У 2015 рік Україна увійшла з
державним бюджетом. Документ
ухвалювався в останні дні року, що
минув і викликав немало дискусій. Зважаючи на агресію зі сторони Росії до України, ситуацією на Донбасі, анексією
Криму, основний фінансовий документ досить складний. Більшість коштів
спрямовано на оборону держави.
Прихильники Уряду вважають бюджет реформаторським і таким, що здатний вивести
Україну з кризи. Опоненти критикують, зокрема через скорочення витрат у
соціальній сфері. Неідеальним бюджет назвав сам Прем‘єр–міністр. За словами
Арсенія Яценюка низка статей незабаром
буде змінена в залежності від
формування дохідної та видаткової частини. Отже, на яку підтримку держави розраховують
українці, насамперед, із малозабезпечених родин, і кому варто готуватися до
сплати низки нових податків, зокрема, на пенсії, на нерухомість та авто,
ітиметься у сьогоднішній програмі. Сьогодні вперше в студії Українського радіо
Міністр фінансів України Наталія Енн Яресько.
Вітаю вас пані Наталю! Зазвичай,
посаду керівників Міністерства фінансів обіймали чоловіки. Ви перша жінка в
історії Україні, яка є міністром
фінансів. На цій посаді ви вже 6 тижнів, якщо не помиляюся. Як вам працюється?
Чи є те, що вам подобається, чи є,
можливо, щось складним для вас?
Ситуація в країні дуже складна.
Я можу сказати, що навіть не очікувала наскільки тяжко зараз в Україна, тому що
дійсно ми проживаємо можливо найскладніший і найгірший момент в історії нашої
країни. Після війни, після незаконної анексії Криму, після нашої революції
гідності, після того, як новий Уряд прийшов після Революції Гідності і знайшов
копійки на Казначействі, Уряд за цей останній рік вивів Україну на якийсь
рівень виживання, стабільності, але перед нами ще величезна робота.
Найбільше дискусій викликає
соціальна складова цьогорічного бюджету і завдання Уряду - це підтримати
найбільш незахищені верстви населення, але більшості українцям доведеться
затягнути паски. Отже, які категорії громадян в цьому році можуть розраховувати
на підтримку держави?
Щодо підтримки державою, то тут
Уряд починає працювати по-новому. Я маю на увазі, що ми хочемо бути впевнені у
майбутньому, що ми як Уряд будемо надавати кошти, які у нас є, тим
малозабезпеченим частинам населення, які цього потребують. Тобто, не
розповсюдити ті кошти, які є у нас в бюджеті, по всіх категоріях людей, а саме
по тим, які дійсно потребують. Цього року ми зберегли пільги на оплату
житлово-комунальних послуг, на придбання палива, ліків, зубопротезування, для
інвалідів війни, учасників бойових дій, у тому числі для всіх учасників АТО,
для інвалідів, пенсіонерів з числа реабілітованих осіб, а також для осіб першої
та другої категорії ЧАЕС, які постраждали. Ми не обмежуємо права на пільговий
проїзд громадським транспортом інвалідам І та ІІ групи, дітям-інвалідам,
дітям-сиротам, дітям позбавленим батьківського піклування, особам, які
супроводжують інваліда І групи, учасникам бойових дій, знову ж, в тому числі
всіх учасників АТО. Далі йдуть питання збереження соціальних пільг по захисту
населення в умовах підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги. Це
все врегульовано існуючою програмою житлових субсидій населення, затвердженою
Постановою КМУ ще 95-го року зі змінами, і вона гарантує малозабезпеченим
громадянам стабільність витрат на оплату житлово-комунальних послуг не залежно від
зміни вартості послуг».
Тут варто сказати, що Уряд
переходить до ринкових принципів на ринку житлово-комунальних послуг, зважаючи
на величезний дефіцит НАК «Нафтогаз»?
«Якраз ідея в тому, аби
досягнути нормального економічного рівня
цих платежів. Ми ще конкретно не спланували останні заходи, але в бюджеті
прийнято якраз підвищення, те, про що ми домовилися ще у минулому році з нашими
міжнародними партнерами – Міжнародним валютним фондом. І дійсно ідея така: на
сьогоднішній день ми фінансуємо або дотуємо, або надаємо фінансування НАК
Нафтогазу, замість того щоб надавати ці кошти тому населенню, яке дійсно
потребує. Хіба не більш прозоро, хіба не більш раціонально, логічно передавати
ці кошти в формі надання субсидій, дотацій тим,
яким дійсно потрібно, ніж корпораціям державним, які не видно в минулому
як він витрачав ці кошти?! Я думаю, що це просто соціальна правильність нашого
підходу міняти це, і якщо потрібна дотація, давати не державним підприємствам,
а населенню.
Тобто, це адресна допомога буде?
Так, це якраз адресна допомога.
Тобто зменшується в цьому році фінансування
НАК Нафтогазу (передбачено в цьому році бюджетом лише фінансування
дефіциту десь у 31,5 млрд. грн.) Замість НАК Нафтогазу гроші йдуть прямо
малозабезпеченому населенню».
Пані Наталю! З початку року з
метою наповнення місцевих бюджетів запроваджена низка нових податків. Як ці
податки будуть адмініструватися? Чи треба створювати додаткові органи?
Набирати для цього нових чиновників? Чи
вдасться таким чином залатати бюджетні дірки, запровадивши нові податки?
Ідея в нас перш за все по
податкам – скорочення. Якщо говорити в цілому - скорочення кількості податків,
спрощення системи від 22 до 11 різних податків і зборів. Додатково до цього
варто сказати, що у Бюджетному Кодексі передбачена велика децентралізація нашої
бюджетної системи. Це перші паростки децентралізації, які обговорюються на всіх
рівнях. Всі благали, всі хотіли, нам потрібно. Воно потягне і авторитет, і
відповідальність ближче до населення. Тобто в цьому Бюджетному кодексі передано
місцевим бюджетам більший ресурс і, в тому числі, більше відповідальності. Уряд передає
місцевим бюджетам частину податку на прибуток підприємств, 100% державного
мита, 100% за надання адміністративних послуг, 80% від екологічного податку. А
з нових платежів – акцизний податок: 25% плати за надра, податок на майно,
включаючи комерційну нерухомість, та новий на так звані розкішні автомобілі,
єдиний податок та податок на прибуток комунальних підприємств. На нашу думку,
місцева влада має всі можливості виконувати і керувати цим. Ми щойно провели
селекторну нараду з представниками всіх областей та місцевими представниками
нашої країни, де ми разом з Фіскальною службою та Прем’єр-міністром, іншими
членами Уряду відповідали на питання, які з’являються при цих нових
відповідальностях. На сьогодні я не думаю, що нам потрібно набирати нових
чиновників, але це є відповідальністю і можливістю кожної місцевої бюджетної
організації. І вони самі деякими цими новими податками керують, а деякі просто
отримують частину від назбираного податку на рівні Уряду.
Тобто надається більша
самостійність регіону, в той же час відповідальність більша, не зважаючи, що
повноваження великі?
Ми таким чином наповнюємо
місцевий бюджет додатковим ресурсом десь приблизно 45 млрд. грн. у цьому році.
Так передбачено. Рішення щодо їх застосування приймається на рівні набагато
ближчому до населення. Тобто населення має бачити, як вирішується розподіл цих
податків, вони повинні мати вплив на місцеву владу і на вибір: чи ці кошти
йдуть на освіту, чи на дороги, чи на покращення лікарень. Тобто ми всі
говоримо, що Київ далеко, далеко від великої кількості нашого населення. То як
Київ має відповідати на всі ці потреби, які на місцевому рівні?! Сьогодні
передано ресурс і авторитет вирішувати ці проблеми ближче до народу.
Одна з новацій, що викликала чи
не найбільше дискусій - це оподаткування пенсій. Розкажіть, будь-ласка, які категорії пенсіонерів підпадають під
оподаткування за ставкою 15 %?Які механізми сплати податків?
Цей податок не новий. Я хочу
підтвердити, що Уряд не ввів ніяких нових норм. Пенсії були оподатковані і
раніше, вони підлягали оподаткуванню. Єдине, що змінилося – ми змінили і знизили поріг оподаткування пенсій від 10
тис. грн. до 3 мінімальних зарплат, це 3 тис 654 грн. на сьогоднішній день.
Оподатковується не ціла пенсія, а рівень пенсії, що перевищує цю суму. Тобто,
якщо 4000 грн. пенсія у місяць, то лише та різниця, яка між 4000 грн. та 3 654
грн. оподаткована ставкою у 15% як податок
на фізичних осіб. Чому ми це робимо? Дуже важливо зрозуміти, що на сьогоднішній
день цей податок відчують менше, ніж 4%
пенсіонерів. Тому що майже 97%
пенсіонерів отримують пенсію нижчу цього рівня. Адже середня пенсія на
сьогодні складає близько 1 тис. 300 грн. Додатково до цього подумайте про
справедливість. У нас середня зарплата в країні, середня оподаткована зарплата,
приблизно 3500 грн. Середня зарплата в освітній сфері 2700 грн.
у сфері охорони здоров’я -
сфері 2400 грн. І це є оподатковані суми. Таким кроком ми
мали намір не нав’язати податок на малозабезпечений рівень населення, а
оподаткувати ті спецпенсії, які на сьогодні отримують колишні чиновники,
колишні судді, колишні міліціонери, які
входять у ці 3% від населення. Одночасно хочу підтвердити, що ми не лише
оподаткували ці вищі суми пенсій, але ми також зменшили суми спеціальних пенсій
колишніх урядовців та інших. І ми таким чином у бюджет вклали додатковий ресурс
десь 250 млн. грн. завдяки
зменшенню цих спец пенсій.
Я так розумію, що Уряд стоїть на
позиції , що з часом в Україні не буде
так званих спецпенсій, і поступово відбудеться
перехід до єдиних принципів нарахування пенсійних виплат. На вашій сторінці у
Фейсбуці чимало запитань від громадян, на кшталт того, що згідно з
законом, пенсії не мають
оподатковуватися. От поясніть людям, бо справді - це соціальна виплата. Чи так
це?
В більшості країн Європи та
інших країнах Західного світу пенсії оподатковуються. Є різні системи пенсій і
є деякі окремі системи, які не оподатковані, але це просто Європейський
стандарт і ми наближаємось до цього.
Що стосується зарплат. Наскільки допоможе
реформа єдиного соціального внеску вивести зарплати з тіні і яка це сума на кінець 2014 року була, оскільки
зарплати знаходилися в тіні за
підрахунками Уряду?
Міністр соціального розвитку
заявив нещодавно, що на його думку, там приблизно 200 млрд. грн. в тіні. Що це
значить? Перш за все для рядової нормальної
людини пенсія формується не на базі її реальної зарплати. Це дуже
важливо. Люди критикують низькі рівні пенсій, а починається з того, що вона формується
на базі тільки формальної заробітної плати. Коли частина платиться в конверті,
ця частина не врахована і не спланована для майбутньої пенсії цієї людини.
По друге, у нас, на жаль,
дефіцит Пенсійного фонду. Ми в цьому році плануємо 90 млрд. грн.. дофінансувати
Пенсійний фонд. Тому дуже важливо, щоб ми притягнули, заохотили всіх платити
зарплати офіційно і платити ЄСВ. Зрозуміло, що, на жаль, Україна на
сьогоднішній день має одну з найвищих ставок ЄСВ в Європі, в середньому це 41%.
Тому Уряд разом з Верховною Радою знайшов, на нашу думку, пропозицію, яка може
заохотити бізнес якраз вивести ці зарплати з тіні, і дати нам можливість
доповнювати гроші в Пенсійний фонд і таким чином надавати робітникам нормально
формувати свою пенсію в майбутньому. Є чотири різні критерії по заробітній
платні в фонд оплати. Якщо вони досягнуть ці 4 критерії, вони мають право
зменшення ставки ЄСВ в середньому 16,5%. Тобто це більше, ніж у два рази зменшена ставка ЄСВ для тих, які мають намір
вивести з тіні значну суму заробітної платні.
Ви спілкуєтеся з підприємцями.
Як вони сприйняли цей крок Уряду?
Дуже багато представників
малого та середнього бізнесу сприймають позитивно. Тому що вони розуміють, що
це можливість для них працювати без тягаря працювати в тіні, критики, ризиків.
Ми передбачаємо, що в наступному році ставка буде для всіх 24,5%. Тож я думаю,
що ми заохотимо їх вивести з тіні зарплати. Очевидно, є частина бізнесу, який
законно працює і законно платить свої зарплати, і для них в цьому році нічого
не змінилося. В них цього року середнє ЄСВ 41%, як і минулого року. Але для них
також важливо поговорити зі своїми колегами, щоб заохотити інших, щоб ми цього
року показали, що ми дійсно в змозі знизити цю ставку, і не створити
фінансовому діру в Пенсійному фонді. Тому якщо ми цього року дійсно будемо позитивно
працювати і з тіні виведемо значну суму, то ми наступного року можемо всі мати
знижену ставку 24,5 %.
Я прошу всіх брати до уваги, що
тільки якщо ми всі беремо на себе відповідальність працювати законно, прозоро,
не в тіні, то для всіх нас краще буде в наступному році.
Пані Наталю! З 1 січня
стягуватиметься з власників нерухомості відповідний податок. Чи позначиться це на гаманцях
українці?.Розкажіть , будь ласка, про
механізми його нарахування. Я так розумію, що податок треба сплачувати 1 раз на
рік за квартиру площею 60 кв.м і будинок
площею 120 кв.м.?
Уряд не ввів новий податок. Ми
дали можливість місцевій владі оподаткувати нерухомість. Тут говориться про
нерухомість і для юридичних осіб, і для фізичних осіб. Для фізичних осіб раз на
рік оподатковується площа, яка перевищує 60 кв.м. квартири і 120 кв.м. будинки.
Для юридичних осіб оподатковується та сама площа, але вона оплачується
квартально. Я хочу підкреслити, що дали можливість місцевій владі вибирати і
враховувати інтереси населення, в тому числі і ставку - вона не може
перевищувати 24 грн. за 1 кв.м., але вона може бути встановлена місцевою владою
на тому рівні, який вони вважають правильним для всіх категорій, для будь-яких
категорій. Вони можуть нульову ставку дати для деяких категорій. Вони можуть
вирішувати потреби по ситуації якраз в їхній місцевості. Потрібно зазначити, що
середня квартира в країні приблизно 56-57 кв.м. Ми не говоримо тут, що будь-яка
бабуся на селі буде оподаткована на її маленькій квартирці. Це неможливо.
Можливе перевищення квадратних метрів, які мають бути оподатковані, але також
безглуздо оподатковувати тих, які не в змозі платити. Це рішення місцевої
влади, і ми їм даємо право вирішувати по ситуації вдома.
Спочатку року були новації для
власників автотранспорту. Тепер власники авто з об’ємом бензинового чи
дизельного двигуна 3 тис куб. см і не старше 5 років будуть сплачувати річний
податок у розмірі 25 тис. грн. Який механізм стягування цього податку? Ну це
теж на місцевому рівні, чи це до бюджету?
Це один з тих
податків, який йде на місцевий бюджет. Я хочу підкреслити, що це тільки легкові
автомобілі. Це не передбачає податок на вантажні автомобілі чи на автобуси. Цей
податок дійсно мав передбачити податок на дуже малу кількість автомобілів. Це
менше 1,5% автовласників будуть платити такий податок. Платниками податків
будуть і фізичні особи, і юридичні особи. Розраховується тільки раз на рік.
Базується на реєстрації. Це буде управлятися на місцевому рівні.
Ініціатива Уряду встановити річний податок на авто зазнає чимало критики.
Зокрема, що об’єм двигуна не є показником розкоші авто, і під таке
оподаткування потрапляє сегмент авто
середнього класу. Чи планує Уряд в майбутньому брати інший критерій розкішності
авто, його вартість чи потужність,
як є у світі? Є такий досвід?
Побачимо, як буде виходити
управління цим податком. Я хочу підтвердити, що все, що ми будемо робити по цій
темі, ми маємо робити в рамках наших зобов’язань по СОТ у і по нашим
зобов’язанням з нашими торгівельними партнерами. Не можна, наприклад, вибирати
по брендам – це не дозволено. Є порядки, які дозволені, наприклад, те, що ми
вибрали по об’єму двигуна. Це було рекомендовано нашими партнерами. ми
спробуємо, побачимо, як воно вийде. Це була
рекомендація СОТ. Це була рекомендація МВФ.
Тобто, ви не відкидаєте того, що у майбутньому може бути, якщо погодиться
МВФ, критерій обраний – ціни?
По ціні дуже
тяжко, тому що, на жаль, ціна формується не завжди прозоро і дуже тяжко
перевірити документи, які становлять цю ціну. Ми шукаємо такий підхід, де не
можна формувати рівень оподаткування просто непрозоро.
Ми почали розмову про МВФ. Уряд веде переговори з представниками Фонду про надання
чергового траншу кредиту за програмою Стенд Бай. Озвучені потреби
України у додатковому
фінансуванні. На поточний рік надання кредиту за попередніми підрахунками становлять 15 млрд. дол. Які сподівання
Ви як керівник Мінфіну покладаєте на ці перемовини? Чи вдасться домовитися про
отримання коштів, і про розширення програми співпраці, зважаючи на урядові
реформи, що нині впроваджуються?
Я позитивно
налаштована знайти компроміс, знайти спільну мову з нашими міжнародними
партнерами і це дуже нам потрібно.
2014 рік був
дуже складний для України. 2015 рік розпочався
з не меншими викликами. У нас досить складна фінансова ситуація, і
підтримка наших міжнародних партнерів потрібна. Ми вже отримали деякі знаки
підтримки наших партнерів. Європейська комісія прийняла рішення про 1,8 млрд.
євро. Німеччина, коли ми були разом з Прем'єр-Міністром на офіційній зустрічі,
прийняла рішення щодо 500 млн. євро. І щойно американський Уряд оголосив про
додаткові кредитні гарантії по нашим єврооблігаціям в межах 2 млрд. дол. США.
Ця міжнародна
допомога приходить не тому, що хтось нам хоче допомогти, а тому що вони
впевнені в тому, що Уряд діє правильно, що реформи почалися, що реформи будуть
продовжуватися і будуть посилені і тому що є дуже багато причин, тому що
колишній режим набрав приблизно 40 млрд. кредитних зобов’язань за період
існування. тобто коли прийшов новий Уряд після Революції Гідності не тільки
Казначейство було пусте, а зобов’язань було набагато більше.
Міжнародні
партнери розуміють, що неоголошена війна з Російською Федерацією коштує нам
дуже багато. По-перше, це понад 5 тисяч нашого населення постраждало: і
військові, і цивільні. По-друге, в нас
переселенців приблизно 850 тисяч. По-третє, 20% економіки постраждало:
інфраструктура, територія, підприємства. І додатково до цього ми далі
фінансуємо і надаємо тепло, газ, світло окупованим територіям, які нам не
відшкодовують. За цей опалювальний сезон це приблизно 1 млрд. дол. США. Це
коштує нам дуже дорого, але ми боремося за суверенітет, за територіальну
цілісність нашої країни. І я думаю, що міжнародна спільнота розуміє це.
Розуміє, що разом з реформами у нас є зараз один вихід - правильно діяти,
врятувати країну, врятувати нашу суверенність. І таким чином вони дивляться на
те, що ми вже пройшли минулого року: демократичні вибори до Парламенту,
Президентські вибори, створено Коаліцію, яка має конституційну більшість,
прийняття Бюджету наприкінці року (якщо не говорити пізно вночі чи рано вранці)
ухвалений бюджети, але це був дуже важливий маяк для наших партнерів, чи ми
можемо здійснювати наші плани, наші зобов’язання, чи ми серйозно беремося до
нашої відповідальності, чи ми їдемо у відпустку і лишаємо країну без бюджету.
Все це дало нашим партнерам впевненість і очевидно відповідальність на плечах
Уряду і Верховної Ради надалі продовжувати ці реформи.