• In English

  • ЗАТВЕРДЖЕНО
    постановою Кабінету Міністрів України
    від 13 липня 2004 р. № 905

    КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
    забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних
    і вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами
    навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін


    Загальна частина

    За результатами обстеження, стан навчального обладнання в закладах освіти в останні роки значно погіршився. Зокрема, в загальноосвітніх школах рівень оснащеності лабораторним і демонстраційним обладнанням не перевищує 20 відсотків потреби. Протягом останніх 15 років навчальні заклади не мали коштів навіть на підтримку наявного в них обладнання в належному стані.

    У вищих навчальних закладах 65 відсотків обладнання експлуатується понад 12 років і через свою зношеність не відповідає вимогам державних стандартів.

    Програмою передбачається оснащення навчальних закладів сучасними навчальними приладами. З цією метою необхідно розробити відповідні стандарти і нормативну базу, що сприятиме забезпеченню рівного доступу громадян до якісної освіти, реалізації пілотних проектів випробування комплектів обладнання в навчальних закладах різного рівня акредитації у різних регіонах України.

    Заходами щодо виконання Програми передбачається проведення наукових досліджень, проектно-конструкторських та методичних розробок, налагодження виробництва та проведення експериментальної апробації нових і модернізованих навчальних засобів, їх поставки, технічного обслуговування та надання методичної допомоги щодо застосування в навчальному процесі.

    На сьогодні кількість промислових підприємств, які виробляють технічні засоби навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін, постійно зменшується, скорочуються обсяги їх виробництва. Продовжують випускати зазначені засоби такі підприємства, як СКП “Учприлад” (м. Дніпропетровськ), ТОВ “Учбова техніка” (м. Рівне), НВП “Промінь” (м. Київ), експериментальний завод “Прут” (м. Коломия), лабораторії скануючих пристроїв (м. Ніжин), ВАТ “Електровимірювач” (м. Житомир), Феодосійський казенний оптичний завод, ВАТ “Селмі” (м. Суми).

    Залучення названих підприємств до виконання Програми дасть змогу, з одного боку, ефективно використати сучасні технологічні розробки, а з іншого, — зберегти існуючу експериментально-виробничу базу. Важливу роль у налагодженні в загальноосвітніх закладах обслуговування і ремонту навчального обладнання, обчислювальної техніки можуть відіграти професійно-технічні навчальні заклади, на базі яких доцільно створити відповідні центри обслуговування.

    Основні завдання і мета Програми

    Основними завданнями Програми є підвищення рівня забезпеченості загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін, а також розроблення комплексів програмно-методичного забезпечення для використання сучасних технічних засобів навчання.

    Метою Програми є здійснення циклу розробок і виробництва технічних засобів навчання для забезпечення рівного доступу громадян до якісної освіти з природничо-математичних і технологічних дисциплін як одного з напрямів інноваційного розвитку.

    Програмою передбачається забезпечити навчальні заклади навчально-лабораторним обладнанням для реалізації державних стандартів освіти і провадження наукової діяльності у вищих навчальних закладах. Залучення вищих навчальних закладів і наукових установ до розроблення нових приладів та обладнання, використання їх дослідно-виробничої бази сприятиме розвитку матеріально-технічної інфраструктури науки. Створення в навчальних закладах професійно - технічної освіти сервісних центрів з ремонту та обслуговування навчального обладнання сприятиме залученню молоді до виробничої діяльності.

    Етапи виконання Програми

    Передбачається поетапне виконання Програми.

    На першому етапі (2005 – 2006 роки) забезпечується:

    упровадження державних стандартів на засоби навчання;

    розроблення класифікатора засобів навчання;

    розроблення комплектів обладнання для оснащення кабінетів, класів і лабораторій;

    розроблення методичних рекомендацій щодо застосування технічних засобів навчання;

    проведення експериментальної перевірки ефективності використання комплектів обладнання і методичного забезпечення в пілотних навчальних закладах, перепідготовка педагогічних працівників;

    оснащення технічними засобами навчання інститутів післядипломної педагогічної освіти;

    створення в структурі Інституту прикладної фізики Національної академії наук науково-дослідного центру засобів навчання;

    реалізація пілотного проекту з випробування зразків технічних засобів навчання.

