• In English
  • Реформа надрокористування

    Мета реформи – досягнення енергетичної незалежності України від імпортних поставок природного газу та інших видів мінеральної сировини, покращення якості та збільшення прозорості надання адміністративних послуг у сфері надрокористування та наближення українського законодавства до законодавства ЄС.

    Реформа надрокористування входить у пріоритет Уряду щодо розвитку мінерально-сировинної бази. Її впровадження передбачає створення рівних умов доступу до користування надрами, підвищення рівня прозорості, дерегуляцію, посилення інституційної спроможності, а також осучаснення та спрощення доступу до геологічної інформації.

    Навіщо щось змінювати?

    Україна є державою з унікальною мінерально-сировинною базою. На сьогоднішній день у надрах України виявлено понад 20 тисяч родовищ, значна частина яких має промислове значення. Це – величезний інвестиційний потенціал, який потрібно розвивати.

    Пріоритетом реформи надрокористування є розроблення нового законодавства, яке відповідатиме праву ЄС та найкращим світовим практикам його імплементації, у тому числі – з використанням цифрових технологій, а також – реформування Державної служби геології та надр України у межах реформи державного управління в Україні.

    Що передбачає реформа?

    1. Створення рівних умов доступу до користування надрами

    Рівні умови використання надр є основою для впровадження чесного та конкурентоспроможного бізнес-середовища, приваблення іноземних інвесторів та залучення іноземних інвестицій для розвитку української економіки, і, як наслідок, – зростання економічного потенціалу країни.

    2. Підвищення рівня прозорості сфери надрокористування

    Покликане звести до мінімуму корупційні ризики у цій сфері, збільшити рівень відповідальності надрокористувачів та посилити контроль за дотриманням рівних, чесних та законних умов користування надрами в Україні.

    3. Дерегуляція сфери надрокористування

    Є необхідною складовою існування вільного та незалежного ринку, усунення ймовірного впливу задля лобіювання інтересів певних гравців на ринку та унеможливлення корупції.

    4. Посилення інституційної спроможності державних органів

    Передбачається реформування Державної служби геології та надр України.

    5. Осучаснення та спрощення доступу до геологічної інформації

    Реформа передбачає надання адміністративних послуг в автоматизованому і прозорому порядку в режимі онлайн, а також спрощення доступу та осучаснення геологічної інформації, у тому числі шляхом цифрування усього масиву геологічної інформації, необхідної як надрокористувачу, так і всім зацікавленим особам. Планується впровадження пілотного проекту «Електронний кабінет надрокористувача».

    Ключові результати

    • Чотири ключових зміни до нормативно-правових актів: скасовано плату за продовження строку дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, виключено наявність податкових боргів із переліку підстав для відмови у продовженні строку дії дозволу та внесення змін до нього, спрощено порядок погодження місцевими органами влади ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, запроваджено можливість проведення електронних аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами.
    • Адаптовано Національну Класифікацію запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр України.
    • Прийнято Закон України «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях».
    • Розпочато пілотний проект «Електронні аукціони з продажу спеціальних дозволів на користування надрами».
    • Затверджено новий порядок розпорядження геологічною інформацією, який значно лібералізує правовідносини у цій сфері шляхом забезпечення відкритості та доступності геологічної інформації.

    Цілі та завдання на поточний рік

    • Початок розроблення нового Кодексу про надра у межах реалізації Проекту ЄС у цій сфері.
    • Запуск пілотного проекту «Електронний кабінет надрокористувача», що дозволить здійснити поступове цифрування адміністративних послуг із надання дозволів на користування надрами.
    • Проведення функціонального обстеження Держгеонадр.

    Над реформою працюють

    Міністерство екології та природних ресурсів України, Державна служба геології та надр України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Асоціація газовидобувних компаній України, Американська торговельна палата в Україні, Європейська Бізнес Асоціація, Асоціація надрокористувачів України, Американо-українська ділова рада


    Ключові документи та корисні посилання