СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 10 серпня 2004 р. № 557-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної програми створення сприятливих умов для
стабілізації та розвитку тваринництва на 2005 —
2010 роки
розробляється Програма
Тваринництво — одна
із стратегічних галузей сільського господарства, розвиток якої значною мірою
визначає продовольчу безпеку держави і якість харчування населення, а отже, і
здоров’я нації. Проте за останні 13 років ця галузь зазнала величезних
втрат. Відбувся катастрофічний занепад тваринництва в сільськогосподарських
підприємствах, зокрема, практично ліквідовано вівчарство.
Протягом 1991 — 2003 років у
всіх категоріях господарств поголів’я великої рогатої худоби скоротилося на 16,8 млн. голів, або в 3,2 раза, в тому числі корів — на 4,1
млн. голів (1,9 раза),
свиней — 12,1 млн.
(2,6 рази), овець і кіз — 6,5 млн. (4,5
раза), птиці — 103,5
млн. (1,7 раза),
а в сільськогосподарських підприємствах
поголів’я великої рогатої худоби скоротилося на 17,9 млн. голів, або в 6,7
раза, в тому числі корів — на 5,1 млн. (5,6 раза), свиней — 11,8 млн. (6,2
раза), овець і кіз — 6,9 млн. (24 рази) і птиці — на 9,7 млн. голів (3 рази).
Аналогічна ситуація склалася і з виробництвом тваринницької продукції.
Порівняно з 1990 роком реалізація на
забій худоби і птиці зменшилася на 3,8
млн. тонн, або в 2,4 раза,
виробництво молока — на
10,8 млн. тонн (1,8 раза), яєць — на 4,8 млрд. штук
(30 відсотків), вовни — на 26,4 тис. тонн, або в 9 разів.
Унаслідок цього споживання м’яса і м’ясопродуктів зменшилося з
68,2 кілограма у 1990 році до 34,5 кілограма у 2003 році, тобто майже у 2 рази,
молока і молокопродуктів — з 373 до 226 кілограмів
(на 38 відсотків), яєць — з 272
до 214 штук (на 21 відсоток).
Разом з тим у ході виконання Програми стабілізації та розвитку
тваринництва на 2001 — 2004 роки відбулися деякі позитивні зрушення. Зокрема,
завдання трьох років (2001 — 2003) щодо виробництва молока виконано на 102
відсотки, яєць — 119, поголів’я птиці — на 102 відсотки.
Виробництво м’яса бройлерів зросло з 26,7 тис. тонн у 2000 році до 190
тис. тонн у 2003 році, або у 7 разів.
Останнім часом удосконалюється система зоотехнічних, селекційних та
організаційно-господарських заходів, спрямованих на поліпшення племінних і
продуктивних якостей тварин, проведено атестацію суб’єктів племінної справи у
тваринництві з присвоєнням відповідного статусу, збільшуються обсяги державної
підтримки галузі.
Завдяки цьому в основному забезпечується платоспроможний попит
населення на продукцію тваринного походження. Питома вага імпорту м’яса та
м’ясопродуктів становила в 2003 році 6,6 відсотка обсягів власного виробництва,
а молока та молочних продуктів — лише 0,4 відсотка. За минулий рік експорт
продукції тваринництва в грошовому виразі збільшився на 27 відсотків, а
позитивне сальдо (експорт до імпорту) становило 472 млн. доларів США.
У першому півріччі 2004 р. підвищилася
продуктивність всіх видів худоби і птиці.
За останні роки створено необхідну законодавчу базу для ефективного
ведення тваринництва.
Проте сьогодні в центрі уваги залишаються проблеми стабілізації та
відновлення в необхідній кількості чисельності сільськогосподарських тварин і
птиці, розширення сфери і збільшення розмірів державної підтримки галузі, для
розв’язання яких і розроблено цю Програму.
II. Аналіз
причин виникнення проблем
Ситуація, що склалася у тваринництві, зумовлена
збитковістю виробництва всіх видів тваринницької продукції насамперед через
несприятливу цінову ситуацію на ринку та відсутністю ефективного економічного
механізму підтримки галузі. Так, за 1996 — 2003
роки галузь тваринницької продукції зазнала збитків на суму 15 млрд. гривень, оскільки закупівельні ціни
на продукцію були у півтора-два рази меншими, ніж витрати на її виробництво.
Через втрату економічної заінтересованості у веденні тваринництва
практично занепала галузь кормовиробництва.
У сільськогосподарських підприємствах за останні 13 років при скороченні площ сільгоспугідь на 26 відсотків виробництво всіх видів кормів у
перерахунку на кормову одиницю
зменшилося на 87 відсотків, або у 8 разів (з
48 до 6 млн. тонн кормових одиниць).
Ринок продукції тваринництва характеризується незбалансованістю попиту
і пропонування, низьким рівнем внутрішнього споживання, а також недостатньо
розвинутою ринковою інфраструктурою.
Товарообмін здійснюється здебільшого за допомогою посередників, які
привласнюють значну частину прибутку, створеного у процесі виробництва. Ціни на
продукцію тваринництва не забезпечують навіть простого відтворення виробництва.
Не здійснюється прогнозування цінової ситуації та попиту на продовольчі товари.
Для забезпечення продовольчої незалежності і безпеки України необхідно
вжити кардинальних заходів, спрямованих на докорінне поліпшення ситуації у
скотарстві, свинарстві, вівчарстві, птахівництві та інших галузях.
III. Мета
Програми
Мета Програми полягає у визначенні основних напрямів державної
політики щодо створення сприятливих умов для стабілізації та розвитку
тваринництва на 2005 — 2010 роки з тим, щоб забезпечити виконання таких
стратегічних завдань:
зупинити спад чисельності поголів’я худоби і птиці та перейти до його
поступового нарощування;
довести обсяги виробництва продукції тваринництва до рівня, який
забезпечить мінімальні норми її споживання населенням, передбачені постановою
Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2000 р. № 656 “Про затвердження
наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг
для основних соціальних і демографічних груп населення”;
забезпечити прибуткове ведення тваринництва на основі вигідного збуту
продукції за рахунок оптимальних витрат на її виробництво та державної
підтримки цін і доходів товаровиробників;
створити нові робочі місця, підвищити рівень доходів сільського
населення та поліпшити умови праці в агропромисловому комплексі.
IV. Порівняльний
аналіз можливих шляхів розв’язання
проблеми та обґрунтування оптимального варіанта
Продовольчу безпеку держави може гарантувати лише
власне виробництво продукції тваринного походження. Це — єдиний оптимальний
варіант для України.
Орієнтація на забезпечення населення імпортною м’ясомолочною
продукцією призведе до подальшого тиску на вітчизняного товаровиробника і
створить загрозу повної ліквідації тваринництва в сільськогосподарських
підприємствах.
Через дефіцит коштів та несприятливу епізоотичну ситуацію у світі
неприйнятним також є завезення живої худоби з інших країн.
Не розв’яжуть проблеми продовольчої безпеки і особисті селянські
господарства, виробництво в яких має переважно натуральний екстенсивний
характер і базується на ручній праці. Ця категорія господарств неспроможна
забезпечити зростаючий попит населення на продукти тваринного походження в
умовах підвищення його добробуту. Зокрема, за останні 20 років середньорічне
виробництво м’яса в них залишається на рівні 1,2 млн. тонн у забійній вазі.
Отже, оптимальним варіантом розв’язання проблеми забезпечення
населення м’ясом, молоком та іншою продукцією є відновлення власного
(вітчизняного) тваринництва з пріоритетним розвитком виробництва на промисловій
основі.
Обов’язковою умовою нарощування чисельності поголів’я всіх видів
худоби і птиці та обсягів виробництва продукції є розширення напрямів і
збільшення розмірів державної підтримки тваринництва, а також залучення на ці
цілі кредитів, інвестицій та коштів місцевих бюджетів.
V. Шляхи та
способи розв’язання проблеми
Стратегія розвитку тваринництва на 2005 — 2010 роки
передбачає:
стабілізацію та подальший розвиток тваринництва в усіх категоріях
господарств для задоволення мінімальної і раціональної норм споживання
продуктів тваринництва;
визначення обсягів виробництва
продукції для потреб внутрішнього ринку та експорту;
пріоритетний розвиток свинарства, птахівництва та м’ясного скотарства;
розвиток виробництва на промисловій основі та відновлення роботи
великих тваринницьких комплексів;
підвищення продуктивності худоби і птиці на основі зміцнення кормової
бази та поліпшення якісного складу поголів’я;
охоплення селекційно-племінною роботою особистих селянських та
фермерських господарств;
впровадження ефективних енерго- і
ресурсозберігаючих технологій виробництва продукції тваринництва;
розвиток комбікормової промисловості і виробництва комбікормів для
забезпечення худоби та птиці повноцінними комбікормами та білково-вітамінними
домішками;
фінансову підтримку сільськогосподарських товаровиробників у придбанні
машин та обладнання для тваринництва через механізм здешевлення за рахунок
бюджетних коштів коротко- та довгострокових кредитів,
удосконалення практики фінансового лізингу, системи економічних відносин між
споживачами і постачальниками матеріально- технічних
ресурсів;
підтримку виробництва продукції тваринництва шляхом встановлення
дотацій на метричну одиницю продукції та утримання маточного поголів’я тварин;
стимулювання розвитку сільськогосподарських виробничих кооперативів та
приватних підприємств з переробки і збуту продукції тваринництва, надання
сервісних послуг із селекції та відтворення великої рогатої худоби, свиней,
овець, кіз та коней;
запровадження системи моніторингу цін на продукцію тваринництва;
стимулювання власників тварин і птиці до участі у біржовій торгівлі
через заготівельно-збутові кооперативи, аукціони живої худоби;
узгодження нормативних витрат виробництва, рівня цін та доходів
учасників ринку продукції тваринного походження шляхом створення узгоджувальних
комісій за участю товаровиробників, переробників та
збутових підприємств і організацій;
поліпшення функціонування ринків тваринницької продукції;
захист внутрішнього ринку та економічно обґрунтовану
експортно-імпортну політику щодо продукції тваринництва.
VI. Етапи
виконання Програми
На першому етапі (2005 — 2006 роки) передбачається
стабілізувати чисельність поголів’я всіх видів худоби і птиці та розпочати
нарощування виробництва м’яса, молока та іншої продукції тваринництва.
На другому етапі (2007 — 2010 роки) буде досягнуто збільшення
виробництва продукції тваринного походження в обсягах, які забезпечать
мінімальні норми її споживання.
VII. Фінансове і
матеріально-технічне забезпечення
Фінансове забезпечення Програми здійснюватиметься за
рахунок коштів державного бюджету та інших джерел.
Для виконання Програми необхідно близько 15 млрд. гривень, або по 2,5
млрд. гривень щороку.
Матеріально-технічне забезпечення товаровиробників буде здійснюватися
шляхом надання довгострокових кредитів на придбання техніки та обладнання, а
також лізингу техніки.
VIII. Очікувані
результати
Виконання Програми дасть можливість довести на
кінець 2010 року:
чисельність великої рогатої худоби в усіх категоріях господарств до
10 млн. голів, у тому числі корів молочних і комбінованих порід — 5 млн.,
свиней — 11 млн., овець і кіз — 2,7 млн., птиці — 183 млн., коней —
750 тис. голів, або збільшити порівняно з 2003 роком відповідно на 28, 16,
49, 18 і 28 відсотків;
обсяги виробництва м’яса у забійній вазі до 2,5 млн. тонн, молока — до
20 млн. тонн, яєць — до 13,5 млрд. штук, вовни — 5 тис. тонн, або більше
порівняно з 2003 роком відповідно на 45, 46, 18 і 49 відсотків;
споживання м’яса і м’ясопродуктів в розрахунку на одну особу до
50 кілограмів, молока і молокопродуктів — 315 кілограмів, яєць —
252 штук при мінімальній потребі відповідно 52 кілограми, 341 кілограм і
231 штука;
підвищити ефективність виробництва та ліквідувати збитковість
продукції тваринництва;
забезпечити конкурентоспроможність продукції тваринництва.
_________________
Файли що додаються:
КОНЦЕПЦІЯ Державної програми створення сприятливих умов для стабілізації та розвитку тваринництва на 2005 - 2010 роки