Міністр фінансів Олександр Шлапак на брифінгу за результатами засідання Кабінету Міністрів повідомив про ініціативи Уряду щодо основних змін до Бюджетного кодексу України та механізмів їх реалізації.
«Порадившись на Уряді, ми вирішили, що уже сьогодні можна розпочати вкрай необхідну в регіонах реформу міжбюджетних відносин, не чекаючи конституційних змін, і почати формувати бюджет, можливо, уже 2015 року, якщо нас підтримає Парламент, на новій базі», - сказав Олександр Шлапак, додавши, що запропоновані зміни базуються на досвіді Польщі та Німеччини.
Він назвав шість основних напрямків реформи міжбюджетних відносин.
1. Забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів.
«За умови прийняття наших пропозицій, місцеві бюджети можуть почати формувати самостійно свої бюджети, не чекаючи, як це сьогодні робиться, показників центрального бюджету», - наголосив Олександр Шлапак, додавши, що маючи достатньо стабільну доходну базу місцевих бюджетів, а також прогнозні показники дотації та субвенції, які будуть надаватися з держбюджету, регіони зможуть починати формувати місцеві бюджети.
Єдиною вимогою, за словами Міністра, буде – формування місцевих бюджетів до 25 грудня поточного року.
«У випадку, якщо при прийнятті бюджету будуть суттєво змінені базові показники, які подаються Міністерством фінансів і Урядом, - місцеві бюджети проведуть корекцію своїх бюджетів», - уточнив Міністр.
Крім того, за його словами, Уряд пропонує бюджетним установам право вибору щодо фінансового обслуговування: у Казначействі чи комерційному банку.
Також, як повідомив Олександр Шлапак, Уряд спрощує процедури надання місцевих гарантій – пропонується принцип мовчазної згоди.
2. Стимулювання громад до об’єднання та формування спроможних територіальних громад.
За словами Міністра, новими змінами пропонується перехід до дворівневої системи міжбюджетних відносин: «Перший рівень – це області, другий – міста обласного значення, райони, об’єднані громади». При цьому він додав, що територіальні громади, які приймуть рішення про об’єднання до 15 жовтня, зможуть отримати право обслуговування з центрального бюджету з 1 січня 2015 року.
3. Закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел доходів та розширення дохідної бази місцевих бюджетів.
Олександр Шлапак наголосив, що «головним податком, який продовжуватиме залишатися базовим для місцевих бюджетів – це податок на доходи фізичних осіб».
«Однак ми дамо можливість місцевим бюджетам використовувати ще ряд важливих ресурсів, які суттєво збільшать доходну частину бюджетів на місцях. Це 10% податку на прибуток, що дасть додатково більше 4 млрд. грн. Це плата за надання адміністративних послуг, це 100% державного мита. Що стосується екологічного податку, то сьогодні 35% від його сплати залишається на місцях, а 65% - на центральному рівні. Сьогодні ми пропонуємо 80% від збору екологічного податку, враховуючи його чіткий регіональний відтінок, залишати на місцях», - повідомив Міністр.
За його словами, місцева громада також отримає право самостійно встановлювати розмір зборів підакцизних товарів: «Ми тільки встановимо у державному бюджеті планку, вище якої місцеві бюджети не зможуть це зробити».
Олександр Шлапак зазначив, що громади на місцевому рівні отримають право встановлювати і забезпечувати збір податків на нерухомість, нерухоме майно: «Все це разом дозволить збільшити дохідну частину бюджетів майже на 16 млрд. грн.».
«Таким чином, окрім податку на доходи фізичних осіб та податку на нерухомість, ми передаємо достатньо велику низку податків до місцевих бюджетів. Вважаємо, що це суттєво збільшить їхню фінансову спроможність», - наголосив Олександр Шлапак.
4. Децентралізація видаткових повноважень та чіткий розподіл компетенції сформований за принципом субсидіарності.
За словами Міністра, окрім уже делегованих на сьогодні місцевим громадам повноважень, Уряд пропонує ще майже 900 об’єктів передати на місця. Зокрема, мова йде про заклади вищої освіти І-ІІ рівня акредитації, цілий ряд закладів, пов’язаних з медициною, спеціалізованими школами, фізкультурою і спортом та ін.
5. Запровадження нових видів трансфертів та посилення відповідальності профільних міністерств за реалізацію державної політики у відповідних галузях.
Олександр Шлапак повідомив, що змінами передбачено лише одну базову дотацію, яка надаватиметься бюджетам обласного рівня, містам обласного значення, районам, об’єднаним громадам. Крім того, запроваджується освітня та медична субвенції, субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм, субвенція на підготовку робітничих кадрів, реверсна дотація з місцевих бюджетів державному бюджету. «За рахунок цих субвенцій, тобто це кошти, які належать місцевим бюджетам, вони будуть розраховуватися у профільних міністерствах і відомствах, а не у Міністерстві фінансів, як це робиться на сьогодні», - зауважив Міністр, додавши, що новими бюджетними змінами запроваджено принцип невилучення коштів, коли невикористані кошти з субвенції залишаються на наступний рік на розвиток і підтримку певної сфери.
6. Визначення нового механізму бюджетного регулювання та вирівнювання.
За словами Олександра Шлапака, що «стосується системи вирівнювання, то всі суб’єкти будуть розбиті на три групи».
«Категорія 1 – це ті, у кого на сьогодні індекс спроможності, тобто обсяг надходжень на одного жителя, у середньому по Україні більше одиниці. Це в основному крупні міста, крупні суб’єкти – 6 обласних бюджетів, 70 міст обласного значення, 26 районних бюджетів. Таким чином, буде проведена реверсна дотація, тобто вилучення зайвих коштів, які є у цих бюджетах, але лише 50%, а не 100%, як було раніше. Для категорії з коефіцієнтом від 0,9 до 1,1 – нічого не змінюється. Для них базова дотація буде дорівнювати дотації вирівнювання, як це є на сьогодні. Для третьої категорії – це 3 обласні бюджети 39 міст обласного значення і 25 районних бюджетів – цим бюджетам ми додамо ресурсу в обсязі 80%», - повідомив Міністр.
Підсумовуючи новації, Олександр Шлапак наголосив: «Ми свідомі того, що це – лише перший крок у міжбюджетних відносинах, але для нас важливо, що він міняє філософію практично у всіх напрямках: і з точки зору самодостатності місцевого бюджету, і відносин місцевого бюджету з профільними міністерствами, і можливості формування бюджетів незалежно від центрального, і багато інших питань».
Він повідомив, що у вересні підготовлений документ змін буде направлений до Верховної Ради, після чого протягом місяця-двох буде доопрацьовуватися усіма зацікавленими структурами. «Ми дуже уважно вивчимо пропозиції, які будуть надаватися ними, і тоді будемо пропонувати Парламенту доопрацьований документ для остаточного прийняття», - додав Олександр Шлапак.
Докладна інформація завантажується в форматі PDF