ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 липня 2004 р. № 905
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних
і вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами
навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін
Загальна
частина
За результатами обстеження, стан
навчального обладнання в закладах освіти в останні роки значно погіршився.
Зокрема, в загальноосвітніх школах рівень оснащеності лабораторним і
демонстраційним обладнанням не перевищує 20 відсотків потреби. Протягом
останніх 15 років навчальні заклади не мали коштів навіть на підтримку наявного
в них обладнання в належному стані.
У вищих навчальних закладах 65
відсотків обладнання експлуатується понад 12 років і через свою зношеність не
відповідає вимогам державних стандартів.
Програмою передбачається
оснащення навчальних закладів сучасними навчальними приладами. З цією метою
необхідно розробити відповідні стандарти і нормативну базу, що сприятиме
забезпеченню рівного доступу громадян до якісної освіти, реалізації пілотних
проектів випробування комплектів обладнання в навчальних закладах різного рівня
акредитації у різних регіонах України.
Заходами щодо виконання Програми
передбачається проведення наукових досліджень, проектно-конструкторських та
методичних розробок, налагодження виробництва та проведення експериментальної
апробації нових і модернізованих навчальних засобів, їх поставки, технічного
обслуговування та надання методичної допомоги щодо застосування в навчальному
процесі.
На сьогодні кількість
промислових підприємств, які виробляють технічні засоби навчання з
природничо-математичних і технологічних дисциплін, постійно зменшується,
скорочуються обсяги їх виробництва. Продовжують випускати зазначені засоби такі
підприємства, як СКП “Учприлад” (м. Дніпропетровськ), ТОВ “Учбова техніка” (м.
Рівне), НВП “Промінь” (м. Київ), експериментальний завод “Прут” (м. Коломия),
лабораторії скануючих пристроїв (м. Ніжин), ВАТ “Електровимірювач”
(м. Житомир), Феодосійський казенний оптичний завод, ВАТ “Селмі”
(м. Суми).
Залучення названих підприємств
до виконання Програми дасть змогу, з одного боку, ефективно використати сучасні
технологічні розробки, а з іншого, — зберегти існуючу
експериментально-виробничу базу. Важливу роль у налагодженні в загальноосвітніх
закладах обслуговування і ремонту навчального обладнання, обчислювальної
техніки можуть відіграти професійно-технічні навчальні заклади, на базі яких
доцільно створити відповідні центри обслуговування.
Основні
завдання і мета Програми
Основними завданнями Програми є
підвищення рівня забезпеченості загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих
навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання з
природничо-математичних і технологічних дисциплін, а також розроблення
комплексів програмно-методичного забезпечення для використання сучасних
технічних засобів навчання.
Метою Програми є здійснення
циклу розробок і виробництва технічних засобів навчання для забезпечення
рівного доступу громадян до якісної освіти з природничо-математичних і технологічних
дисциплін як одного з напрямів інноваційного розвитку.
Програмою передбачається
забезпечити навчальні заклади навчально-лабораторним обладнанням для реалізації
державних стандартів освіти і провадження наукової діяльності у вищих
навчальних закладах. Залучення вищих навчальних закладів і наукових установ до
розроблення нових приладів та обладнання, використання їх дослідно-виробничої
бази сприятиме розвитку матеріально-технічної інфраструктури науки. Створення в
навчальних закладах професійно - технічної освіти сервісних центрів з ремонту
та обслуговування навчального обладнання сприятиме залученню молоді до
виробничої діяльності.
Етапи
виконання Програми
Передбачається поетапне
виконання Програми.
На першому етапі (2005 – 2006
роки) забезпечується:
упровадження державних
стандартів на засоби навчання;
розроблення класифікатора
засобів навчання;
розроблення комплектів
обладнання для оснащення кабінетів, класів і лабораторій;
розроблення методичних
рекомендацій щодо застосування технічних засобів навчання;
проведення експериментальної
перевірки ефективності використання комплектів обладнання і методичного
забезпечення в пілотних навчальних закладах, перепідготовка педагогічних
працівників;
оснащення технічними засобами
навчання інститутів післядипломної педагогічної освіти;
створення в структурі Інституту
прикладної фізики Національної академії наук науково-дослідного центру засобів
навчання;
реалізація пілотного проекту з
випробування зразків технічних засобів навчання.
На другому етапі (2007 — 2011
роки) забезпечується:
здійснення підготовки і
підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі лаборантів, щодо
використання в навчально-виховному процесі технічних засобів навчання;
серійне виробництво технічних
засобів навчання;
оснащення навчальних закладів
технічними засобами навчання;
здійснення сервісного
обслуговування технічних засобів навчання;
забезпечення підготовки і
випуску комп’ютерних навчальних програм;
створення інтернет-порталів
навчального призначення.
Фінансове
забезпечення
Для фінансового забезпечення
виконання Програми залучаються кошти державного і місцевих бюджетів, а також
власні кошти наукових установ.
Загальний обсяг коштів становить
1,3 млрд. гривень, у тому числі
926 млн. — з державного бюджету.
Контроль
за виконанням Програми
Контроль за виконанням Програми
здійснює МОН разом з іншими центральними органами виконавчої влади, Радою
міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською
міськими держадміністраціями.
МОН подає щороку до 30 лютого
наступного за звітним Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання
заходів, передбачених Програмою.
Контроль за використанням
бюджетних коштів здійснюється в порядку, встановленому законодавством.
Очікувані
результати
У результаті виконання Програми
очікується:
оснащення загальноосвітніх,
професійно-технічних та вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами
навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін;
розроблення і впровадження у
навчальний процес сучасних технічних засобів та технологій навчання;
розроблення та випробування
сучасних методик застосування технічних засобів навчання;
створення мережі навчальних
закладів для здійснення пілотних експериментів з відпрацювання інноваційних
технологій навчання;
створення національної індустрії
виробництва сучасних засобів навчання;
створення передумов для
проведення досліджень у галузі природничо-математичних та технологічних наук з
метою підготовки високо-кваліфікованих кадрів та розроблення ефективних
технологій.
ОСНОВНІ ЗАХОДИ
щодо забезпечення навчальних закладів сучасними технічними засобами та наочним
приладдям
з природничо-математичних і технологічних дисциплін
(тис.
гривень)
Найменування
заходу |
Відповідальні
за виконання |
Строк
виконання, роки |
Орієнтовний
обсяг фінансу-вання, усього |
у
тому числі за роками |
|||||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|||||
1.
Упровадження державних стандартів на засоби навчання |
МОН, Академія педагогічних
наук, Держспожив-стандарт |
2005 |
130 |
130 |
|
|
|
|
|
|
|
2.
Розроблення класифікатора засобів навчання |
Держспожив-стандарт, МОН |
—“— |
70 |
70 |
|
|
|
|
|
|
|
3.
Підготовка і затвердження методичних рекомендацій щодо застосування засобів
навчання |
МОН, Академія педагогічних
наук |
2005
— 2009 |
230 |
90 |
50 |
30 |
30 |
30 |
|
|
|
4.
Проведення випробувань засобів навчання |
МОН, Академія педагогічних
наук, Рада міністрів Автономної
Республіки Крим, обласні, Київська та Севасто-польська міські
держадміністрації |
—“— |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Проведення підго-товки і підвищення кваліфікації педаго-гічних працівників, у
тому числі лаборан-тів, із застосування засобів навчання |
МОН, Академія педагогічних
наук |
2005
— 2011 |
700 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
6.
Створення інтернет-порталів навчального призначення і забезпечення їх
функціонування |
—“— |
2005
— 2009 |
650 |
250 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
|
|
7.
Оснащення загальноосвітніх навчальних закладів засобами навчання з: |
МОН, Мінфін, Мінпромполітики,
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та
Севасто-польська міські держадміністрації |
2005
— 2011 |
804065 |
64637,5 |
99645 |
114737,5 |
127170 |
132860 |
137241 |
127774 |
|
фізики |
|
—“— |
217809,2 |
17601,5 |
26964 |
31083,5 |
34454 |
35952 |
37300,2 |
34454 |
|
хімії |
|
—“— |
160812,4 |
12995,5 |
19908 |
22949,5 |
25438 |
26544 |
27539,4 |
25438 |
|
біології |
|
—“— |
99744,4 |
8060,5 |
12348 |
14234,5 |
15778 |
16464 |
17081,4 |
15778 |
|
географії |
|
—“— |
59032,4 |
4770,5 |
7308 |
8424,5 |
9338 |
9744 |
10109,4 |
9338 |
|
математики |
|
—“— |
52925,6 |
4277 |
6552 |
7553 |
8372 |
8736 |
9063,6 |
8372 |
|
інформатики
(з мультимедійними засобами) |
|
2005
— 2011 |
130973 |
10352,5 |
16485 |
18872,5 |
20910 |
21980 |
22203 |
20170 |
|
трудового
навчання |
|
—“— |
82768 |
6580 |
10080 |
11620 |
12880 |
13440 |
13944 |
14224 |
|
8.
Оснащення професійно-технічних навчальних закладів, що надають загальну
середню освіту, засобами навчання з: |
МОН, Мінфін, Мінпромполітики,
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та
Севасто-польська міські держадміністрації |
—“— |
231872,4 |
46296,4 |
33874,6 |
37187 |
23660 |
28392 |
33124 |
29338,4 |
|
фізики |
|
—“— |
40745,6 |
1048,6 |
1198,4 |
2247 |
7490 |
8988 |
10486 |
9287,6 |
|
хімії |
|
—“— |
30083,2 |
774,2 |
884,8 |
1659 |
5530 |
6636 |
7742 |
6857,2 |
|
біології |
|
—“— |
18659,2 |
480,2 |
548,8 |
1029 |
3430 |
4116 |
4802 |
4253,2 |
|
географії |
|
—“— |
11043,2 |
284,2 |
324,8 |
609 |
2030 |
2436 |
2842 |
2517,2 |
|
математики |
|
—“— |
9900,8 |
254,8 |
291,2 |
546 |
1820 |
2184 |
2548 |
2256,8 |
|
інформатики
(з мультимедійними засобами) |
|
2005
— 2007 |
103162 |
42984 |
30089 |
30089 |
|
|
|
|
|
трудового
навчання |
|
2005
— 2011 |
18278,4 |
470,4 |
537,6 |
1008 |
3360 |
4032 |
4704 |
4166,4 |
|
9.
Оснащення інститутів післядипломної педагогічної освіти засобами навчання з: |
МОН, Мінфін, Мінпромполітики,
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та
Севасто-польська міські держадміністрації |
2005 |
8122,8 |
8122,8 |
|
|
|
|
|
|
|
фізики |
|
2005 |
2097,2 |
2097,2 |
|
|
|
|
|
|
|
хімії |
|
—“— |
1548,4 |
1548,4 |
|
|
|
|
|
|
|
біології |
|
—“— |
960,4 |
960,4 |
|
|
|
|
|
|
|
географії |
|
—“— |
568,4 |
568,4 |
|
|
|
|
|
|
|
математики |
|
—“— |
509,6 |
509,6 |
|
|
|
|
|
|
|
інформатики
(з мультимедійними засобами) |
|
—“— |
1498 |
1498 |
|
|
|
|
|
|
|
трудового навчання |
|
—“— |
940,8 |
940,8 |
|
|
|
|
|
|
|
10.
Оснащення вищих навчальних закладів, насамперед педагогічних, засобами
навчання з: |
МОН, Мінфін, Мінпромполітики |
2005
— 2011 |
35962 |
3596,2 |
4675,1 |
5034,7 |
5394,3 |
6473,2 |
5753,9 |
5034,7 |
|
фізики |
|
—“— |
10785,6 |
1078,6 |
1402,1 |
1510 |
1617,8 |
1941,4 |
1725,7 |
1510 |
|
хімії |
|
—“— |
4645,2 |
464,5 |
603,9 |
650,3 |
696,8 |
836,1 |
743,2 |
650,3 |
|
біології |
|
—“— |
6585,6 |
658,6 |
856,1 |
922 |
987,8 |
1185,4 |
1053,7 |
922 |
|
географії |
|
—“— |
203 |
20,3 |
26,4 |
28,4 |
30,5 |
36,5 |
32,5 |
28,4 |
|
математики |
|
—“— |
2966,6 |
296,7 |
385,7 |
415,3 |
445 |
534 |
474,7 |
415,3 |
|
інформатики
(з мультимедійними засобами) |
|
—“— |
10272 |
1027,2 |
1335,4 |
1438,1 |
1540,8 |
1849 |
1643,5 |
1438,1 |
|
трудового
навчання |
|
2005
— 2011 |
504 |
50,4 |
65,5 |
70,6 |
75,6 |
90,7 |
80,6 |
70,6 |
|
11.