     

     

    На другому етапі (2007 — 2011 роки) забезпечується:

    здійснення підготовки і підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі лаборантів, щодо використання в навчально-виховному процесі технічних засобів навчання;

    серійне виробництво технічних засобів навчання;

    оснащення навчальних закладів технічними засобами навчання;

    здійснення сервісного обслуговування технічних засобів навчання;

    забезпечення підготовки і випуску комп’ютерних навчальних програм;

    створення інтернет-порталів навчального призначення.

    Фінансове забезпечення

    Для фінансового забезпечення виконання Програми залучаються кошти державного і місцевих бюджетів, а також власні кошти наукових установ.

    Загальний обсяг коштів становить 1,3 млрд. гривень, у тому числі
    926 млн. — з державного бюджету.

    Контроль за виконанням Програми

    Контроль за виконанням Програми здійснює МОН разом з іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями.

    МОН подає щороку до 30 лютого наступного за звітним Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання заходів, передбачених Програмою.

    Контроль за використанням бюджетних коштів здійснюється в порядку, встановленому законодавством.

    Очікувані результати

    У результаті виконання Програми очікується:

    оснащення загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін;

    розроблення і впровадження у навчальний процес сучасних технічних засобів та технологій навчання;

    розроблення та випробування сучасних методик застосування технічних засобів навчання;

    створення мережі навчальних закладів для здійснення пілотних експериментів з відпрацювання інноваційних технологій навчання;

    створення національної індустрії виробництва сучасних засобів навчання;

    створення передумов для проведення досліджень у галузі природничо-математичних та технологічних наук з метою підготовки високо-кваліфікованих кадрів та розроблення ефективних технологій.



    ОСНОВНІ ЗАХОДИ
    щодо забезпечення навчальних закладів сучасними технічними засобами та наочним приладдям
    з природничо-математичних і технологічних дисциплін

    (тис. гривень)

    Найменування заходу

    Відповідальні за виконання

    Строк виконання, роки

    Орієнтовний обсяг фінансу-вання, усього

    у тому числі за роками

    2005

    2006

    2007

    2008

    2009

    2010

    2011

    1. Упровадження державних стандартів на засоби навчання

    МОН, Академія педагогічних наук, Держспожив-стандарт

    2005

    130

    130

     

     

     

     

     

     

    2. Розроблення класифікатора засобів навчання

    Держспожив-стандарт, МОН

    —“—

    70

    70

     

     

     

     

     

     

    3. Підготовка і затвердження методичних рекомендацій щодо застосування засобів навчання

    МОН, Академія педагогічних наук

    2005 — 2009

    230

    90

    50

    30

    30

    30

     

     

    4. Проведення випробувань засобів навчання

    МОН, Академія педагогічних наук,  Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севасто-польська міські держадміністрації

     

    —“—

     

     

     

     

     

     

     

     

    5. Проведення підго-товки і підвищення кваліфікації педаго-гічних працівників, у тому числі лаборан-тів, із застосування засобів навчання

    МОН, Академія педагогічних наук

    2005 — 2011

    700

    100

    100

    100

    100

    100

    100

    100

    6. Створення інтернет-порталів навчального призначення і забезпечення їх функціонування

    —“—

    2005 — 2009

    650

    250

    100

    100

    100

    100

     

     

    7. Оснащення загальноосвітніх навчальних закладів засобами навчання з:

    МОН, Мінфін, Мінпромполітики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севасто-польська міські держадміністрації

     

    2005 — 2011

    804065

    64637,5

    99645

    114737,5

    127170

    132860

    137241

    127774

    фізики

     

    —“—

    217809,2

    17601,5

    26964

    31083,5

    34454

    35952

    37300,2

    34454

    хімії

     

    —“—

    160812,4

    12995,5

    19908

    22949,5

    25438

    26544

    27539,4

    25438

    біології

     

    —“—

    99744,4

    8060,5

    12348

    14234,5

    15778

    16464

    17081,4

    15778

    географії

     

    —“—

    59032,4

    4770,5

    7308

    8424,5

    9338

    9744

    10109,4

    9338

    математики

     

     

    —“—

    52925,6

    4277

    6552

    7553

    8372

    8736

    9063,6

    8372

    інформатики (з мультимедійними засобами)

     

    2005 — 2011

    130973

    10352,5

    16485

    18872,5

    20910

    21980

    22203

    20170

    трудового навчання

     

    —“—

    82768

    6580

    10080

    11620

    12880

    13440

    13944

    14224

    8. Оснащення професійно-технічних навчальних закладів, що надають загальну середню освіту, засобами навчання з:

    МОН, Мінфін, Мінпромполітики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севасто-польська міські держадміністрації

    —“—

    231872,4

    46296,4

    33874,6

    37187

    23660

    28392

    33124

    29338,4

    фізики

     

    —“—

    40745,6

    1048,6

    1198,4

    2247

    7490

    8988

    10486

    9287,6

    хімії

     

    —“—

    30083,2

    774,2

    884,8

    1659

    5530

    6636

    7742

    6857,2

    біології

     

    —“—

    18659,2

    480,2

    548,8

    1029

    3430

    4116

    4802

    4253,2

    географії

     

    —“—

    11043,2

    284,2

    324,8

    609

    2030

    2436

    2842

    2517,2

    математики

     

    —“—

    9900,8

    254,8

    291,2

    546

    1820

    2184

    2548

    2256,8

    інформатики (з мультимедійними засобами)

     

    2005 — 2007

    103162

    42984

    30089

    30089

     

     

     

     

    трудового навчання

     

    2005 — 2011

    18278,4

    470,4

    537,6

    1008

    3360

    4032

    4704

    4166,4

    9. Оснащення інститутів післядипломної педагогічної освіти засобами навчання з:

    МОН, Мінфін, Мінпромполітики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севасто-польська міські держадміністрації

    2005

    8122,8

    8122,8

     

     

     

     

     

     

    фізики

     

    2005

    2097,2

    2097,2

     

     

     

     

     

     

    хімії

     

    —“—

    1548,4

    1548,4

     

     

     

     

     

     

    біології

     

    —“—

    960,4

    960,4

     

     

     

     

     

     

    географії

     

    —“—

    568,4

    568,4

     

     

     

     

     

     

    математики

     

    —“—

    509,6

    509,6

     

     

     

     

     

     

    інформатики (з мультимедійними засобами)

     

    —“—

    1498

    1498

     

     

     

     

     

     

     трудового навчання

     

    —“—

    940,8

    940,8

     

     

     

     

     

     

    10. Оснащення вищих навчальних закладів, насамперед педагогічних, засобами навчання з:

    МОН, Мінфін, Мінпромполітики

    2005 — 2011

    35962

    3596,2

    4675,1

    5034,7

    5394,3

    6473,2

    5753,9

    5034,7

    фізики

     

    —“—

    10785,6

    1078,6

    1402,1

    1510

    1617,8

    1941,4

    1725,7

    1510

    хімії

     

    —“—

    4645,2

    464,5

    603,9

    650,3

    696,8

    836,1

    743,2

    650,3

    біології

     

    —“—

    6585,6

    658,6

    856,1

    922

    987,8

    1185,4

    1053,7

    922

    географії

     

    —“—

    203

    20,3

    26,4

    28,4

    30,5

    36,5

    32,5

    28,4

    математики

     

    —“—

    2966,6

    296,7

    385,7

    415,3

    445

    534

    474,7

    415,3

    інформатики (з мультимедійними засобами)

     

    —“—

    10272

    1027,2

    1335,4

    1438,1

    1540,8

    1849

    1643,5

    1438,1

    трудового навчання

     

    2005 — 2011

    504

    50,4

    65,5

    70,6

    75,6

    90,7

    80,6

    70,6

    11. Забезпечення обслуговування засобів навчання для загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів

    МОН, Мінфін, Мінпромполітики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севасто-польська міські держадміністрації

     

    2008 — 2011

    120000

     

     

     

    30000

    30000

    30000

    30000

    12. Забезпечення розроблення і випуску комп'ютерних навчальних програм для:

    МОН, Мінфін

    2005 — 2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    загальноосвітніх навчальних закладів

     

    2005 — 2011

    55000

    11000

    12000

    9000

    7000

    6000

    5000

    5000

    професійно-технічних навчальних закладів

     

    2005 — 2011

    27678

    5250

    3214

    3214

    4000

    4000

    4000

    4000

    інститутів післядипломної педагогічної освіти

     

    2005 — 2011

    900

    200

    150

    150

    100

    100

    100

    100

    вищих навчальних закладів, насамперед педагогічних

     

     

     

    2005 — 2011

    2400

    500

    400

    400

    400

    300

    200

    200

    13. Складення переліків засобів навчання з природничо-матема-тичних і техноло-гічних дисциплін для загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів

    МОН, Національна академія наук, Академія педагогічних наук

    2005

    550

    550

     

     

     

     

     

     

    14. Розроблення нових і вдосконалення існую-чих технологій навчання

    МОН, Національна академія наук, Академія педагогічних наук

    2005 — 2011

    770

    110

    110

    110

    110

    110

    110

    110

    15. Створення в структурі Інституту прикладної фізики Національної академії наук науково-дослідного центру засобів навчання

    МОН,
    Національна академія наук

    2005

     

     

     

     

     

     

     

     

    16. Передбачення в бюджеті МОН базового фінансуван-ня Науково-дослідного центру навчально-наукових приладів

    МОН, Мінфін, Мінпромполітики

    2005 — 2011

    5250

    750

    750

    750

    750

    750

    750

    750

    17. Розроблення державних стандартів на засоби навчання

    МОН, Академія педагогічних наук,  Держспожив-стандарт

    2005

    95

    95

     

     

     

     

     

     

    18. Складення переліків засобів навчання та обладнання кабінетів з природничо-мате-матичних і техноло-гічних дисциплін для загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів

    МОН, Академія педагогічних наук

    2005

    420

    420

     

     

     

     

     

     

    19. Реалізація пілотного проекту з апробації зразків технічних засобів навчання та здійснення його науково-методичного супроводження

    МОН, Академія педагогічних наук

    2005

    2550

    2550

     

     

     

     

     

     

    20. Оснащення вищих навчальних закладів і наукових установ МОН та Академії педагогічних наук:

    МОН, Мінфін

    2005

    5600

    5600

     

     

     

     

     

     

    Національного педагогічного університету імені
    М. Драгоманова

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Київського національного університету імені Тараса Шевченка

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Національного авіаційного університету

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Сумського національного університету

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Національного університету технологій та дизайну

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Інституту засобів навчання Академії педагогічних наук

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Науково-методичного центру засобів навчання МОН

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Усього

     

     

    1303015,2

    150317,9

    155068,7

    170813,2

    198814,3

    209215,2

    216378,9

    202407,1

    У тому числі за рахунок:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    державного бюджету

     

     

    933998,2

    116558,6

    113427,6

    121058,2

    143605,4

    153604,4

    150396

    135348,1

    місцевих бюджетів

     

     

    355624

    32420

    39900

    47880

    53200

    53200

    63840

    65184

    інших джерел

     

     

    13393

    1339,3

    1741,1

    1875

    2009

    2410,7

    2142,9

    1875

     

     

    _____________________