
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 11 березня 2004 р.
№ 315
Київ
Про підсумки соціально-економічного розвитку
України
у 2003 році та хід виконання Програми діяльності
Кабінету Міністрів України
Кабінет
Міністрів України відзначає, що макроекономічні показники, соціальні
індикатори, показники динаміки структурних та галузевих змін,
зовнішньоекономічної діяльності за 2003 рік відповідають цільовим орієнтирам
Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої постановою Верховної
Ради України від 17 квітня 2003 р. № 729-ІV (далі – Програма).
Конструктивна
системна співпраця Кабінету Міністрів України з Верховною Радою України і
Національним банком України з виконання завдань, визначених у посланнях
Президента України до Верховної Ради України “Європейський вибір. Концептуальні
засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002 – 2011
роки”, “Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2002 році” та в Програмі
створили надійне законодавче та макроекономічне підґрунтя і фінансові
передумови підвищення економічної активності та якості життя населення.
Прийняття
важливих законів економічного та соціального спрямування, а також узгоджені дії
органів державної влади сприяли активізації прогресивних структурних змін,
синхронізації темпів зростання в окремих галузях економіки, зміцненню
міжгалузевих зв’язків, збільшенню питомої ваги видів господарської діяльності,
спрямованих на задоволення потреб внутрішнього ринку, підвищенню доходів
населення та платоспроможного попиту, прискоренню інвестиційних процесів.
Структурні
зміни в економіці дали змогу органічно поєднати політику прискореного зростання
з активною соціальною політикою. Темпи приросту особистих доходів громадян
відповідають динаміці виробництва валового внутрішнього продукту (9,3
відсотка), реальний сукупний дохід, одержаний домашніми господарствами,
збільшився на 8,1 відсотка. Найвищими темпами – на 12,8 відсотка –
збільшувалися реальні доходи домашніх господарств від заробітної плати, майже
на 13,2 відсотка – доходи від соціальних трансфертів у натуральній формі.
Середньомісячна
номінальна заробітна плата становила 462 гривні, що на 22,8 відсотка більше,
ніж у попередньому році.
Заощадження
громадян набули вагомого значення як інвестиційна складова економічного
зростання і, збільшившись за минулий рік в 1,7 раза, досягли 32,3 млрд.
гривень. Обсяги кредитних вкладень банків в економіку країни становили 67,8
млрд. гривень, збільшившись в 1,6 раза,
у тому числі довгострокові кредити – у 2,6 раза, а їх частка зросла з 28 до 45 відсотків.
Відчутно
розширився внутрішній споживчий ринок. Оборот роздрібної торгівлі збільшився на
20 відсотків. Насичення внутрішнього ринку відбувалося значною мірою за рахунок
вітчизняних товарів, які становлять три чверті товарообороту, у тому числі продовольчі
– 93 відсотки. Випуск товарів широкого вжитку зріс на 20,4 відсотка, з них
непродовольчих – на 23,1 відсотка.
Активізувалися
інвестиційні процеси та поліпшився розподіл інвестиційних ресурсів. Інвестиції
в основний капітал збільшилися на
27,7 відсотка і втричі
перевищили темпи приросту валового внутрішнього продукту. Приріст прямих
іноземних інвестицій склав 1,2 млрд. дол. США, що на 29, 4 відсотка більше, ніж
у 2002 році.
Усе
це свідчить про те, що проведення у 2003 році Кабінетом Міністрів України
передбачених Програмою структурних реформ забезпечило задіяння основних
факторів економічного зростання - збільшення інвестицій та розширення
споживчого попиту.
На засадах відкритості, прозорості і гласності
Кабінет Міністрів України:
активно залучав інститути
громадянського суспільства до підготовки проектів урядових рішень та аналізу їх
виконання. У переважній більшості міністерств та інших центральних органів
виконавчої влади утворено структурні підрозділи із зв’язків з громадськістю. У
практику роботи центральних органів виконавчої влади запроваджено проведення із
залученням представників громадськості “круглих столів” та брифінгів з
актуальних питань поточної діяльності цих органів, регулярних зустрічей з
працівниками засобів масової інформації, під час яких розповсюджуються
прес-релізи;
проводив за участю членів
Кабінету Міністрів України громадські слухання, “гарячі лінії”, урядові прямі
лінії з актуальних питань соціально-економічного розвитку країни;
щокварталу оприлюднював доповіді
про роботу Кабінету Міністрів України.
З
метою ефективного задіяння резерву фінансово-матеріальних ресурсів,
удосконалення механізмів регулятивного впливу, а також упорядкування
нормотворчої роботи центральних і місцевих органів виконавчої влади, спрямованої
на виконання завдань Програми з прискорення соціально-економічного розвитку у
2004 році, Кабінет Міністрів України постановляє:
1.
Першому віце-прем’єр-міністрові України Азарову М. Я., Віце-прем’єр-міністрам
України Клюєву А.П., Кириленку І. Г., Табачнику Д. В., керівникам центральних
органів виконавчої влади, Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим,
головам обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій
забезпечити пріоритетне вирішення таких завдань:
ліквідація
заборгованості і забезпечення своєчасної та у повному обсязі виплати
нарахованої заробітної плати, належного перерахування коштів до Пенсійного
фонду та інших фондів державного соціального страхування, заплановане
підвищення заробітної плати працівникам бюджетної сфери, трудових пенсій,
стипендій студентам вищих навчальних закладів та учням професійно-технічних
навчальних закладів, планомірне запровадження Єдиної тарифної сітки оплати
праці, дієвий контроль за дотриманням законодавства у сфері праці і заробітної
плати;
поглиблення
структурних перетворень, завершення податкової та продовження пенсійної
реформи, вдосконалення системи соціального захисту, запровадження адресної
соціальної допомоги;
повномасштабне
впровадження програмно-цільового підходу до складання взаємоузгоджених проектів
Державного бюджету та Державної програми економічного і соціального розвитку
України на 2005 рік;
нарощування
інвестиційної складової економічного зростання на основі прискореного розвитку
фінансової інфраструктури, банківського сектору, фондового ринку, істотного
вдосконалення корпоративного управління, забезпечення відкритості та прозорості
функціонування суб’єктів підприємницької діяльності, запровадження порядку
визначення рейтингу їх діяльності, залучення грошових ресурсів населення до
інвестиційно-інноваційного розвитку підприємств через інститути небанківського
фінансового сектору;
поглиблення
процесів приватизації, реформування інфраструктурних монополій, підвищення
ефективності механізмів фінансового планування діяльності казенних, державних
та комунальних підприємств, відновлення платоспроможності підприємств та
удосконалення процедури банкрутства, стимулювання конкуренції, вдосконалення
антимонопольної політики;
реформування
галузей соціально-гуманітарної сфери, підвищення мотивації працівників до
надання якісних послуг громадянам, подальше збільшення бюджетних видатків на
розвиток цієї сфери;
розвиток
доступної для широких верств населення системи житлового будівництва, зокрема
на засадах іпотечного кредитування. Передбачення у проекті Державного бюджету
України на 2005 рік фінансових ресурсів для будівництва соціального житла на
засадах співфінансування з місцевих бюджетів для соціально не захищених верств
населення, інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, учасників бойових
дій, учителів, лікарів, інших працівників соціально-культурної сфери;
реформування
системи державного управління, усунення надлишкових та дублюючих функцій,
розмежування наглядової діяльності та функцій з надання суспільних послуг, а
також з управління державним майном. Передбачення у проекті Державного бюджету
на 2005 рік ув’язки обсягів фінансування апарату органів виконавчої влади з
обсягом виконуваних ним робіт. Розроблення нормативної бази для запровадження
адміністративних регламентів та визначення стандартів державних послуг.
