ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 червня 2007 р. № 879
ПОРЯДОК
здійснення габаритно-вагового контролю та
справляння плати за проїзд автомобільними
дорогами загального користування транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів,
вагові та/або габаритні параметри
яких перевищують нормативні
Загальні
питання
1. Цей Порядок визначає механізм
здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних
транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі —
великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на
автомобільних дорогах загального користування.
2. Терміни, що вживаються у
цьому Порядку, мають таке значення:
1) вимірювання (зважування) —
процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання
габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі)
транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою
спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері
метрології;
2) великовагові та
великогабаритні транспортні засоби — транспортні засоби, вагові та/або
габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та
загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у
пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів
України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41,
ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим
та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як
на 2 відсотки;
3) габаритно-ваговий контроль —
контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів
автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку
відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів
установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за
визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму
руху транспортних засобів;
4) дозвіл на рух — єдиний
уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно до Правил
проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними
дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету
Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 “Про проїзд великогабаритних та
великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та
залізничними переїздами” (Офіційний вісник України, 2001 р., № 3, ст. 75),
після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких
транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому
визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за
встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов;
5) вимірювальне і зважувальне обладнання — технічні засоби,
які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних
засобів і мають нормовані метрологічні характеристики;
6) місце здійснення
габаритно-вагового контролю — спеціально облаштоване місце розташування
стаціонарних або пересувних пунктів габаритно-вагового контролю;
7) стаціонарний пункт
габаритно-вагового контролю (далі — стаціонарний пункт) — позначене
відповідними дорожніми знаками та розташоване поблизу проїзної частини дороги
відокремлене місце для здійснення контролю навантаження на вісь (осі)
транспортних засобів, загальна маса та/або габарити яких перевищують
установлені параметри, де розташовані спеціальні службові приміщення, споруди з
вимірювальним і зважувальним обладнанням, а також майданчики для зберігання
вантажів та стоянки транспортних засобів;
8) пересувний пункт
габаритно-вагового контролю (далі — пересувний пункт) — спеціальний
транспортний засіб, обладнаний вимірювальною і зважувальною технікою для
здійснення контролю. Ділянка дороги на відстані 100 метрів до пересувного
пункту, 50 метрів за пересувним пунктом та узбіччя дороги за напрямком
руху, де розташовано пункт, вважаються його межами. Місце здійснення
габаритно-вагового контролю позначається відповідними тимчасовими дорожніми
знаками;
9) попередній габаритно-ваговий
контроль — визначення параметрів великовагового та/або великогабаритного
транспортного засобу для встановлення наявності перевищення нормативів;
10) точний габаритно-ваговий
контроль — визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на
стаціонарному пункті;
11) повторне вимірювання і
зважування — будь-яке наступне вимірювання транспортного засобу, що перебуває в
межах одного стаціонарного пункту габаритно-вагового контролю, з часу в’їзду
такого транспортного засобу на територію пункту до виїзду з неї. Не є повторним
вимірювання, яке проводиться через технічні перебої в роботі вимірювального і
зважувального обладнання, що не суперечить вимогам затвердженої спеціально
уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології методики;
12) погодження маршруту
великовагових та великогабаритних транспортних засобів — документ, що видається
дорожніми, комунальними, залізничними та іншими підприємствами і організаціями,
який підтверджує можливість безпечного проїзду маршрутом. Погодження маршруту
великовагових та великогабаритних транспортних засобів є підставою для видачі
дозволу на рух.
Інші терміни вживаються у
значенні, наведеному у Правилах дорожнього руху, затверджених постановою
Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник
України, 2001 р., № 41, ст. 1852).
3. Габаритно-ваговий контроль
транспортних засобів здійснюється:
у пунктах пропуску через
державний кордон — Службою міжнародних автомобільних перевезень
Мінтрансзв’язку;
на автомобільних дорогах
загального користування — уповноваженими Укравтодором дорожніми підприємствами
та організаціями разом з відповідними підрозділами МВС.
4. Діяльність пунктів
габаритно-вагового контролю забезпечується службами автомобільних доріг в
Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами,
визначеними в установленому законодавством порядку.
5. Укравтодор здійснює
фінансування робіт з утримання, обслуговування та забезпечення функціонування
пунктів габаритно-вагового контролю на підставі кошторису, який щороку
складається та затверджується Укравтодором, за рахунок коштів спеціального
фонду державного бюджету, передбачених для будівництва, реконструкції, ремонту
і утримання автомобільних доріг загального користування.
6. Габаритно-ваговий контроль
здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю працівниками
відповідних служб.
Вимоги до контрольно-вимірювального обладнання
та пунктів габаритно-вагового контролю
7. Місце розташування
стаціонарного пункту та схема організації дорожнього руху при під’їзді до
пункту та виїзді з нього визначаються службами автомобільних доріг в Автономній
Республіці Крим, областях та м. Севастополі і погоджуються з відповідними
підрозділами МВС та Укравтодору.
8. У темну пору доби місце
здійснення габаритно-вагового контролю повинне бути освітленим.
9. У стаціонарних пунктах,
розташованих на автомобільних дорогах загального користування, встановлюється
цілодобовий режим роботи. Режим роботи стаціонарних пунктів, розташованих у
морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях формування
вантажопотоків, відповідає режиму роботи таких об’єктів.
10. Місце заїзду до зони
стаціонарного пункту та місце виїзду з неї облаштовуються перехідно-швидкісними
смугами, параметри яких відповідають визначеним для даної категорії дороги, а
також стоянками для транспортних засобів, вагові та/або габаритні параметри
яких перевищують нормативні.
11. Режим роботи пересувного
пункту встановлюється за погодженням з Укравтодором. Збороняється експлуатація
пересувних пунктів у темну пору доби, крім випадків, коли такий пункт
розташовано у морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях
формування вантажопотоків.
12. Вимірювальне і зважувальне
обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у
робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого
обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного
свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері
метрології.
13. Під час здійснення
габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і
зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не
проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
14. Вимоги до облаштування та
технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю визначаються
Укравтодором.
Вимоги до габаритно-вагового контролю
15. Контроль за наявністю у
водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух
здійснюють відповідні підрозділи МВС, підприємства Укравтодору, які здійснюють
габаритно-ваговий контроль.
16. Габаритно-ваговий контроль
включає попередній та/або точний.
17. У разі виявлення під час
здійснення попереднього габаритно-вагового контролю факту перевищення
установлених габаритно-вагових параметрів здійснюється точний габаритно-ваговий
контроль.
18. За результатами точного
габаритно-вагового контролю водієві транспортного засобу видається довідка
результатів здійснення контролю із зазначенням часу і місця його проведення, а
на запит водія — міжнародний сертифікат зважування вантажних транспортних
засобів, якщо пункт габаритно-вагового контролю уповноважений видавати такі
сертифікати.
19. Регламент проведення
вимірювання і зважування та технічні параметри вимірювального і зважувального
обладнання визначаються Укравтодором згідно з методикою, затвердженою
спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері
метрології.
20. Працівник
(інспектор-оператор) пункту габаритно-вагового контролю визначає за
результатами точного контролю, чи є транспортний засіб великоваговим та/або
великогабаритним.
Водії під час перебування в зоні
стаціонарного пункту габаритно-вагового контролю повинні виконувати вимоги
працівників цього пункту.
21. У разі виявлення факту
перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра
більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до
внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування
(далі — плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або
великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу,
здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту.
У разі здійснення руху з
порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подвійний розмір застосовується в
частині перевищення фактичних показників над показниками, визначеними у
дозволі, за пройдену частину маршруту.
Довідка про здійснення
габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування діє протягом усього
маршруту.
У разі наявності підозри щодо
перевищення нормативних габаритно-вагових параметрів транспортного засобу,
працівники пунктів габаритно-вагового контролю проводять його повторне
зважування.
22. Великоваговий та/або
великогабаритний транспортний засіб, подальший рух якого заборонено,
розміщується на стоянці в межах стаціонарного пункту із застосуванням технічних
засобів, що унеможливлюють подальший рух.
Про кожний такий випадок
працівник (інспектор-оператор) пункту габаритно-вагового контролю негайно
складає акт і повідомляє регіональну службу Укравтодору та відповідний
підрозділ МВС.
Порядок застосування технічних
засобів, що унеможливлюють подальший рух великовагового та/або великогабаритного
транспортного засобу, та форма акта про порушення правил проїзду такого
транспортного засобу затверджуються спільним наказом Укравтодору і МВС.
У разі виявлення порушення
правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів у межах
пересувного пункту такий транспортний засіб супроводжується до найближчого
стаціонарного пункту або до спеціально відведених місць патрульним автомобілем
відповідного підрозділу МВС. Рух зазначеного транспортного засобу дозволяється
після отримання дозволу на рух.
23. Власник великовагового
та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має
право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність
з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на
інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.
24. Після приведення
габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з
установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується
для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення
повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових
параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.
25. У разі невиконання водієм
транспортного засобу вимоги щодо встановлення обмежень руху, внаслідок чого
здійснення габаритно-вагового контролю унеможливлюється, працівник
(інспектор-оператор) пункту габаритно-вагового контролю вносить відомості про
такий факт у спеціальний реєстр, форма та порядок ведення якого затверджується
Укравтодором, і негайно повідомляє про це регіональну службу Укравтодору та
відповідний підрозділ МВС. За весь час перебування транспортного засобу в межах
стаціонарного пункту стягується плата, порядок внесення та розмір якої
встановлюються Укравтодором.
Плата за проїзд автомобільними дорогами
загального користування великовагових та/або
великогабаритних транспортних засобів
26. Кошти, стягнені за проїзд
автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних
транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного
бюджету.
27. Плата за проїзд
автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних
засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у
статті 5 Закону України “Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску
через державний кордон України”, справляється у разі виявлення факту
перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час
встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон,
де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі
України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух та не
внесено плату за проїзд.
Плата за проїзд справляється в
національній валюті.
28. Плата за проїзд
автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або
великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими
ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу,
протяжності маршруту, кількості перевезень.
Погодження маршруту видається
після внесення в установленому розмірі плати за проїзд. У разі прийняття
рішення про відмову перевізника від проїзду за погодженим маршрутом внесена
плата за проїзд не повертається.
29. Плата за проїзд
великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, що використовуються
для перевезення вантажів з метою запобігання чи ліквідації надзвичайних
ситуацій або наслідків стихійного лиха за узгодженими маршрутами, не
стягується.
30. Плата за проїзд
великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за
встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу,
навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою
П = (Рзм
+ Рнв + Рг) х В,
де П – розмір плати за проїзд;
Рзм —
розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр
проїзду;
Рнв —
розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за
здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;
Рг —
розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину)
транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;
В —
відстань перевезення, кілометрів.
Осі вважаються здвоєними або
строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5
метра.
31. При визначенні розміру плати
за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до
рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох-
та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі
припадає на максимальну колісну формулу.
Для строєних осей з одиночними
шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у
два рази.
Погодження
маршруту та видача дозволу на рух
32. Перевізник, який має намір
використовувати великоваговий та/або великогабаритний транспортний засіб,
зобов’язаний не пізніше ніж за три доби звернутися до уповноважених
Укравтодором підприємств із заявою про видачу погодження маршруту. Дозвіл на
рух великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу видається
відповідним підрозділом МВС після надання погодження маршруту.
У заяві про видачу погодження
маршруту повинні міститися відомості про характер і категорію вантажу, загальну
масу навантаження на вісь (осі), габарити, технічну характеристику
великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, строк перевезення
і маршрут. У разі коли під час здійснення габаритно-вагового контролю
встановлено, що транспортний засіб є
великоваговим та/або великогабаритним, до заяви додаються довідка про
здійснення габаритно-вагового контролю та документи, на підставі яких
встановлюється маршрут проїзду такого транспортного засобу з часу завантаження
до часу здійснення габаритно-вагового контролю.
33. З метою забезпечення безпеки
руху і збереження автомобільної дороги під час розроблення маршруту великовагового та/або
великогабаритного транспортного засобу беруться до уваги стан дорожнього
покриття, сезонні природно-кліматичні фактори, несуча спроможність і габарити
штучних споруд.
34. У разі затримки або відміни
руху великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу з будь-яких
причин (погодно-кліматичні умови, несправність транспортного засобу тощо)
перевізник не менш як за добу до дати початку перевезення, визначеної у
погодженні маршруту такого засобу, звертається до відповідних підрозділів МВС
та уповноважених Укравтодором підприємств, якими було надано погодження
маршруту та дозвіл, щодо перенесення строку. За відсутності такого звернення
або у разі пропущення встановленого для звернення строку вважається, що
великоваговий та/або великогабаритний транспортний засіб здійснив проїзд,
погодження використане, а плата за проїзд сплачена і не підлягає поверненню.
35. Рух великовагових та/або
великогабаритних транспортних засобів може бути тимчасово обмежено або
заборонено у разі настання погодно-кліматичних умов, за яких експлуатація таких
транспортних засобів може призвести до значного пошкодження автомобільних доріг
або негативно позначитися на безпеці руху. Можуть також встановлюватися сезонні
обмеження на рух великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів за
певними маршрутами чи на окремих ділянках автомобільних доріг за такими
маршрутами, про що Укравтодор повинен своєчасно інформувати перевізників через
засоби масової інформації або шляхом розміщення відповідної інформації на
визначеній веб-сторінці в Інтернет.
36. Послуги з розроблення
оптимального маршруту великовагового та/або великогабаритного транспортного
засобу, проекту перевезення, проведення обстеження маршруту, дослідження стану
дорожнього покриття, інженерних споруд на маршруті, а також проведення у разі
потреби робіт з укріплення, підсилення автомобільних доріг та інженерних споруд
за маршрутом оплачуються перевізником або уповноваженою ним особою відповідно
до договорів, укладених з виконавцями таких робіт.
Відповідальність учасників відносин у
сфері габаритно-вагового контролю
37. Учасники відносин у сфері
габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством.
38. Про випадки ухилення водія
транспортного засобу від здійснення габаритно-вагового контролю або про факт
повторної експлуатації великовагового та/або великогабаритного транспортного
засобу без відповідного дозволу або з порушенням умов, визначених у дозволі,
Укравтодор інформує Головну державну інспекцію на автомобільному транспорті.
39. Відповідальність за
збереження великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, рух яких
заборонено, а також вантажу за весь час з моменту заборони руху до його
відновлення несе перевізник, якщо інше не визначено договором, укладеним між
перевізником або уповноваженою ним особою та підприємством або організацією, що
здійснюють габаритно-ваговий контроль.
40. Відповідальність за збитки,
завдані власнику великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу
чи вантажу, а також третім особам у зв’язку із забороною руху, несе особа, що
прийняла такий вантаж до перевезення, крім випадків, пов’язаних із забороною
руху внаслідок неправомірних дій працівників пункту габаритно-вагового
контролю.
41. Дії або бездіяльність
учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в
установленому порядку.
42. Забороняється перевезення
вантажів у контейнерах, які завантажені з порушенням Міжнародної конвенції щодо
безпечних контейнерів.
__________________