Уряд схвалив Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року. Реалізація Концепції створить умови для реформування загальної середньої освіти з урахуванням досвіду провідних країн світу. Будуть розроблені нові стандарти змісту загальної середньої освіти, які ґрунтуватимуться на компетентнісному та особистісно-орієнтованому підході до навчання. Передбачено перехід до 12-річної середньої школи із трирічною профільною школою, що матиме академічне або професійне спрямування. Реформується система управління загальною середньою освітою, зокрема, школа отримає право розробляти і впроваджувати власні освітні програми. Також Концепція передбачає стимулювання особистого і професійного зростання педагога, надання йому академічної свободи, матеріального стимулювання, зокрема шляхом підвищення розрядів у Єдиній тарифній сітці.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від
14 грудня 2016 р. № 988-р
Київ
Про схвалення Концепції реалізації державної
політики у сфері реформування загальної середньої освіти
“Нова українська школа” на період до 2029 року
1. Схвалити Концепцію
реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти
“Нова українська школа” на період до 2029 року, що додається.
2. Міністерству освіти і науки разом із
заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити та подати у
місячний строк Кабінетові Міністрів України план заходів з реалізації
Концепції, схваленої цим розпорядженням.
Прем’єр-міністр України В.
ГРОЙСМАН
Інд. 73
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 14 грудня 2016 р. № 988-р
КОНЦЕПЦІЯ
реалізації державної політики у сфері реформування
загальної середньої освіти “Нова українська школа”
на період до 2029 року
Проблема, яка потребує розв’язання
Проблемою, яка потребує розв’язання, є суттєве
погіршення якості загальної середньої освіти протягом 1992—2016 років, що
є наслідком ряду таких факторів:
зменшення обсягів фінансування;
зниження рівня оплати праці вчителя;
незадовільне матеріально-технічне забезпечення
шкіл;
бюрократизація системи управління освітою;
застарілі зміст освіти та методики викладання.
Проявами проблеми є:
збільшення частки молоді, яка здобуває освіту
за кордоном;
тенденція до зниження показників України у
міжнародних дослідженнях конкурентоспроможності та інноваційної привабливості,
які впливають на економічний розвиток України.
Загальна середня освіта в Україні має такі
основні ознаки:
наявність суттєвого сегмента високоякісної
освіти, насамперед математичної та природничої (елітарна освіта);
домінування в системі освіти шкіл з невисокою якістю освітніх послуг;
суттєві територіальні відмінності в якості
загальної середньої освіти (між сільськими та міськими школами, між окремими
регіонами);
тенденція до погіршення якості освіти в цілому
у державі;
недостатня мотивація до освіти значної частини
молоді.
Отже, проведення докорінної реформи загальної
середньої освіти сприятиме подоланню негативних тенденцій, забезпеченню
соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і
конкурентоспроможності держави.
Досвід країн Східної Європи (Польщі, Чехії)
свідчить про суттєвий вплив освітніх реформ на розвиток економіки та
конкурентоспроможність освіти на міжнародному рівні.
Мета Концепції
Метою Концепції є забезпечення проведення
докорінної та системної реформи загальної середньої освіти за такими напрямами:
ухвалення нових державних стандартів загальної
середньої освіти, розроблених з урахуванням компетентностей,
необхідних для успішної самореалізації особистості;
запровадження нового принципу педагогіки
партнерства, що ґрунтується на співпраці учня,
вчителя і батьків;
підвищення мотивації вчителя шляхом підвищення
рівня його оплати праці, надання академічної свободи та стимулювання до
професійного зростання;
запровадження принципу дитиноцентризму
(орієнтація на потреби учня);
удосконалення процесу виховання;
створення нової структури школи, що дасть
змогу засвоїти новий зміст освіти і набути ключових компетентностей,
необхідних для успішної самореалізації особистості;
децентралізація та ефективне управління
загальною середньою освітою, що сприятиме реальній автономії школи;
справедливий розподіл публічних коштів, що
сприятиме рівному доступу усіх дітей до якісної освіти;
створення сучасного освітнього середовища, яке
забезпечить необхідні умови, засоби і
технології для навчання учнів, вчителів і батьків;
створення
необхідних умов для навчання учнів безпосередньо за місцем їх проживання,
зокрема у сільській місцевості, або забезпечення регулярного підвезення до
шкіл.
Згідно з реформою загальної середньої освіти
випускник нової української школи — це:
цілісна всебічно розвинена особистість, здатна
до критичного мислення;
патріот з активною позицією, який діє згідно з
морально-етичними принципами, здатний приймати відповідальні рішення, поважає
гідність і права людини;
інноватор,
здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого
розвитку, конкурувати на ринку праці, навчатися впродовж життя.
За експертними оцінками, найбільш успішними на
ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися
впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в
команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіють іншими
уміннями.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Розв’язання проблеми передбачається здійснити
шляхом проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти з
урахуванням досвіду провідних країн
світу, зокрема змісту загальної середньої освіти, педагогіки загальної
середньої освіти, системи управління загальною середньою освітою, структури
загальної середньої освіти, системи державного фінансування загальної середньої
освіти, нормативно-правового забезпечення загальної середньої освіти.
Реформування змісту загальної середньої освіти
передбачає розроблення принципово нових державних стандартів загальної
середньої освіти, які повинні ґрунтуватися на компетентнісному
та особистісно-орієнтованому підході до навчання, враховувати вікові
особливості психофізичного розвитку учнів, передбачати здобуття ними умінь і
навичок, необхідних для успішної самореалізації в професійній діяльності,
особистому житті, громадській активності.
Зазначені стандарти повинні також ґрунтуватися
на Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу “Про
основні компетентності для навчання протягом усього життя”.
Ключовими компетентностями
є спілкування державною і рідною в разі відмінності мовою, спілкування
іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках
і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж
життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість та фінансова
грамотність, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і ведення
здорового способу життя.
Реформування педагогіки загальної середньої освіти передбачає перехід до педагогіки партнерства між учнем, вчителем і
батьками, що потребує ґрунтовної підготовки вчителів за новими методиками і
технологіями навчання, зокрема інформаційно-комунікативними технологіями.
З
метою створення умов для інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми
потребами необхідно розробити індивідуальні програми їх розвитку, що
включатимуть корекційно-реабілітаційні
заходи, психолого-педагогічний супровід і засоби для навчання таких дітей.
У рамках реформування системи управління загальною середньою освітою школа матиме право
розробляти і впроваджувати власні освітні програми відповідно до державного
стандарту загальної середньої освіти, змінювати статус бюджетної установи на
статус неприбуткової організації із збереженням
податкових пільг і отриманням фінансової автономії.
Для досягнення мети Концепції необхідно
забезпечити стимулювання вчителя до
особистого і професійного зростання та надання йому академічної свободи, а
також матеріальне стимулювання, зокрема шляхом підвищення розрядів у Єдиній
тарифній сітці.
Реформування структури загальної середньої
освіти передбачає перехід до 12-річної середньої школи із трирічною профільною
школою академічного або професійного спрямування. Профільна школа академічного
спрямування сприятиме забезпеченню поглибленого вивчення окремих шкільних
предметів з урахуванням здібностей та освітніх потреб учнів і продовженню їх
навчання у вищих навчальних закладах, а професійного спрямування — здобуттю
першої професії та можливості вступу до вищих навчальних закладів.
У рамках реформування системи державного
фінансування загальної середньої освіти передбачається:
створення системи прозорого розподілу
публічних коштів у новій українській школі
(школи будуть зобов’язані оприлюднювати дані про всі кошти, які надходять з
бюджету та інших джерел);
покриття видатків на забезпечення педагогічної складової частини навчального процесу за рахунок освітньої субвенції;
удосконалення формули розрахунку освітньої
субвенції з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти в різних
регіонах і населених пунктах;
створення необхідних умов для навчання і
виховання дітей молодшого шкільного віку безпосередньо за місцем їх проживання,
зокрема у сільській місцевості;
створення умов для розширення державно-громадського партнерства на засадах співфінансування і спільного управління школами;
запровадження принципу “гроші ходять за
дитиною”, зокрема для підтримки дітей з особливими освітніми потребами, які
можуть разом з іншими дітьми здобувати освіту у пристосованих для цього школах;
запровадження рівного доступу до бюджетного
фінансування шкіл незалежно від форми власності.
Строки реалізації Концепції
Реалізація Концепції здійснюється протягом
2017—2029 років трьома етапами.
На
першому етапі (2017—2018 роки) передбачається:
прийняти
новий Закон України “Про освіту”;
розробити
план дій з реформування системи загальної середньої освіти;
розробити,
затвердити та запровадити (2018 рік)
новий державний стандарт початкової освіти з урахуванням компетентностей,
необхідних для успішної самореалізації особистості;
доопрацювати
навчальні плани і програми з метою розвантаження та запровадження компетентнісного та антидискримінаційного
підходу в початковій школі;
утворити
200—250 опорних шкіл базового рівня у сільській місцевості;
підвищити
кваліфікацію вчителів початкової школи;
підвищити
заробітну плату вчителів шляхом збільшення ставок
(окладів)
у Єдиній тарифній сітці на два розряди;
запровадити
навчання авторів підручників та підготовку експертів з метою підготовки підручників
нового покоління;
створити
національну електронну платформу для розміщення електронних курсів та
підручників, розробити електронні підручники, курси дистанційного навчання за
навчальними програмами, систему дистанційного навчання для підвищення кваліфікації
вчителів;
спростити
систему документообігу, оптимізувати звітність, запровадити електронні форми документів;
розробити новий Закон України “Про загальну середню освіту”;
створити
систему освітньої статистики і аналітики;
взяти
участь у міжнародному дослідженні якості середньої освіти PISA-2018;
розпочати
роботу з формування системи забезпечення якості освіти;
забезпечити
різноманітність форм здобуття початкової освіти.
На
другому етапі (2019—2022 роки) передбачається:
розробити,
затвердити (2019 рік) та запровадити (2022 рік) новий державний стандарт базової середньої освіти з
урахуванням компетентностей, необхідних для успішної
самореалізації особистості;
створити нову систему підвищення кваліфікації вчителів
і керівників шкіл;
провести
інвентаризацію шкіл та закладів професійної
освіти для створення мережі профільних шкіл;
забезпечити
якісне вивчення іноземних мов у профільній школі відповідно до Стратегії
сталого розвитку “Україна-2020”;
сформувати
мережу опорних шкіл базового рівня;
розробити
професійні стандарти педагогічної діяльності вчителя;
створити
мережу установ незалежної сертифікації вчителів;
створити
регіональні органи з питань забезпечення якості освіти;
створити
систему внутрішнього забезпечення якості освіти у школах (2022 рік);
створити систему незалежного оцінювання результатів навчання
за курс базової середньої освіти.
На
третьому етапі (2023—2029 роки) передбачається:
розробити,
затвердити (2023 рік) та запровадити (2027—2029 роки) новий державний
стандарт профільної освіти з урахуванням компетентностей,
необхідних для успішної самореалізації особистості, що сприятиме створенню
передумов для скорочення тривалості (навантаження) бакалаврських програм вищої освіти в
середньому на 45 кредитів;
сформувати
мережу профільних шкіл (2025 рік);
створити
систему незалежного оцінювання випускників профільної школи професійного
спрямування.
Очікувані результати
Реалізація Концепції сприятиме:
поліпшенню якості загальної середньої освіти в
цілому;
подоланню територіальних відмінностей у якості
загальної середньої освіти;
забезпеченню престижності професійної освіти;
поліпшенню якості вищої освіти за рахунок
якісної підготовки у школах і кращого конкурсного відбору абітурієнтів.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних,
трудових ресурсів
Реалізація Концепції здійснюється за рахунок
коштів державного і місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених
законодавством.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних і
трудових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції, визначається щороку з
урахуванням можливостей державного і місцевих бюджетів, розміру міжнародної
технічної допомоги.
_____________________
Файли що додаються:
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року