українська російська англійська
Вступне слово Прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана на засіданні Уряду 30 листопада 2016 року
30.11.2016 | 17:42
ДЕПАРТАМЕНТ ІНФОРМАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ СЕКРЕТАРІАТУ КМУ

ГРОЙСМАН В.Б. – Доброго дня, шановні колеги!

Завтра розпочинається останній місяць 2016 року. Я б хотів, щоб цей місяць увійшов в історію нашої країни. Цей рік як рік, в якому відбулася стабілізація, місяць, в якому відновлено економічне зростання, і період, в якому ми можемо сказати, що найгірше залишилося позаду, а зростання, позитивні зміни йдуть попереду.

Крім того, хотів би підкреслити, що дуже важливо, щоб люди це відчували. Не просто, щоб ми говорили, що змінюється статистика, а змінюється якість життя. Врешті-решт на це й покликана робота нашого Уряду.

З завтрашнього дня, з 1 грудня, як ви знаєте, відповідно до рішення Уряду і змін до законодавства, які підтримав парламент, завтра будуть підвищені мінімальні соціальні стандарти трошки більше, ніж на 10%. Я розумію, що це невеликі кошти, але все ж таки це крок уперед.

Крім того, зазначу, що з 1 січня 2017 року, як ми й обіцяли, відбудеться зростання мінімальної зарплати до 3 тис. 200 грн. Це вдвічі.

Ми вважаємо, що це тільки перші кроки, які дадуть можливість нам змінювати якість життя людей. І наше завдання, яке стоїть перед Урядом, полягає в тому, щоб розвивати національну економіку, і все, що ми заробили, віддавати людям.

Хочу показати декілька цифр, які є наслідком прийняття наших рішень.

Так відбувалося підвищення стандартів. Якщо ви пам’ятаєте, з 1 травня відбулося незначне підвищення на 5%, потім ми прийняли рішення про те, щоб 1 з грудня провести підвищення на 10%. Відповідним чином, ми забезпечили в цьому році зростання за рік на рівні 16,1%.

Отак це буде виглядати щодо підвищення самого прожиткового мінімуму. Зараз ми бачимо прожитковий мінімум для різних категорій. В середньому це зростання буде відбуватися з 1 грудня для працездатних осіб плюс 150 грн., 158 грн. – для дітей віком від 6 до 18 років, людям, які втратили працездатність, буде плюс 117 грн. у грудні. Відповідним чином відбудеться підвищення мінімальної зарплати і посадових окладів, у тому числі й першого тарифного розряду. З 1 грудня 2016 року заробітна плата вже буде дорівнювати 1 тис. 600 грн. Хочу підкреслити, що зараз вона дорівнює 1 тис. 450 грн. Тобто мінімалка в грудні зросте на 150 грн., а вже з 1 січня буде подвоєна, тобто з 1 тис. 600 до 3 тис. 200.

Відповідним чином посадовий оклад першого тарифного розряду, ви теж бачите, буде дорівнювати вже 1 тис. 335 грн., а з 1 січня вже буде дорівнювати 1 тис. 600 грн. Тобто відповідне зростання буде забезпечено.

Підвищення розмірів посадових окладів працівників освіти. Прошу звернути на це увагу. Тобто від 260 грн. до 450 грн. вже за грудень місяць, а відповідно в січні це вже буде зростання порядка біля 50% до факту 2016 року.

Наступне. Підвищення розмірів посадових окладів працівників охорони здоров'я. Теж, ви бачите, медична сестра – плюс 246 грн., це вже отримає плюсом у грудні 2016 року, лікар-терапевт першої категорії – плюс 318, і 363 – лікар-хірург вищої категорії. Це знову ж таки тільки в грудні, а вже з 1 січня ця зарплата орієнтовно зросте приблизно на 30% відповідно до збільшення мінімальної заробітної плати вдвічі.

Підвищення мінімальної пенсії за віком теж. Ви знаєте, що це достатньо широка категорія людей, це невеликі кошти. Але знову ж таки хочу підкреслити, що ми робимо крок вперед, тобто плюс 117 грн. в середньому мінімальна пенсія зросте вже в грудні.

Як це відзначиться, наприклад, на мінімальному розмірі пенсії для шахтарів? Тобто шахтарі вже в грудні відповідно до своєї пенсії, порівняно з листопадом, отримають плюс 351 грн. відповідно.

Підвищення мінімальної пенсійної виплати у разі втрати годувальника, теж бачите, що відбувається. Тобто на одну людину, яку утримують, – 1 тис. 611 грн., це вже в грудні, потім – 1 тис. 695 на двох, і плюс 175 грн., тобто до 1 тис. 870 на трьох і більше осіб.

Мінімальний розмір пенсії у разі втрати годувальника з числа військовослужбовців вже в цьому місяці – плюс 234 грн. Підвищення мінімальних пенсійних виплат інвалідам війни та інвалідам учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС, тобто така пенсія зросте від 193 грн. до 333 грн. вже в грудні.

Наступне. Підвищення державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам – 239 грн. плюсом теж в грудні.

Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам від 208 грн. до 239 грн. в грудні. В тому числі і підвищення допомоги дітям, які перебувають під опікою чи піклуванням теж плюс від 254 до 316 грн. Допомога на дітей одиноким матерям від 127 грн. підвищення плюсом до плюс 158 грн. Також догляд за інвалідами з психічними захворюваннями теж допомога в грудні підвищиться на 150 грн.

Тобто фактично ми для всіх категорій громадян передбачили таке підвищення. Я ще раз хочу підкреслити, що це підвищення стосується дуже широкого кола осіб, і потребує значних фінансових ресурсів. Але ми знайшли можливості, щоб хоч і невеликий цей крок, але зробити. Порівняно з тим, що ми забезпечимо компенсаторні механізми у вигляді субсидій по виплатах для категорій осіб, які мають невисокі доходи, то фактично можливо підкреслити, що ці доходи, коли будуть підвищені в грудні, будуть чистими доходами. Тому що, наприклад, за ЖКГ люди платити більше в грудні, які мають, отримують субсидії відповідно не будуть.

Сьогодні ми ще розглянемо питання надзвичайно важливе – питання реформи охорони здоров`я, затвердження концепції. Але перед тим хотів би сказати про те, що на превеликий жаль, але роками людей в країні заганяли в тотальну бідність. Напевно, так хотіли робити для того, щоб чи простіше управляти було людьми, або з якихось інших причин. Можливо було багато зверхності у представників влади або нерозуміння, небажання працювати на людей.

І тому нам потрібно змінити самі підходи роботи влади на всіх рівнях. Потрібно зрозуміти, що єдиний рецепт успіху, коли влада починає працювати на людей, коли влада починає працювати, не зважаючи на свої рейтинги і все інше, коли влада дуже жорстко починає протистояти популізму, корупції, байдужості, непрофесійності. І вважаю, що ми маємо сьогодні абсолютно всі підстави пишатися нашою країною – не розташуванням, не природними можливостями, а рівнем життя українських громадян.

Тому я закликаю абсолютно всіх працювати на те, щоб не думати про себе, про свої рейтинги, політичні прапори, а про те, яким чином змінювати країну, приймати рішення, які призведуть до зміни життя людей. Це дві основних речі – почати думати про людей більше, ніж про себе, і тоді будуть напрацьовані ті рішення, які потрібно приймати. І друга позиція – приймати ті рішення, які є на часі, не зважаючи ні на що, ні на власні інтереси, і тоді ситуація буде змінюватися. Тому якщо ми будемо далі відкладати ті рішення, які потрібно приймати сьогодні, то нічого доброго це не принесе для українців.

Уряд працює над тим, щоб кожного місяця приймати необхідні рішення, можливо, й різкі, але які дадуть можливість в середньостроковій і короткостроковій перспективі добитися цих змін – зміни порядку денного з постійних політичних процесів і чвар на реальні справи, які призведуть до підвищення соціальних стандартів і якості життя людей.

Хотів би привернути вашу увагу ще до однієї надважливої сфери, і я про це сказав, – до системи охорони здоров'я. Ні для кого немає секрету, що сьогодні система охорони здоров'я знаходиться в коматозному стані. Низький рівень якості медичних послуг, я думаю, що ніхто не буде заперечувати, низька зарплата, найнижча в Європі тривалість життя. В середньому українці живуть приблизно на 10 років менше, ніж в сусідніх європейських країнах.

Це результат охорони здоров'я, яка була, по великому рахунку, знищена. Знову ж таки чому за цю систему ніхто не брався? Я вам скажу, що це, напевно, буде одна з найбільш непопулярних реформ, з одного боку. З іншого боку, буде найбільш результативна.

Але для того, щоб піти в цей процес, треба мати характер, волю і розуміння того, що ці зміни є на часі і є необхідні. Можливо, хтось не торкався цієї теми десятиріччями, тому що на цьому заробляли, в тому числі сферою завжди управляли ті, хто на ній наживався. З іншого боку, можливо, не хотіли чіпати, щоб не втрачати свої власні рейтинги або не розуміли, що з цим робити.

Остання спроба реформи охорони здоров'я, яка відбулася в 2011 році, я вважаю, що це була не спроба, а це був крок до знищення взагалі системи охорони здоров'я. Я думаю, що ті, хто пам'ятають, як це проходило в 4-х регіонах, згадають, що знищувалась педіатрична служба, терапевти. Почали робити реформу згори таким чином, що почали ламати всіх "через коліно". Я тоді був міським головою Вінниці і виступав чи не єдиним опонентом цієї реформи. У мене були достатньо непрості дискусії з тодішніми функціонерами від системи охорони здоров'я, тому що я займав абсолютно принципову позицію в тому, що не можна знищувати те, що надбано, а з іншого боку, трансформації потрібно робити в тісній взаємодії з органами місцевого самоврядування, з місцевою владою, яка несе відповідальність за якість надання послуг на місцях. На превеликий жаль, ніхто тоді це не чув, але ви самі знаєте, чим це все завершилося.

Ми для себе прийняли абсолютно чітке рішення, що охорони здоров'я та її реформи є одним з пріоритетів роботи Уряду. Ми вже починаємо робити певні кроки, тобто ми зараз змінюємо систему ціноутворення на ліки у фармацевтичній системі. Я очікую, що з 1 січня всі, хто мають відношення до фармацевтики, почнуть справедливо формувати ціну на ліки в країні. Законодавство все зроблено, всі порядки підписані, треба просто об'єктивно підійти до того, щоб реальна вартість ліків була зменшена, тому що для цього є абсолютно всі підстави. Це перша позиція.

В наступному році, крім збільшення зарплати близько 30% лікарів, Уряд закладає, в тому числі, збільшення на 2 млрд. на закупівлю ліків для українських громадян. І ми хочемо, обрубавши будь-яку корупцію при закупівлях, щоб ці 5,9 млрд. вистачило якомога більшому колу осіб, і якість, і ціна були відповідні.

Ми заклали рішення про створення центрів кардіосудинної хірургії в регіонах. 65% смертності українських громадян відбувається від серцево-судинних захворювань. У цивілізованих країнах уже від цих хвороб не вмирають, бо є відповідні профілактичні речі і т.д. Тобто ми будемо підтримувати місцеву владу у створенні таких центрів і будемо людям рятувати життя. Я вважаю, що ми зможемо від цих захворювань зменшити на 20-30% смертність та інвалідність.

Уявіть собі, скільки тисяч життів ми втрачаємо кожного року. Якщо 25-30% ми з вами врятуємо, це скільки людей будуть жити, будуть прикрашати свої родини своєю присутністю і скільки ми зможемо уникнути горя в українських родинах. Найцінніше, що є в нашій країні, - це люди, і їх треба берегти і допомагати їм нормально жити, а не заганяти її постійно в депресії, зубожіння, бідність. Ми маємо в цьому питанні просто поставити крапку. І всі, хто буде це сповідувати, будуть завжди нашими союзниками, незважаючи на те, в кого які партійні прапори. Але якщо хтось хоче замінити реальну роботу балаканиною, розмовами про те, що все погано, все пропало, тільки для того, щоб сформувати для себе фракцію не з 25 осіб, а з 50-ти, чи 20 або 40, я вважаю, що жодна фракція або її збільшення не може бути на вагах реальної якості життя людей. Тому розраховую на те, що в тому числі й бюджет, який ми подали в парламент, в цих парламентських тижнях буде ухвалений, і ми зможемо реально з 1 січня підвищити всі соціальні стандарти для українців.

Що ми хочемо зробити в цій реформі? Ми маємо змінити, в першу чергу, систему фінансування. Врешті-решт, вистачить, коли фінансуємо ми стіни, койко-місця і житлово-комунальні послуги. Ми маємо фінансувати медичну якісну послугу, і розпорядником цих коштів має бути пацієнт. Тобто кошти ходять за людиною, тоді відповідно цю людину будуть цінувати, цій людині будуть надавати якісну послугу, і за цю послугу держава буде платити справедливу ціну. Це дасть можливість у тому числі й підвищувати заробітну плату по відношенню до лікарів.

Окремо ще раз хочу підкреслити, що це треба робити спільно з українським парламентом, це потрібно робити спільно з органами місцевого самоврядування. Це має бути колективна праця, але результативна. І тут місця популізму та непрофесійності теж не має бути.

Сьогодні команда виконуючого обов'язки Міністра охорони здоров'я, нова команда Міністерства охорони здоров'я представить цю реформу, дасть детальні роз'яснення того, що вже напрацьовано. І наше завдання – підтримати цю ініціативу. Я думаю, що їм сьогодні дуже, надзвичайно нелегко працювати, надзвичайно нелегко, в умовах тотальних тисків з різних сторін.

Ви ж всі знаєте, що Міністерство охорони здоров'я – це була "священна корова". Там десятиріччями сиділи одні й ті ж, і намагалися цими процесами там управляти. Зараз це маємо все руйнувати, і це руйнується. Тому, я думаю, що будемо бачити й дуже багато критики, й багато інших речей. Але я переконаний, ще раз підкреслюю, що з парламентом, з профільним комітетом, з громадськістю, з міжнародними нашими партнерами, спільно з місцевою владою ми ситуацію змінимо в середньостроковій перспективі кардинально.

Окремо хотів би сказати, шановні колеги, 3 грудня ми будемо відзначати Міжнародний день людей з інвалідністю. У нас як тільки наближається якась дата, у нас всі починають ворушитися навколо цього. Чиновники починають запрошувати, вітати, обіймати, пропонувати або щось інше.

Я вважаю, що питання турботи про людей з інвалідністю – це, якщо хочете, індикатор зрілості будь-якої нації, будь-якої держави. Тому наше завдання сьогодні – не думати тільки про 3 грудня, а зробити все для того, щоб життя для людей з особливими потребами, а я їх так називаю, було максимально зручним – транспорт, тротуари, доступність, медичне забезпечення і багато інших речей. Тому я хотів би, щоб ми протягом тижня, думаю, що 14 грудня було б добре, якби ми розглянули комплексно питання, що нам потрібно зробити для людей з особливими можливостями, щоб ситуація в їхньому житті змінювалася.

Тому я б просив, точніше я доручаю всім міністерствам, які з цим пов`язані, і прошу профільного Віце-прем’єр-міністра з соціальної політики скоординувати цю роботу, щоб всі міністерства надали узгоджені пропозиції щодо виконання завдань, конвенцій ООН і інших нормативних документів, щоб ми дуже чітко визначили, як конкретно ми будемо підтримувати людей з особливими потребами. 14 числа ми проведемо засідання Уряду. Я запрошу обов`язково керівника Паралімпійської збірної В.Сушкевича – людину, яка докладає багато зусиль для того, щоб проблематика ефективно вирішувалася в країні. Я думаю, можемо запросити людей з місць, розглянемо це питання, і зрозуміємо, де потрібна наша участь, а найголовніше, щоб ми не були байдужими, щоб ми дивилися на світ очима тих людей, які потребують особливої турботи.

Тому всіх керівників центральних органів я б просив, щоб проаналізували рівень виконання рішень, пов`язаних з підтримкою людей з інвалідністю, а також внесли пропозиції, де нам потрібно що скорегувати.

Ще одне питання, яке ми сьогодні розглянемо, це питання теж соцзахисту. Це питання нарахування за житлово-комунальні послуги.

Я хочу підкреслити, що питання скільки нараховують, хочу, щоб мене почула вся країна, це питання місцевих органів влади або місцевих підприємств – надавачів послуг. Якщо ми говоримо про тепло, то це теплокомуненерго країни. Уряд відношення до нарахувань безпосередньо фізичних не має. Тому що вони самі визначають питомі витрати, які вони закладають у формування тарифу, і т.д.

Більше того, мене дивує, чому по багатьох містах в країні сьогодні немає реальних лічильників тепла в будинках. І що виходить? Це те, що відбувалося, що ті, хто мали лічильники, нарахували скільки реально гігакалорій було спожито і отримали абсолютно справедливі нарахування, а інша частина – їм нараховувалося за формулою. Причому застосовували цю формулу, я думаю, не зовсім вірно. Зараз національний регулятор з цим питанням буде розбиратися.

Це не питання міністерства, це не питання парламенту, це питання конкретного мера і конкретного теплокомуненерго – чому такі питомі витрати, чому не проводиться модернізація, чому не можуть робити заміну теплотрас і зменшувати свої втрати? Ми з цим будемо розбиратися. І повірте, що ми дійдемо до тих, хто на цьому паразитує, і знайдемо правові методи поставити всіх на місце.

Але саме головне – те, як можна так робити по відношенню до людей на місцях, які тебе обирають? І тут питання. Я б просив, щоб дуже тверезо подивилися на це міські голови. Багато людей добросовісних, я особисто знаю багатьох мерів – професійні, якісні. А винні є й ті, в яких нічого спільного з розумінням реального стану речей немає.

Тому, будь ласка, питання це є дуже важливим. Я поставив таке завдання і Мінрегіону, Національній комісії, щоб ми зараз глибше почали перевірки тих теплокомуненерго, де ми бачимо такі проблеми.

Але в чому суть і що ми сьогодні запропонуємо? Тобто там, де є лічильники, люди платять по лічильнику, і це чесно. А там, де немає лічильників, в принципі по формулі теж мають нарахувати чесно, але там завжди можуть знайти місце недобросовісні ділки для того, щоб нагріти не помешкання українців, а "нагріти" свої брудні руки.

Тому ми сьогодні приймемо рішення наступне, що для всіх міст нараховувати оплату за тепло по лічильнику, для всіх. Якщо в будинках немає лічильника, то будь ласка, в місті є лічильники, беріть середню по цих лічильниках на квадратний метр і нараховуйте тим містам, в яких немає лічильників, в тих будинках, де немає лічильників. Це буде означати єдине, що середні нарахування будуть абсолютно об’єктивними.

Але завдання, щоб за цей опалювальний сезон максимально прилади обліку були змонтовані по всіх будинках. Це завдання. Тобто фактично всім в Україні тепер будуть нараховувати за лічильниками. На 1 січня 2016 року приладів обліку в країні 51,8% по площі будинків. Це означає, що ці розрахунки будуть максимально точними.

Але на цьому зупинятися не потрібно, тому що навіть вже за цей опалювальний сезон кількість будинків з лічильниками вже збільшилася, і думаю, що це питання буде завершено.

Таким чином, ми забезпечимо можливість і гарантію для споживача, що їм буде нараховано стільки, скільки тепла споживає конкретне місто в конкретних погодних умовах. Нікому не дамо можливості використовувати будь-які формули у власних цілях.

Це, колеги, той порядок денний, який ми з вами сформували. На завершення вступного слова хочу сказати, що люди в Україні абсолютно нікому нічого не завинили. Вони мають право, підстави і Україна має можливості, щоб люди жили краще. Наше завдання це зробити. І вважаю, що чим більше ми працюємо в Уряді, тим більше я бачу, що проблем, які не можуть бути вирішені, немає. Є тільки дві причини: або небажання, або відсутність політичної волі. І ще одна є причина. Це така загальнополітична риса українських політиків – не всіх, але багатьох: чим гірше – тим краще. Вони іноді дивують тим, що думають про те, що чим гірше для країни, тим краще для них отримати перемогу на чергових виборах. Просто безглуздя! Тобто ставити на одні терези країну і власні владні амбіції – для будь-якої нормальної це просто не вкладається в розуміння.

Тому наш завдання – достукатися до розуму, якщо він ще залишився, тих політиків і сказати про те, що вони мають змістити свій фокус з себе, коханих, на коханих українців, які приводять час від часу людей до влади в різних органах врядування.

Шановні колеги, порядок денний вам роздано. Він сформований за пропозиціями міністерств. Є пропозиція його затвердити.

версія для друку
Анонси
До кінця року триває конкурсний відбір незалежних членів наглядової ради ПАТ "Укрзалізниця"
До 20 грудня - конкурс на індивідуального технічного консультанта з розробки технічної специфікації для впровадження HRMIS
16 грудня у Мистецькому арсеналі відбудеться презентація дитячої книги "Україна в дзеркалі Японії"
15 грудня - підсумкова прес-конференція Міністра інфраструктури та керівників підвідомчих організацій
До 15 грудня продовжено прийом документів на конкурсний відбір на посаду незалежного члена наглядової ради ПАТ "Магістральні газопроводи України"
14 грудня - прес-конференція за участі Міністра інфраструктури щодо створення національної авіакомпанії
13 грудня - презентація національних рекомендацій зі здорового харчування
13 грудня - круглий стіл "Робота журналістів та працівників підрозділів МВС під час проведення публічних заходів та у зв'язку із нормами закону "Маски-шоу стоп!"