ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 березня 2004 р. № 264
КОНЦЕПЦІЯ
стратегії дій Уряду, спрямованих на запобігання поширенню
ВІЛ-інфекції/СНІДу, на період до 2011 року
Вступ
Світовий досвід свідчить, що поширення
ВІЛ-інфекції/СНІДу спричиняє скорочення тривалості життя, зростання обсягу
медичних послуг, загострення проблем бідності, соціальної нерівності,
сирітства.
Оцінний показник поширеності ВІЛ серед дорослого
населення в Україні є одним з найвищих в європейському регіоні — становить
1 відсоток. Це пов'язано з ризикованою щодо ВІЛ-інфікування поведінкою молоді,
значним розповсюдженням ін'єкційного вживання наркотичних засобів, ризикованих
статевих зв’язків. Спостерігається тенденція до збільшення випадків інфікування
вагітних жінок і потенційних донорів крові. Особливо небезпечним є те, що
переважна більшість
ВІЛ-інфікованих — це особи працездатного та репродуктивного віку.
Проблема
ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні не обмежується, як і в багатьох інших країнах,
виключно медичними питаннями. Наслідки поширення цього захворювання погіршують
соціально-економічний стан країни. Витрати на лікування ВІЛ-інфікованих і
хворих на СНІД за найоптимістичнішими оцінками становитимуть у 2011 році 533
млн. гривень.
Пов’язана з поширенням СНІДу смертність населення (цей
показник може досягти через 8 років 600 тис. осіб) призведе до зменшення середньої тривалості життя в Україні від 2
до 4 років для чоловіків та від 2 до 5 років для жінок. Середній вік
становитиме 60 — 62 роки для чоловіків та
69 — 72 роки для жінок.
Мета та
основні завдання
Метою цієї Концепції є взяття під контроль та обмеження
поширення ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні шляхом:
удосконалення системи соціального та правового захисту
уразливих груп населення, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД, а також осіб, які
постраждали внаслідок ВІЛ-інфікування (члени сімей, що залишилися без
годувальника, діти-сироти);
забезпечення гарантованого рівня надання безоплатної
висококваліфікованої та багатоаспектної медико-соціальної допомоги
ВІЛ-інфікованим і хворим на СНІД у визначеному законодавством обсязі;
подальшого удосконалення інформаційної системи
обізнаності населення з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу;
ефективного використання потенціалу міжнародних
донорських, громадських та благодійних організацій;
розвитку партнерства у сфері боротьби з
ВІЛ-інфекцією/СНІДом;
виконання у повному обсязі вимог Декларації про
відданість справі боротьби з ВІЛ/СНІДом та Цілей розвитку тисячоліття.
Концепція лягає в основу розроблення програм діяльності
центральних і місцевих органів виконавчої влади за участю органів місцевого
самоврядування, а також підприємств, установ, організацій та об’єднань
громадян, розвитку наукових досліджень у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу.
Управління та координацію роботи у сфері протидії
ВІЛ-інфекції/СНІДу здійснює МОЗ за участю інших центральних і місцевих органів
виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств,
установ, організацій та об’єднань громадян.
Виконання основних завдань, спрямованих на досягнення мети
Концепції, можливе шляхом розроблення, затвердження і виконання програм
забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на
СНІД на першому (2004 — 2008 роки) та, з
коригуванням у разі зміни епідемічної ситуації, на другому (2009 — 2011
роки) етапах.
Визначаються два стратегічних напрями у сфері протидії
ВІЛ-інфекції/СНІДу:
запобігання
ВІЛ-інфекції/СНІДу;
забезпечення
лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД.
