СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 30 листопада 2006 р. № 592-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної програми впровадження
цифрового телерадіомовлення
Загальна частина
На сьогодні основним джерелом
розповсюдження телевізійних та радіопрограм є аналогове наземне ефірне
телерадіомовлення. Разом з тим у розвинутих країнах активно впроваджується
цифрове наземне ефірне (стаціонарне та мобільне) телерадіомовлення (далі —
цифрове телерадіомовлення). Перехід окремої держави до застосування технологій
цифрового телерадіомовлення неможливий, оскільки впровадження таких технологій
безпосередньо зачіпає інтереси сусідніх держав щодо використання
радіочастотного ресурсу, а також національні інтереси у сфері інформаційної
безпеки. Цифрове телерадіомовлення може впроваджуватися тільки за умови
розроблення на міжнародному рівні єдиного підходу та узгоджених принципів
розподілу радіочастотного ресурсу.
З урахуванням загальних
тенденцій розвитку цифрового телерадіомовлення в рамках Міжнародного союзу
електрозв’язку (МСЕ) за участю адміністрацій зв’язку заінтересованих країн
розроблено і затверджено угодою країн — членів МСЕ регіональний план цифрової
наземної радіомовної служби у смугах частот 174—230 МГц та
470—862 МГц — “Женева-2006” (далі — регіональний план). Зазначена угода
передбачає наявність періоду переходу від аналогового до цифрового
телерадіомовлення, який триватиме до 2015 року. Після завершення зазначеного
періоду аналогове мовлення втратить свій статус, а його застосування буде
можливим тільки за умови відсутності радіозавад прийманню цифрового
телерадіомовлення в сусідніх країнах. Ураховуючи те, що на даний час
телерадіомовлення України є виключно аналоговим, після закінчення перехідного
періоду більшість діючих телерадіопередавачів повинна буде припинити свою
роботу, а на частині території України, де не буде створено інфраструктури
цифрового телерадіомовлення, програми державного (громадського)
телерадіомовлення не розповсюджуватимуться взагалі.
Розв’язання зазначеної проблеми
пов’язане з необхідністю здійснення комплексу заходів щодо захисту національних
інтересів України у сфері телерадіомовлення, створення умов для поступового
переходу до нових технологій без втрати обсягів мовлення та глядацької
аудиторії.
Аналіз причин виникнення
проблеми та обґрунтування
необхідності впровадження цифрового телерадіомовлення
В Україні діють понад 200
телерадіокомпаній ефірного наземного аналогового телерадіомовлення та понад
2000 передавачів і розглядається більше 3000 заяв на виділення нових частот (на
нові передавачі). Частотний план аналогового мовлення не відповідає частотному
плану цифрового мовлення. Внаслідок цього введення в експлуатацію цифрового
передавача потребує у багатьох випадках вимкнення або зміни параметрів
випромінювання одного або кількох аналогових, що може призвести до зміни
існуючого режиму приймання населенням телерадіопрограм.
Основою ефірного
телерадіомовлення є використання радіочастотного ресурсу. Відповідно до
регламенту радіозв’язку МСЕ, розподіл для будь-якої держави нових радіочастот
здійснюється відповідно до поданих нею заявок на реєстрацію радіочастот та за
результатами міжнародної координації. Якщо держава не користується певним
радіочастотним ресурсом, то вона не може претендувати на його резервування для
себе на майбутнє.
Зволікання з виконанням
регіонального плану цифрового телерадіомовлення може поставити Україну в
нерівноправне становище з іншими країнами у використанні каналів мовлення в її
прикордонних координаційних зонах та призвести до втрати частини національного
радіочастотного ресурсу, виділеного для потреб телерадіомовлення.
Основними причинами виникнення
проблеми є:
еволюційна зміна
радіотехнологій, які є основою для здійснення телерадіомовлення;
вичерпаність радіочастотного
ресурсу, необхідного для подальшого розвитку аналогового телерадіомовлення;
необхідність виконання
міжнародних зобов’язань України, що випливають з її членства в МСЕ, щодо
створення необхідних умов для функціонування
цифрових телерадіомереж інших країн; захисту національних інтересів
стосовно користування радіочастотним ресурсом, виділеним для потреб
телерадіомовлення; забезпечення безпеки в інформаційній сфері, пов’язаної з
функціонуванням телерадіомереж та максимальним охопленням населення сучасним
телерадіомовленням;
забезпечення населення всебічною,
оперативною та об’єктивною інформацією.
Актуальність розроблення
Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення (далі — Програма) зумовлена необхідністю переходу на
прогресивні технології передачі і приймання телерадіопрограм.
Мета Програми
Метою Програми є впровадження
цифрового телерадіомовлення, забезпечення доступу населення до
телерадіопрограм, що надаються постачальниками державного (громадського)
сектору.
Разом з тим виконання Програми
передбачає:
створення нормативної,
експериментально-технічної і метрологічної бази для впровадження та подальшого
розвитку систем і засобів цифрового телерадіомовлення;
створення на базі діючих
підприємств виробництва засобів цифрового телерадіомовлення і комплектувальних
виробів з метою максимального забезпечення телерадіомовлення обладнанням вітчизняного виробництва;
організацію і
матеріально-технічну підтримку діяльності наукових установ галузі для
здійснення науково-технічного супроводження та забезпечення рівноправної участі
України у міжнародних заходах щодо впровадження та розвитку цифрового
телерадіомовлення;
проведення конверсії
радіотехнологій спеціальних користувачів у смугах радіочастот впровадження
цифрового телерадіомовлення.
Порівняльний аналіз можливих
варіантів розв’язання
проблеми та обґрунтування оптимального варіанта
Впровадження цифрового мовлення
може здійснюватися за такими варіантами:
перехід у визначений час на
цифровий формат з вимкненням аналогових передавачів і ввімкненням цифрових, що
потребує завчасного створення паралельної системи цифрового телерадіомовлення
за умови функціонування системи аналогового мовлення, в тому числі всіх її
споруд та технічних засобів. Такий варіант потребує часу та значних витрат,
пов’язаних із створенням нової повноцінної мережі мовлення та утриманням діючої
мережі, а також наявності значного резерву радіочастотного ресурсу;
еволюційний перехід до цифрового
мовлення шляхом поступового виведення з експлуатації аналогових передавачів
після вичерпання ними свого ресурсу і заміни їх цифровими. Такий варіант є
економічно найбільш вигідний, але при цьому перехідний період може затягнутися
на невизначений строк, що призведе до втрати значної частини інформаційного
простору;
поступове розгортання мереж
цифрового телерадіомовлення, переведення на них існуючих телевізійних програм
та припинення роботи мереж аналогового мовлення. Такий варіант є проміжним між
першим і другим, дає змогу поєднати переваги двох попередніх варіантів з
урахуванням політичної та економічної ситуації в державі, міжнародних зобов’язань
та обмежених строків і здійснити перехід до цифрового телерадіомовлення
синхронно із сусідніми країнами, що унеможливить втрату інформаційного простору
і забезпечить належний рівень інформаційної безпеки країни. Після завершення
перехідного періоду аналогове мовлення може функціонувати, не створюючи завад
цифровому телерадіомовленню.
Під час реалізації будь-якого із
зазначених варіантів повинна забезпечуватися можливість безперервного
розповсюдження телерадіопрограм.
Оптимальним варіантом є
поступовий та поетапний перехід до цифрового телерадіомовлення у визначені
строки. Етапи впровадження цифрового телерадіомовлення визначаються з
урахуванням перехідного періоду, встановленого МСЕ, та комплексу першочергових
заходів, що забезпечать виконання міжнародних зобов’язань України і захист
національних інтересів у збереженні інформаційного простору, що дасть змогу
своєчасно підготуватися до гармонізованого переходу на цифрове
телерадіомовлення в межах телерадіопростору європейських держав, пропорційно
розподілити витрати відповідно до економічних можливостей країни і тим самим
зробити їх доступними для національної економіки. Зазначений варіант переходу
до цифрового мовлення дасть можливість у разі необхідності частково зберегти
аналогове мовлення у центральних регіонах України після
закінчення перехідного періоду, що може створити більш сприятливі умови
для малозабезпечених верств населення.
Шляхи та способи розв’язання
проблеми
МСЕ встановлено строк закінчення
перехідного періоду від аналогового до цифрового телерадіомовлення — 17 липня
2015 року.
Впровадження цифрового
телерадіомовлення здійснюватиметься шляхом:
розроблення та затвердження
Програми;
створення одночастотних
синхронних зон мовлення відповідно до регіонального плану у смугах частот
174—230 МГц та 470—862 МГц із необхідною телекомунікаційною інфраструктурою;
створення державної
загальнонаціональної телекомунікаційної мережі цифрового телерадіомовлення для
забезпечення розповсюдження програм державних, громадських і комунальних
телерадіоорганізацій, системи суспільного телерадіомовлення, а також для
задоволення потреб інших телерадіоорганізацій, визначених Національною радою з
питань телебачення і радіомовлення;
розвитку державної
загальнонаціональної телекомунікаційної мережі цифрового телерадіомовлення
відповідно до плану впровадження цифрового телерадіомовлення, рішень
Національної ради з питань телебачення і радіомовлення про створення каналів
мовлення, телерадіомереж, які передбачають використання радіочастотного
ресурсу;
надання в установленому порядку Мінтрансзв’язку
споруд електрозв’язку суб’єктам господарювання, які мають ліцензії на мовлення;
розгортання Мінтрансзв’язку
державної загальнонаціональної телекомунікаційної мережі цифрового
телерадіомовлення;
здійснення під час розгортання
державної загальнонаціональної телекомунікаційної мережі цифрового
телерадіомовлення розширення зон мовлення передусім у найбільш проблемних
прикордонних регіонах;
забезпечення державної підтримки
населення під час впровадження цифрового телерадіомовлення та внесення
відповідних змін до законодавства.
Очікувані результати виконання
Програми
Впровадження цифрового
телерадіомовлення створить умови для збереження державного мовлення в Україні
після закінчення періоду переходу від аналогового до цифрового телерадіомовлення,
інтеграції України у європейський і світовий інформаційний та
телекомунікаційний простір, дасть можливість усунути існуючі диспропорції в
охопленні населення телерадіомовленням, більш раціонально використовувати
радіочастотний ресурс, забезпечити високоякісне приймання телерадіопрограм, у
тому числі на мобільні та переносні приймачі.
Перехід до якісно нового рівня
багатопрограмного цифрового телерадіомовлення забезпечить широкий доступ
населення до інформації, сприятиме підвищенню культурного і освітнього рівня.
Впровадження цифрового
телерадіомовлення дасть можливість за тої самої площі покриття знизити вихідну
потужність та енергоспоживання передавачів у декілька разів, а також екологічне
навантаження на навколишнє середовище.
Створення інфраструктури
державної мережі цифрового телерадіомовлення (щогли антен, канали доставки
телевізійних програм до передавачів) дасть змогу комерційним
телерадіоорганізаціям та операторам телерадіомовлення використовувати її на
всій території України, не обмежуючись мовленням на обласні центри та
індустріально розвинуті регіони.
Надання зазначених послуг
забезпечить надходження до державного бюджету коштів і часткову поступову компенсацію витрат на створення державної
загальнонаціональної телекомунікаційної мережі цифрового телерадіомовлення, а
також значно прискорить виконання планів щодо впровадження цифрового
телерадіомовлення, у тому числі у
гірській, сільській місцевості та у депресивних регіонах.
Фінансове забезпечення Програми
Видатки, пов'язані з виконанням Програми,
здійснюються за рахунок
коштів, передбачених у державному
бюджеті на відповідний рік, та інших джерел.
__________________
Файли що додаються:
КОНЦЕПЦІЯ Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення