ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 січня 2007 р. № 34
СТРАТЕГІЯ
модернізації системи бухгалтерського обліку
в державному секторі на 2007—2015 роки
Загальні
питання
Співробітництво України з
міжнародними організаціями, фінансовими установами, діяльність на валютних
фондових та інвестиційних ринках потребують відкритості та прозорості
інформації з економічних питань, зокрема з питань бухгалтерського обліку,
відповідності міжнародним стандартам.
Суб’єктами бухгалтерського
обліку в державному секторі є Мінфін, який забезпечує проведення державної
політики у сфері бухгалтерського обліку, розпорядники бюджетних коштів,
Державне казначейство та державні цільові фонди, які забезпечують ведення
бухгалтерського обліку.
На даний час бухгалтерський
облік у бюджетній сфері складається з бухгалтерського обліку виконання
державного і місцевих бюджетів та бухгалтерського обліку бюджетних установ.
Згідно з Бюджетним кодексом
України і Законом України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в
Україні” порядок ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової
звітності, звітності про виконання бюджетів, кошторисів бюджетних установ
установлює Державне казначейство.
Бухгалтерський облік виконання
державного і місцевих бюджетів ведуть органи Державного казначейства, а
бухгалтерський облік виконання кошторисів бюджетних установ — розпорядники
бюджетних коштів.
Крім того, Пенсійний фонд
України та державні цільові фонди (Фонд соціального страхування з тимчасової
втрати працездатності, Фонд загальнообов’язкового державного соціального
страхування на випадок безробіття, Фонд соціального страхування від нещасних
випадків на виробництві та професійних захворювань) застосовують методики
ведення бухгалтерського обліку, які не встановлені Державним казначейством.
Законодавством чітко не
визначено методи ведення бухгалтерського обліку в державному секторі.
Бухгалтерський облік виконання
державного і місцевих бюджетів ведеться за касовим методом із застосуванням
методу нарахування за окремими операціями (облік державного боргу, зобов’язань
розпорядників бюджетних коштів). Операції за доходами, видатками відображаються
в бухгалтерському обліку в момент проведення відповідних платежів, а операції з
фінансування бюджету — в момент зарахування коштів з одночасним відображенням
боргу. Бухгалтерський облік в бюджетних установах і державних цільових фондах
ведеться за методом нарахування, за яким операції та події визнаються в момент їх виникнення, незалежно від дати
надходження або сплати коштів (або їх еквівалентів).
Крім того, Державне казначейство
складає звітність про виконання державного бюджету на підставі інформації за
касовими операціями, які відображені в його системі бухгалтерського обліку та
звітності розпорядників бюджетних коштів, щодо яких не здійснюється
казначейське обслуговування (за окремими напрямами видатків МЗС, таємні видатки
та видатки, пов’язані з виконанням спільних проектів з міжнародними фінансовими
організаціями).
Звітність
про виконання бюджетів консолідується Державним казначейством і головними
розпорядниками бюджетних коштів паралельно, що призводить до збільшення витрат
бюджету для обробки інформації.
У
зв’язку з наявністю різних організаційних структур бухгалтерських служб,
процедур документообігу, використанням різного програмного забезпечення, а в
окремих випадках відсутністю такого забезпечення виникла потреба удосконалити організацію
бухгалтерського обліку розпорядників бюджетних коштів
Актуальним є питання
удосконалення порядку проведення оцінки активів. Зміни, що відбулися протягом
10 останніх років у вартісних межах зарахування активів до складу основних
засобів, а також в нормативах нарахування зносу основних засобів, призвели до
невідображення справедливої вартості основних засобів у бухгалтерському обліку.
Мета та
завдання Стратегії
Метою цієї Стратегії є
удосконалення системи бухгалтерського обліку в державному секторі з урахуванням
вимог міжнародних стандартів.
Завданнями Стратегії є
удосконалення методології та перехід на єдині методологічні засади
бухгалтерського обліку і звітності, а також створення уніфікованого
організаційного та інформаційного забезпечення бухгалтерського обліку.
Модернізація системи
бухгалтерського обліку сприятиме удосконаленню:
управління державними фінансами;
системи стратегічного бюджетного
планування на середньостроковий та довгостроковий періоди;
порядку складення і виконання
бюджету на основі програмно-цільового методу в бюджетному процесі;
системи контролю за процесом
виконання бюджету;
інформаційно-аналітичної системи
управління державними фінансами.
З метою організаційного
забезпечення реалізації Стратегії передбачається здійснення заходів згідно з
додатком, які дадуть змогу виправити існуючі недоліки системи бухгалтерського
обліку та розв’язати
нагальні проблеми у сфері державних фінансів, у тому числі шляхом запровадження
інституту державних бухгалтерів.
Процес модернізації системи
бухгалтерського обліку в державному секторі триватиме протягом 2007—2015 років.
Основні
напрями реалізації Стратегії
Основними напрямами реалізації
Стратегії є:
удосконалення системи
бухгалтерського обліку:
- розподіл між суб’єктами
бухгалтерського обліку повноважень щодо ведення обліку активів, зобов’язань,
доходів та витрат;
- розроблення та запровадження
єдиних національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та єдиного
плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, гармонізованого з
бюджетною класифікацією;
удосконалення системи фінансової
звітності та звітності про виконання бюджетів шляхом:
- удосконалення методології
складення форм звітності та їх удосконалення;
- розроблення та запровадження
нових форм фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів;
- удосконалення методів
складення та консолідації фінансової звітності та звітності про виконання
бюджетів з використанням сучасних інформаційних
технологій;
створення уніфікованої
організаційної та інформаційної облікової системи, що передбачатиме:
- модернізацію
фінансово-бухгалтерських служб;
- забезпечення казначейського
обслуговування усіх суб’єктів державного сектору;
- адаптацію бюджетної системи,
створеної на засадах програмно-цільового методу, до нових методологічних
принципів системи бухгалтерського обліку;
- посилення контролю з боку
органів Державного казначейства за дотриманням єдиних правил ведення
бухгалтерського обліку і складення звітності;
- удосконалення системи
підготовки та перепідготовки кадрів фінансово-бухгалтерських служб;
- уніфікацію програмного
забезпечення, що використовується суб’єктами державного сектору, з метою
забезпечення обміну інформацією між Мінфіном,
органами Державного казначейства і суб’єктами державного сектору з
використанням баз даних та інформаційних систем.
Очікувані
результати
Реалізація Стратегії дасть змогу
забезпечити створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління
державними фінансами.
У результаті реалізації
Стратегії очікується досягнення таких результатів:
адаптація законодавства з питань
бухгалтерського обліку та звітності до міжнародних стандартів;
розроблення та запровадження
єдиного плану рахунків бухгалтерського обліку з виконання бюджетів та
кошторисів розпорядників бюджетних коштів, що дасть змогу забезпечити
прозорість облікових процесів, складення звітності та отримання інформації про
фінансові операції, які здійснюються у
державному секторі;
установлення уніфікованих вимог
до вибору програмного забезпечення для обміну інформацією між Мінфіном,
органами Державного казначейства і суб’єктів державного сектору з використанням
баз даних та інформаційних систем;
підвищення відповідальності, а
також статусу керівників фінансово-бухгалтерських служб суб’єктів державного
сектору, запровадження інституту державних бухгалтерів;
удосконалення системи підготовки
та перепідготовки кадрів з питань бухгалтерського обліку в державному секторі;
підвищення рівня прозорості та
відкритості ведення бухгалтерського обліку.
Додаток
до Стратегії
ЗАХОДИ
щодо модернізації системи бухгалтерського обліку
у державному секторі на 2007—2015 роки
|
Найменування заходу |
Строк
виконання, роки |
Відповідальні за виконання |
|
Удосконалення системи бухгалтерського обліку |
||
1. |
Підготовка
з метою забезпечення розвитку системи бухгалтерського обліку в державному
секторі пропозицій щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, Закону
України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” та інших
нормативно-правових актів, у тому числі щодо запровадження інституту
державних бухгалтерів |
2007—2008 |
Державне
казначейство |
2. |
Проведення
досліджень у сфері розподілу повноважень щодо ведення обліку активів,
зобов’язань, доходів та витрат між суб’єктами бухгалтерського обліку |
—“— |
Державне
казначейство |
3. |
Розроблення
національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному
секторі |
2007—2015 |
Державне
казначейство |
4. |
Розроблення
єдиного плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі,
гармонізованого з бюджетною класифікацією |
2007—2008 |
—“— |
5. |
Затвердження
національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі та розроблення концепції порядку
складення плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі |
2007—2015 |
Мінфін |
6. |
Застосування
національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному
секторі |
2008—2015 |
Державне
казначейство |
7. |
Адаптація
нормативно-правового та методологічного забезпечення щодо здійснення операцій
з виконання бюджетів з урахуванням змін в системі бухгалтерського обліку
державного сектору |
2007—2011 |
Державне
казначейство |
|
Удосконалення системи фінансової звітності |
||
8. |
Перегляд
існуючих форм фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів, а
також показників про виконання бюджетів і кошторисів бюджетних установ та
державних цільових фондів |
2007—2008 |
Державне
казначейство |
9. |
Установлення
єдиних підходів та вимог до формування мережі розпорядників бюджетних коштів
із розробленням відповідного нормативно-правового та методологічного
забезпечення |
2008 |
Державне
казначейство |
10. |
Розроблення
національних положень (стандартів) фінансової звітності у державному секторі |
2007—2015 |
Державне
казначейство |
11. |
Затвердження
національних положень (стандартів) фінансової звітності у державному секторі |
—“— |
Мінфін |
12. |
Застосування
національних положень (стандартів) фінансової звітності у державному секторі |
2008—2015 |
Державне
казначейство |
Створення уніфікованої організаційної облікової системи |
|||
13. |
Нормативно-правове
врегулювання питання щодо функціонування фінансово-бухгалтерських служб
суб’єктів державного сектору, в тому числі державних бухгалтерів |
2007 |
Державне
казначейство |
14. |
Внесення
до нормативно-правових актів змін щодо реалізації у повному обсязі
повноважень органів Державного казначейства під час здійснення ними контролю
бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень, прийнятті зобов’язань та
проведенні платежів |
2007—2009 |
Державне
казначейство |
15. |
Створення
інформаційно-аналітичної системи моніторингу виконання бюджетів у режимі
реального часу на базі єдиного плану рахунків бухгалтерського обліку в
державному секторі та відповідно до бюджетної класифікації |
2008—2015 |
Державне
казначейство |
16. |
Уніфікація
програмного забезпечення, що використовується суб’єктами державного сектору,
з метою забезпечення обміну інформацією між Мінфіном, органами Державного
казначейства і суб’єктами державного сектору з використанням баз даних та
інформаційних систем |
2008 |
Державне
казначейство |
17. |
Організація
навчання фахівців органів Державного казначейства, Мінфіну національним
положенням (стандартам) бухгалтерського обліку та фінансової звітності у
державному секторі |
2008—2015 |
—“— |
18. |
Проведення
семінарів, конференцій, консультацій для працівників фінансово-бухгалтерських
служб бюджетних установ та державних цільових фондів |
—“— |
Державне
казначейство |
19. |
Організація
підвищення кваліфікації керівників фінансово-бухгалтерських служб |
—“— |
Державне
казначейство |
Файли що додаються:
СТРАТЕГІЯ модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки