На цьому
наголосила Перший заступник Міністра освіти і науки України Інна Совсун під час
презентації проекту Стратегії реформування вищої освіти в Україні до 2020 року
на ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Європейська інтеграція вищої
освіти України в контексті Болонського процесу», що відбулася 12 листопада 2014
року у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка.
Перший заступник
Міністра освіти і науки зазначила, що проект представленої стратегії базується
на п’яти головних принципах. Перший – це людиноцентричність, тобто намагання
концентруватися довкола окремих людей, які залучені у системі вищої освіти,
другий – це наукова обґрунтованість стратегії – використання наукових методів в
обґрунтуванні цілей, завдань, ресурсів тощо. Третій – це готовність учасників
процесу реформування вищої освіти до системних змін, наступні принципи – це
реалістичність цілей та послідовність кроків.
Як повідомила
Інна Совсун, сьогодні на вищу освіту спрямовується 6% видатків бюджету, при
цьому проблеми стану вищої освіти полягають не тільки в малому бюджеті, а й в неефективності
використання коштів. «Необхідно усвідомити, що збільшення фінансування на
освіту залежатиме від успішності реформ, які проводяться Урядом»,- підкреслила
Перший заступник Міністра.
За її словами, в
Україні витрачається надзвичайно мала частка ВВП на наукові дослідження – до
0,3%, в той час, як у Європі цей показник становить у середньому 1,5% - 2%. «Коли
ми говоримо про підвищення ролі наукових досліджень в університетах, ми повинні
розуміти, що ця цифра має бути змінена», - зазначила Інна Совсун.
Наступна умова,
яку потрібно враховувати під час реформи вищої освіти, це демографічний спад,
який спостерігається протягом останніх років в Україні. За словами Першого
заступника Міністра освіти і науки, до 2019 року кількість людей, які
вступатимуть до університетів, буде зменшуватися щороку.
Серед важливих
стартових умов реформи слід зазначити й приріст у зарплаті здобувача вищої
освіти. Як повідомила Інна Совсун, в Україні сьогодні людина з вищою освітою
отримуватиме на 31% вищу зарплату, ніж та, яка її не має. «Це означає, що у
молодих людей зберігається мотивація на отримання вищої освіти», - наголосила
вона.
За словами
Першого заступника Міністра, Україна посідає 30 місце в Європі за часткою
іноземних студентів, попри те, що їх кількість за останні роки зросла та
становить більш ніж 60 тисяч. Сьогодні наша країна не є привабливою для
студентів з Європи, Північної Америки.
За соціологічними
дослідженнями, 30% українців вважають рівень вищих навчальних закладів низьким,
а 45% - середнім. За останні 5 років кількість українців в університетах
Європейського Союзу та Північної Америки зросла на 34% та у 2013 році цей
показник становив 33 тисячі осіб.
Інна Совсун також
підкреслила, що важливим чинником є те, що сьогодні система вищої освіти
знаходиться у перехідному періоді запровадження нового законодавства.
Як повідомила
Перший заступник Міністра освіти і науки, розробники стратегії приділили
особливу увагу частині фінансування. У документі пропонується чітко розділити
державні надходження на окремі потоки: на забезпечення капітальних видатків,
навчальний процес, соціальне забезпечення студентів і викладачів, наукову
діяльність тощо. За словами Інни Совсун, необхідно також диференціювати
суб’єктів отримання коштів: окремі проектні групи, окремий викладач, окремий
студент.
Перший заступник
Міністра зауважила, що стратегія, запропонована на широке громадське
обговорення, підпорядкована одній меті – створенню привабливої та
конкурентоспроможної національної системи вищої освіти України, інтегрованої у
Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір.
Реалізація
стратегії розрахована на 5 років, у ній прописано 6 завдань, 10 механізмів, 30
проблем, які необхідно вирішити. Інна Совсун наголосила на важливості наявності
у проекті стратегії індикаторів, що необхідно досягти, та визначення ризиків під час його впровадження.