ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 березня 2006 р. № 229
ДЕРЖАВНА
ПРОГРАМА
стандартизації на 2006—2010 роки
Загальна
частина
Стандартизація відіграє значну
роль у забезпеченні виробництва конкурентоспроможної і доброякісної продукції,
захисту навколишнього природного середовища, ощадливого використання природних
та інших ресурсів як основи сталого розвитку національної економіки.
Національна система
стандартизації створювалася в умовах переходу до ринкової економіки,
нестабільної економічної та фінансової ситуації та на основі розгалуженої
системи стандартизації колишнього СРСР.
В Україні прийнято 6113
нормативних документів у сфері стандартизації, з яких 2516 гармонізовано з
міжнародними та європейськими стандартами. Діє також близько 19 тис.
міждержавних стандартів, з яких гармонізовано 10,3 відсотка. У той же час
міжнародними організаціями стандартизації прийнято майже 20 тис. стандартів,
які використовуються у разі здійснення міжнародної торгівлі у відповідності з
вимогами СОТ, та діє понад 16 тис. нормативних документів європейських
організацій стандартизації, що застосовуються державами-членами Європейського
Союзу та їх торговими партнерами.
Проте існуюча система
стандартизації не відповідає вимогам
міжнародних організацій стандартизації стосовно здійснення міжнародної
торгівлі, що зумовлено рядом проблем, зокрема таких:
застосування значної кількості
нормативних документів колишнього СРСР;
недотримання суб’єктами
стандартизації вимог національного стандарту ДСТУ ISO/IEC Guide 59:2000 “Кодекс усталених
правил стандартизації” та національного стандарту ДСТУ 1.13:2001 “Національна
стандартизація. Правила надавання повідомлень торговим партнерам України”;
недостатня активність суб’єктів
господарювання у фінансуванні розроблення національних стандартів, неналежним
чином координується діяльність технічних комітетів стандартизації, що призводить
до зниження рівня підготовки проектів нормативних документів;
значне відставання у виконанні
завдань, визначених Програмою інтеграції України до Європейського Союзу, щодо
гармонізації національних стандартів з міжнародними та європейськими;
обмеженість участі у роботі
міжнародних та регіональних організацій із стандартизації.
Мета і
завдання Програми
Мета Програми полягає у
забезпеченні розвитку національної системи стандартизації, її відповідності
вимогам Угоди про технічні бар’єри в торгівлі та гармонізації із системою стандартизації
Європейського Союзу.
Завданнями Програми є:
розроблення механізму
міжгалузевої координації, поліпшення планування робіт із стандартизації;
забезпечення відповідності
нормативних документів вимогам міжнародної стандартизації та виконання положень
цих документів усіма суб’єктами стандартизації;
удосконалення інформаційного
забезпечення, актуалізація і поновлення головного фонду нормативних документів
Держспоживстандарту, створення бібліографічних і повнотекстових баз даних та
розширення використання електронних версій документів;
спрощення процедур
стандартизації шляхом застосування під час прийняття національних стандартів
усіх методів, передбачених міжнародними документами.
Напрями
виконання Програми
Програма виконується за такими
напрямами:
нормативно-правове та
організаційно-методичне забезпечення, що передбачає удосконалення процедури
планування робіт із стандартизації, розроблення нормативно-правового акта щодо
умов виконання всіма суб’єктами стандартизації Кодексу усталеної практики
розроблення, затвердження і застосування стандартів, Угоди про технічні бар’єри
в торгівлі стосовно надання повідомлень (нотифікацій) торговим партнерам
України щодо розроблення проектів нормативних документів, зокрема для
запровадження в Україні технічних регламентів, які базуються на директивах
Європейського Союзу, на процеси, що визначають якість, безпечність та
довговічність продукції (зварювання, нанесення покриттів, зберігання
сільськогосподарської продукції тощо), у сфері інформаційних технологій, на
методи контролю сільськогосподарської та харчової продукції, продукції
металургійного комплексу, легкої промисловості, товарів широкого вжитку, а
також обліку паливно-енергетичних ресурсів;
оптимізація фонду нормативних
документів, зокрема перевірка фонду міждержавних стандартів і приведення
його у відповідність з потребами національної економіки; удосконалення
стандартів з науково-технічної термінології; перегляд або скасування
республіканських стандартів та галузевих стандартів колишнього СРСР;
удосконалення інформаційного
забезпечення, зокрема створення бібліографічних і повнотекстових баз даних
національних стандартів, легалізація електронних копій нормативних документів,
забезпечення розвитку та ефективного функціонування Національного
інформаційного центру міжнародної інформаційної мережі (ISONET).
Крім того, потребують
удосконалення стандарти з науково-технічної термінології.
Заходи щодо забезпечення
розвитку національної системи стандартизації здійснюються згідно з додатком 1.
Механізм
виконання Програми
Організаційне забезпечення
виконання Програми покладається на Держспоживстандарт, який є її державним
замовником.
До виконання Програми можуть в
установленому порядку залучатися технічні комітети стандартизації,
науково-дослідні і наукові установи та організації.
Кількість стандартів, які
необхідно розробити згідно з планом заходів щодо забезпечення розвитку
національної системи стандартизації як гармонізовані з європейськими та
міжнародними стандартами за галузями національної економіки та сферами
діяльності, центральні органи виконавчої влади, відповідальні за їх
розроблення, і орієнтовні обсяги фінансування цих робіт наведено у додатку 2.
Кошти на фінансування робіт із
стандартизації розподіляються між центральними органами виконавчої влади згідно
з додатком 3.
Фінансове забезпечення виконання
Програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, орієнтовний
загальний обсяг яких становить 109950 тис. гривень.
Передбачені обсяги фінансування
індексуються та у разі потреби коригуються за об’єктами.
Контроль за виконанням Програми
Безпосередній контроль за
здійсненням заходів, передбачених Програмою, ефективним та цільовим використанням
коштів покладається на Держспоживстандарт, який щороку до 1 березня наступного
періоду починаючи з 2007 року подає звіт про результати виконання Програми
Кабінетові Міністрів України.
Внесення у разі потреби змін до
заходів Програми здійснюється в установленому порядку за поданням
Держспоживстандарту.
За результатами виконання
Програми Держспоживстандарт у тримісячний строк складає остаточний звіт та
узагальнений висновок.
Контроль за використанням
бюджетних коштів здійснюється у порядку, встановленому законодавством.
Очікувані
результати
Виконання Програми дасть змогу
забезпечити:
упровадження міжнародних та
європейських стандартів з метою гармонізації законодавства України із
законодавством ЄС;
створення фондів нормативних
документів в усіх галузях національної економіки, які відповідатимуть її
потребам;
використання результатів
стандартизації;
створення сприятливих умов для
розвитку підприємництва та добросовісної конкуренції, поліпшення захисту людей
від шкідливих і небезпечних факторів, а навколишнього природного середовища від
негативного впливу.
__________________
Додаток 1
до Програми
ПЛАН
ЗАХОДІВ
щодо забезпечення розвитку національної системи стандартизації
на 2006—2010 роки
(тис.
гривень)
|
Найменування
заходу |
Орієнтовний
обсяг фінан-сування |
У тому
числі за роками |
Відповідальні |
|||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|||||
|
Нормативно-правове
та організаційно-методичне забезпечення |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Розроблення
нормативних документів у сфері захисту прав споживачів, систем управління
якістю та екологічного управління, проведення оцінки відповідності продукції,
а також організаційно-методичних та загальнотехнічних стандартів |
2600 |
450 |
500 |
550 |
550 |
550 |
Держспоживстандарт |
|
2. |
Розроблення
і затвердження: |
3100 |
550 |
600 |
650 |
650 |
650 |
—“— |
|
|
порядку
прийняття замовлень центральних органів виконавчої влади на розроблення
стандартів за кошти державного бюджету |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
нормативно-правового
акта з питань дотримання вимог стандартів ДСТУ ISO/IEC Guide 59, ДСТУ 1.13 та
інших основних стандартів національної системи стандартизації |
|
|
|
|
|
|
—“— |
|
3. |
Розроблення
національних стандартів як
гармонізованих з міжнародними та
європейськими, кількість яких наведена у додатку 2 до Програми |
78250 |
9600 |
12750 |
16200 |
19000 |
20700 |
Держспоживстандарт |
|
|
Оптимізація фонду нормативних документів |
25000 |
5000 |
10000 |
4000 |
3000 |
3000 |
|
|
4. |
Перегляд
нормативних документів, які встановлюють правила: розроблення
і впровадження національних та міжнародних стандартів розроблення,
погодження та реєстрації технічних умов |
|
|
|
|
|
|
Держспоживстандарт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Проведення
аналізу фонду національних та міждержавних стандартів у різних галузях та
сферах діяльності, приведення його структури у відповідність з потребами
національної економіки з урахуванням прийнятих національних стандартів,
гармонізованих з міжнародними та європейськими, удосконалення стандартів з
науково-технічної термінології, перегляд або скасування республіканських
стандартів та галузевих стандартів колишнього СРСР |
|
|
|
|
|
|
центральні органи виконавчої
влади за визначеними сферами технічного регулювання технічні комітети
стандартизації |
|
|
Удосконалення
інформаційного забезпечення |
1000 |
100 |
150 |
200 |
250 |
300 |
|
|
6. |
Організація
механізму комплектування головного фонду нормативними документами міжнародних
та регіональних організацій із стандартизації, інженерних товариств
стандартами промислово розвинутих держав |
|
|
|
|
|
|
Держспоживстандарт
|
|
7. |
Створення
бібліографічних та повнотекстових баз даних технічних регламентів,
національних і міждержавних нормативних документів у сферах стандартизації,
сертифікації, оцінки відповідності та метрології |
|
|
|
|
|
|
Держспоживстандарт |
|
8. |
Створення
веб-порталу “Інформаційні ресурси у сфері стандартизації, сертифікації, оцінки
відповідності та метрології” |
|
|
|
|
|
|
—“— |
|
9. |
Розвиток
локальної мережі та створення розгалуженої інформаційної мережі з метою
запровадження інформаційних технологій для розроблення, проведення
експертизи, погодження проектів національних, регіональних та міжнародних
стандартів |
|
|
|
|
|
|
—“— |
|
10. |
Розроблення
порядку отримання та використання електронних копій нормативних документів |
|
|
|
|
|
|
—“— |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Забезпечення
розвитку та ефективного функціонування Національного інформаційного центру
міжнародної інформаційної мережі
(ISONET) |
|
|
|
|
|
|
Держспоживстандарт |
|
|
Усього |
|
109950 |
15700 |
24000 |
21600 |
23450 |
25200 |
|
_____________________
Додаток 2
до Програми
КІЛЬКІСТЬ
стандартів, що підлягають розробленню як гармонізовані, за галузями економіки
та орієнтовний обсяг фінансування
роботи
|
Сектор
економіки, сфера діяльності, вироби |
Відповідальні
за розроблення |
Загальна
кількість стандар-тів |
У тому
числі за роками |
Орієн-товний
обсяг |
У тому
числі за роками |
||||||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|||||
1. |
Стандарти основоположні |
Держспоживстандарт |
285 |
40 |
50 |
60 |
65 |
70 |
2605 |
320 |
425 |
540 |
620 |
700 |
2. |
Метрологія та вимірювання,
випробування |
— “ — |
435 |
65 |
70 |
95 |
100 |
105 |
3970 |
520 |
595 |
855 |
950 |
1050 |
3. |
Система охорони здоров’я |
Держспоживстандарт |
410 |
55 |
70 |
85 |
95 |
105 |
3755 |
440 |
595 |
765 |
905 |
1050 |
4. |
Захист довкілля, безпека |
— “ — |
555 |
80 |
95 |
115 |
130 |
135 |
5065 |
640 |
805 |
1035 |
1235 |
1350 |
5. |
Машинобудування |
Держспоживстандарт |
1160 |
160 |
205 |
245 |
270 |
280 |
10595 |
1280 |
1745 |
2205 |
2565 |
2800 |
6. |
Енергетика, електротехніка |
— “ — |
850 |
120 |
150 |
180 |
200 |
200 |
7755 |
960 |
1275 |
1620 |
1900 |
2000 |
7. |
Електроніка та телекомунікації |
Держспоживстандарт |
840 |
115 |
145 |
175 |
195 |
210 |
7680 |
920 |
1230 |
1575 |
1855 |
2100 |
8. |
Товари широкого вжитку |
— “ — |
665 |
95 |
115 |
140 |
155 |
160 |
6070 |
760 |
980 |
1260 |
1470 |
1600 |
9. |
Хімічна промисловість |
— “ — |
175 |
25 |
30 |
35 |
40 |
45 |
1600 |
200 |
255 |
315 |
380 |
450 |
10. |
Металеві вироби |
— “ — |
390 |
55 |
70 |
80 |
90 |
95 |
3560 |
440 |
595 |
720 |
855 |
950 |
11. |
Неметалеві вироби |
— “ — |
760 |
105 |
135 |
160 |
175 |
185 |
6935 |
840 |
1145 |
1440 |
1660 |
1850 |
12. |
Інформаційні технології |
Держспоживстандарт |
330 |
45 |
60 |
70 |
75 |
80 |
3010 |
360 |
510 |
630 |
710 |
800 |
13. |
Транспорт (переміщення
вантажів, пакування) |
— “— |
595 |
85 |
105 |
125 |
140 |
150 |
5530 |
680 |
895 |
1125 |
1330 |
1500 |
14. |
Сільське господарство, харчова
промисловість |
Держспоживстандарт |
220 |
30 |
40 |
45 |
50 |
55 |
2010 |
240 |
340 |
405 |
475 |
550 |
15. |
Будівництво та будівельна
індустрія |
Мінбуд |
900 |
125 |
160 |
190 |
210 |
215 |
8215 |
1000 |
1360 |
1710 |
1995 |
2150 |
Усього |
|
8570 |
1200 |
1500 |
1800 |
2000 |
2070 |
78250 |
9600 |
12750 |
16200 |
19000 |
20700 |
_____________________
Додаток 3
до Програми
РОЗПОДІЛ
коштів для виконання робіт із
стандартизації
Найменування
центрального |
Обсяг
фінансування за роками, тис. гривень |
|||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
||
Держспоживстандарт |
8500 |
8500 |
9000 |
9500 |
10000 |
|
МОЗ |
|
195 |
335 |
450 |
500 |
|
МВС |
|
100 |
150 |
210 |
225 |
|
Мінприроди |
|
130 |
310 |
405 |
515 |
|
МНС |
|
155 |
465 |
595 |
810 |
|
Мінпромполітики |
100 |
1375 |
2840 |
4065 |
4550 |
|
Мінпаливенерго |
|
425 |
710 |
950 |
1000 |
|
Мінтрансзв’язку |
|
170 |
275 |
355 |
400 |
|
Мінагрополітики |
|
340 |
405 |
475 |
550 |
|
Мінбуд |
1000 |
1360 |
1710 |
1995 |
2150 |
|
Усього |
9600 |
12750 |
16200 |
19000 |
20700 |
|
Файли що додаються:
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА стандартизації на 2006-2010 роки