українська російська англійська
Вступне слово Прем'єр-міністра України Миколи Азарова на засіданні Уряду 11 липня 2013 року
11.07.2013 | 10:27
ДЕПАРТАМЕНТ ІНФОРМАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ СЕКРЕТАРІАТУ КМУ

Шановні члени Кабінету Міністрів!

Шановні запрошені!

Завершилося перше півріччя 2013 року. Нам треба, не чекаючи остаточних офіційних даних державної статистики, критично проаналізувати роботу нашої економіки та зробити висновки щодо того, як надалі підтримувати фінансово-економічну стабільність і виправляти недоліки, які виявить аналіз.

Перші висновки ми зробили у вівторок, під час розширеної наради за участю членів Уряду і глав регіональних адміністрацій. Перш за все йшлося про регіональні аспекти програми активізації економіки. Адже всім треба пам’ятати, що економіка – це не абстрактні цифри, а реальні підприємства і люди в регіонах. Саме вони мають бути в центрі нашої уваги. Саме на регіональному рівні необхідно активізувати економічні процеси. Тому разом з регіональними адміністраціями Уряд визначає: як отримати найкращий результат в умовах, що склалися.

Справа насамперед у тому, що вітчизняна економіка у першому півріччі працювала під впливом вкрай негативних зовнішніх економічних чинників. І це не тимчасові ускладнення, які стримують розвиток основних видів економічної діяльності.

На жаль, йдеться про системний вплив на нашу економіку кризи, яка продовжується у світі. Ще з другого півріччя минулого року відбувається зменшення попиту на український експорт та падіння цін на нього: в першу чергу через фінансові проблеми у ряді країн Єврозони та скорочення темпів росту економік країн, які розвиваються.

Так, валовий внутрішній продукт Єврозони зменшився на 1,1%. Це серйозне скорочення такого величезного ринку, на який припадає третина українського експорту. Взагалі, Міжнародний валютний фонд втретє поспіль у поточному році знизив прогноз зростання світової економіки.

Вчергове підтверджується, що Україна повинна енергійно шукати альтернативи на зовнішніх ринках і працювати над збалансованістю зовнішньої торгівлі. Ще раз підкреслюю, що не можна протиставляти: який з ринків для нас важливіший. Будь-яка можливість забезпечити стабільний розвиток економіки, міцність фінансової системи для нас важлива. Тому завдання Уряду – адаптувати нашу економіку до ситуації, яка складається і в Європейському Союзі, і в Митному Союзі, і в інших країнах.

Це факти, на які ми не маємо права закривати очі. Іноді лунають заяви окремих опозиційних політиків, що їм не цікаве співробітництво з країнами Митного союзу. Не цікаве взагалі співробітництво з Митним союзом. Це з одного буку рівень їх державної відповідальності, а з іншого боку – рівень економічної компетенції.

Три попередні роки фінансово-економічну стабільність ми забезпечували переважно за рахунок розвитку саме внутрішнього ринку. Отже, і далі всі зусилля Уряду мають бути зосереджені на цьому.

Тому головним напрямком роботи Кабінету Міністрів протягом першого півріччя було створення платформи для активізації економічного росту. Таку стратегію визначив для держави Президент України.

Потрібно зміцнювати позитивні економічні тенденції: залучення інвестицій у виробництво, створення нових робочих місць, впровадження енергоефективних технологій, імпортозаміщення і на цій основі – зростання соціальних стандартів, збільшення ємності внутрішнього ринку.

Так, перша половина 2013 року характеризувалася:

- поліпшенням сальдо торгівельного балансу – за даними Національного банку за п’ять місяців від’ємне сальдо скоротилося більше як на 2 мільярди доларів;

- зростанням обороту роздрібної торгівлі: у січні-травні - на 12% порівняно з січнем-травнем 2012 року;

- зростанням обсягу виробництва сільськогосподарської продукції – у січні-травні на 5%;

- утриманням низької цінової динаміки – за І півріччя 2013 року ціни зросли лише на 0,2%;

- зростанням реальної середньомісячної заробітної плати у січні-травні на 10%.

Виконуючи поставлені Президентом завдання, Уряд в минулому півріччі:

- організував постачання дешевшого газу з Європи. Україна як покупець та транзитер газу буде й надалі відстоювати свої позиції на ринку енергоресурсів;

- розпочав наймасштабніше за історію України співробітництво зі світовими лідерами нафтогазової галузі щодо видобутку газу на території нашої країни;

- забезпечив прийняття закону «Про трансфертне ціноутворювання», що дозволить переорієнтувати економіку на задоволення внутрішнього попиту, на справедливе та ефективне оподаткування, скорочення тіньової економіки;

- також Уряд взяв на себе роль провідника та страхувальника ризиків для бізнесу в державно-приватному партнерстві, розпочав системний діалог з інвесторами. Успіх конференції «АВС: Україна і Партнери» - яскраве тому свідчення;

- ми досягли відзначеного партнерами прогресу щодо підписання восени Угоди про асоціацію з ЄС, включаючи всеохоплюючу зону вільної торгівлі;

- Уряд призначив уповноваженого представника в Колегії Євразійського економічного союзу. Ми розраховуємо, що відтепер співробітництво з Митним союзом Росії, Білорусі і Казахстану буде відбуватися прогнозовано і дасть кращі результати.

Таким чином, перше півріччя продемонструвало, що ставка на розвиток власного виробництва, визначення інноваційних точок росту, розширення сфер імпортозаміщення – це продуктивна економічна стратегія.

Також економічна стратегія України - на відміну від більшості європейських держав, де згортаються соціальні гарантії - дала можливість посилити соціальну роль держави, знаходити ресурси на постійне підвищення соціальних виплат.

Це свідчить про те, що Уряд проводить оптимальний в сучасних національних та глобальних умовах соціально-економічний курс.

На чому треба зосередити увагу, щоб досягти максимального позитивного ефекту у другому півріччі?

Перше. На відновленні банками у повній мірі кредитування реального сектору. Центральними органами виконавчої влади підготовлено 73 проекти, які планується реалізувати із використанням механізму державних гарантій. З них 52 проекти знаходяться на розгляді банківських установ і поки лише 5 проектів отримали позитивну оцінку банків. Але ж до сьогоднішнього дня фінансування не розпочато. З більш, як восьмиста проектів, задекларованих обласними адміністраціями, на попередній розгляд в банках надішли тільки 109. І знову ж - лише 4 прийняті.

Цього очевидно недостатньо. Міністерство фінансів разом з Національним банком і регіональними адміністраціями повинні найближчим часом знайти механізми заохочення банків вкладати кошти в економіку.

Друге. На практичній роботі з інвесторами. На розвиток нашого діалогу з бізнесом Уряд підтримує створення спеціального уповноваженого органу для роботи з інвесторами. Ми хочемо організувати сучасний державний інвестиційний офіс, який буде, якщо так завгодно, провідником, адвокатом і омбудсменом для системних інвесторів, які створюють в Україні робочі місця та виводять українську промисловість на новітні технологічні рівні.

Звертаю також увагу голови Держслужби з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва Михайла Бродського, що активізація внутрішнього ринку вимагає енергійної роботи з підтримки малого і середнього бізнесу. У жовтні Уряд заслухає звіт про вашу роботу.

Третє. На реалізації програми активізації економіки в регіонах. Кожен регіон має створити і захистити на державному рівні так би мовити, «дорожню карту» інвестиційної діяльності до кінця року і на 2014 рік.

У вівторок на нараді членів Уряду з главами регіональних адміністрацій, ми домовились, що на одному з перших засідань Уряду у вересні розглянемо як виконуються такі «інвестиційні дорожні карти». Уряд підтримує ініціативу глав регіональних адміністрацій щодо передачі на місця більших повноважень і відповідальності, додаткових ресурсних можливостей для розвитку економіки.

Хочу звернути увагу ще на один аспект Державної програми активізації розвитку економіки. На людський вимір. Активізація економіки повинна супроводжуватись зростанням доходів людей, вирівнюванням якості життя в регіонах і взагалі модернізацією соціальної сфери. Президент України наголошує, що активізація розвитку економіки не є самоціллю. Цінністю для нас є забезпечене економікою зростання якості життя громадян України.

Тому Міністерство соціальної політки повинно зосередитись на  підвищенні якості соціальних послуг, що надаються населенню.

Шановні колеги!

Пленарні засідання Верховної Ради за регламентом відновляться у вересні. За час парламентських канікул Кабінет Міністрів повинен підготувати до розгляду в Парламенті низку законодавчих актів, спрямованих на структурні перетворення в економіці і соціальній сфері, на європейську інтеграцію України.

Пріоритетним завданням Уряду залишається прийняття законопроектів, пов’язаних з удосконаленням виборчого законодавства, реформуванням системи правосуддя та правоохоронних органів, а також законопроектів, спрямованих на боротьбу з корупцією та поліпшення бізнес-клімату в нашій країні. Чимало з цих законопроектів вже узгоджено з європейськими інституціями, зокрема з Венеціанською комісією та Європейською комісією. Після остаточного опрацювання вони будуть внесені до Верховної Ради і, сподіваюсь, будуть ухвалені парламентом у вересні-жовтні, до Вільнюського саміту.

Крім того, Уряд розраховує також на прийняття вже на початку наступної, третьої, сесії Верховної Ради, низки законопроектів, спрямованих на розвиток підприємництва та залучення іноземних інвестицій. Йдеться, зокрема, про законопроекти:

- «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків»;

- «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання залучення інвестицій»;

- «Про державну допомогу суб'єктам господарювання»;

- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів.

Вимагаю від усіх керівників міністерств і відомств, які є відповідальними за підготовку першочергових законопроектів: супроводжувати їх потрібно безперервно. Навіть під час парламентських канікул. Залучайте до цієї справи громадськість і пресу, щоб громадська думка, інтереси суспільства були головним аргументом у законодавчій діяльності, а не політичні амбіції.

Визначальний напрямок роботи з депутатським корпусом – бюджетний процес. Він також відбувається без канікул.

Ще навесні Уряд схвалив Основні напрями бюджетної політики на 2014 рік. Документ опрацьований комітетами Верховної Ради України. 22 травня 2013 року комітет ВРУ з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект відповідної постанови. Наша принципова позиція полягає в тому, що попри всі складності, розгляд проекту бюджету на 2014 рік повинен початися у визначений законодавством термін.

Виходячи з цього, Міністерство фінансів і працює над проектом Державного бюджету на наступний рік.

У соціальній сфері бюджетна політика 2014 року має забезпечити виконання соціальних ініціатив Президента України, зокрема:

- подальше економічно обґрунтоване підвищення мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, як це визначено посланням Президента України;

- встановлення розміру прожиткового мінімуму та соціальних гарантій, які визначаються на його основі, з урахуванням зростання показників реального сектору економіки та індексу споживчих цін;

- підвищення рівня соціального захисту малозабезпечених верств населення.

Під час підготовки проекту Державного бюджету на 2014 рік необхідно вирішити завдання Президента щодо зміщення акценту бюджетної політики на регіони, забезпечити збільшення питомої ваги видатків місцевих бюджетів у зведеному бюджеті країни. А тому необхідно провести консультації з всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування.

Доручаю Міністерству фінансів разом з усіма розпорядниками бюджетних коштів, з регіонами, комітетами і фракціями Верховної Ради максимально відпрацювати і узгодити проект бюджету до внесення на розгляд Парламенту.

Шановні колеги!

Щодо питань порядку денного. Сьогодні ми затвердимо Технічний регламент безпеки інфраструктури залізничного транспорту, який визначає основні вимоги до проектування, виробництва, будівництва, монтажу, налагодження, експлуатації інфраструктурних об’єктів залізниць та процедури контролю відповідності цим вимогам.

Також сьогодні ми затверджуємо Порядок надання одноразової адресної допомоги молодим працівникам – випускникам професійно-технічних і вищих навчальних закладів, залученим до роботи в селах і селищах та перелік професій, за яким надається така допомога.

До цього час ми надавали таку одноразову адресну допомогу в п’ятикратному розмірі мінімальної заробітної плати випускникам педагогічного, медичного та фармацевтичного профілю. За новим Порядком розмір одноразової адресної допомоги збільшиться вдвічі – до десяти розмірів мінімальної заробітної плати, та розшириться коло  її отримувачів.

Також буде розглянуто питання призначення довічних державних іменних стипендій дванадцяти учасникам бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років.

Також буде затверджено Технічний регламент безпечності іграшок, які мають відповідати європейським стандартам якості та безпеки.

На жаль, неякісні іграшки стають причиною травм і пошкоджень, отруєнь токсичними речовинами і виникнення алергії у наших дітей. А закон не стає на перешкоді недобросовісним ділкам. Саме тому це питання було взято під особливий контроль.

Впевнений, що посилення заходів безпеки вже найближчим часом позбавить український ринок неякісних іграшок.

І насамкінець про приємне. Непогано виступають наші спортсмени на 27 Універсіаді в Казані. У скарбничці наших спортсменів уже є шість золотих медалей, які завоювали для України Наталя Довгодько, Ольга Харлан, Ганна Титимець, Віктор Кузнєцов, Дмитро Митрофанов і Олександр Гвоздик. Всі відомі імена, до речі. А також 13 срібних і 18 бронзових нагород. Наша збірна після п’ятьох днів змагань займає 5 місце в командному заліку. До ЗМІ: проінформуйте про це нашу громадськість. Українці повинні знати про досягнення наших спортсменів. Я сам особисто проконтролюю. Мені цікаво, які канали розкажуть про це, а які замовчать і будуть показувати помиї.

Ми всі вболіваємо за наших дівчат і хлопців та бажаємо їм нових перемог і рекордів. Тим більше, що треба пам’ятати: ті, хто пройшов школу Універсіади – це наш головний кадровий резерв на майбутню Олімпіаду.

Дякую за увагу. Які є пропозиції до порядку денного?

версія для друку
Анонси
26 травня Ярослав Краснопольський відкриє форум "Агропорт Захід Львів 2016" у Львівській області
9 червня - презентація інноваційних проектів «Ukrainian Innovation Expo-2016»
З 10 травня по 8 червня 2016 року оголошується прийом документів на зайняття посад Директора, першого заступника та заступника Директора Державного бюро розслідувань
26-27 травня у м. Кам'янець-Подільський відбудеться ХХIV науково-практична конференція з міжнародною участю "АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ КАРДІОХІРУРГІЇ"
27 травня у Києві відбудеться Перша міжнародна конференція з питань державної допомоги
26 травня у Києві заступник Генсекретаря НАТО і заступник Міністра оборони відкриють проект природовідновлювальних робіт за Програмою НАТО
26 травня у Мінінфраструктури відбудеться засідання постійно діючої Комісії для проведення конкурсного відбору керівників суб'єктів господарювання державного сектору економіки
26 травня відбудеться церемонія передачі обладнання для піротехніків ДСНС України від Північноатлантичного альянсу