• In English
  • Стенограма вступної частини засідання Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року
    опубліковано 13 жовтня 2015 року о 17:29

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні члени Кабінету Міністрів! Шановні представники засобів масової інформації!

    Сьогодні в нас буде презентація створення нової системи ідентифікації громадян України. Нагадаю, що це одна з ключових вимог по запровадженню безвізового режиму в Україні.

    Окремо хотів би подякувати членам парламенту за дуже конструктивний підхід у голосуванні і прийнятті в першому читанні законопроектів, які запропоновані Кабінетом Міністрів України з тією метою, щоб запровадити безвізовий режим для всіх українців, а не тільки для власників дипломатичних паспортів.

    Вчора, наскільки мені відомо, Міністр юстиції разом з нашими партнерами з Євросоюзу проводили круглий стіл щодо того, щоб прийняти ці закони вже в другому читанні. Сподіваюся, що парламентські фракції делегують своїх представників з тією метою, щоб ми буквально на першому пленарному тижні, який відбудеться 3 листопада, розпочали роботу щодо прийняття в цілому всіх законопроектів, які необхідні для запровадження безвізового режиму.

    Один з елементів безвізового режиму – внутрішня ідентифікація громадян України і видача замість цих книжечок ще фактично радянського підходу ідентифікаційних карток для громадян України – буде сьогодні презентований Державною міграційною службою України.

    Перед переходом до питань порядку денного що в кого є?

     

    СТЕЦЬ Ю.Я. – Пане Прем’єр-міністр, шановні колеги, я хочу звернути вашу увагу на останнє засідання Верховної Ради в п’ятницю. Скажу чесно, я шокований ситуацією, яка відбулася в парламенті.  Вперше за останні роки український парламент не спромігся прийняти постанову про заборону перевірок ЗМІ під час виборів. Навіть за часів Януковича такого не було, коли ми з вами були в опозиції, парламент приймав, оскільки це був єдиний інструмент донесення позиції опозиційних політичних сил під час виборів до українців і світу.

    Тому я просив би внести за невідкладною процедурою 552 постанову про запровадження обмежень щодо перевірок діяльності засобів масової інформації в період до завершення виборчого процесу місцевих виборів у 2015 році. Просив би всіх підтримати, оскільки цей ганебний приклад, за останні роки такого жодного разу не було, ми маємо виправити тут і зараз.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Я думаю, що всі члени Кабінету Міністрів підтримають. Абсолютно правильна Ваша пропозиція. До мене надійшов лист Голови Верховної Ради Гройсмана В.Б. з аналогічним проханням.

    Тоді я думаю, що Кабінет Міністрів зобов’язаний прийняти відповідне рішення, незважаючи на те, що нам не вистачає конституційних повноважень не тільки в цьому питанні, а й в інших питаннях. Але давайте урядовою постановою до моменту проведення виборів звернемося до всіх органів державної влади щодо того, щоб заборонити проведення перевірок засобів масової інформації. Я підтримую й вношу це рішення на розгляд Кабінету Міністрів України.

    Арсене Борисовичу, будь ласка.

     

    АВАКОВ А.Б. – Уважаемый Арсений Петрович! Уважаемые коллеги!

    Мы продолжаем изменения в украинской милиции, которая уходит в прошлое, и создаем новые органы полицейских, которые начнут работу с 7 ноября текущего года. Поэтому я прошу по неотложной процедуре сегодня принять решение про утверждение территориального органа Национальной полициидепартамента киберполиции.

    Ми створюємо кіберполіцію, яка буде виконувати нові функції, буде оголошено з 15-го числа відповідний конкурс. Мы будем набирать дополнительно специалистов высокой квалификации. Мы добавляем целый ряд сервисов, функций, которые раньше не были свойственны нашим органам предыдущего подразделения, которое мы ликвидируем, и надеемся здесь на вашу поддержку.

    Точно так же соответственно Закону "О Национальной полиции" мы создаем сегодня несколько территориальных органов, на которых будут основываться все наши новые подразделения.

    Я прошу по невідкладній процедурі включити це.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тим більше з огляду на те, що українські ІТ-шники вважаються одні з кращих у світі, то я думаю, що у вас буде дуже достойний набір в українську кіберполіцію. І тут треба вирішити питання по оплаті праці працівників нових кіберполіцейських України.

    Немає заперечень. Внести це питання на розгляд Кабінету Міністрів України.

    В переддень свята захисника України Кабінет Міністрів України звертається до парламенту і вносить Закон України “Про Державний прапор”. Протягом двох десятиліть незалежності України у нас так і не було закону про один з основних національних символів України, чим є Державний прапор.

    Кабінет Міністрів пропонує прийняти Закон "Про Державний прапор", який також передбачає запровадження присяги на вірність Державному прапору України.

    І завтра в День захисника України на всіх органах державної влади, у всіх військових частинах, зведеннях буде підніматися Державний прапор. І переконаний, що український парламент підтримує ініціативу Уряду щодо введення в статус закону Державного прапора України і запровадження присяги на вірність Державному прапору, яка буде складатися і учнями, і студентами, і державними службовцями, тобто громадянами країни, які вірять в свою країну, які захищають свою країну і які присягають на вірність українській державі й українському прапору.

    Окремо я хотів би зупинитися на питанні того, що сьогодні буде оприлюднений технічний звіт про злочин проти людяності, а саме: збиття малазійського рейсу МH17.

    Ми очікуємо на офіційне повідомлення і оприлюднення інформації щодо даного технічного звіту. І Віце-прем'єр Геннадій Зубко дасть відповідну прес-конференцію після того, коли даний технічний звіт буде оприлюднений.

    У мене особисто немає жодних сумнівів, що це була спланована операція російськими спецслужбами по збиттю цивільного літака малазійських авіаліній MH17. Нашими експертами і фахівцями проведені десятки досліджень, які також будуть оприлюднені і презентовані представникам ЗМІ. На наше переконання, це здійснювалося виключно з територій, які контролювалися російськими бойовиками, і сумніву немає, що п'яні сепаратисти не вміють управляти системами "Бук". А це означає, що цими системами управляли виключно фахові російські військові.

    Після технічного звіту буде далі продовжуватися слідство, яке повинно притягнути до відповідальності тих осіб, які вчинили цей злочин проти людяності. Російська Федерація відмовилася в Раді Безпеки ООН від ідеї створення міжнародного трибуналу. Саме Росія заблокувала рішення Ради Безпеки ООН про створення міжнародного трибуналу по розслідуванню злочину проти людяності – збиття малазійського рейсу МН-17.

    Разом з нашими західними партнерами у нас напрацьовано декілька міжнародно-правових форм як щодо розслідування цього злочину, так і притягнення до відповідальності осіб, які винні за збиття і вбивство цивільних ні в чому не винних людей. І тому ті, хто отримували вказівки з Кремля, будуть притягнуті до відповідальності, і міжнародні слідчі групи проводять свою роботу.

    Тому ми очікуємо на презентацію технічного звіту, який повинен дати чіткі відповіді на запитання: звідки стріляли, під яким кутом, з яких територій, а далі в процесі розслідування цього злочину будуть встановлені особи і відповідним чином притягнені до відповідальності за злочин проти людяності.

    Я хотів би перейти до гуманітарних питань і підтримую сьогодні позицію міністерства і членів Кабінету Міністрів в тому, щоб по-перше, з тих територій, з яких вищі навчальні заклади переїхали зараз на контрольовані українською владою території, щоб ми забезпечили фінансування цих навчальних закладів і дали можливість 16 вищим навчальним закладам, які переїхали з тимчасово окупованих територій Донецької і Луганської областей, здійснити закупівлі техніки, обладнання, інвентарю для того, щоб відновити діяльність цих 16 вищих навчальних закладів на території України в повному обсязі.

    І Кабінет Міністрів України приймає рішення щодо надання дозволу на використання бюджетних коштів для відновлення фактично повноцінного функціонування 16 навчальних закладів з територій Донецька і Луганська, які вже зараз розташовані на території, що повністю контролюється українською владою.

    Окремо перед Днем вчителя ми вели дискусію щодо необхідності запровадження відкритих конкурсів на призначення директорів середніх шкіл. І Кабінет Міністрів сьогодні приймає постанову щодо запровадження конкурсів по всіх директорах шкіл з тією метою, щоб директор школи вибирався не просто за вказівкою того чи іншого керівника області чи району, а щоб конкурсна комісія складалася з громадськості, з батьківських комітетів, навіть учнів, щоб вона складалася з фахових людей, і щоб наші директори шкіл були такими ж, як щойно обрані 24 директори шкіл в м. Києві, і щоб  наші директори шкіл були такими ж, як зараз почалася процедура обрання в якості пілотного проекту і експерименту в м. Чернівці. Тобто зараз ми розповсюджуємо процедуру публічного і прозорого обрання директорів шкіл на всю Україну.

    Окремо хочу зазначити, що органи місцевого самоврядування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України також повинні прийняти відповідні рішення так, як це знаходиться в їхній компетенції, щоб це рішення про обрання директорів шкіл дійшло до кожного міста, містечка, села. І щоб нова якість української освіти була однаковою з новою якістю нових українських директорів шкіл, в яких світяться  очі, в яких є бажання змінювати систему освіти, і які отримують додаткові повноваження і автономію щодо управління кожною школою разом із своїм педагогічним колективом, разом з батьківським комітетом і разом з учнями, які навчаються в цій школі.

    Є пропозиція перейти до презентації Державної міграційної служби.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Шановні громадяни України! Шановний Арсене Петровичу! Шановні присутні!

    На ваш розгляд пропонується презентація проекту концепції створення національної системи ідентифікації громадян України, іноземців та осіб без громадянства.

    Цей проект розроблено з метою виконання завдань, передбачених планом дій щодо лібералізації Євросоюзом візового режиму для України та Указу Президента "Про рішення Ради національної безпеки та оборони про додаткові заходи щодо запровадження візового режиму".

    В нашій службі є дві найбільші проблеми – тотальна корупція та відсутність ідентифікаційної системи, яка працювала б на користь громадян та була б технічно спроможна видавати нові види документів. З 1 січня 2016 р. ми запроваджуємо нову ID-картку. Тому для цього ми й плануємо створити національну систему ідентифікації. 

    Мета – це:

    - побудова справжньої системи ідентифікації. Ідентифікація ототожнює особи з персональними даними, фото та іншими біометричними параметрами;

    - видача сучасних захищених ідентифікаційних документів;

    - забезпечення національної безпеки та громадського порядку;

    - превенція незаконного використання або крадіжки. Яскравим прикладом є, коли громадянин України звертається до банку  і дізнається про те, що на його ім'я оформлено кредит за викраденим паспортом;

    - скорочення термінів та спрощення процедур надання послуг;

    - формування та активне використання демографічного реєстру;

    - мінімізація корупційних чинників.

    Основні принципи створення такої системи:

    - прозорість діяльності та прийняття рішень;

    - максимальна доступність та зручність сервісів, поліпшення сервісу послуг, що орієнтований на споживача;

     - спрощення процедур, максимальне скорочення обов’язкових документів або довідок;

    - скасування територіальних обмежень надання послуг. Громадяни України на сьогодні мають право оформляти закордонний паспорт у будь-якому відділенні ДМС. З 1 січня ми це переносимо також на так званий внутрішній паспорт, а за новою назвою це ідентифікаційна картка;

    - гарантування додержання прав і свобод;

    - підвищення персональної відповідальності працівників ДМС;

    - посилення механізму внутрішнього контролю та знищення корупційних ризиків.

    У нас є деякі проблемні питання. Мабуть, всі були у так званих паспортних столах, які збереглися ще за радянських часів. Ця наявна система обліку громадян не забезпечує достовірної ідентифікації. Підрозділи ДМС опрацьовують понад 100 млн. паперових карток форми Ф-1, заповнених вручну (ви бачите це на слайді).

    Відсутність єдиної телекомунікаційної інфраструктури. На сьогодні до захищеної телекомунікаційної мережі ДМС підключено вже більше 30% територіальних підрозділів. На сьогодні, мабуть, це вже 40%. На сьогодні система видає біометричні паспорти для виїзду на кордон. Ця ж система буде використовуватись для видачі нових ідентифікаційних документів з 1 січня.

    Відсутність електронних реєстрів громадян та іноземців, системи обліку осіб, які набули або припинили громадянство України. Ми пропонуємо деякі заходи зі створення національної системи ідентифікації як концепцію. Це оптимізація структури та функціонального навантаження підрозділів ДМС. Ми не знайшли ніякого іншого виходу, як запропонувати розділення на так звані фронти, бек-офіси. Це розділення функцій, роз'єднаних на процеси спілкування громадян, прийняття документів та обробку і прийняття рішень, що дозволить мінімізувати корупційні ризики.

    Делегування функцій фронт-офіса працівникам ЦНАП. З 1 січня була прийнята постанова Уряду, працівники ЦНАП зможуть самостійно оформлювати та видавати документи. Це потребує запровадження технічної можливості, але це вирішиться за деякий час.

    Забезпечення інформаційного обміну з базами даних інших органів влади, розробка навчальної програми та проведення тренінгів працівників ЦНАП та ДМС, розробка програм заохочення до переходу на нові ідентифікаційні документи (це для громадян України), запровадження можливості оформлення документів через сайт ДМС та Єдиний державний портал адміністративних послуг. На слайді представлена модель системи ідентифікації первинна, тобто громадян може звернутися в будь-який підрозділ ДМС, ЦНАП або оформити заявку через Інтернет. Формується електронний профайл і цей профайл надходить до бек-офісу, до центру обробки даних і прийняття рішення. Здійснюється перевірка даних, запит паперової форми Ф-1 з відправкою у центральний архів. Ми за декілька років ліквідуємо всі паперові архіви, які знаходяться в територіальних підрозділах ДМС. Звірення фото, біометричних даних, прийняття рішення та успішна ідентифікація.

    Якщо існують проблеми з ідентифікацією або прийняттям рішення, відсутня деяка інформація, то проводяться додаткові перевірки,  та вже стало доброю традицією на засіданні Кабінету Міністрів України повідомляти про щось нове, що створюється для громадян України, кроки, які будуть зроблені в найближчі тижні. Це запровадження системи інформування про стан оформлення документів для виїзду за кордон на сайті ДМС та відкриття для загального користування на сайті ДМС бази даних втрачених та викрадених документів. Ми розраховуємо, що це допоможе як громадянам України не втрапити в якусь халепу, так і банкам та фінансовим установам.

    Також найближчим часом буде представлена на засіданні Кабінету Міністрів сама Концепція реформування ДМС та відповідний план заходів. Ми не знайшли ніякого іншого виходу щодо реорганізації як на прикладі нової поліції. Це конкурсний набір та новий розмір заробітної плати. У мене все. Дякую за увагу.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Максиме Юрійовичу, тобто зараз у нас як такої єдиної електронної бази даних власників паспортів громадян України не існує?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Ні.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Там був такий красивий слайд. Покажіть мені слайд, який був по паперових. Так ви зараз зберігаєте повністю весь інформаційний реєстр?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Коли ви плануєте перейти повністю на те, щоб всі бази даних у нас були в електронній формі? Скільки вам потрібно часу на те, щоб ця макулатура перетворилася в нормальну електронну базу даних?

     

    АВАКОВ А.Б. – Скільки вам потрібно грошей?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Грошей, на жаль, на сьогодні відповісти не зможу. Але це еволюційний процес. Ми розраховуємо за 2 роки… Є активна частина населення України, громадян України, які користуються послугами, оформляють закордонні паспорти. В той час, коли вони прийдуть оформляти закордонний паспорт, їм запропонують оформити також ID-картку. Це зменшить час на відвідування, не потрібно буде підходити. Ми розраховуємо, що вся база стане електронною десь приблизно за 4-5 років.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тобто вам потрібно 5 років на те, щоб перевести всю цю базу в електронну систему?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Але та особа, яка буде отримувати закордонний паспорт, чи буде вона в наступному році відразу мати можливість отримати нову ID-картку?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так. На сьогодні в Єдиному державному демографічному реєстрі знаходяться вже близько 1,7 млн. людей, які оформляли паспорти з 1 січня цього року.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Це ті, які і біометричні оформляли, і старого зразка.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так. І на виконання плану дій щодо візової лібералізації та П’ятої доповіді експертів ЄС ми завантажили стару базу документів паспортів, які видавалися раніше. Це приблизно десь 10 млн. записів.

     

    АВАКОВ А.Б. – А также каждый молодой человек, который впервые получает паспорт Украины, будет сразу идти по новой системе и будет получать сразу и ID, и паспорт, как мы примем решение.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – І до того моменту в нас буде паралельно ходити паперовий зразок паспорту загальногромадянського і буде ходити ID-картка.

    І коли ми плануємо поетапно пройти... Тобто це буде добровільно? Людина захоче, вона залишиться зі старим зразком паспорту внутрішньогромадянського, а захоче, вона зможе змінити це на пластикову ID-картку.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так, це добровільна основа. Але ми не міняємо лише паперовий паспорт на пластик. Пластик сам він не є живий, він працює, коли є електронні сервіси. Тому на паспорті передбачений чіп, передбачений електронний цифровий підпис. Це законопроект, який знаходиться у Верховній Раді на розгляді в комітеті.

    Тому напрацювання електронних сервісів, спілкування громадян з владою через портал, або якимось іншим шляхом дозволить пришвидшити цей процес. Громадяни побачать, що це працює, вони прийдуть й будуть отримувати ці ID-картки.

     

    АВАКОВ А.Б. – Уровень сервиса и комфортной электронной карточки должен побудить людей идти в обмен.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тобто стимул буде в тому, що громадянин, який має нову ID-картку громадянина України, він буде мати електронний цифровий підпис і завдяки цьому він буде за спрощеною процедурою, наприклад, входити в усі реєстри, яке відкрило Міністерство юстиції, та отримувати будь-які інші послуги й сервіси, які надаються державою, в тому числі й по лінії Міністерства соціальної політики.

    Я правильно розумію, Павле?

     

    ПЕТРЕНКО П.Д. – Абсолютно.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Добре.

     

    УМАНСЬКИЙ І.І.  – Якщо дозволите, важливе питання. З якого віку будуть ці документи?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – За законом, який на сьогодні діє, це передбачено з нуля. Але європейський досвід...

     

    Із залу – З народження.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так, з народження. Але європейський досвід свідчить, та експерти ЄС, ми змінили це на з 14-ти років. Але якщо дитина виїжджає за кордон і отримує паспорт для виїзду за кордон, як сьогодні, він оформлюється з народження та дитина потрапляє в реєстр.

    Також коли буде реєструватися народження, ми співпрацюємо з Міністерством юстиції щодо налагодження зв'язку. Коли батьки будуть реєструвати дитину в реєстрі, то її дані також будуть потрапляти в демографічний реєстр.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Ми повинні були запрезентувати остаточну версію ідентифікаційної картки в листопаді?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – І це ми повинні її запрезентувати в тому числі європейцям? Попередньо вже була схвалена.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Треба відповідним чином сідати бюджетувати на 2016 рік, що це буде коштувати, тому що ця система ідентифікації вартує великих грошей. Тут треба звертатися до наших західних партнерів, щоб вони дали нам принаймні технічну допомогу на soft і hardware, а далі треба проводити тренінги, щоб ця система запрацювала з 2016 року.

    Тепер наостанок по ЦНАПах. Коли ми реально зможемо видавати всі паспорти в центрах надання адмінпослуг?

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Це дуже важке питання.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – У нас легких немає.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Я мав розмову з деякими губернаторами.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – У нас немає губернаторів. У нас є голови облдержадміністрацій.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Вони вже виділяють кошти на побутову систему зв'язку. Ми готуємо специфікацію обладнання і найближчим часом їм надамо. Мабуть, з 1 січня деяка кількість ЦНАПів запрацює за новою системою.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тобто, зараз у нас є можливість і через ЦНАПи, і через систему Державної міграційної служби, а рухаємося ми до того, щоб ми в найкоротші терміни по більшості ЦНАПів перейшли на видачу паспортів безпосередньо в ЦНАПі.

     

    СОКОЛЮК М.Ю. – Так. Але за розрахунками чому ми запропонували зміни до постанови Уряду? Тому що кількість людей, які звернуться за отриманням нової ID-картки – це навантаження на ЦНАПи буде дуже велике. Тому за деякий час, мабуть, це півроку чи рік, буде працювати система паралельно. Як тільки навантаження зменшиться.

    ЯЦЕНЮК А.П. – Добре.

    Є ще якісь питання до Голови Державної міграційної служби? Немає? Дякую.

    Вчора я прочитав в Інтернеті, що TransparencyInternational визнало падіння рівня корупції в двох галузях: в галузі АПК і галузі транспорту. Товариші міністри, це правда чи ні? Це вже не ми сказали, а TransparencyInternational.

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Це правда, і сьогодні ми хочемо спільно запропонувати по 552 Кабінету Міністрів фінальну дерегуляцію в портах і по зерну відповідно ми хочемо повністю скасувати обов`язковість видання ветеринарного свідоцтва при переміщенні зерна. Це фінальна крапка у великій дерегуляції, що була зроблена поетапно.

    Першим був карантинний сертифікат, ветеринарний сертифікат і єдине вікно в портах.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – І Ви вважаєте, що в принципі ми дерегуляцію в АПК завершили? Чи залишилася якась інспекція?

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Ще залишається, чим займатися, але дерегуляція на транспорт при експорті зернових і при переміщенні продуктів – це велика частина вже зроблена.

    Загальний ефект тільки від сьогоднішньої нашої постанови, ми порахували спільно з Мінінфраструктури, буде два додаткових дні зараз по логістиці. І це по … кількості майже 0,5 млрд. грн. економія для бізнесу – пряма економія для бізнесу.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тобто ви скасували карантинний сертифікат – це ми десь півроку тому зробили.

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Так.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Що ви ще скасували?

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Ветеринарний сертифікат.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Це Форма-2?

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Так, Форма-2 по зерну, обов`язково.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Якісь ще комісії були. Вони лишилися чи ні?

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Ні, комісійного дослідження човнів, які заходять в порти, більше немає.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Теж скасували?

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Так. Більше цього немає. Зараз на човен, який заходить…

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Вони тепер на зарплату одну живуть всі?

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Так. На сьогодні, якщо Уряд прийме постанову, яку вносить пан Павленко, то фактично те, що стосується дерегуляції по портах, те, що стосується Міністерства інфраструктури і АПК, буде закінчено. Сьогодні також нам потрібно буде з Урядом обговорити фінальну зміну стосовно Мінекології. Ми сьогодні попросимо Уряд внести певні уточнення вже в прийняті постанови 401, 91 і 492, які дерегулюють всі питання, які стосуються екології. І таким чином, сьогодні ми поставимо крапку по дерегуляції в портах.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Нагадайте мені, Андрію, що Ви зробили по портах? Що за останні 10 місяців Ви зробили по портах? Тому що я подивився по транспортній мережі – вони також поставили суттєве падіння корупційної складової по портах і по інфраструктурі.

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Насправді те, що стосується портів і інфраструктури, основна проблема була в зарегульованості логістичних процесів – те, яким чином оброблялися човни, оброблялися вантажі, яким чином відбувався експорт зернових, руди тощо.

    Ми суттєво спростили процедуру. Ми зробили європейськими процедури судозаходу в порт, обробки судна, розгрузка-вигрузка судна, перевірки на судні, те, що стосується, завжди був комісійний догляд: 6 людей, 6 різних перевіряючих історично заходили на судно, робили різні перевірки. Насправді це не виглядало перевіркою, просто зайшли на судно, поспілкувалися, проштампували якісь папірці.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Зайшли пусті, вийшли вже не пусті.

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Так. І для судновласника, і відправника вантажів йшла від п’яти годин обробка судна до декількох днів. Була ситуація яка? Судно заходило в акваторію, поки не пройшла комісія – неможливо було почати розвантаження, тобто простой. Це тисячі доларів, втрачені для бізнесу на неефективній процедурі.

    Сьогодні обробка човна йде 10-15 хвилин, не більше. На сьогодні такого поняття, як комісійна перевірка, не існує. Сьогодні на човен можуть піднятися лише митники та прикордонники. Прикордонники – тому що їм потрібно проштампувати паспорти команди, якщо команда хоче вийти на берег; митники – в разі, якщо є якийсь сигнал, що потрібно щось перевірити, або документи, які в електронному вигляді за 24 години надіслали в порт, і є якісь питання.

    Всього десь 20% оброблених з 8 вересня човнів були досліджені митниками. Ми вже більше тисячі човнів відпрацювали після того, як дерегуляція запрацювала. Лише в 1% випадків були якісь інциденти, я би так сказав. Тобто можна сказати, що дерегуляція запрацювала. І завдяки цьому ефективність обробки човнів суттєво збільшилася, ефективність обробки зерновозів, інших вагонів покращилася, і бізнес це просто побачив.

    І те, що сьогодні ми запропонуємо з Мінагрополітики і Мінекології зробити, приведе нас на 99% до стандартних процедур, які є, наприклад, в порту Антверпен або в прибалтійських портах, де застосовуються найкращі практики.

    Таким чином, питання дерегуляції ми знімемо. І якщо у бізнесу будуть ще якісь питання до нас, це вже буде щось специфічне для України, і ми будемо звертати на це увагу і будемо працювати з бізнесом.

     

    ПАВЛЕНКО О.М. – Хочу додати, що це не тільки питання дерегуляції. Це наша з вами спільна боротьба з корупцією, тому що, за розрахунками бізнесу, на ветеринарних сертифікатах ми зекономили, вивели майже 5 млрд. грн. з тіні (це зараз гроші, які залишаються у бізнесу), на "єдиному вікні" – до 8 млрд. грн. і на фінальному ветеринарному свідоцтві, за нашими розрахунками, включаючи неефективність, простої і побори, – майже 1 млрд. грн. Це реально гроші, що залишаються зараз у бізнесу.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Це дуже важливо. Ви знаєте, що до нас приїжджає секретар з комерції Пріцкер уряду Сполучених Штатів Америки. Це в понеділок, 26-го, здається, числа.

    Ми серйозно готуємося, ми провели велику інвест-конференцію в Сполучених Штатах Америки. І по дуже багатьох питаннях, які декларувалися в США, зроблений суттєвий прогрес, до речі, в тому числі й дерегуляція в аграрному секторі й інфраструктурі.

    Де йде зволікання? Зволікання йде з приватизацією, так як парламент четвертий чи вже п'ятий раз не підтримав позицію Уряду щодо запровадження прозорої й чесної конкурентної приватизації.

    І тому Уряд був змушений продовжити програму приватизації та план приватизації об'єктів на 2016 рік. Ми будемо вести політичні консультації з членами парламенту, тому що необхідно навести порядок в державних компаніях. Ті державні компанії, які представляють стратегічний інтерес для держави, залишаться в державній власності, все інше повинно бути публічно продано на аукціонах з тією метою, щоб залучити іноземного інвестора, і з тією метою, щоби збільшити кількість робочих місць, підняти економіку та надати соціальний пакет для працівників цих компаній.

    І чому парламент вже протягом останніх практично 12 місяців не підтримує позицію Уряду щодо необхідності прозорої й ефективної приватизації, в мене виникають серйозні запитання. Тобто далі хочуть сидіти на потоках державних компаній?

    Сподіваюся, що ми знайдемо більшість нарешті в парламенті, вже прийшов час голосувати. А то вони за ренти для газових олігархів швидко голосують, а за те, щоб провести прозору приватизацію, поки що не вдалося досягнути більшості в стінах парламенту.

    Павле Дмитровичу, ми з Вами домовлялися, що разом з Мінфіном буде підписаний наказ про запровадження процедури реєстрації за 24 години суб’єктів підприємницької діяльності.Що воно там, підписано, не підписано?

     

    ПЕТРЕНКО П.Д. – Міністерство фінансів підписало з нами спільний наказ. Він набуває чинності в кінці цього тижня. Я думаю, що ми в четвер вийдемо з міністром з цього приводу на прес-конференцію, роз’яснимо бізнесу новий механізм роботи Державної фіскальної служби по реєстрації наших приватних підприємців.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тобто у нас після четверга нарешті ми протягом 24 годин будемо реєструвати суб'єкт підприємницької діяльності в Держстаті, Пенсійному фонді і Державній фіскальній службі?

     

    ПЕТРЕНКО П.Д. – Абсолютно вірно. По Держстату і по Пенсійному фонду запрацювали ці спільні накази з минулого тижня. Зараз до нас приєднується Державна фіскальна служба.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Не пройшло й 20 років, як ми нарешті це зробили. А то я пригадую, про це велась розмова точно останніх два десятки років.

    До речі, я подивився звіт по TransparencyInternational, дуже погані показники по Державній фіскальній службі, по податковій. Два дні тому я мав зустріч з головою ДФС.

    Нагадаю: я ставив чіткі доручення. Перше доручення було – принаймні почати набір абсолютно нових людей в офіс великих платників податків за тим самим стандартом і за тим самим підходом, який ми робили по Національній поліції. Я чекаю прийняття цього рішення. І часу все менше й менше, його практично не залишилося.

    Друга ситуація – по митниці. Треба призначити заступника керівника Державної фіскальної служби, який буде відповідати за митницю. І дуже було б добре, щоб цей заступник керівника ДФС не мав ніякого відношення до чинної української митниці, тому що зміна облич не призводить до зміни системи, якщо ця людина з системи.

    Час фактично вичерпаний в необхідності прийняття радикальних рішень у ДФС. Тому я звертаюся до керівника ДФС, до Мінфіну: ми затвердили концепцію реформування, ця концепція і план реформування ДФС схвалені нашими західними партнерами, в тому числі це є частиною нашої спільної програми співпраці з МВФ, але основа зараз у податковій системі навіть не в ставках, навіть не в тексті податкового законодавства. Найбільша проблема податкової системи – це система адміністрування податків і зборів. Отакенні стоси паперів, десятки форм, які так ніхто й не скасував. Народу компостують мозок ці податкові інспектори, так само, як компостують мозок ті, які сидять на митницях.

    У нас чудові концепції, хороші програми, хороші плани. Мені потрібні конкретні рішення по податковій і митній службах. Це системні і персональні рішення.

    Тому приїде Міністр фінансів, ми з Наталкою і керівником Державної фіскальної служби поставимо крапку в питанні реформування ДФС. Відношення, на жаль, практично не змінилося в системі ДФС до платників податків. Єдине – змінилася назва з Податкової адміністрації на Державну фіскальну службу.