Укравтодору. Проте такі витрати у
держбюджеті на 2014 рік, на жаль, не передбачені», – зазначив Володимир Крот.
У цьому році Укрзалізниця власним коштом планує обладнати автоматичною
світлофорною сигналізацією 8 та капітально відремонтувати 85 залізничних переїздів.
Загалом на впровадження заходів із забезпечення безпеки руху на перетинах
залізниці з автошляхами Державна адміністрація залізничного транспорту щороку виділяє
понад 40 млн грн. Володимир Крот
також повідомив, що додатково понад 300 млн грн. Укрзалізниця щороку витрачає на утримання
переїздів. «У нашій країні понад 7 тисяч працівників обслуговують майже 1,5 тис.
переїздів. Можна було б не витрачати мільйони гривень на утримання цих
переїздів та їх дооснащення, якби водії сумлінно виконували
правила дорожнього руху. При безумовному дотриманні законослухняними водіями цих
правил, жодний переїзд може не оснащуватися ніякими додатковими засобами
безпеки. Достатньо виконання вимог правил дорожнього руху», – наголосив
Володимир Крот. При цьому він також додав, що в
розвинених країнах світу немає такої великої кількості чергових на переїздах,
як в Україні.
«Перевага в русі на залізничному переїзді – завжди з боку поїзда. При
наближенні до переїзду машиніст подає сигнал, незалежно від того, є загроза чи
ні. Але якщо виникає загроза зіткнення з автотранспортом, поїзд неможливо зупинити
миттєво, навіть застосувавши екстрене гальмування, через великий гальмівний
шлях», – підкреслив Володимир Крот.
Довідково
Сьогодні на залізницях України експлуатується 5422 залізничних переїзди, 1497
із них мають чергового працівника і обладнані шлагбаумами, 2699 – обладнані
автоматичною звуковою та світлофорною сигналізацією, і тільки 1226 переїздів не
обладнані автоматикою і не охороняються черговим працівником.
Раніше повідомлялося, що з
2010 по 2013 рік на виконання Державної
програми з забезпечення безпеки руху на переїздах, було обладнано
автоматичною світлофорною сигналізацією 48 переїздів (планувалося 45),
капітально відремонтовано 383 переїздів (при плані 308). Крім того, впродовж
2003 – 2013 років виконані роботи з будівництва чотирьох транспортних розв’язок
у різних рівнях та реконструкції двох автодорожніх шляхопроводів, загальною
вартістю близько 130 млн. грн.