українська російська англійська
Лілія Гриневич: Неможливо навчити майбутнього вчителя, якщо на опанування методик залишається тільки 4% навчального часу
12.10.2017 | 19:46
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

10 українських педагогічних університетів уже навчають та ще 6 навчатимуть вчителів англійської мови за новою програмою «Методика навчання англійської мови» – заняття ведуться виключно англійською, а час навчання збалансований між теорією та практикою. Програма розроблена в межах спільного проекту МОН та Британської ради в Україні «Шкільний учитель нового покоління», перші результати пілотування програми обговорювалися сьогодні, 12 жовтня 2017 року, в МОН.

«Лише за рік пілотування програми ми змогли збільшити частку студентів, які дійсно зацікавилися вчительством – за нашим моніторингом, кількість бажаючих працювати педагогом серед наших студентів збільшилася з 37% до майже 47%. У межах зворотного зв’язку студенти писали нам, що програма зруйнувала їхні стереотипи про «важку й нецікаву теорію», що вони вперше отримали «повноцінні можливості побачити, як методики і техніки, що вивчаються, працюють у реальному житті», – розповіла Олена Змієвська, викладач факультету іноземних мов ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського.

Міністр освіти і науки України на зустрічі зазначила, що цей проект має стати системоутворюючим для подальшого розвитку як освіти вчителів англійської мови, так і педагогічної освіти загалом.

«Ми вдячні нашим партнерам та друзям України – Британській раді – за системну підтримку освіти у нашій державі. Дійсно, без нового вчителя не буде Нової української школи. І для мене надзвичайно прикро, що попри європейський досвід, де саме педагогічні університети стали рушієм реформи освіти, наші ВНЗ часто залишаються закритими до нового і не готові змінюватися. І ці виші, що увійшли у  проект, які мають достатньо потужностей, аби потягнути виконання його складних умов, знайте – саме ви сьогодні є провідниками змін. Я вважаю, що ви обов’язково маєте підключитися до доопрацювання концепції нової педагогічної освіти, а підхід «методика викладання не менш важлива за знання теорії» – має стати наріжним каменем сучасної підготовки педагогів. Неможливо навчити майбутнього вчителя, якщо ВНЗ на навчання методикам виділяє лише 4% часу, а саме така ситуація у більшості українських університетів сьогодні», – наголосила Лілія Гриневич.

Педагогічна практика дотепер проводилася тільки у восьмому семестрі й тривала шість тижнів.

Відповідно до розробленої програми, на практичну підготовку вчителів виділяється 510 годин навчального часу. На бакалавра турі, починаючи з 3-4 семестру, майбутні вчителі відвідують так звану практику керованого спостереження, де вони в межах реального учбового процесу спостерігають за використанням методик вчителем раз на 2 тижні та мають можливість отримати консультацію від практикуючих педагогів. Протягом 5-7 семестру студенти проходять практику як «Помічники вчителя» - вони допомагають у розробці уроку, беруть участь у його веденні, консультують учнів один день на тиждень. Так звана виробнича педагогічна практика проходитиме у 8 семестрі і триватиме 6 тижнів – протягом цього часу студенти матимуть можливість попрацювати педагогами, при цьому отримуючи підтримку та консультації від викладачів, якщо цього потребуватимуть.

«Студенти педагогічних університетів сьогодні здебільшого концентруються на завчанні, наприклад, слів з давньоанглійської мови, а практичні заняття не перевищують 5% навіть на магістратурі. Не дивно, що приходячи у школу, вони мусять фактично самі опановувати професію. Ще одна проблема – мовна практика у спілкуванні. За нашою програмою студенти навчаються повністю англійською – це дає живу практику спілкування, що дуже важливо для вивчення іноземної мови», – додала Наталія Тучина, професор кафедри англійської філології, що долучилася до розробки програми.

Довідково

Проект «Шкільний учитель нового покоління» розпочався у березні 2013 року. Робоча група проекту провела допроектне дослідження та розробила Програму з методики навчання англійської мови. У вересні 2016 року розпочався експеримент з впровадження нової програми з методики в 10 педагогічних вишах України, який був затверджений наказом Міністерства освіти і науки України № 871 від 12 серпня 2015 року. У ньому взяли участь 51 викладач ВНЗ, 470 студентів, 46 шкіл та 188 учителів-наставників. У 2015, 2016 та 2017 роках Британська рада в Україні проводила спеціальні літні та зимові школи для викладачів ВНЗ, які брали участь у проекті, а також учителів наставників – щоб вони також могли покращити професійну майстерність. Планується, що до експерименту в новому навчальному році приєднається ще 6 вишів.

Нагадуємо, що тренери Британської Ради та «Cambridge English» навчали 200 вчителів англійської, які беруть участь у пілотному проекті «Нова українська школа». http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2017/08/21/britanska-rada/

версія для друку
Анонси
17 жовтня відбудеться прес-конференція Міністра освіти і науки України та Міністра національної освіти Республіки Польща
19 жовтня відкриття Міжнародного Форуму "Креативна Україна"
До 28 жовтня - прийом документів на конкурсний відбір на посаду незалежного члена наглядової ради ПАТ "Магістральні газопроводи України"
До 25 жовтня - прийом документів на другий етап конкурсу на посаду члена НАЗК
До 23 жовтня - прийом документів на конкурс до Офісу реформ Кабінету Міністрів України
До 20 листопада - прийом документів на конкурс на посади незалежних членів наглядової ради ПАТ "Українська залізниця"
18 жовтня - засідання Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій
18 жовтня - круглий стіл "Створення енциклопедій у сучасному інформаційному просторі"
17 жовтня - запуск нового проекту Twinning між Францією та Україною за підтримки ЄС