• In English
  • Наталія Яресько прозвітувала про результати роботи під час публічного звіту Уряду за рік
    опубліковано 09 грудня 2015 року о 15:32

    Шановні журналісти,

    Сьогодні звітуємо про результати роботи економічного блоку Уряду за рік нашої роботи.

    Для міністерства фінансів це був надзвичайно складний рік. Проте, завдяки роботі, яку ми зробили, наступні роки мають бути легшими для України.

    Рік тому моїм першочерговим завданням було стабілізувати фінансову систему країни у час, коли держава була на межі фінансової прірви. Коли мене було призначено на посаду, в кінці 2014 року та на початку 2015 року Україна ледь могла фінансувати базові соціальні статті витрат державного бюджету. Ми не мали чим сплачувати пенсії та зарплати. Ми майже не мали резервів НБУ для того, аби підтримати курс гривні. Їх вистачало лише на місяць критичного для країни імпорту. Це вкрай негативно позначалося на всій країні та її громадянах - взимку чотирнадцятого-п’ятнадцятого (2014-2015) років ми пережили чергову хвилю глибокої девальвації саме внаслідок відсутності резервів та невпевненості у наявності фінансування в майбутньому.

    Також ми стояли перед необхідністю великого погашення наших зовнішніх боргів, на яке ми також просто не мали коштів. Наша фінансова система потрапила у замкнуте коло рецесії, і звичайні українці мусили платити з власної кишені за два десятиріччя хибної фінансово-економічної політики та війни.

    Але нам вдалося захистити нашу країну від фінансового колапсу, розірвати це порочне коло і створити умови для того, щоб українці мали підстави очікувати кращого майбутнього. В можливості нашого успіху сумнівалися і в середині України, і подекуди - за її межами. Але ми з вами змогли його досягти.

    Отже, що конкретно вдалося зробити :

    Аби припинити невпинну девальвацію гривні та двозначні темпи інфляції, нам потрібно було терміново заручитись фінансовою підтримкою закордонних партнерів. Ця підтримка була потрібна для “закриття" дефіциту платіжного балансу в обсязі 40 млрд. дол. США протягом наступних чотирьох років.

    ∙ Нам вдалося домовитися з МВФ – який є головною ланкою зазначеної міжнародної фінансової коаліції – й ухвалити кредитну програму у розмірі 17,5 млрд. дол. США на найближчі 4 роки. Це найбільша за обсягом програма допомоги в історії цієї організації у розрахунку на душу населення країни-отримувача.

    ∙ Ми також домовилися з нашими двосторонніми та багатосторонніми партнерами про отримання додаткового фінансування у розмірі 5,2 млрд. дол. США.

    ∙ Умовою для відкриття усіх цих міжнародних кредитних ліній є здійснення реформ. Ми вже отримали два транші від МВФ у розмірі 6,7 млрд. дол. США в цьому році, а також понад 3 млрд. дол. США від наших офіційних партнерів США, ЄС, Світового Банку, Канади, Німеччини, Японії та Норвегії.

    ∙ Наразі готуються додаткові угоди про надання аналогічної підтримки з боку ЄБРР, ЕІБ, Польщі, Швейцарії та Туреччини. Усі вони є учасниками нашої міжнародної фінансової коаліції.

    ∙ Нарешті, ми провели реструктуризацію зовнішнього боргу та зменшили суму, яку Україна повинна виплатити кредиторам протягом наступних трьох років, на 15,2 млрд. дол. США. З них 3 млрд. дол. ми не будемо сплачувати зовсім, 8,5 млрд. дол. ми сплатимо лише через три роки, після 2018 р. Платежі ще на 2,8 млрд дол ми змогли перенести на майбутнє завдяки репрофілюванню боргів державних Ощадбанку та Укрексімбанку. Ці три роки ми маємо, аби повернути країну до економічного зростання та відновити добробут наших громадян. Без цієї реструктуризації, ми мали б оголосити повномасштабний дефолт, який на роки відрізав би нас від зовнішніх ринків та надовго лишити нашу країну надій на відновлення економічного зростання.

    Але вирішення проблеми платіжного балансу, вартістю 40 млрд. дол., - це лише один з елементів, що був необхідний задля забезпечення фінансової стабільності. Інша частина цього завдання – це зниження рівня дефіциту державного бюджету Україну, адже чим більший дефіцит у країні - тим більший у ній ризик інфляції, девальвації, тим більша необхідність у залученні нових боргів, та виникнення нових економічних криз.

    Кілька цифр для вашого розуміння.

    Ще рік тому, у 2014 році, загальний дефіцит зведеного бюджету разом з Нафтогазом складав 10,1% ВВП. Це означало, що весь цей розрив ми мали профінансувати за рахунок збільшення боргу. Саме це, в свою чергу, створює тиск на прийдешні покоління, адже з року в рік збільшує відсоткові платежі, які робить держава. Якщо у дві тисячі шостому (2006) році обслуговування боргу нам коштувало 0.5% ВВП, то в поточному році мали сплатити вже майже 5% ВВП.

    Ми розпочали вкрай важливий процес зменшення дефіциту. Вже в наступному році рівень дефіциту бюджету знизиться до 3.7% ВВП, а рівень дефіциту Нафтогазу, який традиційно покривається за рахунок випуску державного боргу, й у 2014 році коштував нам 87 млрд грн, зменшиться до 0.

    Ми також розпочали надзвичайно важливий процес зменшення державних видатків, які у 2014 р. становили близько 46% ВВП. Це потрібно для України з кількох причин. По-перше, ми не можемо дозволити собі і далі мати такий високий рівень державних витрат, адже фінансувати його можемо лише в борг. По-друге, такий обсяг державних витрат витісняє в економіці приватні інвестиції. Завдяки системним зусиллям Міністерства фінансів та всього Уряду, у проекті державного бюджету на 2016 р. рівень держвидатків знизиться до 41% ВВП.

    Також хочу зауважити, що знизити держвидатки ми змогли з одночасним забезпеченням достатнього фінансування всіх державних потреб.

    Ми:

    1) вчасно фінансуємо усі бюджетні витрати, не маємо заборгованості за виплатою зарплат або пенсій.

    2) ми забезпечили найбільший оборонний бюджету за історію України, на рівні 5% ВВП

    3) ми посилили соціальний захист наших громадян. У тому числі, ми вчасно надаємо субсидії, на які у поточному році передбачено 24.4 млрд. грн., для відшкодування комунальних тарифів для понад 4 мільйонів сімей.

    Ще одним, надзвичайно важливим, завданням для нас було наблизити прийняття управлінських державницьких рішень до місцевих громад. Задля цього ми успішно провели фіскальну децентралізацію, передавши місцевому самоврядуванню частину повноважень та фінансових ресурсів, адже громади краще, аніж центральна влада, зможе вирішити, яку дорогу відремонтувати чи в якому районі слід будувати новий дитячий садок. Реальний обсяг фінансового ресурсу (по загальному фонду) на місцях вже збільшився на 42,5% або 26,8 млрд грн.

    Втім, стабілізація й оздоровлення держфінансів - це лише частина того завдання, що я ставила для себе, вступаючи на посаду міністра фінансів рік тому.

    Другою найбільш важливою метою було і є створення умов для реального - і стрімкого - економічного зростання.

    Багато чого вже зроблено. Спільно з НБУ ми працюємо над посиленням банківської системи. Для цього ми розробили та ухвалили законодавство, яке забороняє пов’язаним з банкам суб’єктам здійснювати операції, що можуть призвести до послаблення банків. Ми покращили роботу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на законодавчому рівні. Нещодавно ми подали до Верховної Ради законопроекти, які мають допомогти банкам позбавитися проблемних позик та повернутися до активного кредитування. Також ми запропонували практичне рішення для реструктуризації валютних іпотечних кредитів громадян.

    Ще кілька важливих кроків потребує ухвалення Урядом та парламентом. Мова, звичайно, - про податкову реформу, оновлений, компромісний проект якої я презентувала вчора на засіданні Національної ради реформ.

    Нарешті, четверта мета діяльності міністерства - це боротьба з корупцією та прозоре використання державних фінансів. Назву лише кілька найбільш вагомих досягнень Мінфіну на цьому шляху:

    - запровадження системи електронних закупівель в самому Мінфіні;

    - створення порталу E-data для прозорого відстеження усіх державних витрат;

    - розробка та початок впровадження інституційної реформи ДФС, що включає запровадження електронних сервісів, скорочення штату ДФС на 30% до кінця цього року, звільнення майже всієї керівної ланки та набір нових кваліфікованих спеціалістів на основі відкритих конкурсів та кращих світових практик

    -∙розробка структурної реформи корпоративного управління державних банків

    -∙початок реструктуризації Державної фінансової інспекції

    Міністерство фінансів скрізь у світі відповідає за найбільш складний, та найбільш важливий для розвитку економіки її сегмент. Здорові державні фінанси означають наявність можливостей для стрімкого зростання економіки, передбачуваність інфляції та валютного курсу, без яких годі й говорити про будь-які інвестиції чи створення робочих місць у країні.

    Стабільний платіжний баланс, пруденційні бюджетні витрати та дефіцит, здорова банківська система та боротьба з корупцією - ми створюємо стабільне підґрунтя для фінансової та економічної стабільності. І тим самим повертаємося на шлях реального економічного зростання, інвестицій та покращення рівня життя кожного нашого громадянина.