Інституційний розвиток державної служби та підвищення її ефективності;
забезпечення
участі громадськості у процесі підготовки регуляторних рішень, розроблення
нових та внесення змін до чинних законодавчих актів на основі ґрунтовного
аналізу та з урахуванням думки громадських організацій, об’єднань промисловців
та підприємців;
забезпечення
енергетичної та продовольчої безпеки, подальший розвиток транспортної системи;
впровадження
ресурсо- та енергозберігаючих технологій, активізація природоохоронної
діяльності, дбайливе природо- та надрокористування, посилення відповідальності
за нанесення шкоди довкіллю;
інтеграція
в європейську та світову економічні системи, здійснення активної політики
просування українських товарів на зовнішні ринки, збільшення обсягів експорту
робіт та послуг;
удосконалення
державної цінової політики насамперед на ринках соціально значущих товарів,
робіт і послуг – продовольчому, пально-мастильних матеріалів, житлового
будівництва та житлово-комунальних послуг;
вмотивоване
своєчасне запровадження тарифних і нетарифних обмежень щодо недобросовісного
імпорту, захисту внутрішнього ринку;
істотне
збільшення на внутрішньому ринку частки товарів легкої промисловості, побутової
електротехніки та товарів широкого вжитку українського виробництва;
збалансований
і комплексний розвиток регіонів на основі раціонального використання наявного
потенціалу, забезпечення дієвості державної підтримки регіонального розвитку
насамперед депресивних територій;
повсюдне поширення позитивного регіонального досвіду
розвитку підприємництва, видачі документів дозвільного характеру на провадження
підприємницької діяльності за принципом “єдиного вікна”;
ефективне
та цільове використання бюджетних коштів, досягнення запланованих результатів
державної підтримки у відповідних сферах та галузях економіки, зокрема щодо
розвитку сільського господарства, сільськогосподарського машинобудування,
енергетичної системи, вугільної галузі, житлово-комунального господарства,
автомобіле-, судно- і літакобудування, космічної галузі;
активна
протидія штучній збитковості підприємств, тіньовій діяльності та ухиленню від
оподаткування, зокрема у сфері торгівлі, надання послуг населенню та
посередницькій діяльності;
кардинальне
вдосконалення механізмів державного контролю у сфері виробництва та обігу
алкогольних і тютюнових виробів, запровадження державної монополії у лотерейній
діяльності та контролю за гральним бізнесом. Забезпечення значного збільшення
надходжень до бюджету від цих видів діяльності;
забезпечення
належного фінансування створення державних матеріальних резервів зерна,
продовольства, пально-мастильних матеріалів тощо. Істотне вдосконалення системи
управління державними матеріальними ресурсами і державними закупівлями,
недопущення у цих сферах корупційних проявів та заподіяння збитків державі;
повернення
суб’єктами господарювання кредитів, наданих державою або під державні гарантії.
2.
Керівникам центральних органів виконавчої влади, Голові Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської і Севастопольської
міських державних адміністрацій затвердити плани реалізації завдань, визначених
пунктом 1 цієї постанови. Щокварталу підбивати підсумки виконання цих планів на
засіданні колегій.
3.
Затвердити план роботи Кабінету Міністрів України у 2004 році (далі – план
роботи), що додається.
4.
Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади забезпечити
розроблення проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів (далі –
акти законодавства), спрямованих на виконання Програми діяльності Кабінету
Міністрів України, у визначені планом роботи строки та в порядку, передбаченому
Законом України “Про засади державної регуляторної політики у сфері
господарської діяльності” і Тимчасовим регламентом Кабінету Міністрів України.
5.
Покласти відповідальність за повноту узгодження проектів актів законодавства на
їх головних розробників.
6.
Міністерствам, іншим центральним і місцевим органам виконавчої влади,
визначеним головним розробником як заінтересовані органи, забезпечити участь у
розробленні та опрацюванні передбачених планом роботи проектів актів
законодавства, а також оперативне їх узгодження.
7.
Установити, що проекти актів законодавства, необхідність у розробленні яких
виникла після затвердження плану роботи, включаються на засіданні Кабінету
Міністрів України як доповнення до плану роботи за зразком, що додається. У
такому ж порядку до плану роботи включаються проекти актів законодавства,
рішення з розроблення яких прийнято Президентом України або передбачено
відповідними законами.
8. Надати
Першому віце-прем’єр-міністру України, віце-прем’єр-міністрам відповідно до
розподілу функціональних повноважень право приймати рішення про перенесення
строків подання передбачених планом роботи проектів актів законодавства за
пропозиціями головних розробників. Питання щодо перенесення строків подання
проектів актів законодавства, визначених законами та актами Президента України,
вирішуються в установленому порядку Прем’єр-міністром України.
9.
Інформацію про стан виконання цієї постанови за результатами роботи у першому
півріччі ц.р. заслухати на засіданні Кабінету Міністрів України у серпні 2004
року.
10.
Міністру Кабінету Міністрів України Толстоухову А. В. забезпечити розміщення
інформації про підсумки соціально-економічного розвитку України у 2003 році,
стан виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України “Відкритість,
дієвість, результативність” та план роботи Кабінету Міністрів України у 2004
році на веб-порталі Кабінету Міністрів України.
11.
Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого віце-прем’єр-міністра
України Азарова М. Я., Віце-прем’єр-міністрів України Клюєва А.П., Кириленка І. Г., Табачника Д. В., Міністра України у
зв’язках з Верховною Радою України Ткаленка І. І., Міністра Кабінету Міністрів
України Толстоухова А. В. відповідно до розподілу функціональних повноважень.
Прем’єр-міністр
України В. Янукович
Інд.18
Файли що додаються:
Про підсумки соціально-економічного розвитку України у 2003 році та хід виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України