Стандарти – не жорсткі приписи, - заступник Голови Державної служби якості освіти Алла Боднар
Державна служба якості освіти України, опубліковано 13 листопада 2018 року о 14:20

Коментар заступника Голови Державної служби якості освіти Алли Бондар газеті «Освіта України» № 44, від 5 листопада 2018 року.

Стандарти і рекомендації щодо функціонування системи забезпечення якості освіти в закладах загальної середньої освіти – це певні настанови і поради стосовно того, як закладам освіти побудувати внутрішню систему забезпечення якості. Тобто як налаштувати усі процеси так, аби заклад постійно вдосконалював результати своєї діяльності.

Стандарти – назва умовна. Хочу наголосити на тому, що вони не будуть жорсткими приписами, їх можна буде використовувати повністю або частково, щось додавати, враховуючи особливості закладу. Це – загальні, базові речі. Наприклад, є стандарти щодо безпечного середовища, яке має бути вільним від психологічного і фізичного насильства. Є стандарти, що стосуються педагогічної діяльності; оцінювання рівня знань здобувачів освіти; управлінської діяльності; стратегії закладу освіти – на що вона спрямована і які цілі має переслідувати. Тобто цей документ повинен допомогти закладам. Наприклад, вони можуть проводити якісне самооцінювання, це – дуже важливо, навіть важливіше за оцінювання зовнішнє, бо останнє має здійснюватися раз на десять років. А самооцінювання заклад освіти проводитиме постійно – в ті терміни, які визначатиме сам. Ми пропонуватимемо відображати результати такого самооцінювання у річних звітах, щоб і громадськість, і всі інші установи й організації бачили, що відбувається у цьому закладі. Наголошую: для нас важлива динаміка розвитку кожного закладу загальної середньої освіти. Або, як ще кажемо, додана освітня вартість – тобто чи покращує заклад результати, чи є прогрес у розвитку і навчанні кожної дитини. Саме це повинні відображати стандарти і рекомендації.

Ця стратегічна сесія спрямована на те, аби ще раз опрацювати проект майбутнього документа. Він був підготовлений не лише Державною службою якості освіти – працювала ціла команда, яку нам допоміг сформувати Офіс освітніх реформ. Допомагали і директори шкіл, і вчителі, й батьки, й управлінці місцевих органів управління освітою, і, звісно, МОН. Ми долучаємо і учнів – дуже важливо врахувати їхню думку про те, якою має бути якісна школа. Тому це буде такий документ, що напрацьований усіма зацікавленими сторонами.

Незабаром ми оприлюднимо проект стандартів і рекомендацій, до його обговорення зможуть долучитися всі охочі. Проведемо ще ряд регіональних семінарів, нарад, стратегічних сесій, апробуємо у пілотних школах. І після того, я думаю, МОН затвердить їх своїм наказом як методичні рекомендації, за якими зможуть працювати школи. А із часом вийде й посібник – «зелена книга» для директора школи, де буде зібрано багато матеріалів, що допоможуть створити якісну внутрішню систему забезпечення якості освіти.