• In English
  • Розвиток електронних послуг

    Електронне врядування, зокрема, впровадження електронних послуг – одна з вагомих складових реформи державного управління.  

    Головна мета переведення адміністративних послуг в електронний формат  зробити державне управління ефективнішим. Адже переведення будь-якої адмінпослуги в онлайн-формат вимагає її оптимізації, перегляду процесів взаємодії між органами влади, налагодження  електронної взаємодії державних реєстрів тощо. Це скорочує паперовий документообіг, вивільняє час чиновників на виконання інших робочих завдань, зменшує фінансові витрати та сприяє дебюрократизації 

    Окрім того, користування електронними послугами зручне для громадян та бізнесу. Оформити послугу з домашнього чи робочого компютера значно швидше, ніж відвідувати офіси державних установ та заповнювати папери. А ще електронні послуги мінімізують корупційні ризики, адже нівелюють потребу в особистому контакті громадян та бізнесу з чиновниками. 

    Чому потрібно щось змінювати? 

    Всесвітній розвиток інформаційних технологій, їх широке застосування у всіх сферах життя вимагають перетворення державних процесів відповідно до сучасних умов. 

    Саме впровадження електронного урядування, зокрема  електронних адміністративних послуг, покликане поліпшити якість державного управління, перетворити архаїчні процеси на сучасні, змінити світогляд державних службовців і запропонувати нову якість державного сервісу для громадян та бізнесу.   

    Черги в державних установах, неввічливість чиновників при спілкуванні з громадянами, необхідність отримувати безліч довідок у різних установах відійдуть у минуле, якщо державні послуги надаватимуть онлайн, а державні реєстри в електронному вигляді взаємодіятимуть між собою. 

    Що вже змінилося? 

    Електронні послуги поступово набувають популярності серед громадян. Так, торік користування онлайн-послугами зросло втричі. 

    Наразі громадянам та бізнесу доступні 119 електронних послуг. «Єдиним вікном» доступу до державних електронних послуг слугує Урядовий портал, де в розділі «Електронні послуги» можна віднайти повний перелік е-послуг, які наразі пропонують користувачам. Такий підхід є зручним та відповідає найкращим світовим практикам 

    Перш за все в електронний формат держава переводить послуги, найбільш затребувані у суспільства та бізнесу та які мають вагомий антикорупційний ефект. Серед тих послуг, які вже доступні онлайн, є: 

    • послуги у соціальній сфері: оформлення допомоги при народженні дитини, житлової субсидії, низка послуг Пенсійного фонду України 

    • послуги для бізнесу: реєстрація бізнесу, оформлення ліцензій та дозволів, отримання виписок і довідок онлайн; 

    • послуги у будівельній сфері, завдяки чому вже 80% будівництва в Україні можна починати та вводити в експлуатацію онлайн (стосується класу СС1). У цій сфері введено першу повністю автоматичну електронну послугу, без жодного контакту з чиновниками – початок будівельних робіт для класу СС1; 

    • послуги у сфері безпеки та суду, завдяки яким можна онлайн отримати довідки про несудимість, відсутність корупційних правопорушень, подати заяву до суду; 

    • послуги для автовласників: зокрема, Електронний кабінет водія – зручний онлайн-інструмент, який дозволяє кожному автовласнику отримувати інформацію про свій транспортний засіб, водійські посвідчення, штрафи, записуватися в е-чергу для візитів до сервісних центрів МВС тощо; 

    • послуги у транспортній сфері: зокрема, Електронний кабінет перевізника, який дозволяє автоперевізникам оформити, розширити, звузити, анулювати ліцензії на перевезення пасажирів та вантажів, а також – зручно та оперативно вносити зміни до відомостей про свої підприємства.  

    Електронні послуги у цифрах і фактах


    Ключові цілі та завдання на поточний рік 

    Уряд і надалі провадитиме політику інтенсивного переведення найбільш важливих для суспільства адміністративних послуг в онлайн. Тридцятого січня Уряд своїм розпорядженням затвердив План заходів щодо реалізації Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні на 2019–2020 роки. 

    У 2019 році ще не менш 50 пріоритетних послуг будуть переведені в електронний формат. Зокрема, це послуги, які стосуватимуться виробництва ліків, водовідведення, сфери будівництва, оформлення водійських посвідчень тощо. Також у найближчі два роки планується запуск електронного кабінету громадянина для доступу до е-послуг та інформації з державних реєстрів. 

    Важливо, що робота триває не тільки над поповненням переліку електронних послуг, а й над зміненням принципу їхнього формування. Відтепер застосовуватиметься принцип оптимізації електронних послуг за життєвими та бізнес-ситуаціями. Це не тільки зручно для користувачів, а й значно заощаджує ресурси держави. Першим прикладом такого комплексного підходу стане послуга єМалятко, яка об’єднає дев’ять послуг, повязаних із народженням дитини. При цьому отримати її можна буде онлайн безпосередньо в пологовому будинку за однією онлайн-заявою. 

    Також для розвитку сфери електронних послуг держава сприяє розповсюдженню альтернативних електронному підпису засобів електронної ідентифікації, зокрема – MobileID. Ця послуга електронної ідентифікації дозволяє завіряти електронні документи власним електронним підписом безпосередньо з мобільного телефону, що значно спрощує для користувачів отримання е-послуг. 

    Значний плив на сферу електронних послуг справить впровадження системи обміну даними «Трембіта», над чим наразі триває активна робота. «Трембіта» дозволяє відомствам та органам влади безпечно та оперативно обмінюватися необхідною інформацією між собою. Таким чином, громадяни більше не муситимуть брати довідки в одному місці, аби надати їх в інше. Завдяки «Трембіті» необхідною інформацією органи влади зможуть обмінюватись між собою.      

    Держава також має наміри популяризувати електронні послуги серед населення і розвивати канали доступу до електронних послуг шляхом створення спеціальних автоматизованих пунктів доступу в ЦНАПах, банках, бібліотеках тощо. 

    Хто працює над впровадженням електронних послуг?  

    Над розвитком електронних послуг працює Державне агентство з питань електронного урядування України разом із іншими державними органами та за підтримки численних міжнародних партнерів. Серед них – проект USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність в органах державного управління та послугах/TAPAS»Програма EGAP, що фінансується Швейцарською агенцією з розвитку та співробітництва і реалізується Фондом Східна Європа та Фондом InnovabridgeКоординатор проектів ОБСЄ в Україні та інші.  



    Перелік ключових документів та корисних посилань