ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 липня 2004 р. № 910
СТРАТЕГІЯ
розвитку державної статистики на період до 2008 року
Загальні положення
Ефективне управління процесами,
що відбуваються у соціально-економічному житті країни, неможливе без побудови
сучасної, гнучкої та прозорої статистичної системи, здатної оперативно та
об’єктивно відображати тенденції у розбудові суспільства відповідно до
Стратегії економічного та соціального розвитку України “Шляхом Європейської
інтеграції” на 2004 – 2015 роки, затвердженої Указом Президента України від 28
квітня 2004 р. № 493.
Якісно нові завдання, пов’язані
з ринковими перетвореннями на початку 90-х років, зумовили посилення вимог до
статистичної інформації та необхідність перебудови системи державної
статистики. Реалізація Державної програми переходу на міжнародну систему обліку
і статистики, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 травня
1993 р. № 326, та Програми реформування державної статистики на період до
2002 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від
27 червня 1998 р. № 971, дозволила сформувати таку модель державної
статистики, яка в основному відповідає умовам розвитку ринкових відносин та
міжнародним стандартам у галузі статистики.
За цей час запроваджено нові
методи та підходи до статистичного обліку, зокрема створено систему
національних рахунків і платіжного балансу, статистику зовнішньої торгівлі та
прямих іноземних інвестицій, грошово-кредитну та банківську статистику,
докорінно змінено статистику цін, удосконалено галузеві статистики, створено
основи статистики підприємств, започатковано вибіркові спостереження на ринку
праці та за умовами життя домашніх господарств, розроблено та впроваджено
статистичні класифікації, гармонізовані з міжнародними стандартами, створено
Єдиний державний реєстр підприємств і організацій, розпочато роботи із
створення інформаційної комп’ютерної мережі органів державної статистики,
закладено основи регіональної статистики тощо.
Досягнення у галузі статистики
сприяли поліпшенню інформаційного забезпечення державного управління,
підвищенню якості оцінки розвитку економіки та соціальної сфери, більш повному
задоволенню інформаційних потреб суспільства.
Разом з цим цілі та завдання розбудови України,
реалізація стратегії євроінтеграційного розвитку, вступу до Світової
організації торгівлі потребують подальшого розвитку та реформування системи
державної статистики відповідно до нормативних документів Європейського Союзу
та міжнародних стандартів, запровадження уніфікованої статистичної методології,
технологій та процедур збирання, обробки, аналізу, збереження і
поширення статистичних даних тощо.
Потребує
вдосконалення робота з розроблення прогнозів економічного і соціального
розвитку України, забезпечення їх належної якості.
Мета Стратегії
Метою Стратегії є визначення
перспективи подальшого розвитку та реформування системи державної статистики,
спрямованої на отримання всебічної та об’єктивної статистичної інформації щодо
економічних, соціальних, демографічних, екологічних явищ та процесів, які
відбуваються в країні та її регіонах, галузях економіки, і забезпечення цією
інформацією органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших
користувачів.
Реалізація Стратегії сприятиме
вдосконаленню існуючих методів та підходів до збирання, розроблення, аналізу та
поширення статистичної інформації високої якості, адаптації законодавчої бази у
галузі статистики до законодавства Європейського Союзу та Принципів офіційної
статистики ООН, застосуванню міжнародних стандартів і рекомендацій.
Стратегія
охоплює всі аспекти розвитку та вдосконалення системи
державної статистики і передбачає координацію дій органів державної влади з
питань організації діяльності, пов’язаної із збиранням і використанням
статистичної інформації та адміністративних даних.
Основні напрями реалізації Стратегії
Основними напрямами реалізації
Стратегії є:
1. Поліпшення взаємодії органів
державної статистики з респондентами та користувачами, посилення координації
статистичної діяльності, що забезпечить:
визначення потреб користувачів у
статистичних даних, їх постійну і всебічну оцінку;
підвищення рівня доступності та
зрозумілості для користувачів статистичних даних, а також методів, за допомогою
яких отримані ці дані;
удосконалення форматів та
способів поширення статистичних даних;
оптимізацію та зменшення
звітного навантаження на респондентів;
розв’язання проблем розвитку та
посилення координації діяльності в рамках системи державної статистики.
2. Зміцнення нормативно-правової
бази у галузі статистики, удосконалення статистичної інфраструктури,
впровадження міжнародних стандартів і рекомендацій, що сприятиме:
адаптації законодавства з питань статистики до вимог Європейського Союзу та
Принципів офіційної статистики ООН;
розробленню і впровадженню
статистичних класифікацій, гармонізованих з міжнародними, а також створенню
автоматизованої системи їх ведення;
впровадженню
і ефективному використанню реєстру респондентів статистичних спостережень;
репрезентативності вибірки
домашніх господарств і поліпшенню процедур її супроводження;
розробленню і впровадженню
сучасних методів проведення вибіркових обстежень, підготовки статистичного
інструментарію;
застосуванню процедур сезонних
коригувань статистичних даних.
