українська російська англійська
Промова Міністра фінансів Олександра Данилюка під час представлення проекту держбюджету на 2018 рік у Верховній Раді України 22.09.2017
22.09.2017 | 14:27

Шановні народні депутати! Шановні присутні!

Уже другий рік підряд ми вчасно виносимо на розгляд Уряду і Парламенту проект державного бюджету. Це не просто, бо ми не тільки хотіли дотриматись всіх законодавчо встановлених термінів, але й розробити якісний, ефективний і максимально реалістичний документ, який буде дороговказом розвитку країни.

Дотримання термінів – наша принципова позиція, оскільки своєчасне подання бюджету 2018 додає прозорості бюджетного процесу і сприяє підвищенню рівня довіри, а учасникам процесу - додає відповідальності за якість прийнятого документу.

Своєчасне подання проекту бюджету 2018 дає також всім бажаючим достатньо часу для ознайомлення з документом, в першу чергу вам – шановні народні депутати. Обговорення і активні дискусії вже розпочато - як в комітетах, так і в медіа та в експертному середовищі – і це важливо. Ми сподіваємось на конструктивний діалог з членами Парламенту.

Сьогодні хочу представити вам ключові параметри держбюджету на 2018 рік, а також розповісти про філософію, що була закладена у цей важливий для країни документ.

Цього року ми зробили ще один важливий крок на шляху до прозорого, передбачуваного та ефективного бюджетного процесу: вперше за всю історію бюджетування ми розпочали реальне запровадження середньострокового бюджетного планування. Його ключовим елементом стала Бюджетна резолюція на три роки, яка була схвалена влітку цього року.

Це революційний крок, адже перехід від однорічної до трирічної перспективи бюджетного планування – це системна зміна бюджетної політики, яка забезпечує стратегічний підхід до визначення пріоритетних заходів та ефективний розподіл ресурсів.

Це послідовна та передбачувана бюджетна політика, яка дозволить забезпечити фінансову стабільність.

Це прогнозованість та ефективність бюджетних видатків, що спрямована на підвищення якості державних послуг.

Це посилення бюджетної дисципліни і встановлення чітких правил роботи, яких будуть дотримуватись всі учасники бюджетного процесу заради спільного результату – розвитку країни.

Це також контроль та ефективне управління державним боргом.

Важливо, що вже з наступного року практика розрахунку бюджету на середньострокову перспективу стане обов’язковою. Найближчим часом ми плануємо внести зміни до Бюджетного кодексу, щоб новий ефективний механізм управління бюджетним процесом став незворотнім.

Логічно і закономірно, що проект бюджету 2018 розроблений на основі середньострокової бюджетної резолюції.

Уже другий рік поспіль це не просто бухгалтерський кошторис, а інструмент розвитку і зростання, що закладає фінансування всіх основних реформ та інвестує в майбутні покоління.

Цей бюджет - реалістичний, збалансований, прозорий, розрахований на перспективу, містить чіткі пріоритети та дозволяє ефективно використовувати бюджетні кошти.

Давайте зараз поглянемо на стан української економіки.

Ми повернутися до економічного зростання. За нашими прогнозами, сукупне зростання ВВП за три роки збільшується на більш ніж 11%. Також зменшується інфляція з 9,1% до 5%.

Це результат серйозних структурних реформ, які ми проводили за останні три роки, незважаючи на складні зовнішні умови.

Ще одним важливим результатом цих реформ став наш вихід на зовнішні ринки капіталу. Це означає, що інвестори довіряють Україні та готові інвестувати.

Операція, яка була проведена Мінфіном, дозволила:

1) вперше з 2010 року випустити євробонди,

2) розмістити $3млрд на 15 років - це рекордно довгий для українських паперів строк, ознака довіри.

Це результат наших спільних зусиль, тому я вдячний усім, хто долучився до цього процесу.

Переваги цього кроку отримає не тільки держава, але і приватний бізнес, який тепер зможе простіше та дешевше залучати зовнішнє фінансування для свого розвитку.

Вихід на зовнішні ринки капіталу – це також:

стабілізація економіки та фінансової системи,

зменшення боргового навантаження,

можливість залучати фінансування від інвесторів на вигідних умовах в будь-який момент, коли це може бути потрібно,

зменшення вартості запозичень,

покращення наших кредитних рейтингів,

ефективне управління державним боргом,

посилення довіри інвесторів до України.

Водночас, незважаючи на позитивну динаміку, ми не можемо собі дозволити зупинитись на досягнутому. Ми не в тій ситуації, щоб зупинятись. В сучасному глобалізованому світі потрібно постійно рухатись вперед, щоб не втратити позиції у жорсткій конкуренції.

Фінансово-економічна ситуація в країні залишається доволі крихкою, тому наш обов’язок – продовжити впровадження змін:

для посилення економіки країни;

для досягнення кінцевих цілей, адже багато наших ініціатив ще до кінця не реалізовані;

і головне - для покращення життя наших громадян, бо люди досі не відчули на собі позитивних змін.

Саме тому ми продовжуємо фінансувати ті пріоритети, які були визначені Урядом минулого року.

Рік тому ми принципово відмовилися від хибної практики розпорошування бюджетних коштів на сотні програм, коли жодна не отримувала належного фінансування, не виконувалася і не приносила користь людям і економіці.

Гроші платників податків мають використовуватись відповідально та ефективно!

Тож ми визначили конкретні сфери, які отримали пріоритетну увагу та фінансування. Це:

медицина,

освіта,

соціальна сфера,

оборона,

підтримка фермерів,

дороги,

децентралізація,

енергоефективність та ін.

 

Коротко зупинюсь на кожному з пріоритетів.

Оборона і безпека

Видатки на оборону і безпеку у проекті бюджету 2018 визначені з урахуванням вимог стратегічних документів на рівні 5 відсотків ВВП і становлять майже 165 млрд. грн.

Хочу підкреслити, що незалежно від розвитку економічної ситуації в країні та ситуації на сході, фінансування розбудови української армії – це першочергова задача.

І тут важливим є не тільки належний рівень її фінансування, а саме реформа армії, яка буде здатна захистити територіальну цілісність, забезпечити безпеку громадян, та врятувати життя як цивільних так і військових – життя яких безцінне!! 

 

Дипломатія

На 2018 рік ми також виділяємо майже 4,5 млрд. грн. на підвищення захисту інтересів України за кордоном.

Роль дипломатії стає надважливою, в умовах гібридного виду агресії (та загроз) та завдань щодо переорієнтації нашої економіки на нові ринки.

Ці кошти підуть на: реалізацію євроінтеграційного та євроатлантичного курсів, підвищення позитивного іміджу України, просування національних інтересів України у світі, захист інтересів і прав українських громадян за кордоном.

 

Соціальний захист

У проекті бюджету 2018 передбачено майже 123 млрд грн. на соціальний захист та субсидії допомогу тим, хто цього дійсно потребує.

Ці видатки будуть спрямовані, зокрема, на адресні субсидії на оплату комунальних послуг – це 55 млрд. грн.  

 

Пенсійна реформа

Показники проекту держбюджету на наступний рік сформовані з урахуванням проведення пенсійної реформи в Україні, яку я закликаю вас прийняти найближчим часом.

Обсяг асигнувань, що спрямовується до Пенсійного фонду, збережено на рівні 2017 року у сумі 141, 3 млрд гривень.

 

Заробітна плата і прожитковий мінімум

Розміри прожиткового мінімуму у 2018 році у порівнянні з 2017 роком зростуть грудень до грудня попереднього року на 9 відсотків.

Передбачено також підняття мінімальної заробітної плати з 1 січня 2018 р. до 3 723 гривень (це +523 грн).

 

Освіта

На 2018 рік видатки зведеного бюджету на освіту заплановано у сумі близько 218 млрд грн, що на 18%. більше, ніж у 2017 році (на 34 млрд грн).

Також у 2018 році планується подальше збільшення заробітної плати вчителям на 25%, на що враховано додатково 6,7 млрд. гривень.

Це важливо і має бути невід‘ємною складовою реформи освіти.

Але ефекту самим лише підняттям зарплати не досягнути – першочерговим є якісне впровадження закону про освіту, що був прийнятий в перший пленарний день цієї сесії.

 

Наука

На підвищення наукового потенціалу ми виділили на 2018 рік майже 8 млрд грн., що на 24% більше, ніж цього року.

Ці кошти підуть на: підготовку наукових кадрів, зокрема, молодих вчених; фундаментальні та прикладні дослідження; розвиток інфраструктури наукової і науково-технічної діяльності тощо.

 

Культура

Ще один пріоритет бюджету 2018 – культура. Уряд відійшов від залишкового принципу фінансування цієї сфери.

Ми зробили акцент на зміні механізмів фінансування, що дозволить не лише раціонально використовувати бюджетні кошти, а й спрямувати їх на реалізацію найбільш важливих проектів.

Зокрема, на розвиток національного кінематографу враховано кошти в сумі 500 млн. гривень.

На будівництво об’єктів загальнодержавного значення у сфері культури, зокрема Пантеону героїв, враховані видатки в сумі 200 млн. гривень.

 

Охорона здоров’я

Видатки на цю сферу збільшуються на 11% і становлять майже 114 млрд грн.

В Бюджеті передбачені фінансові ресурси для запровадження медичної реформи, яку ми закликаємо вас остаточно схвалити, та відкрити можливості для кардинального підвищення якості медичного обслуговування громадян.

Зокрема, з метою проведення медичної реформи враховано видатки на первинну медичну допомогу у сумі 13,2 млрд. гривень.

На централізоване придбання медикаментів та медичних виробів – близько 6 млрд грн.

На створення та функціонування Національної служби здоров’я, як єдиного національного замовника медичних послуг, передбачено 211 млн. гривень.

 

Розвиток АПК та фермерства

У 2018 році на підтримку розвитку агропромислового комплексу та фермерства передбачається спрямувати 7,3 млрд. грн.

Кошти планується спрямувати для: розвитку фермерських господарств, підтримки сільгосптоваровиробників, розвиток тваринництва тощо.

 

Дорожня інфраструктура

У 2018 році на розвиток дорожньої інфраструктури передбачаються спрямувати 44 млрд. грн.

Це видатки загального фонду держбюджету (6 млрд. грн) та спеціального фонду в межах створеного Державного дорожнього фонду – 32,6 млрд грн.

Також очікується залучення коштів міжнародних донорів у розмірі 5,4 млрд. грн.

Ми розглядаємо розвиток мережі доріг як один із найважливіших стимулів розвитку економіки країни.

 

Енергоефективність

Врешті-решт, спільними зусиллями ми запускаємо важливий інструмент енергоефективності, над якими працювали 2 роки.

До Фонду енергоефективності передбачається спрямувати із державного бюджету 800 млн. грн. та додатково отримати 800 млн. грн. від міжнародних донорів.

Ці кошти дозволять вивести роботу із впровадження заходів із енергоефективності, розпочату у попередні роки у приватному секторі, на якісно новий рівень.

Буде також продовжена реалізації програми "теплих" кредитів, що скоротить для домогосподарств споживання газу на 12-40%, або в середньому від 62 до 189 куб. газу в місяць.

 

Підтримка регіонів

Обсяг фінансового ресурсу місцевих бюджетів на 2018 рік визначено у сумі 521,1 млрд. грн, що майже на 10 % більше в порівняні з 2017 роком (на 46,0 млрд. грн.).

Обсяг державної фінансової підтримки на реалізацію інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку на наступний рік зберігається на рівні 2017 року – 10,0 млрд. грн.

 

Водночас, щоб реформи були успішними, виділені на них кошти мають бути ефективно використані та націлені на результат. Тому ми змінюємо фокус бюджетного планування - від утримання бюджетних установ - до фінансування послуг. Якісні державні послуги мають стати основним критерієм оцінки ефективності бюджетних програм.

Таким чином ми вже фінансуємо деякі послуги в системі охорони здоров’я та освіти.

Для прикладу, у 2018 році ми будемо продовжувати реалізацію пілотного проекту зі зміни фінансування окремих закладів Національної академії медичних наук, який передбачає перехід від їх кошторисного утримання - на оплату послуг з надання медичної допомоги. Пропонується розширити перелік послуг, які будуть оплачуватися з державного бюджету (близько 9 тис. послуг), на що буде спрямовано 600 млн гривень.

Пілот просувається повільно, і багато хто звинувачують в цьому корупцію в системі, але нам потрібно не шукати винних, а дати можливість працювати прозоро та отримувати гідну заробітну плату.

Також, в рамках 100-річчя НАНУ, починаючи з 2018 року буде запроваджено пілотний проект фінансування науки. Так, запропоновано перейти від звичайного утримання наукових установ до замовлення державою пріоритетних для суспільства наукових досліджень. На це буде спрямовано 500 млн гривень. Ми виділяємо ці кошти не на оплату комуналки, а на сучасні, важливі для держави наукові дослідження, від яких ми очікуємо чітких результатів.

Знову ж таки, це не просто, але наука має давати результат.

Незважаючи на складність реалізації цих пілотних проектів, ми будемо продовжувати їх впровадження, бо за цим – майбутнє. А для цього необхідно впроваджувати принципово нові підходи.

Принципово важливим елементом стабільності фінансової системи є поступове зниження дефіциту, що дозволить, в тому числі, зменшити боргове навантаження. Мене дивують закиди щодо стримування дефіциту та нарощування боргів.

В борговій політиці наше завдання - зниження протягом 2018-2020 років рівня державного боргу з рівня 66,8% у 2017 році до 55% в 2020 році.

Одним із шляхів реалізації такої амбітної задачі є поступове зменшення дефіциту державного бюджету (з 3% ВВП в 2017 до 2 % ВВП в 2020).

А тепер про доходи.

Ми формували бюджет не від видатків та побажань, а від доходів та реальних можливостей. Тому всі видатки підтверджені доходами. В бюджеті 2018 немає місця роздуванню чи приховуванню доходів. Бюджетні доходи відображають те, які надходження реально зможе забезпечити наступного року економіка без підвищення податків. Уряд однозначно проти підвищення податків, бо ми зацікавлені у розвитку сприятливого бізнес-середовища.

Доходи зведеного бюджету у 2018 році вперше перевищать 1 трильйон грн.

Звісно, і вам, і моїм колегам в Уряді хотілося б профінансувати більше видатків, однак треба виходити з того, що в нас обмежений ресурс. Витрачати завжди простіше і приємніше, ніж заробляти, особливо коли заробляють одні, а витрачають інші.

Водночас, щоб люди відчули зміни, а країна успішно розвивалась, необхідно розвивати економіку і тут все в наших руках.

Цього можна досягти шляхом:

Прозорої приватизації

Залучення інвестицій

Детінізації

Знищення схем

Боротьби з корупцією

Деякі кроки в цьому напрямку ми вже реалізували.

Ми вже запустили автоматичний реєстр відшкодування ПДВ. Прозорий реєстр унеможливлює корупцію, відновлює довіру бізнесу, створює рівні умови для кожного підприємця та полегшує ведення бізнесу в нашій країні.

Також вже працює автоматична система моніторингу ризиків ПДВ, яка унеможливлює розкрадання бюджету та неправомірне відшкодування ПДВ. Раніше таким чином бюджет втрачав мільярди гривень. Ми це припинили. Це революція в податковій сфері.

І ми не маємо права допустити повернення в минуле.

Спроби повернутися до старої системи мають бути зупинені, бо це призведе не тільки до прямих втрат коштів з бюджету та зменшення дохідної частини, але і опосередковано буде мати негативний вплив на бізнес-клімат та знизить рівень важко завойованої довіри.

Ми маємо рухатись вперед, розраховувати на перспективу, стратегічно підходити до роботи.

Серед першочергових кроків в найближчому майбутньому, я вважаю, ми маємо повноцінно впровадити масштабну реформу ДФС, яка повністю перезавантажить систему взаємодії платників податків і контролюючих органів. І на це, до речі, ми також закладаємо гроші в бюджет 2018.

Крім того, ми маємо взяти на себе відповідальність і направити до ВР урядовий законопроект про Службу фінансових розслідувань.

Створення СФР – це уже давно перезріле питання, яке я намагаюсь вирішити з першого дня на посаді. Це дуже очікуваний крок назустріч бізнесу. І затягування цього процесу негативно вливає на розвиток економіки.

Я буду переконувати вас, Президента і Прем’єра підтримати саме законопроект Мінфіну, тому що:

Він надає необхідні повноваження, для боротьби з економічними злочинами проти держави.

Забезпечує незалежність і високий рівень професійності,

Розроблений на основі світових практик.

Законопроект готовий, підтриманий Урядом та узгоджений з нашими міжнародними партнерами.

Я акцентую на цьому увагу, бо всі ці рішення мають вплив на якість бюджету, ефективність використання бюджетних коштів та розвиток економіки країни в цілому.

Це наша спільна відповідальність. Ми з вами самі повинні рухати процеси та ініціювати позитивні зміни.

На завершення ще раз хочу наголосити: бюджет на наступний рік є реалістичним, збалансованим та розрахованим на перспективу.

Це бюджет розвитку і зростання.

Це інвестиція в майбутні покоління.

Я дякую команді Мінфіну за якісну і злагоджену роботу, дякую Прем’єр-міністру і всім членам Уряду за активну участь, підтримку та єдність урядової команди, членом якої я пишаюсь бути.

Завантажити презентацію

 

версія для друку
Анонси
17 жовтня відбудеться прес-конференція Міністра освіти і науки України та Міністра національної освіти Республіки Польща
19 жовтня відкриття Міжнародного Форуму "Креативна Україна"
До 28 жовтня - прийом документів на конкурсний відбір на посаду незалежного члена наглядової ради ПАТ "Магістральні газопроводи України"
До 25 жовтня - прийом документів на другий етап конкурсу на посаду члена НАЗК
До 23 жовтня - прийом документів на конкурс до Офісу реформ Кабінету Міністрів України
До 20 листопада - прийом документів на конкурс на посади незалежних членів наглядової ради ПАТ "Українська залізниця"
18 жовтня - засідання Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій
18 жовтня - круглий стіл "Створення енциклопедій у сучасному інформаційному просторі"
17 жовтня - запуск нового проекту Twinning між Францією та Україною за підтримки ЄС