ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України


від 4 березня 2004 р. № 264

 

НАЦІОНАЛЬНА ПРОГРАМА
забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, допомоги та
лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД
на 2004 — 2008 роки


 

Обґрунтування необхідності
розроблення Програми

 

Поширення ВІЛ-інфекції може призвести до найбільш катастрофічної епідемії в історії людства, що загрожує його сталому розвитку. Ситуація у різних країнах свідчить про зниження у зв’язку з цим середньої тривалості життя, збільшення попиту на медичні послуги, загострення проблем бідності та соціальної нерівності, поширення сирітства, а витрати на боротьбу з цією хворобою та подолання її негативних наслідків постійно зростають.

На розвиток ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні впливають фактори, обумовлені складною соціально-економічною ситуацією, зокрема економічною нестабільністю, рівнем бідності та безробіття, розшаруванням суспільства за рівнем доходів і, як наслідок, збільшенням кількості споживачів ін’єкційних наркотиків, поширенням проституції, недостатністю профілактичних заходів.

За прогнозами фахівців, у 2011 році майже 43 тис. осіб загинуть від СНІДу, а понад 46 тис. дітей стануть сиротами через смерть їх батьків від СНІДу. Значно зменшиться потенціал вагомої вікової групи населення від 15 до 24 років. Зросте навантаження на системи охорони здоров’я та соціального захисту населення.

Аналіз ситуації, що склалася, та заходів щодо протидії поширенню
ВІЛ-інфекції/СНІДу, які до цього часу проводилися в країні, свідчить, що поширення ВІЛ-інфекції серед споживачів ін’єкційних наркотиків в Україні не вдалося припинити, не забезпечено можливість доступу до лікування хворих, які потребували антиретровірусної терапії. Інформаційно-просвітницькі та профілактичні програми не забезпечили достатнього впливу на перебіг ВІЛ-інфекції/СНІДу серед загального населення та груп ризику. Більшої узгодженості потребує також використання міжнародної
технічної та фінансової допомоги, обсяги якої значно зросли протягом останніх 4 — 5 років. Отримання Україною кредиту Світового банку, посилення підтримки з боку міжнародної спільноти і активне залучення до співпраці неурядових організацій зумовили необхідність розроблення Програми з урахуванням Концепції, затвердженої цією постановою (далі — Концепція), міжнародних стандартів та набутого досвіду роботи з профілактики ВІЛ-інфекції, надання допомоги та лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД.

Мета та основні завдання

Метою цієї Програми є розв’язання визначених Концепцією завдань, які передбачають запобігання поширенню ВІЛ-інфекції, розширення можливості доступу до лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД, активізація інформаційно-просвітницької роботи щодо профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу. Програма визначає основні стратегічні напрями дій Уряду у сфері ВІЛ/СНІДу на наступні 5 років, що в свою чергу сприятиме цілеспрямованому залученню додаткових коштів на пріоритетні заходи боротьби з поширенням цього захворювання в Україні.

Програма передбачає одночасну діяльність на кількох рівнях — від формування у населення навичок безпечної щодо інфікування ВІЛ поведінки до забезпечення лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД.

Основними завданнями Програми є:

посилення діяльності державних органів, підприємств, установ, організацій та об’єднань громадян у справі боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом;

сприяння зниженню рівня ризикованої щодо інфікування ВІЛ поведінки серед різних груп населення, особливо молоді у віці 15 — 24 років;

зменшення ризику уразливості до інфікування ВІЛ та зниження рівня поширення ВІЛ-інфекції серед уразливих груп населення;

виключення ризику передачі ВІЛ-інфекції через донорську кров та її компоненти;

зниження рівня передачі ВІЛ-інфекції від матері до дитини;



забезпечення можливості доступу до діагностики, лікування, догляду і підтримки людей, що живуть з ВІЛ-інфекцією/СНІДом;

забезпечення проведення наукових досліджень з питань вивчення особливостей розвитку і можливих наслідків ВІЛ-інфекції/СНІДу, розроблення вітчизняних засобів профілактики, діагностики і лікування;

забезпечення контролю, координації, планування та ефективного використання ресурсів, необхідних для виконання Програми.

Строки виконання

Виконання Програми як перший етап реалізації Концепції передбачається здійснити протягом 2004 — 2008 років.

Фінансове забезпечення

Фінансування Програми здійснюватиметься відповідно до законодавства за рахунок коштів загального і спеціального фонду державного і місцевих бюджетів, а також інших джерел.

Очікувані результати

Виконання Програми дасть змогу знизити протягом наступних п’яти років темпи збільшення кількості інфікованих у країні, забезпечити лікування, догляд та підтримку ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД, спрямувати зусилля всього суспільства на боротьбу проти поширення СНІДу, зокрема:

стабілізувати епідемічну ситуацію в країні на кінець 2008 року та знизити рівень захворюваності на СНІД і смертності від неї;

знизити рівень ризикованої щодо інфікування ВІЛ поведінки молоді, особливо у віці 15 — 24 років;

ослабити соціальну напругу в суспільстві та зменшити негативні наслідки захворюваності на ВІЛ-інфекцію/СНІД.



Заходи з виконання Програми

 

Зміст заходу

Відповідальні за виконання

Строк виконання,
роки

Орієнтовний обсяг фінансування, тис. гривень

 

загальний обсяг

у тому числі за роками

 

2004

2005

2006

2007

2008

 

Посилення діяльності державних органів, підприємств, установ, організацій та об’єднань громадян у справі боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом

 

1.

Установити контроль за досягненням цілей Декларації про відданість справі боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом, прийнятої 26-ю спеціальною сесією Генеральної Асамблеї ООН з ВІЛ-інфекції/СНІДу у червні 2001 р., та підготувати звіт

МОЗ, МОН, Мінпраці, Мінфін, Мінекономіки, Мін’юст, МЗС, Міноборони,  МВС, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо і Держкомнацміграції, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Академія медичних наук за участю міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2005, 2007

 

 

 

 

 

 

 

2.

Регулярно аналізувати на засіданнях Урядової комісії з питань боротьби з ВІЛ/СНІДом стан виконання Програми

МОЗ

2004 — 2008

 

 

 

 

 

 

 

3.

Установити контроль за дотриманням законодавства з питань ВІЛ-інфекції/СНІДу з метою подолання всіх форм дискримінації у сфері праці та трудових відносин, а також створення безпечних умов праці

МОЗ, МОН, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, Мінпраці, МЗС, Міноборони, МВС, СБУ, Держнаглядохоронпраці, Державний департамент з питань виконання покарань, Мін’юст

—"—

 

 

 

 

 

 

 

4.

Ініціювати проведення у Верховній Раді України парламентських слухань з питання “Про стан боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом в Україні”

МОЗ

2007

 

 

 

 

 

 

 

5.

Сприяти розширенню партнерства між урядовими, громадськими та міжнародними організаціями у вирішенні питань боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом

МОЗ, МОН, Мінпраці, МЗС, Міноборони, МВС, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, СБУ, Держнаглядохоронпраці, Держкомтелерадіо, Держкомрелігій, Державний департамент з питань виконання покарань і Адміністрація Держприкордонслужби, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2004 — 2008

 

 

 

 

 

 

 



Інформаційно-просвітницька робота

 

6.

Забезпечити впровадження інформаційно-просвітницьких програм, інтерактивних форм роботи для здобуття знань і формування життєвих навичок щодо зменшення вразливості до інфікування ВІЛ у навчальних та позашкільних закладах, на підприємствах та в установах

МОН, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОЗ, Мінпраці, МЗС, Міноборони, МВС, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо, Держкомрелігій і Адміністрація Держприкордонслужби, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2004 — 2008

усього —33213,7

з них

 

6220,9

 

8996,2

 

8516,9

 

8516,9

 

962,8

 

держбюджет — 4814

962,8

962,8

962,8

962,8

962,8

 

 

позика Світового
банку —
28399,7

5258,1

8033,4

7554,1

7554,1

 

 

7.

Забезпечити доступ різних категорій населення (передусім молоді, що не навчається і не працює, батьків, військовослужбовців строкової служби) до інформаційно-просвітницьких заходів, спрямованих на зменшення поширеності ризикованої щодо інфікування ВІЛ поведінки та пропаганду здорового способу життя

Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОН, МОЗ, Мінпраці, МЗС, Міноборони, МВС, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо,  Держкомрелігій і Адміністрація Держприкордонслужби, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України

—"—

усього — 8230,4
(позика Світового банку)


1658,2


2207,5


2207,5


2157,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

Забезпечити підготовку, підвищення рівня кваліфікації та перепідготовку педагогічних, медичних і соціальних працівників з питань пропаганди здорового способу життя та профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу серед шкільної та студентської молоді, курсантів, військовослужбовців строкової служби, молоді, що не навчається і не працює

МОН, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОЗ, Мінпраці, МЗС, Міноборони,  МВС, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомрелігій і Адміністрація Держприкордонслужби, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації  за участю Товариства Червоного Хреста України

—"—

усього — 1908,5

з них


381,7


381,7


381,7


381,7


381,7

 

держбюджет — 1528,5

305,7

305,7

305,7

305,7

305,7

 

місцевий бюджет —

380

76

76

76

76

76

 

9.

Розширити можливість доступу різних категорій населення до системи добровільного консультування і тестування на ВІЛ-інфекцію/СНІД

МОЗ, МОН, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, Мінпраці, МЗС, Міноборони, МВС, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо,  Держкомрелігій, Держкомнацміграції і Адміністрація Держприкордонслужби, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2004 — 2008

 

 

 

 

 

 

 

10.

Забезпечити розроблення і впровадження інформаційно-просвітницьких програм з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу та проведення консультування на робочих місцях

Мінпраці і Держнаглядохоронпраці за участю міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

—"—

 

 

 

 

 

 

 

Профілактична робота серед уразливих груп населення

 

11.

Забезпечити доступ уразливих груп населення до цільових заходів і програм профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу та хвороб, що передаються статевим шляхом

Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОН, МОЗ, Мінпраці, Міноборони, МВС, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо,  Держкомрелігій, Держкомнацміграції і Адміністрація Держприкордонслужби, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України, Всеукраїнської асоціації зменшення шкоди, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

—"—

усього — 76893,7
(позика Світового банку)


9798,5


22720,8


21351,2


23023,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

Упровадити метод замісної терапії з метою зменшення ризику інфікування ВІЛ споживачів ін’єкційних наркотиків

МОЗ за участю Всеукраїнської асоціації зменшення шкоди, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

—"—

 

 

 

 

 

 

 

13.

Розширити практику застосування різних методів у роботі з профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу серед уразливих груп населення ("соціальна робота на вулиці" та "рівний-рівному")

Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОН, МОЗ, Міноборони,  МВС, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо, Держкомрелігій і Адміністрація Держприкордон-служби, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2004 — 2008

 

 

 

 

 

 

 

14.

Створити умови для надання психологічних, соціальних, юридичних, медичних та консультаційних послуг з метою зменшення ризику уразливості до інфікування ВІЛ та недопущення дискримінації ВІЛ-інфікованих, у тому числі у сфері праці

Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОН, Мінпраці, Мін’юст, МОЗ, Держкомтелерадіо і  Держкомрелігій, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України, Всеукраїнської асоціації зменшення шкоди, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

—"—

 

 

 

 

 

 

 

15.

Розробити систему синдромного підходу до лікування хвороб, що передаються статевим шляхом, серед уразливих груп населення та забезпечити впровадження її в практику

Академія медичних наук, МОЗ, Державний департамент з питань виконання покарань, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

2005 — 2007

 

 

 

 

 

 

 

Безпека донорства

 

16.

Здійснити централізоване забезпечення тест-системами для тестування в повному обсязі донорської крові та її компонентів на ВІЛ-інфекцію

МОЗ, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

2004 — 2008

усього —

21386

з них


3700


4421,5


4421,5


4421,5


4421,5

 

держбюджет — 18500

3700

3700

3700

3700

3700

 

місцевий бюджет —

2886

 

721,5

721,5

721,5

721,5

 

17.

Забезпечити вдосконалення технологій безпеки донорської крові та її компонентів

МОЗ

2004— 2008

усього —47013,4

з них

 

8571

 

10483,6

 

9656,9

 

9656,9

 

8645

 

місцевий бюджет — 38902,5

4322,5

8645

8645

8645

8645

 

позика Світового
банку —


8110,9

4248,5

1838,6

1011,9

1011,9

 

 

Профілактика вертикальної трансмісії

 

18.

Забезпечити можливість безперешкодного доступу до добровільного тестування на ВІЛ-інфекцію і консультування вагітних з питань ВІЛ-інфекції/СНІДу

МОЗ, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

—"—

усього —16345,4 (держбюджет)


3225,4


3280


3280


3280


3280

19.

Забезпечити проведення заходів з профілактики передачі ВІЛ-інфекції від матері до дитини

МОЗ, Державний департамент з питань виконання покарань, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

—"—

усього —20422,4

з них


2214


30
98,6


3
313


3252,8


8544

 

держбюджет —4348,8

9,6

9,6

9,6

9,6

4310,4

 

місцевий бюджет —

12977

1386,9

1809

2412

3135,6

4233,5

 

позика Світового банку —

3046,1

804,9

1267,4

878,8

95

 

 

 

 

 

 

інші джерела —

50,5

 

12,6

 

12,6

 

12,6

 

12,6

 

0,1

 

20.

Забезпечити впровадження сучасних методів діагностики ВІЛ-інфекції у дітей, народжених ВІЛ-інфікованими матерями

МОЗ, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

—"—

усього —
416,2
(місцевий бюджет)

 

 

 

 

 

416,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діагностика, лікування, догляд і підтримка людей, що живуть з ВІЛ-інфекцією/СНІДом

 

21.

Забезпечити можливість добровільного безоплатного тестування на ВІЛ-інфекцію різних категорій населення

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, Державний департамент з питань виконання покарань, МОЗ

2004 — 2008

усього —44292,7

з них


5403,9


8222,2


10222,2


10222,2


10222,2

 

держбюджет —

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23792,7

1303,9

4122,2

6122,2

6122,2

6122,2

 

 

 

 

 

місцевий бюджет —

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20500

4100

4100

4100

4100

4100

 

22.

Забезпечити можливість доступу ВІЛ-інфікованих дорослих (зокрема вагітних жінок), підлітків, дітей до лікування та профілактики опортуністичних інфекцій, а також антиретровірусної терапії

МОЗ, Академія медичних наук, Державний департамент з питань виконання покарань, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

—"—

усього —

174467,5

з них

 

6980,4

 

24110,2

 

24156,7

 

24203,1

 

 

95017,1

 

держбюджет —

159780,6

 

5379,6

 

21903,9

 

21916,8

 

21929,7

 

88650,6

 

місцевий бюджет —9066,5



675



675



675



675



6366,5

позика Світового
банку —


5620,4




925,8





1531,3





1564,9





1598,4


 

 

23.

Забезпечити проведення заходів, спрямованих на розв’язання проблеми супутньої патології ВІЛ-інфекції/СНІДу та туберкульозу

МОЗ, Академія медичних наук, Державний департамент з питань виконання покарань

—"—

 

 

 

 

 

 

24.

Установити контроль за якістю лікування хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД

МОЗ, Академія медичних наук, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

—"—

усього —

93,2
(держбюджет)

 

 

 

 


93,2

25.

Вжити заходів до зміцнення матеріально-технічної бази центрів профілактики і боротьби із СНІДом та лабораторій діагностики ВІЛ-інфекції

МОЗ, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

2004 — 2008

усього — 5671,9
(позика Світового банку)


2582,2


1170,1


925,7


993,9

 

26.

Забезпечити з урахуванням рекомендацій ВООЗ удосконалення нормативних актів з питань подання медичної допомоги хворим на ВІЛ-інфекцію/СНІД

МОЗ

—"—

 

 

 

 

 

 

 

27.

Створити референс-лабораторію з питань діагностики ВІЛ-інфекції/СНІДу і забезпечити її ефективне функціонування

—"—

2006 — 2008

усього —

1626,5
(держбюджет)

 

 

 

 


1626,5

28.

Забезпечити медичних працівників, що подають медичну допомогу ВІЛ-інфікованим особам і мають контакт з кров’ю людей та її компонентами, засобами профілактики інфікування ВІЛ

МОЗ, Академія медичних наук, Державний департамент з питань виконання покарань, МВС, Міноборони, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації

2004 — 2008

усього —

3030
(місцевий бюджет)


519


519


519


519


954

29.

Забезпечити високоякісний паліативний і психосоціальний догляд за ВІЛ-інфікованими та хворими на СНІД

МОЗ, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за участю Товариства Червоного Хреста України, міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

—"—

усього —
2485
(позика Світового
банку)






 


334,9


718,2


842,5


589,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

































 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наукові дослідження і розробки

 

30.

Забезпечити проведення наукових досліджень з питань патогенезу, діагностики та лікування ВІЛ-інфекції/СНІДу та СНІД-індикаторних хвороб

МОЗ, Національна академія наук, Академія медичних наук

2004 — 2008

усього —

11550
(держбюджет)

 

1950

 

2400

 

2400

 

2400

 

2400

 

31.

Забезпечити проведення наукових досліджень з питань профілактики ВІЛ-інфікування та оцінки соціально-економічних наслідків поширення ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні

МОЗ, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, Національна академія наук, Академія медичних наук, МОН

—"—

 

 

 

 

 

 

 

Моніторинг та оцінка виконання Програми

 

32.

Забезпечити удосконалення системи обліку та звітності з питань ВІЛ-інфекції/СНІДу відповідно до міжнародних стандартів

МОЗ, Держкомстат

2004 — 2005

 

 

 

 

 

 

 

33.

Проводити моніторинг ризикованої щодо інфікування ВІЛ поведінки різних категорій населення

Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді і МОЗ за участю міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2004 — 2007

усього —

1298,2
(позика Світового банку)

 

167

 

280

 

571,2

 

280

 

 

34.

Забезпечити постійний моніторинг виконання Програми

МОЗ, МОН, Мінпраці, Мінфін, Мінекономіки, Міноборони, МВС, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, СБУ, Державний департамент з питань виконання покарань, Держкомтелерадіо і Академія медичних наук, Український фонд боротьби з ВІЛ-інфекцією та СНІДом

2004 — 2008

усього — 6726,1
(позика Світового
банку)





 

 

1366,9

 

1164,8

 

3262

 

932,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

































 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35.

Створити інформаційну систему моніторингу виконання Програми

МОЗ, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді, МОН і Національна академія наук за участю міжнародних донорських, громадських та благодійних організацій

2004 — 2008

 

 

 

 

 

 

 

36.

Забезпечити контроль епідемічної ситуації щодо ВІЛ-інфекції/СНІДу з використанням сучасних технологій епідеміологічного нагляду

МОЗ, Міністерство у справах сім’ї, дітей та молоді

—"—

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________