Аналіз даних, отриманих Управлінням забезпечення доступу до публічної інформації Департаменту інформації та взаємодії з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів від представників органів виконавчої влади, відповідальних за організацію доступу до публічної інформації, свідчить, що у 2023 році до органів виконавчої влади надійшла рекордна кількість кореспонденції в якій автори посилалися на Закон України «Про доступ до публічної інформації».
Так, у 2023 році отримано та опрацьовано 170245 запитів, що на 118% більше ніж у 2022 році (78092 запити) та на 27,4% більше ніж у 2021 році (133644 запити).
Із загальної кількості запитів, отриманих у 2023 році, 32843 запити надійшли до міністерств (або 19,3% від загальної кількості отриманих органами виконавчої влади запитів), 124591 (73,2%) – до інших центральних та 12811 (7,5%) – до місцевих органів виконавчої влади.
Відсоткове значення запитів, отриманих органами виконавчої влади
у 2023 році
Довідково: у 2022 році органи виконавчої влади отримали 78092 запити на інформацію, з них: 23393 запити надійшло до міністерств (або 30% від загальної кількості запитів отриманих органами виконавчої влади у 2022 році), 46241 (59,2%) – до інших центральних та 8458 (10,8%) – до місцевих органів виконавчої влади.
Управлінням забезпечення доступу до публічної інформації Департаменту інформації та взаємодії з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів у 2023 році опрацьовано 6278 запитів на інформацію, що на 27,8% більше ніж у 2022 році (4532 запити).
Слід зауважити, що у 2023 р., як і у 2022 р., левову частку запитів було опрацьовано Пенсійним фондом, а саме – 85055 запитів, або 49,4% всіх запитів опрацьованих органами виконавчої влади у 2023 році. У 2022 р. Пенсійним фондом опрацьовано 30117 запитів, у 2021 р. – 22067. Можна припустити, що причиною значного зростання кількості запитів до Пенсійного фонду стало покладання на нього з 2022 р. функцій виплат громадянам субсидій для оплати комунальних послуг, а також визначення його з 2023 р. уповноваженим органом у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Серед інших установ найбільше запитів у 2023 році опрацьовано Національною поліцією (17646), Міністерством юстиції (7052), Міністерством внутрішніх справ (5193), Міністерством оборони (4381), Міністерством охорони здоров’я (3696), Київською міською державною адміністрацією (3404), Державною податковою службою (2170), Антимонопольним комітетом (1887), Адміністрацією Державної прикордонної служби (1808), Міністерством соціальної політики (1720), Міністерством освіти і науки (1664), Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (1552), Державною службою статистики (1546), Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури (1278), Міністерством культури та інформаційної політики (1226), Міністерством економіки (1193), Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів (1130), Державною казначейською службою (1096).
Порівняльна таблиця надходження запитів у 2021, 2022 та 2023 роках серед органів виконавчої влади, які отримали найбільшу кількість
запитів на інформацію
У 2023 році відстрочки в задоволенні запитів на інформацію, із врахуванням частини 6 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та посиланнями на Укази Президента України про введення воєнного стану в Україні та його продовження, надали запитувачам 26 із 98 опитаних установ на 250 запитів. Для порівняння у 2022 році із 98 органів виконавчої влади відстрочки в задоволенні запитів надали 42 установи на 602 запити.
Із 30 органів виконавчої влади, керівництвом яких були прийняті рішення про обмеження доступу до публічної інформації на час дії воєнного стану, у 20 установах станом на 31 грудня 2023 р. обмеження продовжували діяти, у 5 – обмеження продовжили діяти частково.
Із 170245 запитів, отриманих опитаними установами: 137625 запитів надійшло електронною поштою (або 80,8% від загальної кількості), 21753 (12,8%) – поштою, 163 (0,1%) – телефоном, 52 (> 0,1%) – факсом.
Органами виконавчої влади отримано 10652 запити (або 6,3% від загальної кількості) за допомогою інших каналів зв’язку. Зокрема, через Систему електронної взаємодії органів виконавчої влади, он-лайн форму розміщену на сайті держоргану, під час особистих прийомів. Крім того, запити передавалися особисто працівникам підрозділів, відповідальних за організацію доступу до публічної інформації, у спеціально визначених місцях.
Канали надходження запитів на інформацію
Довідково: у 2022 році із 78092 запитів, отриманих органами виконавчої влади з посиланням на Закон України «Про доступ до публічної інформації»: 53439 запитів надійшло електронною поштою (або 68,4% від загальної кількості), 16977 (21,7%) – поштою, 207 (0,3%) – телефоном, 1 (>0,1%) – факсом, 7468 (9,6%) – іншими каналами.
Як видно, найбільш затребуваним запитувачами каналом направлення запитів до органів виконавчої влади, як і у попередні роки, у 2023 році лишилася електронна пошта. У 2022 році, від загальної кількості отриманих запитів, на електронні адреси ОВВ надійшло 68,4% запитів, у 2021 р. – 64,1%, у 2020 р. – 57,8%, у 2019 р. – 54,4%.
Найпоширенішим каналом надходження запитів на інформацію до Секретаріату Кабінету Міністрів у 2023 році також була електронна пошта. Зазначеним каналом зв’язку Секретаріатом Уряду отримано 5525 запитів (88% від загальної кількості). У 2022 р. цей показник склав 83,9% запитів, у 2021 р. – 71,9%, у 2020 р. – 74,3%, у 2019 р. – 65,4%.
За видами інформації у 2023 році розподіл запитів відбувся наступним чином: правова інформація – 15566 запитів, про фізичну особу – 10190 запитів, статистична інформація – 6720, інформація про товар (роботу, послугу) – 5837, інформація довідково-енциклопедичного характеру – 3448, податкова – 2437, про стан довкілля – 1757, соціологічна – 1153, науково-технічна – 209.
Органами виконавчої влади 122928 запитів за змістом визначено, як – інші види інформації. З них 84655 опрацьовано Пенсійним фондом з виокремленням у підкатегорію – соціальний захист (пенсійне забезпечення).
Види інформації за змістом запитів
Від найактивнішої категорії запитувачів, якими є фізичні особи, органами виконавчої влади у 2023 р. отримано 143345 запитів (або 84,2% від загальної кількості), від юридичних осіб – 18714 (10,9%), від представників медіа – 5018 (3%), від об’єднань громадян без статусу юридичної особи – 3168 (1,9%).
Категорії запитувачів
Довідково: у 2022 році від фізичних осіб до органів виконавчої влади надійшло 60508 запитів (77,5%), від юридичних осіб – 12010 (15,4%), від представників засобів масової інформації – 4002 (5,1%), від об’єднань громадян без статусу юридичної особи – 1572 (2%).
Із загальної кількості отриманої у 2023 році органами виконавчої влади кореспонденції, в якій автори посилалися на Закон України «Про доступ до публічної інформації», зверненнями за змістом були 70821 лист (41,6% від загальної кількості кореспонденції). У 2022 р. цей показник становив 22013 листів (або 28,2%), у 2021 – 16981 лист (або 12,7%).
Так, до міністерств у 2023 році надійшло 15918 звернень (48,5% від загальної кількості запитів, отриманих міністерствами, серед яких найбільше отримало Міністерство освіти і науки – 11444 звернення). До інших центральних органів виконавчої влади надійшло 54559 звернень (43,8% від загальної кількості запитів, отриманих ЦОВВ, серед яких левова частка отримана Пенсійним фондом – 51241 звернення). Місцевими органами виконавчої влади отримано 344 звернення (або 2,7% від загальної кількості запитів, отриманих місцевими ОВВ).
Співвідношення отриманих органами виконавчої влади листів за 2023 рік,
які по суті не були запитами, проте їх автори посилалися на Закон України «Про доступ до публічної інформації»
Згідно зі статтею 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» органи виконавчої влади мають забезпечувати своєчасне оприлюднення проектів рішень, що підлягають обговоренню.
На виконання зазначеної норми Закону, органами виконавчої влади у 2023 році було оприлюднено 5973 проекти рішень. З них: 733 проекти винесли на обговорення міністерства, 4224 – інші центральні та 1016 місцеві органи виконавчої влади.
Згідно з вимогами статті 21 Закону та постанови Кабінету Міністрів від 13 липня 2011 р. № 740 «Про затвердження граничних норм витрат на копіювання або друк копій документів, що надаються за запитом на інформацію» розпорядник інформації визначає розмір фактичних витрат на копіювання і друк документів, що надаються за запитом на інформацію, в межах встановлених граничних норм.
Із 98 опитаних органів виконавчої влади, 16 установ повідомили, що не мають затверджених граничних норм витрат на копіювання або друк копій документів.
Також, 47 установ повідомили що у 2023 році запити, які потребували відшкодування витрат, до них не надходили.