ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 лютого
2007 р. № 153
ПОРЯДОК
взаємодії з припинення протиправних дій повітряних суден,
які можуть використовуватися для вчинення терористичних актів
у повітряному просторі України у мирний час
Загальна
частина
1. Згідно з цим Порядком
встановлюються ознаки, за якими повітряне судно класифікується як таке, що може
використовуватися для вчинення терористичного акту у мирний час, визначається
механізм взаємодії суб’єктів боротьби з тероризмом, інших центральних органів
виконавчої влади, підприємств, установ та організацій під час здійснення
заходів, спрямованих на запобігання та припинення протиправних дій.
2. Терміни “відомчий орган
управління повітряним рухом”, “користувач повітряного простору”, “орган
обслуговування повітряного руху”, “повітряне судно-порушник” і “районний
диспетчерський центр” застосовуються у значенні, що наведене в Положенні про
використання повітряного простору України, затвердженому постановою Кабінету
Міністрів України від 29 березня 2002 р. № 401 (Офіційний вісник України, 2002
р., № 14, ст. 727), а термін “підрозділи об’єднаної цивільно-військової системи
організації повітряного руху” — у значенні, що наведене в Положенні про
об’єднану цивільно-військову систему організації повітряного руху України,
затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 р. №
1281 (Офіційний вісник України, 1999 р., № 29, ст. 1484).
3. Повітряне судно-порушник, яке
несе загрозу безпеці життя чи здоров’я людини, заподіяння значної майнової
шкоди чи настання інших тяжких наслідків у зв’язку з його можливим
використанням для вчинення терористичного акту у мирний час (далі — повітряне
судно-загроза), класифікується як повітряне судно - підозрювана загроза,
повітряне судно - правдоподібна загроза або повітряне судно - підтверджена
загроза.
Ознаки, за якими класифікується
повітряне судно-загроза
4. Повітряне судно-загроза
класифікується як повітряне судно - підозрювана загроза за наявності хоча б
однієї з таких ознак:
перетинання судном державного
кордону у повітряному просторі України без відповідного дозволу компетентних
органів;
неповідомлення користувачем
повітряного простору про виліт повітряного судна органам обслуговування
повітряного руху (відомчим органам управління повітряним рухом), підрозділам
об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та органам
військового управління чергових сил з протиповітряної оборони Збройних Сил
(далі — органи військового управління);
відсутність будь-якої інформації
про судно, що виконує політ;
непогодження зміни судном
параметрів та маршруту, зазначених у заявках на виконання польоту та на
використання повітряного простору України згідно з дозволами;
невиконання без повідомлення
причин вказівок органів обслуговування повітряного руху (відомчих органів
управління повітряним рухом) та підрозділів об’єднаної цивільно-військової
системи організації повітряного руху або органів військового управління;
втрата радіозв’язку із судном
або використання його екіпажем коду А 7600 (втрата зв’язку);
надходження від екіпажу
повідомлення про виникнення на борту аварійної ситуації або використання ним
коду А 7700 (аварійна ситуація);
надходження з борту судна сигналу “Лихо”;
зміна коду державного
розпізнавання, індивідуального коду вторинного оглядового радіолокатора судна
або тривале застосування сигналу ідентифікатора без згоди органів
обслуговування повітряного руху (відомчих органів управління повітряним рухом);
відсутність сигналу вторинного
оглядового радіолокатора;
застосування екіпажем лексики,
що викликає підозру;
надходження від органів
обслуговування повітряного руху, спеціальних служб, правоохоронних органів,
зокрема міжнародних, інформації про підозру незаконного втручання в дії
екіпажу.
5. Повітряне судно-загроза
класифікується як повітряне судно - правдоподібна загроза за наявності хоча б
однієї з таких ознак:
використання екіпажем коду А
7500 (незаконне втручання у дії екіпажу);
інформація з борту судна
свідчить про його захоплення;
надходження інформації про
виявлення вибухового пристрою, зброї або інших небезпечних речовин на борту
судна;
загроза входження або входження
судна в повітряний простір, використання якого заборонено на постійній чи
тимчасовій основі;
невиконання без повідомлення
причин вказівок органів обслуговування повітряного руху (відомчих органів
управління повітряним рухом), підрозділів об’єднаної цивільно-військової
системи організації повітряного руху та нереагування екіпажу на запит інших
суден, що виходять з ним на зв’язок;
нереагування екіпажем на
вказівки та сигнали, що подаються черговими літаками-перехоплювачами
(вертольотами);
надходження з борту судна
інформації про намір вчинити терористичний акт;
надходження від органів
обслуговування повітряного руху, спеціальних служб, правоохоронних органів,
зокрема міжнародних, інформації про ймовірне використання повітряного судна для
вчинення терористичного акту.
6. Повітряне судно-загроза
класифікується як повітряне судно - підтверджена загроза за наявності ознак, передбачених пунктами 4 і 5 цього
Порядку, та надходження інформації, яка підтверджує, що повітряне судно буде
використано для вчинення терористичного акту.
7. Класифікація повітряного
судна-загрози за відповідними ознаками з урахуванням конкретних обставин і
здійснення заходів, спрямованих на запобігання протиправним діям та їх
припинення, провадиться у межах своїх повноважень суб’єктами боротьби з
тероризмом, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами,
установами та організаціями незалежно від підпорядкованості і форми власності.
Взаємодія з припинення протиправних дій
повітряного судна-загрози
8. Суб’єкти боротьби з
тероризмом, інші центральні органи виконавчої влади, підприємства, установи та
організації в межах своїх повноважень, а також органи обслуговування
повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом), підрозділи
об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та органи
військового управління у разі виявлення повітряного судна - підозрюваної
загрози оцінюють обстановку, вживають заходів до припинення протиправних дій,
про результати доповідають в штаб Антитерористичного центру при СБУ і
забезпечують обмін інформацією за узгодженою схемою.
9. У разі виявлення повітряного
судна - правдоподібної загрози:
1) керівник Антитерористичного
центру при СБУ залежно від результатів оцінки обстановки приймає рішення про
проведення антитерористичної операції;
2) органи військового
управління:
з’ясовують обстановку, зокрема з
вильотом чергових літаків-перехоплювачів (вертольотів);
приймають рішення про запровадження
заборони на використання повітряного простору на тимчасовій основі із вжиттям
можливих заходів до протидії повітряному судну та доводять його для виконання
до Украероцентру (районних диспетчерських центрів);
приймають рішення про заборону
подальшого польоту і посадку державного повітряного судна на аеродром,
визначений за узгодженням з Украероцентром штабом Антитерористичного центру при
СБУ (оперативним штабом з управління антитерористичною операцією), а також з
Адміністрацією Держприкордонслужби, якщо судно здійснює міжнародний рейс;
3) органи обслуговування
повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом, районні
диспетчерські центри):
запроваджують заборону на
використання повітряного простору на тимчасовій основі у районі, межі якого
визначаються за узгодженням з органами військового управління та штабом
Антитерористичного центру при СБУ (оперативним штабом з управління
антитерористичною операцією);
приймають рішення про заборону
подальшого польоту і посадку цивільного повітряного судна на аеродром,
визначений за узгодженням з Украероцентром органами військового управління,
штабом Антитерористичного центру при СБУ (оперативним штабом з управління
антитерористичною операцією), а також з Адміністрацією Держприкордонслужби,
якщо судно здійснює міжнародний рейс;
вживають заходів до забезпечення
безпеки повітряного руху та дотримання умов використання повітряного простору
відповідно до пріоритетів, установлених пунктом 77 Положення про використання
повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 29 березня 2002 р. № 401.
10. У разі виявлення повітряного
судна - підтвердженої загрози:
1) суб’єкти боротьби з
тероризмом, інші центральні органи виконавчої влади, підприємства, установи та
організації в межах своїх повноважень, а також органи обслуговування
повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом), підрозділи
об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та органи
військового управління виконують
заходи, передбачені пунктами 8 і 9 цього Порядку;
2) особи,
визначені у Порядку виконання завдань черговими силами з протиповітряної
оборони Збройних Сил у мирний час, затвердженому постановою Кабінету Міністрів
України від 26 травня 2005 р. № 377 (Офіційний вісник України, 2005 р., № 22,
ст.1197), приймають рішення про припинення протиправних дій повітряного судна,
зокрема із застосуванням (використанням) зброї, та доводять його до відома
особи, яка здійснює управління черговими силами з протиповітряної оборони,
штабу Антитерористичного центру при СБУ та суб’єктів боротьби з тероризмом, які
задіяні у заходах протидії повітряному судну-загрозі;
3) чергові сили з
протиповітряної оборони виконують у встановленому порядку заходи щодо
припинення протиправних дій судна;
4) органи обслуговування
повітряного руху (відомчі органи управління повітряним рухом) та підрозділи
об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху
забезпечують безпеку повітряного руху.
11. У разі завчасного
надходження від суб’єктів боротьби з тероризмом, спеціальних служб та органів
обслуговування повітряного руху (відомчих органів управління повітряним рухом),
підрозділів об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного
руху, а також відповідних компетентних органів інших держав інформації щодо
можливості використання повітряного судна для вчинення терористичного акту
керівник Антитерористичного центру при СБУ приймає в установленому порядку рішення про проведення антитерористичної
операції.
12. Управління силами і
засобами, залученими до антитерористичної операції, здійснює оперативний штаб.
13. Процедура організації
взаємодії суб’єктів боротьби з тероризмом, інших центральних органів виконавчої
влади, підприємств, установ та організацій у процесі запобігання протиправним
діям повітряного
судна-загрози та їх припинення визначається у плані протиповітряної оборони
важливих державних об’єктів і дій чергових сил з протиповітряної оборони
Збройних Сил у мирний час, який розробляється Міноборони із залученням
суб’єктів боротьби з тероризмом, центральних органів виконавчої влади,
підприємств, установ та організацій і затверджується Міністром оборони.
14. Для підтримання взаємодії та
забезпечення обміну інформацією про терористичну діяльність, зокрема з
використанням повітряних суден, Антитерористичний центр при СБУ забезпечує:
установлення у своєму штабі
засобів відображення повітряної обстановки автоматизованої системи управління
авіацією та протиповітряною обороною;
зв’язок штабу з пунктами
управління Повітряних Сил Збройних Сил і Украероцентром.
Файли що додаються:
ПОРЯДОК взаємодії з припинення протиправних дій повітряних суден, які можуть використовуватися для вчинення терористичних актів у повітряному просторі України у мирний час