Зазначені стратегічні напрями повинні реалізовуватися
шляхом виконання таких завдань:
посилення
діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади разом з органами
місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами та організаціями
щодо запобігання ВІЛ-інфекції/СНІДу;
здійснення
заходів, спрямованих на зміну ризикованої щодо
ВІЛ-інфікування поведінки різних груп населення, особливо молоді у віці
15 — 24 років;
зниження рівня
поширення ВІЛ-інфекції серед уразливих груп населення;
виключення
можливості передачі ВІЛ-інфекції через донорську кров та її компоненти, а також
під час надання медичної допомоги у лікувально-профілактичних закладах;
зниження рівня
передачі ВІЛ-інфекції від матері до дитини;
забезпечення
доступу до діагностики, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і
хворих на СНІД;
проведення наукових досліджень з питань вивчення
особливостей розвитку і можливих наслідків ВІЛ-інфекції/СНІДу, розроблення
вітчизняних засобів профілактики, діагностики і лікування;
забезпечення високого рівня контролю, координації та
оцінки ефективності здійснення заходів щодо боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом.
Посилення діяльності центральних і місцевих органів
виконавчої влади за участю органів місцевого самоврядування,
а також підприємств, установ, організацій та об’єднань громадян
щодо запобігання ВІЛ-інфекції/СНІДу
Робота з посилення зазначеної діяльності повинна
передбачати:
забезпечення захисту прав людини щодо ВІЛ-інфікованих
осіб;
розвиток партнерства між центральними і місцевими
органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами,
установами, організаціями та об’єднаннями громадян, що співпрацюють у сфері
виконання програм забезпечення протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу;
здійснення фінансування заходів з реалізації Концепції
за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також інших джерел;
установлення контролю за дотриманням законодавства, його
подальше удосконалення в частині посилення протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та
профілактичної роботи серед уразливих груп населення;
забезпечення рівного доступу до профілактичних програм,
лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
удосконалення системи соціального та правового захисту
уразливих груп населення, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД, а також осіб, які
постраждали внаслідок ВІЛ-інфікування (члени сімей, що залишилися без
годувальника, діти-сироти);
удосконалення системи соціального та правового захисту
працівників, що надають допомогу ВІЛ-інфікованим;
створення умов для виховання і навчання ВІЛ-інфікованих
дітей (у тому числі дітей-сиріт) у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних,
професійно-технічних та вищих навчальних закладах.
Здійснення заходів, спрямованих на
зміну ризикованої
щодо ВІЛ-інфікування поведінки різних
груп населення, особливо молоді у віці 15 — 24 років
Для формування стійких навичок здорового способу життя
та безпечної поведінки, які є ключовим елементом запобігання поширенню
ВІЛ-інфекції/СНІДу серед різних груп населення, слід забезпечити:
проведення первинної профілактики серед дітей та молоді,
забезпечення доступу до засобів індивідуальної профілактики ВІЛ-інфекції;
розроблення стратегії пропаганди здорового способу життя
серед дітей та молоді, забезпечення її реалізації в дошкільних,
загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних та вищих навчальних закладах;
збільшення в навчальних програмах обсягу інформації з
профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу;
впровадження у засобах масової інформації сучасних
інформаційно-просвітницьких програм та соціальної реклами з урахуванням
особливостей аудиторії;
відображення у державних стандартах освіти заходів,
пов’язаних із формуванням навичок здорового способу життя та орієнтованих на
різні групи населення, що стосуються профілактики ВІЛ-інфікування: сексуальної
поведінки, репродуктивного здоров’я, вживання наркотичних засобів, культури
послуг у сфері охорони здоров’я тощо;
подальше удосконалення інформаційної системи обізнаності
населення з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу;
збільшення обсягу інформаційно-просвітницької роботи, що
проводиться на робочих місцях для запобігання ВІЛ-інфекції/СНІДу серед
населення;
розвиток мережі спеціалізованих закладів з надання
соціально-психологічної допомоги молоді;
поширення культурно-мистецьких та спортивних акцій,
спрямованих на пропаганду здорового способу життя серед молоді та профілактику
хвороб, що передаються статевим шляхом, у тому числі ВІЛ-інфекції/СНІДу.
Зниження
рівня поширення ВІЛ-інфекції
серед уразливих груп населення
Очікуваний вплив на епідемічний процес може бути
досягнутий за умови охоплення 60 відсотків споживачів ін’єкційних наркотиків
профілактичними заходами в рамках стратегії зменшення шкоди. Розв’язання цього
завдання потребує:
розроблення та виконання профілактичних програм,
спрямованих на зменшення ризику ВІЛ-інфікування серед уразливих груп населення;
визначення механізмів зменшення шкоди;
впровадження програми замісної терапії та її поєднання з
програмами профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки
ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
розвитку мережі реабілітаційних центрів для споживачів
ін’єкційних наркотиків з метою позбавлення залежності від наркотичних засобів
та їх соціальної адаптації;
розширення при державних та громадських організаціях
мережі спеціалізованих служб для уразливих груп населення з метою забезпечення
їх доступу до соціально-медичних, інформаційних, психологічних та юридичних
послуг;
забезпечення доступу уразливих груп населення до засобів
індивідуальної профілактики ВІЛ-інфекції;
збільшення обсягу інформаційно-просвітницьких програм і
заходів, спрямованих на підвищення рівня пропаганди серед уразливих груп
населення здорового способу життя;
запровадження підходу “рівний — рівному” у проведенні
профілактичних заходів серед уразливих груп населення;
сприяння утворенню груп само- та взаємодопомоги,
неурядових організацій, що працюють у сфері профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу,
розвитку соціологічних та епідеміологічних досліджень, з метою виявлення осіб,
поведінка яких спричиняє поширення ВІЛ-інфекції.
Виключення можливості передачі ВІЛ-інфекції через
донорську кров та її компоненти, а також під час надання
медичної допомоги у лікувально-профілактичних закладах
Розв’язання завдання з недопущення випадків
ВІЛ-інфікування через донорську кров та її компоненти, а також під час надання
медичної допомоги у лікувально-профілактичних закладах потребує:
повноцінного забезпечення за рахунок державного бюджету
обстеження донорської крові та її компонентів на ВІЛ-інфекцію;
розроблення та здійснення заходів із забезпечення
безпеки донорської крові та її компонентів стосовно ВІЛ-інфекції/СНІДу;
удосконалення системи контролю за дотриманням технологій
безпеки переробки донорської крові та її компонентів;
вжиття заходів для недопущення випадків ВІЛ-інфікування
під час надання медичної допомоги;
удосконалення системи навчання медичного персоналу
лікувально-профілактичних закладів навичок роботи для забезпечення власної
безпеки під час здійснення інвазійних процедур.
Зниження рівня передачі ВІЛ-інфекції
від матері до дитини
Робота з профілактики передачі ВІЛ-інфекції від матері
до дитини повинна спрямовуватися на максимальне зменшення частоти зараження
дітей, народжених ВІЛ-інфікованими матерями, забезпечення доступу до
добровільного консультування і тестування на ВІЛ-інфекцію усіх вагітних та
здійснення відповідних профілактичних заходів.
Зниження рівня передачі ВІЛ-інфекції від матері до
дитини потребує:
здійснення комплексу заходів первинної профілактики
ВІЛ-інфекції серед жінок репродуктивного віку;
пропагування серед ВІЛ-інфікованих жінок необхідності
запобігання небажаній вагітності;
забезпечення доступу вагітних до добровільного
консультування і тестування на ВІЛ-інфекцію;
удосконалення роботи з профілактики передачі
ВІЛ-інфекції від матері до дитини під час вагітності, пологів та
післяпологового догляду;
впровадження сучасних методів діагностики ВІЛ-інфекції у
дітей, народжених ВІЛ-інфікованими матерями.
Забезпечення доступу до діагностики, лікування,
догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД
Такі
важливі заходи з протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу, як лікування, догляд та
підтримка, передбачають:
розширення доступу населення до добровільного
консультування і тестування на ВІЛ-інфекцію;
забезпечення доступу ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД до
антиретровірусної терапії, профілактики і лікування опортуністичних інфекцій;
здійснення
заходів, спрямованих на протидію поширенню
поєднаних захворювань ВІЛ-інфекції/СНІДу та туберкульозу;
запровадження
сучасних методів моніторингу і контролю якості лікування ВІЛ-інфікованих і
хворих на СНІД;
здійснення
заходів щодо зміцнення матеріально-технічної бази центрів профілактики і
боротьби із СНІДом та лабораторій діагностики ВІЛ-інфекції;
утворення центральної референс-лабораторії з питань
діагностики ВІЛ-інфекції/СНІДу та забезпечення її діяльності;
забезпечення догляду, підтримки та надання
психосоціальної допомоги ВІЛ-інфікованим і хворим на СНІД;
створення лікарень для хворих у термінальній стадії
СНІДу (хоспісів);
залучення представників неурядових організацій (зокрема
Всеукраїнської мережі людей, які живуть з ВІЛ/СНІДом) до догляду та підтримки
ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД.
Проведення наукових досліджень з питань вивчення
особливостей розвитку і можливих наслідків ВІЛ-інфекції/СНІДу, розроблення
вітчизняних засобів профілактики, діагностики і лікування
Вивчення особливостей розвитку і можливих наслідків поширення
ВІЛ-інфекції/СНІДу, епідеміології та біології збудників ВІЛ-інфекції/СНІДу та
СНІД-індикаторних хвороб в Україні, розроблення вітчизняних засобів
профілактики, діагностики і лікування дає змогу забезпечити здійснення науково
обґрунтованого контролю за ВІЛ-інфекцією/СНІДом і передбачає:
планування, організацію та проведення наукових
досліджень з питань патогенезу, діагностики і лікування ВІЛ-інфікованих і
хворих на СНІД, осіб, які страждають на СНІД-індикаторні хвороби; впровадження
сучасних досягнень у медичну практику;
визначення ефективності виконання державних та
міжнародних програм забезпечення протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу;
сприяння широкомасштабному інвестуванню державного,
приватного та іноземного капіталу у розроблення наукових технологій створення і
виробництво засобів лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД, осіб, які
страждають на СНІД-індикаторні хвороби;
забезпечення впровадження таких методів діагностики
ВІЛ-інфекції/СНІДу та СНІД-індикаторних хвороб, як генодіагностика, біосенсори
та інші тест-системи;
розширення обсягів виробництва якісних
(високоспецифічних та високочутливих) вітчизняних тест-систем для діагностики
ВІЛ-інфекції/СНІДу та СНІД-індикаторних хвороб;
забезпечення розвитку технологій тонкого хімічного
синтезу з метою створення матеріально-технічної бази для отримання
комплектувальних виробів і сировини з метою виробництва вітчизняних
терапевтичних, діагностичних та профілактичних засобів протидії
ВІЛ-інфекції/СНІДу.
Забезпечення високого рівня
контролю,
координації та оцінки ефективності здійснення
заходів щодо боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом
Впровадження механізму контролю і оцінки ефективності
здійснення заходів, спрямованих на протидію ВІЛ-інфекції/СНІДу, передбачає:
створення єдиної системи моніторингу і оцінки заходів
щодо запобігання ВІЛ-інфекції/СНІДу та забезпечення її функціонування;
удосконалення системи обліку та звітності з питань
ВІЛ-інфекції/СНІДу відповідно до міжнародних стандартів;
своєчасну координацію виконання планів роботи з протидії
ВІЛ-інфекції/СНІДу та визначення шляхів підвищення економічної ефективності
здійснюваних заходів.
Очікувані
результати
Реалізація Концепції дасть змогу поліпшити епідемічну
ситуацію в країні, знизити рівень смертності від СНІДу і, як результат,
зменшити кількість осіб, які постраждали внаслідок ВІЛ-інфікування (члени
сімей, що залишилися без годувальника, діти-сироти), а також знизити соціальну
напругу, зумовлену поширенням ВІЛ-інфекції/СНІДу, забезпечити захист прав
людини щодо ВІЛ-інфікованих осіб.
У результаті стабілізації епідемічної ситуації,
запобігання і зниження рівня захворюваності на ВІЛ-інфекцію/СНІД та смертності
від СНІДу очікується надходження додаткових коштів до державного бюджету.
___________________
Файли що додаються:
КОНЦЕПЦІЯ стратегії дій Уряду, спрямованих на запобігання поширенню ВІЛ-інфекції/СНІДу, на період до 2011 року