Відтепер інспекційні органи мають фокусуватися на прозорій оцінці суб’єктів господарювання та запобіганні ризикам, а бізнес – знати коли і чому до нього завітає інспектор
Державна регуляторна служба України, опубліковано 18 жовтня 2018 року о 13:51

До 15 листопада цього року будуть остаточно сформовані плани перевірок на 2019 рік. Наразі кожен бізнес може перевірити хто і чому його перевірятиме та, при необхідності, виправити помилки. Про це йшлося на Інспекційному форумі «#Перевірок.NET», який відбувся 17 жовтня.

Гостей форуму привітав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Він закликав всі контролюючі органи до кінця 2018 року активізувати свою роботу і затвердити критерії ризиків у своїх сферах, щоб підключитися до роботи на єдиному порталі перевірок. Прем’єр-міністр розраховує на повноцінне введення ризикоорієнтованої системи перевірок бізнесу в країні до кінця 2018 року.

У свою чергу Посол, Голова Представництва Європейського Союзу в Україні Хюґ Мінґареллі зазначив, що важливо знайти баланс між дерегуляцією і зменшенням тиску на бізнес, зберігши належний рівень контролю над якістю. На його думку, ефективність і прозора система перевірок є базовою складовою сприятливого бізнес-клімату.

Серед основних спікерів Інспекційного форуму – Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна.

Вона зазначила, що одним із етапів реалізації Стратегії реформування системи державного нагляду (контролю) є запровадження ризикоорієнтованого підходу до здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

З 79 сфер державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) направлено до ДРС проекти постанов Кабінету Міністрів України про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), у 69 сферах державного нагляду (контролю).

Із них ДРС погоджено проекти постанов Кабінету Міністрів у 38 сферах державного нагляду (контролю). Прийнято лише близько 10.

Також законодавством встановлено можливість перевіряти самих контролерів за скаргою бізнесу.

Так, станом на 10.10.2018 року ДРС проведено:

– 11 перевірок додержання органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування господарської діяльності, з них 10 планових та 1 позапланова;

– 21 перевірка додержання дозвільними органами вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру, з них 20 планових та 1 позапланова;

– 34 перевірки додержання органами державного нагляду (контролю) вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, 20 планових та 14 позапланових.

За результатами проведених перевірок за дев’ять місяців 2018 року ДРС видано акти щодо усунення порушень законодавства.

Під час Інспекційного форуму «#Перевірок.NET», поряд з іншим, Голова ДРС Ксенія Ляпіна підкреслила, що всі дослідження вказують на надмірну зарегульованість сфери працевлаштування в Україні. Це потребує реформування. Серед підприємців велике занепокоєння викликають перевірки у сфері праці.

«Прошу сфокусувати увагу при проведенні перевірок на наявності трудових договорів. Не потрібно шукати помилки у додаткових документах»,- звернулася до представників Державної служби України з питань праці Голова ДРС.

Ще одне важливе завдання нової інспекційної системи – орієнтованість на платника податків. На форумі Офісом ефективного регулювання BRDO за підтримки ініціативи EU4Business\FORBIZ представлено онлайн-сервіс «Кабінет з управління ризиками», що дасть можливість підприємцям більш ефективно планувати свою діяльність завдяки можливості онлайн-взаємодії з інспекціями. З презентацією Офісу ефективного регулювання можна ознайомитись тут.

«Кабінет управління ризиками» містить низку інструментів:

– календар запланованих перевірок;

– історію проведених перевірок та їхніми результатами;

– вичерпний чек-лист – вимоги до підприємців, з можливістю самоконтролю по кожній потенційній небезпеці;

– можливість оцінити якість роботи інспектора, що стане основою для рейтингу інспекцій;

– можливість вказати на обтяжливість конкретних вимог, що заважають працювати. Це стане основою для їх перегляду, щоб зменшити регуляторне навантаження на бізнес.

Участь у заході також взяли перший заступник Міністра економічного розвитку та торгівлі України Максим Нефьодов, Голова Офісу ефективного регулювання Олексій Гончарук, Голова Державної архітектурно-будівельної інспекції Олексій Кудрявцев, Голова Держспоживслужби Володимир Лапа, Голова Держслужби з питань праці Роман Чернега, в.о. Голови Державної фіскальної служби Олександр Власов, Виконавчий директор Спілки українських підприємців Катерина Глазкова, Виконавчий директор Європейської бізнес асоціації Анна Дерев’янко, Віце-президент Американської торговельної палати Тетяна Прокопчук, чисельні представники бізнесу та громадськості.

Ознайомитися з інструментами Інспекційного порталу в тестовому режимі можна на www.inspections.gov.ua. Повноцінно вони стануть доступними для використання з 1 січня 2019 року. Для цього інспекції до кінця поточного року мають затвердити форми актів перевірок нового зразка та оприлюднити інформацію про перевірки.