3. Удосконалення процедур
збирання, обробки та поширення статистичної інформації, що забезпечить:
оптимізацію кількості
статистичних спостережень та поліпшення їх змістовності з метою дослідження
актуальних соціально-економічних аспектів розвитку суспільства;
більш широке застосування
вибіркових методів спостереження;
підвищення достовірності
статистичних показників;
впровадження щорічних і
внутрішньорічних інтегрованих обстежень.
4. Удосконалення організаційної
структури і системи управління органів державної статистики, що сприятиме:
створенню гнучкої та ефективної
організаційної структури центрального апарату Держкомстату та територіальних
органів державної статистики;
розробленню сучасної системи
управління персоналом;
розробленню ефективної системи
навчання персоналу;
розробленню і реалізації нових
підходів до планування статистичних спостережень;
розробленню і реалізації системи
забезпечення якості статистичних даних.
5. Модернізація інформаційних і
комунікаційних технологій, що передбачає:
розроблення проекту модернізації
інформаційних і комунікаційних технологій органів державної статистики і плану
його впровадження;
модернізацію програмно-технічної
бази, використання сучасних програмних і технічних засобів, ефективне
функціонування та розвиток комп’ютерних мереж центрального і територіального
рівня;
розроблення типових уніфікованих
технологій та прикладного програмного забезпечення автоматизованої обробки
статистичної інформації на основі використання стандартних програмних засобів
(операційних систем, офісних програмних засобів, реляційних систем управління
базами даних, статистичних програмних пакетів тощо);
перехід до технологій, що базуються на використанні систем управління базами
даних, мережної обробки, архітектури “клієнт-сервер”;
забезпечення захисту та
конфіденційності статистичної інформації в процесі її обробки та поширення;
упорядкування інформаційних
фондів органів державної статистики та забезпечення можливості доступу до них
користувачам;
удосконалення методів і
технологій поширення статистичної інформації на основі використання мережі Інтернет
та із застосуванням магнітооптичних носіїв;
підготовку спеціалістів з питань
впровадження та використання сучасних інформаційних і комунікаційних
технологій.
6. Розвиток статистики в органах державної влади та координація дій з
питань організації діяльності, пов’язаної із збиранням, опрацюванням, аналізом
статистичної інформації та адміністративних даних, що сприятиме:
посиленню взаємодії між органами
державної статистики та державної влади з
питань збирання і використання статистичних та адміністративних даних;
створенню
інформаційної системи підтримки процесу розроблення коротко- і
середньострокових прогнозів з використанням сучасних моделей їх розроблення,
підвищенню якості та реалістичності прогнозів економічного і соціального
розвитку України, дієвості державної економічної політики;
поліпшенню процедур розробки
статистичних даних з урахуванням міжнародних стандартів і методів, а також
універсальному використанню класифікацій, реєстрів і баз даних, що створюються
та використовуються органами державної влади;
переходу до більш широкого та
комплексного використання адміністративних даних для потреб державної
статистики;
налагодженню взаємодії
інформаційних систем органів державної статистики з інформаційними системами
органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб
шляхом взаємного обміну інформацією; проведенню методологічних та інших робіт,
спрямованих на ефективне використання інформаційних ресурсів;
застосуванню методів зіставлення
і узгодження даних, отриманих з різних джерел.
Для організаційного
забезпечення реалізації Стратегії розроблені заходи
згідно з додатком.
Фінансове забезпечення реалізації
Стратегії
Реалізація Стратегії
здійснюватиметься за рахунок коштів Міжнародного банку реконструкції та
розвитку і державного бюджету в рамках проекту ”Розвиток системи державної
статистики для моніторингу соціально-економічних перетворень”, Програми TACIS,
міжнародної технічної допомоги тощо.
(млн. гривень)
|
Усього |
у тому числі за рахунок |
||
Міжнародного
банку реконструкції та розвитку |
держав-ного бюджету |
інших
джерел |
||
Поліпшення
взаємодії органів державної статистики з респондентами та користувачами,
посилення координації статистичної діяльності |
4,6 |
3,7 |
0,9 |
— |
Зміцнення
нормативно-правової бази у галузі статистики, удосконалення статистичної
інфраструктури, впровадження міжнародних стандартів і рекомендацій |
11,4 |
9,2 |
1,5 |
0,7 |
Удосконалення
процедур збирання, обробки та поширення статистичної інформації |
36,9 |
27,9 |
4,7 |
4,2 |
Удосконалення
організаційної структури і системи управління органів державної статистики |
20,5 |
17,1 |
2,7 |
0,7 |
Модернізація
інформаційних і комунікаційних технологій |
141,0 |
119,8 |
19,0 |
2,2 |
Розвиток
статистики в органах державної влади та
координація дій з питань організації діяльності, пов’язаної із збиранням,
опрацюванням, аналізом статистичної інформації та адміністративних даних |
13,9 |
12,5 |
1,4 |
|
Разом |
228,3 |
190,2 |
30,1 |
7,9 |
Координація роботи та контроль за
реалізацією Стратегії
Координація роботи та контроль
за виконанням заходів Стратегії покладається на Держкомстат.
Держкомстат разом з органами державної влади,
науково-дослідними організаціями розробляє спільний план дій і 15 грудня
кожного року подає на затвердження Кабінетові Міністрів України.
Виконавці подають Держкомстату
звіти про результати реалізації Стратегії до 1 лютого року, що настає за
звітним, а Держкомстат до 20 лютого подає Кабінетові Міністрів України
узагальнену інформацію.
Додаток
до Стратегії
ЗАХОДИ
щодо реалізації Стратегії розвитку державної
статистики на період до 2008 року
Назва
заходу |
Відповідальні
за виконання |
|
I.
Поліпшення взаємодії органів державної статистики |
||
1.
|
Удосконалення
процедури визначення потреб користувачів |
Держкомстат |
2. |
Розроблення програм
навчання користувачів методології обчислення та використанню статистичних
показників |
Держкомстат |
3. |
Розвиток
системи поширення статистичних даних та забезпечення ефективності маркетингу |
—“— |
4. |
Модернізація
статистичних бібліотек органів державної статистики і поліпшення зв’язків з
публічними бібліотеками |
Держкомстат |
5. |
Поширення
статистичних даних за допомогою мережі Інтернет |
Держкомстат |
6. |
Удосконалення взаємовідносин органів державної статистики з
респондентами та моніторинг цього процесу |
Держкомстат |
7. |
Розроблення та
використання показників навантаження на
респондентів при проведенні статистичних спостережень |
Держкомстат |
8. |
Забезпечення створення
та функціонування Національної ради з питань статистики |
Держкомстат |
II. Зміцнення
нормативно-правової бази у галузі |
||
1. |
Внесення змін до Закону
України “Про державну статистику” |
Держкомстат |
2. |
Адаптація
статистичного обліку до вимог ЄС |
Держкомстат |
3. |
Держкомстат |
|
4. |
Створення
автоматизованої системи ведення статистичних класифікацій |
Держкомстат |
5. |
Удосконалення
ведення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій |
Держкомстат |
6. |
Створення
і ефективне використання реєстру респондентів статистичних спостережень |
Держкомстат |
7. |
Удосконалення
основ вибірки для
проведення обстежень домашніх господарств |
Держкомстат |
8. |
Удосконалення
процедури розроблення статистичних анкет |
Держкомстат |
9. |
Удосконалення методології та програм проведення
вибіркових статистичних спостережень |
—“— |
10. |
Застосування
непрямих методів оцінки статистичних даних про стан малих територій |
Держкомстат |
11. |
Застосування розрахунків статистичних показників із
сезонним коригуванням |
Держкомстат |
12. |
Формування та реалізація політики перегляду статистичних
даних |
—”— |
13. |
Застосування
методів зіставлення статистичних даних, отриманих з різних джерел |
—”— |
14. |
Створення сучасної
системи управління метаданими |
—”— |
III. Удосконалення процедур
збирання, обробки |
||
1. |
Удосконалення
складання національних рахунків |
Держкомстат |
2. |
Удосконалення
демографічної статистики |
Держкомстат |
3. |
Удосконалення
вибіркових обстежень домашніх господарств з питань економічної активності і
статистики праці |
Держкомстат |
4. |
Удосконалення
обстеження умов життя домашніх господарств |
Держкомстат |
5. |
Удосконалення
соціальної статистики |
Держкомстат |
6. |
Визначення
та розроблення показників статистики бідності |
Держкомстат |
7. |
Удосконалення
щорічного інтегрованого обстеження підприємств |
|
8. |
Впровадження
внутрішньорічних інтегрованих обстежень підприємств |
Держкомстат |
9. |
Удосконалення
проведення обстеження ділової активності підприємств |
Держкомстат |
10. |
Удосконалення
статистики зовнішньої торгівлі |
Держкомстат |
11. |
Удосконалення
статистики інвестицій зовнішньоекономічної діяльності |
Держкомстат |
12. |
Удосконалення
статистики цін |
Держкомстат |
13. |
Удосконалення
статистики основних засобів |
Держкомстат |
14. |
Удосконалення
статистики промисловості |
Держкомстат |
15. |
Удосконалення
статистики транспорту і зв'язку |
Держкомстат |
16. |
Удосконалення
статистики будівництва та інвестицій |
Держкомстат |
17. |
Удосконалення статистики внутрішньої торгівлі |
Держкомстат |
18. |
Удосконалення
статистики послуг |
—”— |
19. |
Удосконалення статистики наукової
та інноваційної діяльності |
Держкомстат |
20. |
Удосконалення
статистики енергетики |
—”— |
21. |
Удосконалення
сільськогосподарської статистики |
Держкомстат |
22. |
Удосконалення
статистики навколишнього природного середовища |
Держкомстат |
23. |
Удосконалення системи
показників з метою проведення комплексної оцінки соціально-економічного
становища регіонів |
|
24. |
Держкомстат |
|
25. |
Розроблення системи інформаційного забезпечення функціонування
територій із спеціальним статусом (депресивні території, єврорегіони тощо) |
—“— |
26. |
Створення бази даних про
соціально-економічний розвиток регіонів |
—“— |
IV.
Удосконалення організаційної структури і системи |
||
1. |
Поліпшення структури центрального апарату Держкомстату
та територіальних органів державної статистики |
Держкомстат |
2. |
Створення
сучасної системи управління персоналом |
Держкомстат |
3. |
Створення системи підготовки та навчання персоналу |
Держкомстат |
4. |
Удосконалення системи планування статистичних робіт та
управління фінансами |
Держкомстат |
5. |
Створення системи управління якістю статистичної
інформації |
Держкомстат |
|
|
|
|
|
|
V.
Модернізація інформаційних і комунікаційних технологій |
||
1. |
Розроблення проекту
модернізації інформаційних і комунікаційних технологій |
Держкомстат |
2. |
Модернізація
програмно-технічної бази інформаційної системи органів державної статистики |
— ”— |
3. |
Удосконалення інформаційних
технологій збирання та обробки статистичних даних |
Держкомстат |
4. |
Створення телекомунікаційної
мережі органів державної статистики |
Держкомстат |
5. |
Забезпечення
захисту та конфіденційності статистичних даних |
— ”— |
6. |
Упорядкування
інформаційних фондів Держкомстату |
— ”— |
7. |
Удосконалення
технологій поширення статистичної інформації |
Держкомстат |
8. |
Підготовка спеціалістів
з питань впровадження та використання сучасних інформаційних і комунікаційних
технологій |
Держкомстат |
VI. Розвиток статистики в органах державної влади та |
||
1. |
Застосування сучасних
методів аналізу і поширення статистичних даних |
Мінекономіки |
2. |
Розроблення
нових короткострокових та середньострокових моделей прогнозування |
—”— |
3. |
Удосконалення
інформаційної бази даних фінансово-бюджетних показників |
Мінфін |
4. |
Гармонізація
показників статистики державних фінансів з іншими статистичними даними |
Мінфін |
5. |
Удосконалення
системи бухгалтерського обліку, фінансової звітності та поширення
фінансово-бюджетної інформації |
Мінфін |
6. |
Гармонізація
показників грошово-кредитної та банківської статистики, статистики платіжного
балансу, міжнародної інвестиційної позиції з іншими статистичними даними |
Національний банк |
7. |
Удосконалення
показників податкової статистики, їх аналізу і використання органами
державної статистики |
Державна
податкова адміністрація |
8. |
Розроблення
системи інформаційної взаємодії між органами державної статистики та
податковими органами |
Державна
податкова адміністрація |
9. |
Удосконалення
митної статистики |
Держмитслужба |
10. |
Розширення взаємного
обміну даними між Держкомстатом та іншими органами державної влади |
Держмитслужба |
11. |
Удосконалення системи
аналізу статистичних даних |
Держпідприємництво |
12. |
Удосконалення системи
обліку і звітності в установах банків, охорони здоров’я та освіти |
Національний
банк |
13. |
Адаптація статистики
освіти до міжнародних статистичних стандартів |
МОН
|
14. |
Формування єдиного
методологічного підходу до розрахунку ключових індикаторів охорони здоров’я
згідно з міжнародними статистичними стандартами |
МОЗ |
15. |
Уніфікація
показників статистичної звітності правоохоронних органів, судів та
пенітенціарних закладів |
МВС |
16. |
Удосконалення показників правової статистики |
МВС |
17. |
Удосконалення обліку
юридичних осіб та фізичних |
Держпідприємництво |
18. |
Удосконалення аналізу
стану та перспектив розвитку соціально важливих ринків |
Антимонопольний комітет |
19. |
Удосконалення
розрахунків рівня економічної концентрації та прибутковості товарних ринків |
Антимонопольний комітет |
_____________________
Файли що додаються:
СТРАТЕГІЯ розвитку державної статистики на період до 2008 року