ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 3 серпня 2006 р. № 1092
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
забезпечення безпечного зберігання
відпрацьованих високоактивних джерел
іонізуючого випромінювання
Загальна частина
На даний час підприємствами, установами та організаціями
використовується у технологічних процесах, під час проведення
пошуково-дослідних, випробувальних, діагностичних та інших робіт або
зберігається протягом значного періоду (10 років і більше) близько 1 тис.
відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання (далі —
відпрацьовані джерела), до яких належать вироблені у період до 1990 року
високоактивні джерела, призначені для використання в опромінювальних,
терапевтичних, вимірювальних та діагностичних установках і пристроях, термоелектричних
генераторах.
Дія цієї Програми поширюється на відпрацьовані джерела,
які згідно з паспортними даними належать до першої категорії за класифікацією
МАГАТЕ. Перелік зазначених джерел наведено у додатку 1.
Згідно з вимогами нормативно-правових актів, відпрацьовані
джерела, строк експлуатації яких закінчився, підлягають передачі до
спеціалізованих підприємств з поводження з радіоактивними відходами,
оскільки вони становлять небезпеку для
здоров’я працівників підприємств, установ та організацій, які виконують роботи,
пов’язані з експлуатацією джерел іонізуючого випромінювання, населення,
навколишнього природного середовища. Крім того, відпрацьовані джерела можуть
використовуватися у злочинних цілях, їх експлуатація може призвести до
виникнення радіаційної аварії.
Мета і основні завдання Програми
Мета Програми полягає у розробленні і здійсненні заходів
щодо створення і сприяння безперервному довгостроковому функціонуванню
інфраструктури, що забезпечує поводження з відпрацьованими джерелами та їх
зберігання.
Основними завданнями Програми є:
складення реєстру
відпрацьованих джерел на підставі інформації, що міститься у Державному
регістрі джерел іонізуючого випромінювання, та за результатами обстеження
зазначених джерел;
спорудження приповерхневого
сховища для тимчасового зберігання відпрацьованих джерел;
виготовлення та закупівля
сучасного технологічного обладнання для поводження з відпрацьованими джерелами.
Етапи виконання Програми
Програма виконується трьома
етапами.
На першому етапі (2007 рік)
передбачається складення реєстру відпрацьованих джерел, проектування
приповерхневого сховища для їх тимчасового зберігання.
На другому етапі (2007—2008
роки) провадиться вилучення відпрацьованих джерел, спорудження зазначеного
сховища.
На третьому етапі (2008—2009
роки) відпрацьовані джерела перевозяться та розміщуються у спорудженому
сховищі.
Способи розв’язання проблеми
Основними способами розв’язання
проблеми є:
забезпечення діяльності у сфері
поводження з відпрацьованими джерелами відповідно до законодавства та
рекомендацій міжнародних організацій, членом яких є Україна;
введення в експлуатацію сховища для
тимчасового зберігання відпрацьованих джерел;
технічне переоснащення
спеціалізованого підприємства з поводження з
радіоактивними відходами, на майданчику якого будується сховище.
Заходи, спрямовані на забезпечення
зберігання відпрацьованих джерел, наведено у додатку 2.
Очікувані результати
Виконання Програми дасть
змогу:
запобігти значним
економічним збиткам, пов’язаним з витратами з ліквідації наслідків радіаційної
аварії, що може виникнути у разі подальшого зберігання відпрацьованих джерел на
підприємствах, в установах та організаціях;
забезпечити захист життя та
здоров’я працівників підприємств, установ та організацій, які виконують роботи,
пов’язані з експлуатацією джерел іонізуючого випромінювання, населення та
навколишнього природного середовища від негативного впливу іонізуючого
випромінювання, спричиненого експлуатацією відпрацьованих джерел, можливою
радіаційною аварією;
створити додаткові робочі
місця на спеціалізованих підприємствах з поводження з радіоактивними відходами;
мінімізувати потенційну
небезпеку в результаті вивільнення виробничих майданчиків підприємств, установ
та організацій від відпрацьованих джерел;
забезпечити ведення
відповідно до норм та правил радіаційної безпеки обліку відпрацьованих джерел
та їх зберігання;
створити інфраструктуру, що
забезпечує поводження з відпрацьованими джерелами та їх зберігання.
Фінансове забезпечення Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок державного
бюджету, а також інших джерел.
Орієнтовний обсяг фінансування становить 12,475 млн.
гривень, у тому числі з державного бюджету — 11,977 млн., інших джерел —
0,498 млн. гривень.
____________________
Додаток 1
до Програми
ПЕРЕЛІК
високоактивних джерел іонізуючого випромінювання
першої категорії за класифікацією МАГАТЕ
1. Джерела гамма-випромінювання на основі радіонуклідів 137Cs
(період напіврозпаду дорівнює 30,07 року), 60Co (5,27 року), 226Ra
(1600 років) — з активністю від 1013 до 1017 Бк.
2. Джерела бета-випромінювання на основі радіонуклідів 90Sr
(період напіврозпаду дорівнює 28,4 року), 147Pm (2,62 року), 204Tl
(3,78 року) — з активністю від 1014 до 2,5×1016 Бк та
поверхневим потоком бета-частинок до 1012 (b×част)/сек.
3. Джерела альфа-випромінювання на основі радіонуклідів 238Pu
(період напіврозпаду дорівнює 87,7 року), 240Pu (6564 роки), 241Am
(432,2 року) — з активністю від 1012 до 1013 Бк та з
поверхневим потоком альфа-частинок до 109 (a×част)/сек.
4. Нейтронні джерела на основі суміші з берилієм або бором
альфа-випромінюючих радіонуклідів 226Ra (період напіврозпаду
дорівнює 1600 років), 252Cf (2,64 року), 210Pb (22,2
року), 210Po (210Pb) (22,2 року) — з активністю до 1013
Бк.
5. Нейтронні джерела на основі радіонуклідів, що спонтанно
діляться, 252Cf (період напіврозпаду дорівнює 2,64 року), 240Pu
(6564 роки) — з активністю до 1013 Бк.
__________________
Додаток 2
до Програми
ЗАХОДИ,
спрямовані на забезпечення зберігання
відпрацьованих
високоактивних джерел іонізуючого
випромінювання
Найменування заходу |
Джерело фінансування |
Орієнтовний обсяг фінансування, |
У тому числі за роками |
|||
2007 |
2008 |
2009 |
||||
Держатомрегулювання |
||||||
1. Складення на підставі інформації, що міститься у
Державному регістрі джерел іонізуючого випромінювання, вихідного реєстру
відпрацьованих джерел, що зберігаються (не використовуються) на
підприємствах, в установах та організаціях |
державний бюджет |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
2. Визначення на тендерній основі виконавця робіт з
обстеження відпрацьованих джерел для визначення їх фактичного стану |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
3. Збирання і аналіз паспортної, проектної та
експлуатаційної документації, що стосується відпрацьованих джерел, які
включені до Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
4. Складення графіка обстеження відпрацьованих джерел,
що не використовуються, на підприємствах, установах та організаціях |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Обстеження відпрацьованих джерел, що не
використовуються, на підприємствах, в установах та організаціях |
державний бюджет |
702 |
702 |
|
|
|
інші джерела |
198 |
198 |
|
|
||
6. Складення реєстру відпрацьованих джерел на підставі
інформації, що міститься у Державному регістрі джерел іонізуючого
випромінювання, та за результатами обстеження таких джерел |
державний бюджет |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
7. Визначення на тендерній основі виконавця робіт з
вилучення та попереднього кондиціонування відпрацьованих джерел |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
8. Розроблення технологій вилучення, визначення
характеристик і контейнеризації відпрацьованих джерел та їх попереднього
кондиціонування до стану, придатного
для перевезення |
—“— |
331,2 |
331,2 |
|
|
|
9. Проведення державної експертизи, узгодження та
затвердження технологічних рішень щодо вилучення відпрацьованих джерел та їх
попереднього кодиціонування |
—“— |
29,2 |
29,2 |
|
|
|
10. Визначення місць остаточного кондиціонування
відпрацьованих джерел та тимчасового зберігання радіоактивних відходів |
—“— |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
11. Складення та затвердження графіка вилучення,
визначення характеристик і контейнеризації відпрацьованих джерел та їх
попереднього кондиціонування, а також графіка перевезення таких джерел на
спеціалізоване підприємство з поводження з радіоактивними відходами |
державний бюджет |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
12. Оформлення дозволу на вилучення відпрацьованих
джерел та їх попереднє кондиціонування |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
МНС |
||||||
13. Класифікація обладнання за цільовим призначенням для
всіх типів відпрацьованих джерел, його закупівля, розроблення необхідної
документації та виготовлення
нестандартного обладнання |
державний бюджет |
1100 |
280 |
820 |
|
|
14. Вилучення, визначення характеристик і контейнеризація відпрацьованих джерел
або їх попереднє кондиціонування до
стану, придатного для перевезення |
—“— |
3000 |
|
3000 |
|
|
15. Розроблення проекту спорудження (розширення) сховища
спеціалізованого підприємства з поводження з радіоактивними відходами для
тимчасового їх зберігання відповідно до вибраної технології |
—“— |
330,3 |
198,2 |
132,1 |
|
|
16. Проведення державної експертизи, узгодження та
затвердження проекту спорудження (розширення) сховища |
державний бюджет |
33 |
|
33 |
|
|
17. Спорудження (розширення) сховища спеціалізованого
підприємства з поводження з радіоактивними відходами для тимчасового
зберігання таких відходів (кондиціонованих відпрацьованих джерел) |
—“— |
3700 |
|
3700 |
|
|
інші джерела |
300 |
|
300 |
|
||
18. Оформлення дозволу на перевезення контейнеризованих
відпрацьованих джерел на спеціалізоване підприємство з поводження з
радіоактивними відходами |
державний бюджет |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
19. Перевезення контейнеризованих відпрацьованих джерел
на спеціалізоване підприємство з поводження з радіоактивними відходами |
—“— |
408 |
|
360 |
48 |
|
20. Приймання та розміщення контейнеризованих відпрацьованих
джерел на спеціалізованому підприємстві з поводження з радіоактивними
відходами для тимчасового зберігання або підготовки їх до кондиціонування до
стану, придатного для тимчасового зберігання |
—“— |
6,4 |
|
5,7 |
0,7 |
|
21. Визначення на тендерній основі виконавця робіт з
кондиціонування відпрацьованих джерел до стану, придатного для тимчасового
зберігання |
державний бюджет |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
22. Розроблення технологій кондиціонування
відпрацьованих джерел до стану, придатного для тимчасового зберігання |
—“— |
330,6 |
198,2 |
132,4 |
|
|
23. Проведення державної експертизи та затвердження
технологічних рішень щодо кондиціонування відпрацьованих джерел до стану,
придатного для тимчасового зберігання |
—“— |
в обсязі, передбаченому органу
виконавчої влади |
|
|
|
|
24. Складення графіка кондиціонування відпрацьованих
джерел до стану, придатного для тимчасового зберігання |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
25. Оформлення дозволу на кондиціонування відпрацьованих
джерел та тимчасового зберігання радіоактивних відходів |
—“— |
—“— |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Кондиціонування відпрацьованих джерел до стану у
повному обсязі контрольованих паспортизованих радіоактивних відходів |
державний бюджет |
2000 |
|
1000 |
1000 |
|
27. Розміщення у повному обсязі контрольованих
паспортизованих радіоактивних відходів у сховищі спеціалізованого
підприємства з поводження з радіоактивними відходами для тимчасового
зберігання |
—“— |
6,4 |
|
1,6 |
4,8 |
|
Усього |
|
—“— |
11977,1 |
1738,8 |
9184,8 |
1053,5 |
інші джерела |
498 |
198 |
300 |
|
______________________
Файли що додаються:
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА забезпечення безпечного зберігання відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання