ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 серпня 1996 р. № 929
(у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2006 р. № 131)
ПОЛОЖЕННЯ
про державний енергетичний енергетичний нагляд за режимами
споживання електричної і теплової енергії
1. Державний енергетичний енергетичний нагляд
за режимами споживання електричної і теплової енергії, технічним станом та
організацією експлуатації електричних, теплових, тепловикористовуючих установок та мереж суб’єктів
електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів
електричної енергії відповідно до Закону України “Про
електроенергетику” та Закону України “Про теплопостачання” здійснює
Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і
теплової енергії (Держенергонагляд).
У своїй діяльності
Держенергонагляд керується Конституцією і законами України, актами Президента
України, Кабінету Міністрів України, цим Положенням та наказами Мінпаливенерго.
2. Під час здійснення державного
енергетичного енергетичного нагляду за режимами
споживання електричної і теплової енергії (далі - — державний енергетичний
нагляд) Держенергонагляд взаємодіє з Мінбудом, НКРЕ, Антимонопольним комітетом,
місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування,
Державною інспекцією з нагляду за охороною праці, Державною інспекцією з
енергозбереження, Державною інспекцією з експлуатації електричних станцій та
мереж, органами державного пожежного нагляду, державним підприємством
“Енергоринок”, науково-технічними, проектно-конструкторськими, громадськими та
іншими підприємствами, установами та організаціями.
3. Метою державного енергетичного
нагляду є сприяння забезпеченню сталого функціонування об’єднаної енергетичної
системи України, сфери теплопостачання, енергетичної безпеки держави шляхом
здійснення контролю за дотриманням суб’єктами електроенергетики, суб’єктами
відносин у сфері теплопостачання та споживачами електричної енергії вимог
нормативно-правових і нормативно-технічних актів у сфері виробництва, постачання
та споживання електричної і теплової енергії
(далі — енергія).
4. Завданнями та функціями
Держенергонагляду є:
1) здійснення допоміжних заходів
із забезпечення надійного і сталого функціонування об’єднаної енергетичної
системи України відповідно до законодавства, контроль за дотриманням суб’єктами
електроенергетики, суб’єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами
електричної енергії законодавчих вимог
нормативно-правових і нормативно-технічних актів у сфері виробництва,
постачання та споживання енергії;
2) здійснення в межах своєї
компетенції контролю за усуненням суб’єктами електроенергетики, суб’єктами
відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії виявлених
порушень законодавства у сфері виробництва, постачання та споживання енергії;
3) організація розроблення та
запровадження в установленому порядку Правил технічної експлуатації
електроустановок споживачів, Правил технічної експлуатації систем
теплопостачання комунальної енергетики, Правил експлуатації теплових установок
та теплових мереж, а також інших нормативних та методологічних документів
відповідно до своєї компетенції;
4) розроблення і затвердження
методичних та інструктивних документів з питань забезпечення діяльності
Держенергонагляду;
5) участь у розробленні
суб’єктами електроенергетики, суб’єктами відносин у сфері теплопостачання і
споживачами електричної енергії заходів щодо надійного та безаварійного
енергопостачання;
6) здійснення контролю за
відповідністю нових та реконструйованих електричних і теплових установок та
мереж технічним умовам, нормам, правилам і стандартам, а також підтвердження їх
готовності до роботи;
7) участь у разі потреби в
роботі комісій з прийняття в промислову експлуатацію автоматизованих систем
комерційного обліку енергії на установках суб’єктів електроенергетики та
об’єктів у сфері теплопостачання;
8) підготовка пропозицій щодо
перегляду нормативно-технічної документації на енергетичне обладнання у разі
його невідповідності вимогам Правил улаштування електроустановок, Правил технічної
експлуатації електроустановок споживачів, Правил технічної експлуатації систем
теплопостачання комунальної енергетики, Правил експлуатації теплових установок
та теплових мереж (далі — Правила);
9) організація роботи з
установлення суб’єктам електроенергетики режимів споживання електричної енергії
(обсягів споживання електричної енергії та потужності), погодження споживачам
граничних величин споживання електричної потужності;
10) розроблення методології,
організація збирання інформації та аналіз прогнозів електроспоживання на
коротко- і довгостроковий періоди;
11) участь у розслідуванні
причин і наслідків аварій і пожеж на енергетичних установках суб’єктів
електроенергетики та об’єктів у сфері теплопостачання, а також на енергетичних
установках споживачів енергії, які призвели до порушення режимів роботи інших
споживачів електричної енергії, суб’єктів електроенергетики або суб’єктів
відносин у сфері теплопостачання;
12) участь у роботі комісій з
перевірки знань технології робіт (правил експлуатації, виробничих інструкцій) у
посадових осіб, відповідальних за електричне та теплове господарство споживачів
енергії, а також працівників суб’єктів електроенергетики та суб’єктів відносин
у сфері теплопостачання, що займаються оформленням актів допуску на підключення
до електричної (теплової) мережі, проведенням оглядів технічного стану
енергетичних установок побутових споживачів енергії, а також виконанням інших
робіт, пов’язаних з експлуатацією енергетичних установок споживачів енергії;
13) участь у разі потреби в
проведенні експертизи електро- та теплотехнічної частин проектів будівництва і
реконструкції об’єктів замовників на їх відповідність вимогам Правил;
14) розгляд та вирішення в межах
своєї компетенції питань, що виникають у суб’єктів електроенергетики, суб’єктів
відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії;
15) здійснення в межах своєї
компетенції нагляду за:
забезпеченням надійного
постачання енергії;
технічним станом та організацією
експлуатації електричних і теплових установок та мереж суб’єктів
електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів
електричної енергії;
дотриманням суб’єктами
електроенергетики, суб’єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами
електричної енергії:
- режимів виробництва,
постачання і споживання енергії (активної, реактивної, теплової);
- установлених нормативними
документами режимів (температурних графіків) постачання теплової енергії
населеним пунктам (населенню);
- вимог нормативних документів,
що регулюють перетікання реактивної електроенергії;
- вимог Правил та інших
нормативно-правових і нормативно-технічних актів з питань електроенергетики та
теплопостачання;
проведенням суб’єктами
електроенергетики та суб’єктами відносин у сфері теплопостачання робіт, пов’язаних
із забезпеченням дотримання встановлених режимів постачання і споживання
енергії;
відповідністю:
- схем електропостачання
(зовнішніх та внутрішніх) — категорійності споживачів та їх струмоприймачів;
- виданих технічних умов на приєднання електричних, теплових
установок та мереж до мереж енергопостачальних (електропередавальних)
організацій — вимогам нормативних документів та погодженням проектів
енергопостачання споживачів енергії;
- виданих суб’єктами
електроенергетики актів — допусків подачі електричної енергії на електричні
установки замовників та електричні установки, що використовуються населенням, —
вимогам Правил і нормативних документів;
- укладених договорів — вимогам
нормативних документів щодо користування енергією та приєднання до мереж;
- електротехнічних і режимних
параметрів електричних мереж, розрахованих суб’єктами електроенергетики та
споживачами електричної енергії, — режимам їх роботи;
- показників якості електричної
і теплової енергії та кількісних показників
повернення конденсату водяної пари — вимогам нормативних документів;
- стану приладів і систем обліку
обсягів виробництва, постачання та споживання електричної і теплової енергії —
вимогам нормативних документів;
застосуванням заходів з
обмеження та/або припинення постачання енергії споживачам у разі виявлення
порушень ними вимог нормативних документів щодо користування енергією, а також
споживачам, які не оплатили вартість використаної енергії;
складенням актів про
встановлення екологічної, аварійної та технологічної броні електропостачання і
відповідністю визначених ними величин технологічним потребам виробництва і
фактичним обсягам споживання електричної енергії;
забезпеченням належного стану
системних елементів протиаварійної автоматики, встановлених у споживачів
енергії, що впливають на надійність роботи об’єднаної енергетичної системи
України;
готовністю суб’єктів
електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання та споживачів
електричної енергії до роботи в осінньо-зимовий період і в умовах надзвичайних
ситуацій;
забезпеченням належного
оперативно-диспетчерського управління енергогосподарством споживачів енергії;
готовністю до роботи резервних
автономних джерел живлення споживачів електричної енергії першої категорії і
особливої групи першої категорії з надійності електропостачання.
5. Держенергонагляд
підпорядковується Мінпаливенерго в частині виконання функцій, покладених на
нього цим Положенням.
До складу Держенергонагляду
входять такі підрозділи:
головна організація - — Державна інспекція з
енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії, скорочена
назва - Головдерженергонагляд;
державні інспекції з
енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у
регіонах,
скорочені
назви - Держенергонагляд у відповідному
регіоні(кількох
областях);
державні інспекції з
енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в
Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, скорочені
назви — Держенергонагляд відповідно в Автономній Республіці Крим, областях,
містах Києві та Севастополі..
6. Держенергонагляд очолює
Головний державний інспектор України з енергетичного нагляду, який
призначається на посаду та звільняється з посади Міністром палива та
енергетики.
Головний державний інспектор
України з енергетичного нагляду несе персональну відповідальність за виконання
покладених на Держенергонагляд завдань і виконання ним своїх функцій.
Головний державний інспектор
України з енергетичного нагляду має трьох заступників за відповідними напрямами
діяльності, що за погодженням з Мінпаливенерго призначаються на посаду та
звільняються з посади в установленому порядку.
7. Керівники Держенергонагляду у
відповідних регіонах є заступниками головного державного інспектора України з
енергетичного нагляду у відповідному регіоні і призначаються на посаду та
звільняються з посади за погодженням з Мінпаливенерго в установленому порядку.
Керівники структурних
підрозділів інспекції, їх заступники, начальники секторів, керівники
територіально відокремлених підрозділів інспекцій є старшими державними
інспекторами з енергетичного нагляду. Інші спеціалісти, що виконують функції
державного енергетичного нагляду, є державними інспекторами (старшими
державними інспекторами) з енергетичного нагляду або старшими державними
інспекторами з енергетичного нагляду відповідно до займаної посади.
8. Структуру Держенергонагляду
затверджує Головний державний інспектор України з енергетичного нагляду у
порядку, встановленому законодавством, за погодженням з Мінпаливенерго.
9. Граничну чисельність
працівників Держенергонагляду затверджує Міністр палива та енергетики за
поданням головного державного інспектора України з енергетичного нагляду.
10. Держенергонагляд має печатки
із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також бланки
встановленого зразка.
Посадові особи, що виконують
функції державного енергетичного нагляду, мають посвідчення встановленого
зразка.
11. Держенергонагляд має право:
1) застосовувати до суб’єктів
господарської діяльності штрафні санкції у порядку, визначеному чинним законодавством;
2) залучати в установленому
порядку установи та організації до розроблення документів з питань, що належать
до компетенції Держенергонагляду;
2) залучати в установленому
порядку установи та організації до розроблення нормативних документів з питань,
що належать до компетенції Держенергонагляду.
33) залучати
спеціалістів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для
розгляду питань, що належать до компетенції Держенергонагляду;
44) отримувати безоплатно в
установленому порядку від
міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, суб’єктів
електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання та споживачів
електричної енергії інформацію, необхідну для виконання покладених на
Держенергонагляд завдань;
55) проводити
наради, семінари та конференції з питань, що належать до його компетенції.
12. Головний державний інспектор
України з енергетичного нагляду:
здійснює керівництво діяльністю
Держенергонагляду та розподіляє обов’язки між своїми заступниками;
затверджує положення про
структурні підрозділи Держенергонагляду;
видає накази, затверджує
методичні та інструктивні документи щодо забезпечення діяльності
Держенергонагляду;
визначає періодичність, порядок
і напрями обстеження електричних і теплових установок та мереж суб’єктів
електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів
електричної енергії.
13. Головний державний інспектор
України з енергетичного нагляду, його заступники, старші державні інспектори з
енергетичного нагляду та державні інспектори з енергетичного нагляду під час
виконання своїх функцій мають право:
1) безперешкодно у будь-який час
відвідувати електричні і теплові установки та мережі суб’єктів
електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів
електричної енергії з метою здійснення контролю за дотриманням вимог
нормативно-правових і нормативно-технічних документів у сфері електроенергетики
та теплопостачання;
2) здійснювати в установленому
порядку обстеження електричних і теплових установок та мереж суб’єктів
електроенергетики та суб’єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів
електричної енергії, а також складати за його їх результатами
відповідні акти;
3) брати участь у роботі
відповідних робочих комісій з прийняття в експлуатацію побудованих і
реконструйованих енергетичних об’єктів, що належать суб’єктам
електроенергетики, суб’єктам відносин у сфері теплопостачання і споживачам електричної
енергії;
4) видавати в межах своєї
компетенції суб’єктам електроенергетики, суб’єктам відносин у сфері
теплопостачання і споживачам електричної енергії обов’язкові для виконання
приписи щодо усунення виявлених Держенергонаглядом порушень законодавчих
нормативно-правових і нормативно-технічних актів у сфері електроенергетики та
теплопостачання і здійснювати контроль за їх виконанням;
5) вимагати в межах своєї
компетенції від суб’єктів електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері
теплопостачання і споживачів електричної енергії вжиття заходів для усунення
виявлених Держенергонаглядом порушень;
6) вимагати від споживачів
енергії та суб’єктів електроенергетики дотримання встановлених
нормативно-правовими актами режимів споживання електричної і теплової енергії;
7) складати в установленому
законодавством порядку протоколи про адміністративні правопорушення та
притягати до адміністративної відповідальності громадян і посадових осіб;
8) звертатися до відповідних
органівзацій, які видають
суб’єктам господарської діяльності ліцензії на право виконання робіт з
проектування, будівництва, реконструкції, монтажу, налагодження, випробування і
ремонтно-експлуатаційного обслуговування електричних і теплових установок та
мереж, з поданням про порушення ліцензіатами вимог нормативних документів;
9) вносити власникам об’єктів
споживачів енергії подання про невідповідність займаній посаді осіб,
відповідальних за електричне та теплове господарство (осіб, що їх заміщують),
які своєчасно в установленому порядку не пройшли перевірку знань Правил, а
також тих, що допустили порушення вимог нормативно-правових та/або
нормативно-технічних актів з питань експлуатації енергетичного обладнання та
мереж;
10) опломбовувати в
установленому порядку електричні і теплові установки, енергопостачання яких
обмежується або припиняється на виконання відповідного припису
Держенергонагляду.
14. Приписи, постанови або
подання посадових осіб Держенергонагляду можуть бути оскаржені до
Держенергонагляду або в судовому порядку.
Оскарження не є підставою для
зупинення виконання рішення до його остаточного розгляду відповідно до
законодавства.
15. Законні вимоги посадових
осіб Держенергонагляду є обов’язковими для виконання керівниками та посадовими
особами суб’єктів електроенергетики, суб’єктів відносин у сфері теплопостачання
і споживачів електричної енергії незалежно від форми власності.
16. Втручання в діяльність
Держенергонагляду, перешкоджання виконанню обов’язків, покладених на посадову
особу Держенергонагляду, вчинення проти неї протиправних насильницьких дій
тягнуть за собою відповідальність, передбачену законом.
__________________
Файли що додаються:
ПОЛОЖЕННЯ про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії