• In English
  • Стенограмма вступної частини засідання Кабінету Міністрів України від 27 січня 2016 року
    опубліковано 27 січня 2016 року о 15:22

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні члени Кабінету Міністрів України! Вітаю всіх на черговому засіданні Уряду.

    Я хотів би розпочати сьогоднішнє засідання Кабінету Міністрів з заслуховування звіту керівника Національного агентства з питань державної служби пана Ващенка щодо службового розслідування за дорученням Кабінету Міністрів за фактом вірогідного вчинення злочину, а точніше, замах на злочин по розкраданню 550 млн. грн. коштів Кіотського протоколу, які повинні були бути відправлені на закупівлю так званих світлодіодних пристроїв.

    Я дав доручення Нацдержслужбі провести відповідне службове розслідування і попросив би керівника проінформувати про результати службового розслідування.

     

    ВАЩЕНКО К.О. – Шановний Арсенію Петровичу! Шановні члени Уряду!

    На виконання доручення Прем’єр-міністра від 12 січня Нацдержслужбою спільно з представниками Секретаріату Кабінету Міністрів, Державної фіскальної служби, Державної фінансової інспекції, Національної поліції та Антимонопольного комітету було проведено службове розслідування щодо можливого неналежного виконання посадовими особами Міністерства екології та природних ресурсів службових обов’язків під час організації та проведення конкурсних торгів із закупівлі робіт з капремонту, реконструкції системи освітлення і заміни освітлювальних приладів на світлодіодні мереж зовнішнього та вуличного освітлення, яке реалізується в рамках екологічних інвестицій згідно з Кіотським протоколом.

    За результатами службового розслідування встановлено: в діях посадових осіб, які були відповідальні за організацію роботи міністерства, зокрема, заступника міністра – виконуючого обов’язки міністра Курикіна С.І., мало місце зволікання із затвердженням структури апарату Міністерства екології та природних ресурсів і, як наслідок, допущення затримання процесу організації належного продовження виконання договорів із продажу одиниць встановленої кількості японським компаніям.

    Так, структура центрального апарату, в якій було передбачено створення Департаменту кліматичної політики, затверджено через 3,5 місяця після затвердження Положення про міністерство. Весь цей час відповідна робота не мала бути організована і проведена.

    Також в.о. міністра Курикіним як головою міжвідомчої робочої групи з розгляду проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій та пропозицій щодо здійснення заходів, пов'язаних з реалізацією таких проектів у рамках зобов’язань по Кіотському протоколу та відповідної рамкової конвенції ООН про зміну клімату, не забезпечено повноцінну та належну роботу групи впродовж 2015 року. Зокрема, не було здійснено належний та якісний розгляд проектів; більшість проектів, що були включені до плану заходів, схвалені ще в 2013 р. та щодо них міністерством не було забезпечено процес актуалізації відповідних розрахунків і було прийнято рішення залишити все так, як є, як такі, що не потребують повторного перегляду.

    Така бездіяльність, зважаючи на умови укладених додаткових договорів з Tohoku та TEPCO створює ризик на використання більше, ніж 140 млн. грн. та необхідності їх повернення японських контрагентам.

    Представниками ДФІ, ДФС та Національної поліції встановлені численні порушення, що мали місце під час організації та проведення відповідного тендера. До таких дій призвело в тому числі відсутність контролю та службове недбальство з боку в.о. міністра Курикіна та директора департаменту кліматичної політики Вежніна.

    Так, за інформацією Національної поліції й відповідних членів комісії, які брали участь у проведенні службового розслідування, зазначені посадові особи неодноразово усно та письмово попереджались про факти визначення переможцем торгів суб’єктів господарювання, діяльність яких містить ознаки фіктивності та які потребують додаткової перевірки.

    Однак, Курикін та Вежнін свідомо ігнорували зазначені попередження та не вжили ніяких відповідних заходів для забезпечення ефективного використання бюджетних коштів.

    Два слова про переможця – ДП “Украгротехбуд”. Фірма, де керівник і головний бухгалтер – це одна особа. Відсутні будь-які матеріально-технічні засоби, які дозволяють їм виконувати цю роботу. Відсутній досвід, складські приміщення. Тобто ознак фіктивності цього підприємства, а мова йде небагато-немало про 550 млн. грн., які вони мали отримати, як-то кажуть не потребує додаткових коментарів.

    Більше того, навіть за наявної інформації цими посадовими особами 23 грудня 2015 року було ініційовано, підготовлено та внесено на розгляд Уряду проект постанови про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів. Мова йшла про те, щоб дозволити проплату в 70% авансу по цьому договору.

    Постанова Урядом випущена не була, проте Міністерство екології та природних ресурсів, незважаючи на численні попередження і ознаки можливих порушень, продовжувало її проштовхувати.

    При цьому Національною поліцією було поінформовано комісію, що представником Нацполіції особисто відразу після публікації на сайті “Вісника державних закупівель”, інформації про акцептовані пропозиції, було вжито відповідних заходів, особисто поінформовано керівництво міністерства про ознаки фіктивності ТОВ “Агротехбуд”. Але ми маємо те, що маємо.

    Таким чином відсутність належного контролю з боку посадових осіб Мінприроди Курикіна та Вежніна, ігнорування інформації Національної поліції та подальші їх дії могли б призвести до завдання збитків державі в розмірі 550 млн. грн.

    У діях посадових осіб ДП “Укрекоінвест”, яким було доручено організацію зазначених торгів, так само вбачаються ознаки порушень, які повинні бути розглянуті та належним чином кваліфіковані правоохоронними органами.

    За наявною на сьогодні інформацією, на підставі зібраних в ході проведених превентивних заходів матеріалів, 14 січня 2016 р. направлених до Головного слідчого управління Національної поліції, 22 січня було відкрито кримінальне провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 15 Кримінального кодексу України.

    Таким чином, якщо підсумувати, керівництво Мінприроди не зреагувало на своєчасні попередження правоохоронних органів щодо ознак фіктивності учасника тендера, не забезпечено належний контроль та здійснення процедур закупівель ДП "Укрекоінвест" і не було вжито заходів щодо запобігання порушення під час проведення закупівель. Паралельно свою роботу здійснював Антимонопольний комітет і в понеділок 25 січня постійно діюча колегія Антимонопольного комітету прийняла рішення щодо скасування результатів зазначених торгів з підстав порушення процедури законодавства про державні закупівлі.

    Слід також зазначити, що впродовж всього часу, коли відбувались всі ці події і до цього, жодних офіційних переговорів з японською стороною Мінекології не проводило, жодних протоколів або консультацій не відбувалось. І це свідчить про те, що належна робота з боку керівництва міністерства, яка дала можливість врегулювати  ті проблемні питання, які виникали по ходу реалізації Кіотського протоколу, усунути і не допускати порушень.

    За результатами службового розслідування комісією прийнято рішення запропонувати Кабінету Міністрів:

    1. За низький рівень організації роботи Мінприроди із контролю за забезпеченням ефективної реалізації цільових, екологічних, зелених інвестицій, самоусунення від вжиття заходів, спрямованих на недопущення замаху на розтрати бюджетних коштів в особливо великих розмірах, на забезпечення належного контролю стану справ у сфері регулювання негативного антропогенного впливу на зміну клімату та адаптацію змін і виконання вимог відповідної рамкової конвенції, внести на розгляд Уряду подання про звільнення з посади заступника Міністра Курикіна С.І., який відповідно до розпорядження Кабміну від 12 серпня 2015 р. виконує обов’язки Міністра екології та природних ресурсів України.

    2. Керівництву Мінприроди звільнити директора Департаменту кліматичної політики Вежніна В.В., усунути від виконання обов’язків директора ДП "Укрекоінвест" Коваля О.Ю., забезпечити усунення зазначеним ДП порушень, які встановлені в ході розслідування та зазначені в акті службового розслідування.

    3. Мінприроди із залученням представників МЗС та Мінфіну в тижневий термін підготувати та внести на розгляд Уряду пропозиції щодо забезпечення своєчасного та належного виконання договорів із продажу встановленої кількості одиниць, укладених із Tohoku та TEPCO, з метою забезпечення ефективного використання отримання за вищезазначеними угодами коштів та недопущення їх повернення, що безумовно стало б приводом для недовіри і для погіршення стосунків з японською стороною.

    І останнє – передати акт службового розслідування до спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидій корупції, зокрема Національного антикорупційного бюро України для розгляду та вжиття відповідних заходів в межах, передбачених законодавством. Акт службового розслідування підписаний всіма представниками, членами комісії. Прошу Уряд розглянути визначені пропозиції.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую. Я уважно вивчив акти і матеріали службового розслідування і спробую пояснити дуже простими словами, що відбулося.

    Саме завдяки інформації МВС і Національної поліції, Арсене Борисовичу, Вам окрема подяка, було встановлено те, що компанія, яка виграла тендер, "Агротехбуд" має всі ознаки фіктивності. Національна поліція перша, яка повідомила, і на підставі цих матеріалів я дав доручення проводити службове розслідування і зупиняти тендер.

    Коротко про компанію. 2 жовтня прямо перед тендером компанія швидко міняє директора, засновника і головного бухгалтера. І директором, засновником і головним бухгалтером компанії стає особа на прізвище Алтунін О.С., яка за дивним збігом обставин проживає в м. Донецьку, Ворошиловський район, проспект Миру, 5 в зоні АТО.

    Коли ми почали перевіряти компанію, зсовується, що компанія проводить дуже активну бізнес-діяльність. За весь 2015 рік вона спромоглася придбати аж один вентилятор за 13 тис. грн.

    Загалом на тендер було заявлено 8 компаній, 6 з яких реальні підприємства, які працюють в сфері освітлення, які вигравали тендери, мають десятки мільйонів обороту, а дві абсолютно однакові – це "Агротехбуд" і "Примакс", це компанії фіктивні. На сленгу це називається "помойки". Там немає директора, головного бухгалтера, вона зареєстрована на фантом, там є тільки банківський рахунок. В результаті всі компанії, які реальні, програють тендер, і з'являється донецький власник і донецька фірма з одним вентилятором, яка очікує з державного бюджету 550 млн. грн., і при цьому Міністерство екології та природних ресурсів ще вносить на Уряд рішення, щоб цих 550 млн. заплатили за попередньою оплатою. І якщо б ми оперативно не зреагували, то ці 550 млн. відповідно до виграного тендеру пішли б на фіктивну фірму, далі це все б перевернули в готівку і були б просто вкрадені з державного бюджету.

    Це навіть не "жулье", це організоване злочинне угруповання, яке пов'язано з вищим керівництвом міністерства, з керівником державного підприємства. Це організована злочинна група.

    За результатами розслідування, по-перше, я виношу на Уряд рішення про звільнення з займаної посади виконуючого обов'язки Міністра екології та природних ресурсів; по-друге, звільнення відповідних посадових осіб, які визначені в акті; по-третє, звільнення керівника державного підприємства.

    Але четверте і найбільш важливе, щоб не сталося, як завжди, коли звільнили, і потім вони зібрали речі і тихо пішли, не понісши реальної відповідальності. Цей акт службового розслідування, по-перше, я прошу зняти з нього гриф "для службового користування", по-друге, сьогодні я його передаю до Національного антикорупційного бюро. І я прошу персонально керівника Національного антикорупційного бюро пана Ситника, який є новою фаховою й незалежною людиною, взяти ці матеріали під особистий контроль, порушити реальне кримінальне провадження і взяти цих корупціонерів. Ще й не допустити того, щоб вони зараз швидко покинули територію України.

    Всі матеріали для порушення кримінального провадження ми передаємо до Національного антикорупційного бюро невідкладно. Міністерство внутрішніх справ, Національна поліція порушили своє кримінальне провадження 22-го числа. Державна фіскальна служба порушила своє кримінальне провадження. І якщо керівництво НАБУ прийме рішення прийняти до свого провадження цю реально корупційну справу, це не політика, це не політичні звинувачення, це реальний склад злочину, то ми, як Уряд, надамо всі матеріали для того, щоби ця гучна корупційна і кримінальна справа була доведена, і щоб були винесені обвинувальні вироки конкретним посадовим особам.

    Далі в нас у порядку денному ще є декілька питань, які стосуються проведення реформування органів виконавчої влади. Геннадій Григорович (Зубко – ред.аймався тривалий час питанням зміни структури обласних державних адміністрацій. Якщо будуть прийняті зміни до Конституції щодо децентралізації, то в нас об'єктивно зміниться в цілому система управління в регіонах.

    Але на даному етапі нам необхідно, щоб обласні державні адміністрації, районні державні адміністрації, виконавча влада на місцях була владою, щоб голови адміністрацій займалися роботою в тих областях, де їх призначили, а не туристичними поїздками. Щоб керівники областей і районів працювали безпосередньо з громадянами країни, оскільки вони представляють виконавчу гілку влади. Подаються Урядом, призначаються главою української держави. І люди сприймають владу через кожного голову адміністрації чи то району, чи то області. І щоб нова структура адміністрації відповідала новим економічним, соціальним і політичним реаліям.

    Тому, Геннадію Григоровичу, будь-ласка, Ваш виступ.

     

    ЗУБКО Г.Г. – Шановний Прем’єр-міністре! Шановні колеги!

    Я хотів би сказати, що реформа децентралізації полягає, в першу чергу, в руйнації тієї радянської системи управління, яка існувала в радянську систему, потім існувала дуже довгий час в незалежній Україні. І тому питання сьогодні саме реформування структурних підрозділів обласних адміністрацій, районних державних адміністрацій полягає в тому, щоб вони були чітко закріплені за тими функціями, які повинні відповідати профільним міністерствам, які повинні відповідати тій взагалі кластерній регіональній політиці, яка ведеться в кожному регіоні.

    Тому сьогодні ми даємо рекомендаційний перелік тих структурних підрозділів, які повинні бути визначені і закріплені за відповідними місцевими адміністраціями.

    Що це означає? Це означає, що кожний підрозділ на вирішення вже безпосередньо місцевої адміністрації буде або департаментом, або управлінням, або сектором, залежно від того, який пріоритет у регіональному розвитку тієї чи іншої області існує.

    Тому питання, який департамент або управління залишається за місцевими адміністраціями, але функції безпосередньо повинні відповідати профільним департаментам по кожному міністерству.

    Нам дуже важливо, щоб цей перший крок відповідав реформі децентралізації і тому, що ми бачимо в подальшому робити саме в реформі, яка повинна привести із змінами до Конституції до переходу місцевих адміністрацій до виконкомів. Це ті функції, які потім будуть пов'язані виконанням місцевих виконкомів безпосередніми міністерствами, які працюють і виконують державну політику. Тому сьогодні це перший крок.

    Нам дуже важливе ще одне рішення Уряду, яке було прийнято напередодні. Згідно з цим вводиться ще одна додаткова посада заступника адміністрації, який буде відповідати за військово-цивільні адміністрації та співпрацю з Міноборони і силовими структурами (це в шести областях: Донецька, Луганська, Харківська, Дніпропетровська, Запорізька і Херсонська), а також додатково одна посада заступника, який буде відповідати за проведення не тільки реформи децентралізації, а й реформи дерегуляції, передачі функцій, які сьогодні можуть бути забрані від міністерств і передані на управління в місцеві громади.

    Я би хотів показати ще додатково, що саме зараз є відповідно до законів України, до Бюджетного кодексу, до державного бюджету на 2016 рік, яким чином змінюється сьогодні структура надходжень до об'єднаних територіальних громад, а також структура їх повноважень і відповідальності. Чітко всі повинні зрозуміти, що сьогодні гроші ідуть разом за повноваженнями і за відповідальністю. Сьогодні немає, що просто залишилися кошти, було збільшення місцевих бюджетів, але не збільшилася відповідальність і виконання тих повноважень, які хоче на базовому рівні приймати на себе громада, брати на себе відповідальність і головне – вирішувати проблеми там, на базовому рівні, де вони виникають.

    Тому я хотів би показати структуру доходів об'єднаної територіальної громади сьогодні, а також структури тих повноважень, які сьогодні полягають на об'єднану територіальну громаду.

    Єдине, я хотів би зазначити, що питання місцевої поліції сьогодні трошки попереду. Чому? Тому що закон у нас в першому читанні про муніципальну варту ще чекають у парламенті, а також розпорядження землями за межами населених пунктів, це також те, що ми повинні зробити в цьому русі, передати практично ту землю в розпорядження об’єднаним територіальним громадам та органам місцевого самоврядування.

    Тому питання функцій, питання повноважень, доходів і, найголовніше, відповідальності сьогодні об’єднаних територіальних громад і центрів обласних міст, які вже мають виконкоми, які вже мають функції, і також ті функції, які повинні бути закріплені за місцевими адміністраціями як на рівні районних, так і області. Але ми чекаємо, що коли відбудуться зміни до Конституції, саме така структура відповідності виконавчої влади буде відповідати при кожній обласній раді, при кожній районній раді або об’єднаній територіальній громаді.

    Тому це перший крок у реформуванні взагалі системи управління, яка дозволить рухатись у напрямку децентралізації, і, найголовніше, кожен громадянин буде чітко розуміти, які функції полягають у відповідальності місцевої громади, місцевого органу самоврядування, а також місцевої адміністрації. Дякую за увагу!

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую! Також хотів би ще декілька рішень винести на розгляд Уряду і Вас проінформувати. Ми вчора мали зустріч: Віце-прем'єр, декілька міністрів разом із представниками всього українського банківського сектору. По-перше, сьогодні Уряд приймає рішення про декапіталізацію двох державних банків. Додатково Уряд вносить до статутного фонду Укрексімбанку майже 10 млрд. грн. і до статутного фонду Ощадбанку майже 5 млрд. грн. Це забезпечить стабільність двох основних державних банків, це забезпечить обсяги кредитування і це дасть можливість розвиватись також українській економіці.

    Вчора, коли ми мали зустріч з представниками і державних, і комерційних банків, я хотів би окремо відзначити декілька позитивних речей. Один із банків, який кредитує дуже активно аграрний сектор, сказав: "Дуже багато говорять про те, що добре борються з корупцією чи недобре, але я вам розповім реальну ситуацію по аграрному сектору по моїх клієнтах. Якщо раніше аграрники мусили платити хабарі за якісь довідки, за якісь сертифікати, ветеринарні інспекції, жалілись на кожному кроці, то тепер кажуть, що за рік ситуація реально змінилась. Прибирали низку адміністративних рішень, прибрали багато ліцензій, сертифікатів, забрали в цих різних сільськогосподарських і ветеринарних інспекцій повноваження, які їм були непотрібні". І клієнтура цих комерційних банків каже про те, що реально в аграрному секторі суттєво зменшилася корупція, адміністративні перепони.

    Я тут хотів би окремо відзначити і міністра Павленка за його проведену роботу, за його активну позицію. Для нас аграрний сектор був, є і залишається одним із ключових двигунів української економіки. І Олексій Павленко зараз підготував нову інвестиційну презентацію, як він бачить залучення додаткових інвестицій і підвищення ефективності українського аграрного сектору в 2016 році.

    Мінінфраструктури теж багато зробило для селян.

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Так. Хочу подякувати Мінінфраструктури і всьому Кабінету Міністрів, тому що ті досягнення, що вчора казали банки, – наша спільна робота, тому що це було неможливо зробити тільки одному міністерству.

    Хочу всім дати інформацію, відбудеться дуже важлива подія, декілька міністрів будуть виступати перед кредитними агентствами, які приїжджають в Україну. Зараз вперше після 2-х років, коли ми, бачите, мали і нестабільність, військові події, це дуже гарна, серйозна подія, гарний знак. І на даному заході саме Мінагрополітики буде показувати додаткові серйозні інвестиції, майже 1 млрд. дол. США в техніку, комбайни, системи в тому числі і зрошення.

    Тому я окремо прошу уваги саме до питання зрошення, тому що колись родючі землі півдня України, а це 1,6 млн. га землі, зараз страждають від посухи. За 25 років урожайність зменшена досить до низьких цифр – це 23 ц з га по зернових, по деяких культурах в 15 разів, ви бачите на слайді, по деяких культурах майже в 2-3 рази, коли немає води. Відсутність системи зрошення – не тільки економічне питання, в тому числі питання і соціальне, це питання розвитку села, питання бізнесу, це питання, в тому числі розвитку цілих регіонів, це Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська області. Тому для загальної інформації – за 20 років майже в 5 разів скоротилася кількість систем зрошення.

    В середньому ви бачите по цифрах, майже на 70% система зношена. В тому числі зараз у нас створена дуже серйозна робоча група спільно з найкращими світовими експертами Світового банку, які зробили попередній аналіз, показуючи, що в дану систему можливо інвестувати понад 1,5 млрд. дол., а це можливо поновити 500 тис. га землі, створюючи реальні до 100 тис. робочих місць.

    Тому я дуже прошу членів Кабінету Міністрів підтримати сьогодні постанову про створення Координаційної ради з питань відновлення роботи та розвитку систем зрошення. Це дійсно серйозний реальний історичний проект, який дасть реальні зміни, починаючи з цього року, на півдні України.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні колеги, переходимо до робочих питань. Дякую представникам ЗМІ!

     

    АВАКОВ А.Б. – Алексей не сказал главного – во сколько раз это увеличит производство наших ключевых зерновых культур, для простых людей, не понимающих детали, вроде меня.

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Це дуже серйозно, майже втричі збільшить виробництво на південних областях. З приводу овочівництва це навіть в десятки разів, тому що немає аграрного виробництва без води. Це дуже серйозний проект.

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Арсенію Петровичу, дуже важливо зрозуміти, якщо відбудеться все те, про що говорить Міністр аграрної політики та продовольства, це означає, що миттєво треба буде покращувати логістичний ланцюг. Це миттєво призведе до інвестицій в портову інфраструктуру, дорожню інфраструктуру і т.д. І ті партнери, експерти, які допомагають Мінагрополітики, зараз вже з нами про це говорять, і Світовий банк, й інші організації готові будуть долучитися до відновлення логістичного ланцюгу.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякуємо!