• In English
  • Вступна частина засідання Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 року
    опубліковано 25 лютого 2015 року о 14:26

    ЯЦЕНЮК А. П. – Доброго дня, шановні колеги, шановні представники ЗМІ!

    У нас сьогодні регулярне засідання Кабінету Міністрів України і низка важливих питань, які треба було б розглянути. Це стосується пільг і субсидій, це стосується так само відновлення Донбасу.

    Але я просив би членів Кабінету Міністрів зараз взагалі кардинально змінити тему засідання Уряду. Сьогодні вранці з Інтернету я дізнався про те, що Національний банк України самостійно, як завжди, без будь-яких консультацій прийняв рішення про закриття міжбанківського валютного ринку, що точно не додає стабільності національній грошовій одиниці, за яку відповідає НБУ. І ця ситуація має дуже складний і негативний вплив в цілому на економіку України. Ситуація з розбалансованістю як фінансової системи, так курсу національної грошової одиниці.

    З самого ранку ми провели декілька нарад для того, щоб з'ясувати, що відбувається взагалі на міжбанківському валютному ринку, який контролюється НБУ, які тенденції.

    Я би почав напевно із загального обсягу валюти! За 9 місяців останніх на фінансовому ринку України було продано 51,5 млрд. дол. США. Це майже 10-кратна сума по відношенню до всього обсягу золотовалютних резервів, тобто ринок наповнений доларами. Щоденно з відкритих джерел, я перевірив, загальний обсяг купівлі-продажу іноземної валюти, який здійснюється банками і контролюється НБУ, в середньому від 100 до 170 млн. дол. США. Це означає, що валюта є в країні. І це означає, що частина валюти купувалась і купується з метою проведення спекулятивних операцій. З тією метою, метою, щоб купити за нижчим курсом, а потім продати за вищим курсом.

    Ми неодноразово радили нашим колегам з Національного банку взяти ситуацію під жорсткий контроль для того, щоб не виганяли валюту за кордон по так званих імпортних контрактах, начебто під придбання товарів, а потім ці товари ні через 30, ні через 60, ні через 90 днів не приходять, і валюту тримають за межами країни, щоб дочекатися вищого курсу.

    Який ми зараз бачимо план дій з боку Уряду? Це те, що в межах компетенції Кабінету Міністрів. Що означає для нас курс як для Уряду? Це б'є по бюджету, це б'є по цінах, це б'є по вартості продуктів харчування, це б'є по ціні бензину, тобто це б'є в цілому по всій економці країни і створює погані інфляційні очікування та й погану реальність.

    Ми вбачаємо за необхідне зараз зробити декілька кроків, які в компетенції Уряду.

    Перше. Я публічно звертаюся до наших колег по парламенту. Ми просили позачергове засідання Верховної Ради України. Весь пакет законів, який потрібний для отримання фінансової допомоги МВФ, яка піде в золотовалютні резерви країни (частина), наповнить валютний ринок, дасть можливість збити паніку і повернути курс до збалансованого, знаходиться вже в парламенті.

    Ми провели консультації з усіма фракціями коаліції, за виключенням найбільшої фракції (ми очікуємо на ці консультації), щодо прийняття законопроектів. Відзначаю, що значних розбіжностей при розгляді цих законопроектів між Урядом і фракціями не було. Тому прошу парламентську коаліцію невідкладно зібратися на позачергове засідання парламенту з метою прийняття необхідних законів та розгляду питання про стабілізацію фінансової системи країни.

    Ми зараз з Міністром фінансів, якщо Уряд не заперечує, поїдемо до Президента України з тією метою, щоб Президент запросив Голову Національного банку, і щоб ми почули реальну картину безпосередньо з перших уст керівника Національного банку, які заходи вживаються і що треба з боку Уряду, щоб допомогти Національному банку стабілізувати ситуацію і відновити довіру до банківської системи українців. Чіткі зрозумілі кроки: для того, щоб люди перестали знімати депозити, для того, щоб збити спекулятивну хвилю, яка є сьогодні в країні, щоб експортери повернули валюту, яку вони тримають за кордоном, і не дати можливості імпортерам по лівих контрактах виганяти валюту за кордон і чекати підвищення курсу.

    Якщо Уряд не заперечує, я тоді просив би, щоб, В’ячеславе Анатолійовичу, Ви провели далі всі питання урядові. А ми з Наталкою поїдемо до Президента з проханням запросити голову Національного банку і далі проводити термінові фінансові консультації.

    Немає заперечень? По субсидіях буде окреме засідання. Я шановного Павла прошу, В’ячеславе Анатолійовичу, щоб ми по субсидіях провели окреме засідання, щоб людям пояснити, як ми будемо допомагати тим людям, у яких найменші доходи. І там і ролик треба пустити, і пояснити. Тобто давайте це окремим засіданням, і я пресу буду просити окремо також прийти.

    Дякую. В’ячеславе Анатолійовичу, будь ласка.

     

    КИРИЛЕНКО В.А. – Дякую. Шановні колеги, у нас сьогодні важливе питання – про стан підготовки звіту спільної місії Євросоюзу, Організації Об’єднаних Націй та Світового банку “Оцінка шляхів відновлення та розбудови миру в Україні”.

     

    ЗУБКО Г.Г. – Шановні колеги! Я хотів би сьогодні презентувати ту роботу, яка проводилася на протязі більш, ніж 3 місяці, до якої було залучено і були ініціаторами Світовий банк, ООН і Європейський Союз.

    Тут присутні представники і головні лідери цих компаній – ..., це Світовий банк, Ніл Волкер – координатор системи ООН та Волтер Третон – представник з боку ЄС.

    Я можу сказати, що цей практично звіт, який був підготовлений і був презентований ще 16 грудня, і був доопрацьований протягом лютого, був пророблений з точки зору Міністерства регіонального розвитку і нашими спільними партнерами.

    Вчора був презентований план гуманітарного реагування на ситуацію в країні. Він дуже важкий, обтяжливий, і на сьогодні ті виклики, з якими зіткнулася наша держава, практично ніхто з європейських країн світу ще не отримував. Більше, ніж 1 млн. переселенців. Більше, ніж 1 млн. 600 людей, які покинули свої оселі. Більше, ніж 5 млн. людей, які сьогодні потребують гуманітарної допомоги.

    Сьогодні я представляю звіт, який стосується відновлення сходу України. Хочу сказати про те, що цей звіт стосується не тільки сходу України. Цей звіт стосується всієї країни, тому що саме схід України на сьогодні – це втрата 20% економіки, це втрата того ВВП, який на сьогодні впливає практично на стан справ у Івано-Франківській, Львівській, Київській, будь-якій області.

    Той процес відновлення, який пропонується саме тут, впливає на працевлаштування і отримання роботи всіх українців, а не тільки на сході України. Я хотів би сказати про те, що цей звіт стосується конкретно 3-х компонентів. Це не стосується тільки матеріальних речей, відновлення інфраструктури або відновлення будинків, соціальних об'єктів.

    Це стосується 3-х напрямків, які стосуються конкретно першого – об'єктів інфраструктури, соціальних об'єктів, а також тих об'єктів, які дуже серйозно постраждали, і на сьогодні все, що ви бачите і було підраховано нашими міжнародними експертами – це 1 млрд. 520 млн.

    Чому ми залучали саме міжнародних фахівців, міжнародне співтовариство? Для того, щоб цей документ ми могли б потім мати за основу для проробки тих проектів, які стосуються відновлення сходу, на тих донорських та інших міжнародних конференціях, з яких чітко і прозоро було б зрозуміло, яка ситуація сьогодні на сході, які потребуються кошти і, найголовніше, що саме ми плануємо робити.

    Якщо ви бачите, то саме на інфраструктуру і соціальні об'єкти, це практично левова частка, 1 млрд. 257 млн., сприяння економічному відновленню – 135 млн., а також соціальна стійка та громадська безпека – більше, ніж 126 млн. дол.

    Я б хотів сказати, що якщо в першому компоненті перше питання тільки стосується безпосередньо матеріальних речей і відновлення самих об’єктів, де чітко показано, скільки об’єктів потребують відновлення освіти, енергетики, навколишнього середовища, забезпечення житлом, транспортних послуг, то два наступних компоненти – це компоненти саме процедурні.

    Я вважаю, що крім того, що ми відновлюємо просто матеріальні об’єкти, два наступних компоненти, а саме сприяння економічному відновленню і соціальній адаптації, вони є більш важливими. Чому? Тому що це ті гроші, які потрібно спрямувати на процедурні питання, які допоможуть саме соціальній адаптації. Чому? Тому що на сьогодні 70% людей, які покинули свої оселі ще в червні протягом минулого року, в цьому році, це 70% людей, які б хотіли повернутись до дому. На сьогодні цифра в 1 млн. людей, які проживають не вдома, які не працевлаштовані, які соціально неадаптовані, це люди, які на сьогодні не відчувають, що вони мають перспективу, що їм робити протягом наступного місяця чи року, люди, які потребують психологічної реабілітації.

    Наведу такий приклад. В харківському модульному містечку, яке сьогодні було побудовано, куди були переселені люди з Луганської області, дитина, коли чує як падає швабра, ховається під ліжко. Це ті питання психологічної і соціальної адаптації, які хвилюють найбільше сьогодні. Саме в цьому нам і технологічно, і експертно допомагають і Світовий банк, і ЄС, і ОНН. Я думаю, що цей звіт по тих напрямках, які стосуються саме соціальної адаптації, громадської безпеки, саме стосуються людей, які можуть побачити перспективи свого життя, повернувшись на місце або залишившись там, де вони зараз є, але вони знайдуть роботу і побачать, як далі можна побудувати своє життя.

    Тому ця робота дуже фундаментальна, я не буду дуже глибоко занурюватись у моменти компонентів, які стосуються і відновлення, і відбудови соціальної інфраструктури, я б тільки хотів сказати про те, що цей документ є сьогодні важливим саме для міжнародної спільноти, яка готова допомагати, але готова структурно, кожна по своєму кластеру допомогти в напрямку або матеріальної відбудови, або експертної допомоги, психологічної реабілітації, або експертної допомоги по створенню додаткових робочих місць, або експертної допомоги, щоб допомогти саме в цей момент гуманітарно нашим громадянам.

    Я би хотів надати слово пану Волкеру, який є координатором цього проекту і який би додав ще декілька слів. Але основний меседж, який би хотів сьогодні донести, – це те, що сьогодні йде тісна співпраця, тісне, прозоре пророблення проектів, які потребують відновлення. Це відновлення стосується не тільки  сходу України. Це відновлення стосується всієї України. Ця справа не стосується тільки Донецької, Луганської, Харківської, Запорізької або Дніпропетровської областей. Це відновлення впливає на всіх українців, які живуть на сході, заході, півдні або півночі України. Це наша спільна справа, це те, що ми як українці, як єдина держава повинні зробити разом.

     

    ВОЛКЕР Н. – Шановні високоповажності! Шановні гості! Шановні представники Кабінету Міністрів! Від імені Світового банку, Євросоюзу та ООН хочу подякувати за цю можливість бути з вами сьогодні.

    Програма оцінки відновлення та розбудови миру висуває злагоджені рекомендації стосовно термінових пріоритетів щодо відновлення критичної інфраструктури та послуг, створення нових робочих місць, підсилення соціальної злагодженості та розбудови миру. Звіт був підготовлений за чудової співпраці з боку Уряду України.

    Яка ціль оцінки та відновлення розбудови миру? Вона надає потужну аналітичну платформу для конкретних ідей, які мають допомогти вам поліпшити добробут людей, стабілізувати соціальні, економічні умови, створити дієве бачення для єдиної та сильної України в усіх регіонах, що контролюються Урядом.

    Я висловлю лише два пункти. По-перше, ми дуже раді дізнатися, що заступник міністра – Роман Чупрієнко – сьогодні буде зустрічатися з нашими колегами з трьох установ для того, щоб допомогти спроектувати соціальні та фінансові положення стосовно програми оцінки та відбудови миру. А також будуть вироблені критерії роз становлення пріоритетів серед цих рекомендацій.

    Дозвольте сказати, що ми думаємо, що всі рекомендації є пріоритетними. Але ми розуміємо, що Уряд матиме власні погляди стосовно приватизації та фінансування. І ми вітаємо цю можливість мати прогрес у цій дискусії.

    По-друге, серйозні та повномасштабні механізми реалізації є ключовими для успіху не лише в Києві, але й на рівні областей і нижче. Місцева участь, участь місцевих громад є суттєвою, важливою для ефективної реалізації та сталості всіх спільних зусиль.

    Деталі проектів були затверджені у Києві, але вони також мають розроблятися разом із місцевими консультаціями. Під час підготовки програми оцінки відновлення наші команди зустрічалися з багатьма представниками громадянського суспільства, представниками місцевих органів влади у п'яти східних областях. Це люди, які дуже вражають, і ми можемо використовувати їхні переваги.

    Як висновок, хочу сказати, що Світовий банк, ООН та Євросоюз сподіваються, що ця робота буде просуватися дуже швидкими темпами, адже це є терміновими діями. Для того, щоб мати успіх у просуванні бюрократії як вашої, так і нашої, ми повинні підтримувати чудовий імпульс, що існував донині.

    Ми вважаємо, що одноденна конференція, що відбудеться наприкінці квітня, допоможе зосередитися на необхідних діях, щоб забезпечити реалізацію на місцях якомога швидше. Наші три установи будуть працювати швидко стосовно Програми відновлення та розбудови миру, але нам буде потрібна повна підтримка, щоб продемонструвати прогрес і щоб винести життєспроможні проекти на конференцію, які ми готові профінансувати.

    Дуже дякую!

     

    ЗУБКО Г.Г. – Всі практично міністерства внесли свої правки в цей документ. Три місяці практично ми працювали на рівні заступників, директорів департаментів. Цей документ є узгоджений. І я б пропонував Уряду, коли ми отримаємо узгоджений переклад самого тексту документу, внести на засідання Уряду розпорядження про врахування кожним міністерством його в роботі при пріоритетних планах не те, що стосується тільки відновлення сходу України, а й поточної своєї роботи.

    Тому, якщо не заперечуєте, я пропоную цей звіт прийняти до уваги, і на наступному Уряді ми розглянемо документ як розпорядження.

    І хотів би подякувати нашим представникам зі Світового банку, Європейського Союзу, а також представнику ООН Нілу Волкеру.

     

    КИРИЛЕНКО В.А. – Ще раз висловлюємо від імені всіх урядовців вдячність представникам Об'єднаних Націй, Євросоюзу і Світового банку за співробітництво з Українським урядом в дуже складній справі – відновлення інфраструктури в Україні, особливо на сході, яка зазнає агресії з боку Російської Федерації.

    Напевно, ми будемо дякувати представникам ЗМІ, бо ми будемо переходити до робочої частини – наші технічні внутрішні урядові питання, але від того не менш важливі.