• In English
  • У рамках проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років обговорено перспективи розвитку позашкільної освіти
    опубліковано 27 листопада 2014 року о 11:04

    26 листопада 2014 року в Міністерстві освіти і науки відбулося обговорення Громадською радою при МОН та представниками позашкільних навчальних закладів проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років.

    У заході взяли участь заступник Міністра освіти і науки Павло Полянський, начальник відділу позашкільної освіти, виховної роботи та захисту прав дитини МОН Алла Середницька, заступник голови Громадської ради Євген Кудрявець, член робочої групи розробників стратегії розвитку України Володимир Ковтунець, представники громадських об’єднань.

    Під час круглого столу Володимир Ковтунець, зазначив що після доопрацювання проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років буде створено дорожню карту – покрокову стратегію розвитку освіти, яку експерти врахують під час підготовки базового закону «Про освіту».

    Зокрема, він наголосив, в законі позашкільна освіта має враховуватися як елемент освіти впродовж життя, послуги якої надаються починаючи з дошкільного віку та закінчуючи вищою освітою та вже працюючим людям.

    Володимир Ковтунець також зазначив, що обов’язок держави – забезпечити доступ кожного до позашкільної освіти, а отже розвивати мережу закладів. Водночас, за його словами, є невирішена проблема соціальної нерівності забезпечення дітей сільської місцевості якісною позашкільною освітою. Тому, на думку експерта, пріоритетом розвитку позашкілля має стати доступність позашкільної освіти незалежно від місця проживання.

    У свою чергу, учасники круглого столу внесли пропозиції щодо розвитку позашкільної освіти в рамках проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років.

    Зокрема, розділ «Проблеми, досвід та перспективи» запропоновано доповнити інформацією, що у позашкіллі за роки незалежності закрито 113 центрів науково-технічної творчості , 91 станцію натуралістів, 11 флотилій юних моряків і річковиків; а також додати чинники – безперервність, наступність, інтеграційні процеси у навчанні й вихованні через усі складові структури освіти.

    На думку представників позашкільних закладів та громадськості, у розділі проекту концепції «Структура освіти» важливо зазначити забезпечення здобуття на всіх освітніх рівнях позашкільної освіти, яка є невід’ємною складовою системи освіти й спрямована на формування та самореалізацію особистості, набуття та розширення її компетентності, задоволення інтересів, потреб та розвиток здібностей і обдарувань. Щодо змісту освіти, то необхідно забезпечити варіативність програм, розширити спектр навчальних програм за всіма напрямками позашкільної освіти відповідно до новітніх тенденцій освіти й технологій, перспектив розвитку національної культури і економіки, запитів ринку праці та соціального середовища, а також створити мережу науково-дослідницьких лабораторій для здійснення учнівських наукових досліджень науково-технічних та суспільно-гуманітарних наук як спеціалізованих дослідницьких центрів в позашкільний й поза навчальний час.

    Під час обговорення надійшли пропозиції щодо доступу до якісної освіти. Так, учасники погодилися з доповненням про розширення мережі позашкільних навчальних закладів, у тому числі і в сільській місцевості, кількості гуртків, секцій, творчих об’єднань; запропонували запровадити сучасні ІКТ у навчально-виховний процес позашкільних навчальних закладів, активізувати виїзні, дистанційні, очно-заочні форми, віртуальне навчання тощо.

    Окрім того, до списку пропозицій внесено заходи щодо розвитку позашкільної освіти як соціально-орієнтованої системи, а також системи роботи з обдарованими дітьми та молоддю. На думку учасників круглого столу, важливо врахувати розширення спектру взаємодії закладів позашкільної освіти з установами та організаціями різних рівнів та форм підпорядкування в галузі науки і техніки, мистецтва тощо.

    Усі пропозиції учасники обговорення передадуть робочій групі з розробки проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років для опрацювання.