ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету міністрів
України
від 1 березня 2006 р. № 228
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку еталонної бази на 2006 — 2010 роки
Загальна
частина
Еталонна база є
науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювання у державі, що сприяє
розвитку наукової та виробничої сфер економіки, міжнародної торгівлі, захисту
інтересів споживачів.
Еталонна база включає державні
первинні та вторинні еталони одиниць вимірювання, стандартні зразки складу та
властивостей речовин і матеріалів (далі — стандартні зразки), стандартні
довідкові дані про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі —
довідкові дані).
Результати аналізу свідчать, що
для забезпечення єдності вимірювання у машинобудівній та приладобудівній
промисловості, у витратометрії, підвищення точності обліку енергоресурсів,
посилення контролю безпеки атомних електростанцій необхідно створити додаткові
і удосконалити існуючі державні первинні та вторинні еталони.
Широке використання засобів вимірювальної техніки зумовлює
потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання
(далі — еталони) та визначення вимог до їх технічних характеристик.
Близько 40 відсотків державних
еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70 — 80
відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних
високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та
метрологічного контролю за інформацією, пов’язаною з відліком часу, потребує
постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і
частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот,
її організаційних структур, що забезпечують єдність (простежуваність)
вимірювання часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів
вимірювальної техніки, що застосовуються в Україні, занесено 1029 типів
державних стандартних зразків.
Результати аналізу потреби у
застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби
стандартних зразків складу та
властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук,
науково-дослідними інститутами та організаціями Мінагрополітики, МОЗ,
Мінпромполітики, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами
виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність
збільшення кількості типів додаткових стандартних зразків.
Для задоволення потреби
національної економіки в стандартних довідкових даних відповідно до Закону
України “Про метрологію та метрологічну діяльність” утворено Державну службу
стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і
матеріалів, яка здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію робіт,
пов’язаних з визначенням і впровадженням у практику стандартних та
рекомендованих довідкових даних.
Фонд стандартних та
рекомендованих довідкових даних в Україні включає у кілька десятків разів менше
нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним
недоліком системи забезпечення єдності вимірювання є відсутність достатньої
кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових
втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час
розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних
процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу
навколишнього природного середовища.
Мета і
основні завдання
Мета Програми полягає у забезпеченні задоволення потреб споживачів метрологічних
послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків
недостовірних результатів вимірювання.
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення
державних первинних та вторинних еталонів;
забезпечення функціонування
державних еталонів та проведення їх звіряння
на міжнародному рівні;
удосконалення технічної бази та
забезпечення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот,
Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і
матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та
властивості речовин і матеріалів;
створення державних стандартних
зразків і визначення стандартних довідкових даних.
Для виконання завдань Програми
здійснюються заходи, наведені у додатку.
Фінансове
забезпечення
Фінансування Програми
здійснюється відповідно до Закону України “Про метрологію та метрологічну
діяльність” за рахунок коштів державного бюджету в межах призначень,
передбачених Держспоживстандарту з цією метою.
Загальний обсяг фінансування
Програми, який становить 76042 тис. гривень, визначено на підставі відповідних
розрахунків (у цінах на 1 серпня 2005 р.).
Контроль за цільовим
використанням бюджетних коштів здійснюється в порядку, встановленому
законодавством.
Організаційне
забезпечення
Державним замовником Програми є
Держспоживстандарт, який в установленому порядку визначає виконавців заходів,
укладає з ними договори та здійснює контроль.
Очікувані
результати
Виконання Програми дасть змогу:
створити 29 і
вдосконалити 24 державних первинних еталони, створити 21 і вдосконалити 5
вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювання у державі;
підвищити точність відтворення
одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу
і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав,
передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 154 типи державних
стандартних зразків;
розробити 45
нормативних документів, що визначають стандартні довідкові дані;
забезпечити функціонування
Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних
зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби
стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і
матеріалів;
підвищити рівень національної
безпеки;
удосконалити систему технічного
регулювання;
створити метрологічну
інфраструктуру, що відповідає потребам ринкової економіки;
створити умови для інноваційного
розвитку національної економіки;
зменшити витрати матеріальних
ресурсів, у тому числі енергетичних;
проводити наукові дослідження із
створення новітніх технологій;
створити умови для вступу до СОТ
та доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного
забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог
нормативно-правових актів з метрології;
використовувати сучасні методи
вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних
технологій;
привести можливості еталонної
бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з
потребами економіки;
посилити контроль за станом охорони здоров’я, безпеки умов праці, якості та безпеки харчових продуктів і
лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку
енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу,
води, нафтопродуктів);
створити умови для проведення
звіряння державних еталонів на міжнародному рівні;
розвивати взаємовигідну
міжнародну торгівлю.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
щодо розвитку еталонної бази на 2006—2010 роки
(тис.
гривень)
Найменування
заходу |
Орієнтовний
обсяг фінансування |
У тому числі за роками |
|||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|||
1. Створення і вдосконалення державних первинних і
вторинних еталонів одиниць вимірювання: |
|
|
|
|
|
|
|
1) геометричних величин |
3665 |
115 |
957 |
971 |
921 |
701 |
|
2) механічних величин |
4540 |
145 |
1187 |
1204 |
1137 |
867 |
|
3) параметрів потоку, витрати,
рівня, об’єму речовини |
1860 |
59,5 |
486,5 |
492 |
468 |
354 |
|
4) тиску |
2980 |
92 |
778 |
790 |
750 |
570 |
|
5) фізико-хімічного складу і
властивостей речовин |
930 |
28 |
243 |
247 |
233 |
179 |
|
6) температурних і теплофізичних
величин |
2121 |
69 |
552 |
560 |
532 |
408 |
|
7) одиниць часу і частоти |
2128 |
67 |
556 |
562 |
536 |
407 |
|
8) електричних і магнітних
величин |
3667 |
115 |
958 |
971 |
922 |
701 |
|
9) радіотехнічних і
радіоелектронних величин |
2195 |
69 |
575 |
584 |
553 |
414 |
|
10) акустичних величин |
918 |
27 |
240 |
245 |
230 |
176 |
|
11) оптико-фізичних величин |
3413 |
108 |
892 |
903 |
856 |
654 |
|
12) характеристик
іонізувальних випромінювань і ядерних констант |
4045 |
131,1 |
1056,9 |
1069 |
1014 |
774 |
|
Разом |
|
32462 |
1025,6 |
8481,4 |
8598 |
8152 |
6205 |
2. Забезпечення функціонування
державних еталонів |
11669 |
749 |
2610 |
2696 |
2784 |
2830 |
|
3. Проведення звірянь
державних еталонів на міжнародному рівні |
1744 |
111 |
390 |
404 |
416 |
423 |
|
Разом |
|
13413 |
860 |
3000 |
3100 |
3200 |
3253 |
4. Створення і вдосконалення
технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот |
7505 |
|
2100 |
2000 |
1800 |
1605 |
|
5. Створення державних
стандартних зразків: |
|
|
|
|
|
|
|
1) властивостей матеріалів |
610 |
50 |
50 |
400 |
60 |
50 |
|
2) складу речовин і матеріалів: |
|
|
|
|
|
|
|
хімічних речовин, реактивів та
продуктів, розчинів іонів металів і неметалів та органічних речовин |
1695 |
20 |
445 |
380 |
480 |
370 |
|
пестицидів
і агрохімікатів |
390 |
10 |
70 |
100 |
90 |
120 |
|
продукції
сільськогосподарського виробництва, харчової продукції, тари і пакування |
525 |
10 |
150 |
170 |
100 |
95 |
|
матеріалів
чорної металургії |
1067 |
|
200 |
200 |
300 |
367 |
|
кольорових
металів і сплавів |
1085 |
10 |
220 |
235 |
380 |
240 |
|
руд і концентратів |
525 |
15 |
100 |
150 |
170 |
90 |
|
палива і нафтопродуктів |
130 |
30 |
100 |
|
|
|
|
6. Створення державних стандартних зразків складу речовин і
матеріалів для: |
|
|
|
|
|
|
|
1) здійснення контролю забруднення повітря |
320 |
20 |
100 |
80 |
80 |
40 |
|
2 )
проведення мікробіологічних досліджень рідини і тканини людини |
50 |
10 |
|
20 |
10 |
10 |
|
Разом |
|
6397 |
175 |
1435 |
1735 |
1670 |
1382 |
7. Визначення стандартних
довідкових даних про фізичні сталі, що використовуються для: |
|
|
|
|
|
|
|
1) забезпечення точності
вимірювання характеристик іонізувальних випромінювань |
200 |
|
60 |
90 |
30 |
20 |
|
2) витратометрії та обліку
газів і розрахунку показників якості |
245 |
|
80 |
95 |
40 |
30 |
|
3) проведення дослідження
ступеня розчинності у воді компонентів повітря, природного газу та нафти |
140 |
|
50 |
30 |
30 |
30 |
|
4) виробництва пластмас |
175 |
|
25 |
70 |
70 |
10 |
|
8. Визначення стандартних
довідкових даних стосовно: |
|
|
|
|
|
|
|
1) властивостей конструкційних
матеріалів |
140 |
|
70 |
35 |
35 |
|
|
2) термодинамічних
властивостей технічно важливих газів і рідин |
315 |
|
105 |
100 |
60 |
50 |
|
3) властивостей матеріалів для
сцинтиляційної техніки |
140 |
|
25 |
20 |
|
95 |
|
4) властивостей розчинів для
екологічних досліджень, фармацевтики і хімічних технологій |
280 |
|
70 |
70 |
100 |
40 |
|
Разом |
|
1635 |
|
485 |
510 |
365 |
275 |
9. Забезпечення
функціонування: |
|
|
|
|
|
|
|
Державної служби єдиного часу
і еталонних частот |
11500 |
|
2300 |
2670 |
3100 |
3430 |
|
Державної служби стандартних
зразків складу та властивостей речовин і матеріалів |
2000 |
50 |
400 |
450 |
530 |
570 |
|
Державної служби стандартних
довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів |
250 |
|
50 |
60 |
65 |
75 |
|
Разом |
|
13750 |
50 |
2750 |
3180 |
3695 |
4075 |
10. Проведення підготовки і
перепідготовки кадрів у сфері метрології та метрологічної діяльності |
880 |
|
220 |
220 |
220 |
220 |
|
Усього |
|
76042 |
2110,6 |
18471,4 |
19343 |
19102 |
17015 |
_____________________
Файли що додаються:
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА розвитку еталонної бази на 2006 - 2010 роки