Забезпечення обслуговування засобів навчання для загальноосвітніх,
професійно-технічних і вищих навчальних закладів |
МОН, Мінфін, Мінпромполітики,
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та
Севасто-польська міські держадміністрації |
2008
— 2011 |
120000 |
|
|
|
30000 |
30000 |
30000 |
30000 |
|
12.
Забезпечення розроблення і випуску комп'ютерних навчальних програм для: |
МОН, Мінфін |
2005
— 2011 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
загальноосвітніх
навчальних закладів |
|
2005
— 2011 |
55000 |
11000 |
12000 |
9000 |
7000 |
6000 |
5000 |
5000 |
|
професійно-технічних
навчальних закладів |
|
2005
— 2011 |
27678 |
5250 |
3214 |
3214 |
4000 |
4000 |
4000 |
4000 |
|
інститутів
післядипломної педагогічної освіти |
|
2005
— 2011 |
900 |
200 |
150 |
150 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
вищих
навчальних закладів, насамперед педагогічних |
|
2005
— 2011 |
2400 |
500 |
400 |
400 |
400 |
300 |
200 |
200 |
|
13.
Складення переліків засобів навчання з природничо-матема-тичних і
техноло-гічних дисциплін для загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих
навчальних закладів |
МОН, Національна академія
наук, Академія педагогічних наук |
2005 |
550 |
550 |
|
|
|
|
|
|
|
14.
Розроблення нових і вдосконалення існую-чих технологій навчання |
МОН, Національна академія
наук, Академія педагогічних наук |
2005
— 2011 |
770 |
110 |
110 |
110 |
110 |
110 |
110 |
110 |
|
15.
Створення в структурі Інституту прикладної фізики Національної академії наук
науково-дослідного центру засобів навчання |
МОН, |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16.
Передбачення в бюджеті МОН базового фінансуван-ня Науково-дослідного центру
навчально-наукових приладів |
МОН, Мінфін, Мінпромполітики |
2005
— 2011 |
5250 |
750 |
750 |
750 |
750 |
750 |
750 |
750 |
|
17.
Розроблення державних стандартів на засоби навчання |
МОН, Академія педагогічних
наук, Держспожив-стандарт |
2005 |
95 |
95 |
|
|
|
|
|
|
|
18.
Складення переліків засобів навчання та обладнання кабінетів з
природничо-мате-матичних і техноло-гічних дисциплін для загальноосвітніх, професійно-технічних
і вищих навчальних закладів |
МОН, Академія педагогічних
наук |
2005 |
420 |
420 |
|
|
|
|
|
|
|
19.
Реалізація пілотного проекту з апробації зразків технічних засобів навчання
та здійснення його науково-методичного супроводження |
МОН, Академія педагогічних
наук |
2005 |
2550 |
2550 |
|
|
|
|
|
|
|
20.
Оснащення вищих навчальних закладів і наукових установ МОН та Академії
педагогічних наук: |
МОН, Мінфін |
2005 |
5600 |
5600 |
|
|
|
|
|
|
|
Національного
педагогічного університету імені |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Київського
національного університету імені Тараса Шевченка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Національного
авіаційного університету |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Сумського
національного університету |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Національного
університету технологій та дизайну |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інституту
засобів навчання Академії педагогічних наук |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Науково-методичного
центру засобів навчання МОН |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Усього |
|
|
1303015,2 |
150317,9 |
155068,7 |
170813,2 |
198814,3 |
209215,2 |
216378,9 |
202407,1 |
|
У тому
числі за рахунок: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
державного
бюджету |
|
|
933998,2 |
116558,6 |
113427,6 |
121058,2 |
143605,4 |
153604,4 |
150396 |
135348,1 |
|
місцевих
бюджетів |
|
|
355624 |
32420 |
39900 |
47880 |
53200 |
53200 |
63840 |
65184 |
|
інших
джерел |
|
|
13393 |
1339,3 |
1741,1 |
1875 |
2009 |
2410,7 |
2142,9 |
1875 |
|
_____________________