• In English
  • Про парламентські слухання на тему: "Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення" 1 червня 2016 року

    О 15 годині у сесійній залі Верховної Ради під головуванням заступника Голови Верховної Ради України Сироїд О.І. розпочалися парламентські слухання на тему: «Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення».

    Відкриваючи парламентські слухання, Сироїд О.І. заявила, що професійно-технічна освіта поставлена під загрозу знищення. Однак вона необхідна для людей, які вибрали для себе робітничі професії і першочерговим завданням модернізації цієї галузі є її фінансування. Зазначила, що модель фінансування має виробитися спільно з представниками професійно-технічної освіти, а також з представниками громад і регіонів, «щоб зрозуміти нинішні потреби та потреби на майбутнє».

    Головуюча закликала учасників парламентських слухань до серйозного обговорення проблем, які склалися на даний час у галузі професійно-технічної освіти.

    Із доповіддю виступила Міністр освіти і науки Гриневич Л.М. Із співдоповідями – перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Співаковський О.В. та Президент Національної академії педагогічних наук України, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України Кремень В.Г.

    Доповідач від Уряду зазначила, що нинішні слухання – нагода проаналізувати кризу у професійно-технічній освіті та окреслити спільне бачення подолання тих проблем, які становлять загрозу для її подальшого функціонування. Наголосила, що модернізація професійно-технічної освіти в Україні є одним із пріоритетів діяльності Міністерства освіти і науки у 2016 році. Поінформувала про плани та пропозиції Міністерства щодо реформування зазначеної галузі. Окреслила першочергові завдання стосовно змісту професійно-технічної освіти, зокрема, розроблення нових стандартів, приведення у відповідність до потреб ринку праці переліку професій, які готуються у професійно-технічних освітніх закладах, опрацювання питання дублювання спеціальностей і професій у територіально близьких закладах. Одним із першочергових завдань визначила доопрацювання нової редакції закону «Про професійну освіту».

    Гриневич Л.М. привернула увагу присутніх до складної ситуації з фінансуванням професійно-технічних навчальних закладів, яка складається внаслідок їх передачі на місцевий рівень. Ознайомила з новою моделлю фінансування, яке передбачається з 2016 року. Назвала його основні джерела:

    – державна субвенція на здобуття загальної середньої освіти у рамках професійно-технічної освіти;

    –  два види замовлення на підготовку робітничих кадрів: державне, що пов’язане з гостродефіцитними професіями національного значення, а також регіональне, яке здійснює область і міста обласного значення для місцевого ринку праці;

    –  залучення коштів роботодавців.

    Міністр освіти і науки також поінформувала про те, що в цьому році запускається пілотний проект з розробки нових стандартів та програм підготовки для трьох обраних Міністерством професій, який стане одним з кроків до модернізації професійно-технічної освіти. «У нас є гостро дефіцитні спеціальності на ринку праці: тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва, монтажник санітарно-технічних систем та устаткування і майстер з пошиття швейних виробів», – зазначила міністр.

    Перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Співаковський О.В. висловив упевненість в тому, що рівень професійно-технічної освіти є запорукою економічного зростання держави. Зазначив, що вирішення проблем у галузі є загальнодержавною справою. Наголосив, що тільки шляхом широкого обговорення можна виробити бачення подолання кризи та напрацювати рішення, прийнятні для всіх.

    Президент Національної академії педагогічних наук України Кремень В.Г. у своєму виступі наголосив, що наступив час коли потрібна цілісна держана політика і сучасний науково-методичний супровід цієї важливої сфери освіти. На його переконання, одним із важливих аспектів реформи професійної освіти також є удосконалення її законодавчої бази.

    Учасники парламентських слухань заявляли про вагому роль професійно-технічної освіти та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації у забезпеченні ринку праці кваліфікованими кадрами. Також наголошували на тому, що професійно-технічні заклади виконують важливу соціальну функцію: майже 30 відсотків їх контингенту – це учні з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; мають одного з батьків; з неблагополучних сімей; з малозабезпечених сімей; з фізичними та/або розумовими вадами.

    Промовці у своїх виступах зазначали, що сьогодні професійна освіта перебуває в очікуванні нового законодавства, зокрема, у прискоренні розгляду та прийняття Законів України: «Про освіту» та «Про професійну освіту». Також акцентували на пріоритетності розроблення стратегічних напрямів розвитку професійної освіти на національному і регіональному рівнях.

    На завершення учасники слухань висловили переконання, що професійна освіта в Україні має бути безпосередньо пов’язана з потребами економіки держави, а її якість відповідати сучасним вимогам, адже у ринкових умовах виробництва втриматися на робочому місці зможуть лише висококваліфіковані працівники, які досконало володіють сучасною професією, можуть швидко змінювати спеціалізацію, що може стати певним гарантом їх зайнятості.

    В обговоренні питання взяли участь 19 учасників парламентських слухань, зокрема:

    народні депутати: Ляшко О.В. («Радикальна партія Олега Ляшка»), Литвин В.М. («Воля народу»), Кремінь Т.Д. («Народний фронт»), Івченко В.Є. («Батьківщина»), Суслова І.М. («Блок Петра Порошенка»), Марченко О.О. (позафракційний);

    а також: президент Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти Головінов В.П., голова асоціації працівників професійно-технічної освіти Львівської області, директор Міжрегіонального вищого професійного училища автомобільного транспорту і будівництва Саврук О.К., президент асоціації українських правників, доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент Національної академії правових наук України Костицький В.В., науковці, представники обласних, міських рад, обласних державних адміністрацій, керівники професійно-технічних навчальних закладів, громадських організацій, роботодавці.

    На завершення парламентських слухань із заключним словом виступила Міністр освіти і науки Гриневич Л.М., яка подякувала учасникам слухань і закликала до подальшої співпраці. Відповіла на низку запитань, які звучали під час виступів учасників слухань.

    Перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. назвав сьогоднішню дискусію жорсткою та наголосив, що час непродуманих та непрорахованих реформ пройшов. Закликав до спільної роботи щодо вироблення чіткої стратегії подальшого розвитку освіти.

    Підбила підсумки парламентських слухань заступник Голови Верховної Ради Сироїд О.І., яка подякувала усім учасникам за серйозну та фахову розмову, за внесення конструктивних пропозицій. Запропонувала Комітету з питань науки і освіти доопрацювати проект рекомендацій з урахуванням висловлених під час обговорення зауважень та пропозицій.